Hond verkocht, nieuwe eigenaren maanden later boos

Andere onderwerpen over dieren
PietertjeTwee

Re: Hond verkocht, nieuwe eigenaren maanden later boos

Ongelezen bericht door PietertjeTwee »

Scherp, tttlocke. Die beschuldiging van liegen was me ontgaan. Ben ook benieuwd naar de toelichting daarop.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U geeft aan de hond terug te willen nemen en dan krijgt de koper zijn geld terug. Dat is van te voren netjes contractueel geregeld.

De koper heeft klachten en boze verwijten naar u toe, maar weigert bovenstaande ontbindingsafspraak te volgen. Juist de ontbindingsclausule in de koopovereenkomst biedt koper de mogelijkheid de ontstane situatie met u op te lossen. Hij/zij weigert daar gebruik van te maken.

Daarmee is de kous af. Ik zou er geen energie meer in steken. Daar heeft u alleen u zelf mee. Juridisch staat de koper zwak, dus daar hoeft u zich geen zorgen over te maken.

beeperhorrie

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad waarbij mensen de kat die bij ons vandaan kwam overnemen met ook een standaardcontract waarbij we de kat terug zouden nemen als om wat voor reden ook het niet zou gaan. Verder netjes alle papieren mee.

Na anderhalf jaar Nagenoeg zelfde verhaal alleen wilden deze mensen het geld terug plus bijbetaling omdat de kat ziek was geworden (suikerziekte en dat zit aantoonbaar niet in de genen van de ouders - ook dat is gecommuniceerd met bewijslast van onze kant).

Uiteindelijk ze het voor laten komen. Tijdens de rechtszaak gaven ze aan de kat regelmatig geen caninsuline te geven omdat ze dat niet konden betalen. Dit heeft er voor gezorgd dat de kat nu terug is bij ons en dat we niet het aankoopbedrag hebben hoeven terug betalen. (de rechter vond het heel erg dat de kat de nodige verzorging werd ontzegd en noemde dit terecht dierenmishandeling).
Heel slimme actie dus want nu zijn ze de kat kwijt, geen geld terug en ook nog de rechtbank kosten er bovenop.

Uiteindelijk is het heel eenvoudig; als er een contract is opgemaakt met daarin de mogelijkheid van retentie zullen ze nagenoeg altijd een rechtszaak verliezen.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

alles eens doorgelezen maar zo ik het zie hebben de kopers gewoon recht op het medische dossier, deze hoort bij de hond en volgens mij kunnen ze deze zelf opvragen bij de dierenarts waar de hond onder behandeling is geweest....

als ze nu de hond willen houden, zich niet aan het getekende kontrakt willen houden dus, hebben ze verder geen poot om op te staan, willen ze geld terug dan moet ook de hond terug!!!!

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hawk-Eye schreef:
01 aug 2020 07:24
(...) hebben de kopers gewoon recht op het medische dossier, deze hoort bij de hond en volgens mij kunnen ze deze zelf opvragen bij de dierenarts waar de hond onder behandeling is geweest....
(...)
Dat zou inderdaad zo maar kunnen; ik zal mijn eigen dierenarts eens vragen hoe dat zit.
De koper moet natuurlijk wel weten wie die dierenarts is, maar dat moet in het paspoort staan, als het goed is.

hoopke

Ongelezen bericht door hoopke »

tttlocke schreef:
31 jul 2020 12:56
Een juist antwoord en een gewenst antwoord, dat zijn twee verschillende zaken. Dat tweede is enigszins stuurbaar door informatie wel of niet te geven of door een bepaalde voorstelling van zaken te geven. Het gewenste antwoord dat mogelijk volgt, hoeft dan niet het juiste antwoord te zijn.
Ik kan best begrijpen dat menig forumlid inmiddels 'er het zijne van denkt'.
Als bij de verkoop van de hond eenzelfde benadering is gekozen als bij het openen van het topic, kan ik me ook indenken dat er uiteindelijk sprake zal kunnen zijn van onvrede en frustratie bij de koper.
hoopke schreef:
31 jul 2020 08:33
En voor diegene die het gemist hebben, we hebben de hond particulier verkocht
Normaal zou zijn te zeggen: ik ben een particulier, geen fokker.
U heeft het echter over als 'particulier verkocht'.
Bent u toevallig daarnaast ook fokker?
hoopke schreef:
29 jul 2020 16:25
Hebben al gedreigd met rechtszaak en beschuldigingen geuit dat we hebben gelogen.
Ergens over liegen is iets anders dan iets verzwijgen. Van dat laatste betichten ze u kennelijk ook, blijkt uit een latere bijdrage (volgens u hebben ze echter tijdens het verkoopgesprek gewoon niet goed opgelet).

Maar liegen is toch wat anders.
Welke beschuldiging uiten ze dan precies? Waarover vinden ze dat u 'gelogen' heeft?
Nee ik ben geen fokker, nooit geweest !

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Recht op Medisch Dossier?

Mijn Kater is 14 jaren terug geopereerd.
De Kater leeft nog, dierenarts niet meer!
Hoe kun je van een opvolger eisen dat alles onder Windows 98 opgeslagen nog uit te lezen is?

Bij de koop kon je die gegevens eisen of de koop weigeren.
Nu 3 maanden later heb je daar geen rechten op.
Het paspoort dat wel geleverd is vermeld alle belangrijke zaken.... dus zou voldoende moeten zijn.

Een hond is net als mijn Honda, ik heb alleen de laatste APK uitdraai nog...

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

@hoopke, waarover claimen de kopers dat je gelogen hebt?

omega19

Ongelezen bericht door omega19 »

Er mist toch wel iets essentieels in dit topic.

Niemand wil geld terug, alleen omdat de hond ooit is geopereerd. ( zeker niet als dit ook in het paspoort staat ) De essentie schuilt in het feit waarom of waaraan de hond is geopereerd.

Blijkbaar denken de kopers dat de operatie niet goed is uitgevoerd, of anderzins dat de hond op een of andere manier hier nu nog door beinvloedt wordt. Blijkbaar denkt de verkoper dat dit mogelijk waar is, en willen ze daarom het medisch dossier niet afstaan.

Ik denk dat juridisch gezien de verkoper nooit gedwongen kan worden om het medisch dossier (nu nog) af te staan aan de kopers. Je kan eenvoudig aangeven dat het de kopers (natuurlijk) vrij staat om de hond door elke gekwalificeerde dierenarts te laten onderzoeken, en dat je vanaf daar eventuele vervolgstappen bepaalt. Verder zou ik niet meer reageren op wat de kopers zeggen.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

omega19 schreef:
01 aug 2020 10:11

Blijkbaar denken de kopers dat de operatie niet goed is uitgevoerd, of anderzins dat de hond op een of andere manier hier nu nog door beinvloedt wordt. Blijkbaar denkt de verkoper dat dit mogelijk waar is, en willen ze daarom het medisch dossier niet afstaan.

Als er iets essentieels mist wordt het er niet duidelijker op als je zelf conclusies gaat verzinnen.

omega19

Ongelezen bericht door omega19 »

soms is 1+1 gewoon 2 en moet je de logica gebruiken
Jouw reactie voegt helaas niks toe

kuklos

omega19 schreef:
01 aug 2020 10:26
Als je zo graag wil dat reacties iets toevoegen, speculeer dan zelf ook niet:
omega19 schreef:
......
Blijkbaar denken
.....
Blijkbaar denkt
.....
Ik denk dat
Je hebt volledig gelijk dat dit topic niet alle essentiële informatie geeft, maar ga dan niet speculeren. Voorlopig moet hoopke eerst maar eens alle openstaande (relevante) vragen beantwoorden, dan kunnen we wellicht verder helpen.

hebra98

Ongelezen bericht door hebra98 »

kuklos schreef:
01 aug 2020 09:56
>>
Dit blijft hier toch wel de belangrijke vraag die bepalend kan zijn voor meningen.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

omega19 schreef:
01 aug 2020 10:26
Jawel, ik wijs erop dat zaken zelf invullen als waarheid alleen ruis toevoegd.
Je weet het niet, je was er niet bij en je kent een kwart verhaal van 1 kant. Ga dan geen conclusies trekken.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

hebra98 schreef:
01 aug 2020 10:32
kuklos schreef:
>>
Dit blijft hier toch wel de belangrijke vraag die bepalend kan zijn voor meningen.
Tja en TS is niet verplicht hierop antwoord te geven.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

hoopke schreef:
31 jul 2020 10:10
alfatrion schreef:
30 jul 2020 10:40
Non-conformiteit aantonen ligt meer voor de hand.
Non-conformiteit is hier helemaal niet aan de orde, dit geldt voor koop van bedrijf of winkel:
Dat geld ook bij C2C.
hoopke schreef:
31 jul 2020 10:10
Wat is een consumentenkoop?
B2C

hebra98

Ongelezen bericht door hebra98 »

reggie2 schreef:
01 aug 2020 11:48
hebra98 schreef:
kuklos schreef:
>>
>>
Eens!!

Maar dan is elk advies hier manco...

kuklos

reggie2 schreef:
01 aug 2020 11:48
hebra98 schreef:
kuklos schreef:
>>
Heb je volledig gelijk in.
Maar .......
Als TS hier niet alle relevante zaken vertelt kunnen wij niet helpen of slechts beperkt helpen. En als TS zelf aan komt de informatie dat de kopers hem/haar beschuldigen van liegen, dan mag verwacht worden dat die vraag gesteld wordt.

alfatrion

kokka schreef:
30 jul 2020 13:08
alfatrion schreef:
30 jul 2020 10:40
Non-conformiteit aantonen ligt meer voor de hand.
is het conformiteits beginsel bij een consumenten verkoop net zo sterk als bij verkoop door een bedrijf?
Ja, in principe wel. De overeenkomst moet beantwoorden aan de overeenkomst. Je kan niet een pomp verkopen, die je aanprijst als goed werkend, en dan een kapotte leveren.

alfatrion

omega19 schreef:
Ik denk dat juridisch gezien de verkoper nooit gedwongen kan worden om het medisch dossier (nu nog) af te staan aan de kopers.
Ik denk dat dit wel kan. Het medisch dossier is nauw verbonden aan de hond en daarom een eis op basis van de redelijkheid en billijkheid kans van slagen heeft.

Plaats reactie