LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Radar »

Als je gehandicapt bent en zoals iedereen een sociaal leven wilt onderhouden ben je aangewezen op dit speciale, begeleidende vervoer. En dat gaat in heel veel gevallen niet goed. Chauffeurs komen bijvoorbeeld te laat opdagen of als je van Arnhem naar Groningen moet, rijden ze via Lelystad waardoor je onnodig lang onderweg bent. En je bent ook nog eens gebonden aan een bepaald aantal kilometers. Radar legt uit wat er niet goed gaat.

natuurmens
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2007 13:25
Locatie: Berltsum

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door natuurmens »

Ik ga nog stap verder ik heb door het nieuwe vervoers verandering van Valys heb geen sociaal leven meer.
Vrienden zie ik niet meer, familie bezoeken heel erg beperkt.

Dit door te lange reistijden en beperkt aantal kilometers. Is het niet meer te doen om gebruik te maken van Valys. Na reizen met Valys ben ik toch gauw twee weken ziek.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik zie dat steeds meer mensen een aangepaste brommobiel kopen, en dan zijn ze wel vrij, nooit wachten, rookvrij, want als er geen passagiers zijn word er wel eens...
En de radio aan, kachel brande, en winkelen en zelf route bepalen, steeds meer invalide ontdekken deze zuinige diesels, en via binnendoor route's en enkele keren pauzeren is zelfs de andere kant van het land haalbaar!

vondel81
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:48

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door vondel81 »

taxi besteld op 1 juni voor 4 juni om 1200 uur midweek Alkmaar
vertrek uit Sliedrecht 1700 uur.
taxi besteld op 1 sept. voor 3 sept. om 1230 uur 50ste verjaardag zoon
in Malden. Vertrek 1530 uur.
Opmerking tijdens wachten van Valys: We hebben geen taxi op de plank liggen.
We kregen wel excuus met een bloemetje, maar de km waren we kwijt.

inayce
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:44

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door inayce »

Het vervoer van Valys was al slecht maar sinds dit jaar de ritten weer door connexion geregeld worden is het een regelrechte ramp, het is toch te schandalig voor woorden dat je bij het boeken van een rit al standaard hoort dat je 2 1/2 keer de normale reistijd moet nemen, ze denken daar blijkbaar dat gehandicapten toch niets anders te doen hebben, ik had van dit zich sociaal noemende kabinet eigenlijk wel verwacht dat het gehandicapten vervoer zou verbeteren maar niets daar van het is alleen maar slechter geworden, ik zou alle ministers en staatsecretarissen dan ook graag uitnodigen om eens een maandje met Valys te rijden en dan mogen ze hopen dat ze de uitgebreide kilometers krijgen anders komen ze niet ver.
Waar blijft dit kabinet met hun mooie uitspraken dat gehandicapten niet gediscriemineerd mogen worden!Ze staan zelf vooraan!

ham1934
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2007 14:52

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door ham1934 »

Van planning hebben ze bij dit vervoer nog nooit van gehoord. 3 x de duur van de aangegeven tijd vinden zij kennelijk heel normaal. De site van Valys om een rit te boeken werkt nog steeds niet naar behoren.

Cristal
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 apr 2007 19:34

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Cristal »

Jarenlang heb ik gebruik gemaakt van Traxx, met alle mogelijk denkbare ellende, totdat ik van Valys gebruik mocht maken.
Ik ben nogal actief en maakte erg veel gebruik van het vervoersmedium. Ondanks het hoge kilometerbudget zou ik nooit genoeg hebben aan het budget. Alleen al om familie en kinderen 1x per jaar te kunnen bezoeken.

Helaas kan ik geen enkele km gebruiken, ik lig op bed, ondertussen 4,5 jaar. Behalve een ambulance voor ziekenhuiscontrole, is er geen enkele mogelijkheid om ook maar ergens te komen. Mijn hok is 90 cm x 2 m.

Het betekent absoluut niet dat ik een ander iets misgun, procedeer zelfs voor meer km voor alle mensen met een beperking. Het ministerie van VWS is op de hoogte, maar er is nog steeds geen oplossing.....

Cristal

camkooyman
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 okt 2007 22:03

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door camkooyman »

Mijn vrienden en vriendinnen en deel van mijn netwerk zijn gebruikers van Valys.
Zij komen allen op mijn verjaardag en op bezoek bij mij of voor een paar dagen te logeren.
Zij komen allen met Valys.
Dat zijn 10 mensen. Dat is sinds mijn verhuizing 2 jaar geleden naar Amersfoort komen zij allen met Valys.
Deze 10 mensen hebben nog nooit problemen gehad met Valys, als zij bij mij op bezoek komen. Valys heeft een kwartier marge. Maar de meeste ritten zijn écht goed op tijd.
Een enkele keer is hij een half uur te vroeg of te laat. En een keer was hij een uur later. Dat kwam door ziekte van de chauffeur. Dat is overmacht. En hebben ze een invaller moeten regelen. En werd die persoon een uur te laat bij mij afgehaald. Een keer was de chauffeur onvriendelijk. Soms moet de taxi erg zoeken, omdat ze de weg niet weten.
Maar over het algemeen gaat, wat ik zelf ervaar, zeker 95% van de ritten goed en keurig op tijd.

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door petty1950 »

Ik kom nooit meer ergens sinds de laatste reorganisatie die mij afhankelijk maakt van het gehandicaptenvervoer in Amsterdam. Voorheen kreeg ik nl een vaste taxivergoeding en als ik dan bv een dagje naar het bos of naar mijn dochter wilde belde ik gewoon een vaste taxichauffeur die mij en mijn hond keurig heen en weer reed.
Nu gaat dat niet meer want de StadsMobiel neemt alleen honden mee die op schoot kunnen en mijn hond , een Duitse Herder denkt welliswaar dat ie ,n schoothondje is maar heeft zijn formaat tegen :? Het is een oudje, erg rustig en neemt geen zitplaats in beslag. Bovendien vind ik het niet reeel dat ,n klein keffertje wel en mijn grote Fikkie niet mee mag. Een hond is een hond en in mijn ogen hoeft dat formaatverschil voor mijn eventuele medepassagiers geen verschil te maken. Hij valt liggend op de grond nieteens op.
De gemeente Amsterdam gaat er prat op dat ze er voor zorgen dat ook mensen met ,n ziekte/handicap net als andere amsterdammers gewoon kunen reizen, net als met de tram of bus.
Maar daar mag mijn lobbes gewoon in hoor.
Ik vind het echt een groot gemis maar mijn minstens zo grote kameraad wegdoen dat zou nog veel en veel erger zijn. Mijn reisjes verder van huis dan ,n blokje om zijn dus helaas finito en dat vind ik eigelijk toch wel erg :?

hedame
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2007 11:23

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door hedame »

Ik vind het bericht van tros radar wel een zijdig, moeten naar mijn mening eerst een onderzoek doen, voordat zij iets hier over op het forum zetten. Klagers heb je en zie je overal. Allereerst uitleggen hoe Valys en de deeltaxi werkt, nagaan waar de eventueele fouten gemaakt worden, dan uit leggen hoe het en en ander werkt, dat hoe het bij diverse taxi centrales wordt aan geleverd, binnen welk tijdsbestek wordt verlangd dat de rit wordt gereden................Ik heb de nodige ervaringen over Utrecht en in Eindhoven.
Als deze mensen gebruik maken van een deeltaxi of valys krijgen zij temaken met nog andere mensen ophalen en omrijtijden, dat staat geschreven in de bijbehorende brochure, ook over huisdieren waar de mensen van afhankelijk zijn.

espressoleut
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2007 14:27

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door espressoleut »

Ik ben misschien een gelukkige,maar heb weinig te klagen over het gehandicaptenvervoer.Ik gebruik sinds enkele jaren taxbus in de omgeving Eindhoven.Het enige nadeel is dat de afstand die je mag reizen beperkte is en voor langere afstanden valys moet gebruiken.
Met valys gaat de heenreis meestal goed alleen de terugreis laat nog wel eens wat te wensen over.Perfekt zal het nooit worden maar zo slecht als ik soms lees heb ik nog nooit ervaren.

Freek Franken
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2007 17:53

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Freek Franken »

Ook wij, van www.demaatisvol.org zijn al geruime tijd met deze problematiek bezig maar het blijkt vrijwel onmogelijk om mensen bij Connexxion te bereiken. Antwoorden op e-mails duurt daar een paar maanden en ingesproken berichten op een voicemail wordt helemaal niet op gereageerd.

Sedert de overgang van Transvision (NS) naar Connexxion begin dit jaar bemerkten wij een sterke groei van het aantal klachten dat ons hierover bereikt. Deze klachten gaan o.a. over:

A: Niet of veel te traag reageren op klachten
B: Extreem veel gecombineerde ritten waardoor gebruikers meer dan dubbele tijd in de auto moeten blijven omdat er een complete toer door NL wordt afgelegd.
C: In enkele regio's de inzet van verouderd, soms zelfs onveilig materiaal
D: Veel minder taxibedrijven die voor Valys willen rijden (uitgemolken prijs?) waardoor een sterke groei van punt B
E: Soms inzet van niet gediplomeerde bestuurders. Hierdoor ook voor de gerbruiker onverantwoord rijgedrag.
F: Veel sterk verlate vertrektijden (en dus ook aankomsttijden)
G: Veel specifieke (bij Valys bekende) 'medische eisen' wordt niet aan voldaan (voorin zitten wegens stijf been, mensen met een scootmobiel ophalen met een gewone personenauto etc. etc.)
H: Website van Valys biedt veel minder functionaliteit en informatie dan vroeger
I: Veel 'vergeten' ritten.
J: en ga nog maar even door zo

Wij hadden al een eerste kontakt, maar tot een gespreksafspraak zijn we nog niet gekomen. Momenteel blijkt onze 'gesprekspartner' nergens meer op te reageren en onbereikbaar te zijn (al een paar weken)

Onze verzameling klachten groeit vrijwel dagelijks.

kortenhof
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2007 21:50

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door kortenhof »

Een vriendin van mij is ook afhankelijk van dit systeem. Eindelijk heeft zij eens een klacht ingediend, Drie uur heeft ze moeten wachten, bij iemand waarbij ze op bezoek was, deze persoon(80) heeft haar tenslotte maar naar huis gebracht, omdat die zelf weg moest, schande

Joanna50
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2007 11:34

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Joanna50 »

Ik ben ook een zeer ontevreden klant van Valys...
Wij hebben bijna ons vliegtuig gemist door de bizar slechte organisatie van de ritten.
Als ik niet zo assertief was geweest waren we veel te laat op Schiphol aangekomen.
Er was beloofd dat we een rechtstreekse rit met aankomstgarantie zouden krijgen.
Blijkbaar had de telefoniste dat niet genoteerd...
Gevolg was dat we eerst mensen moesten ophalen op de Kempervennen in Westerhoven waar het "wisseldag" was dus ongelofelijk hectisch...
Dat kostte meer dan een uur.
Die mensen moesten naar een plaats onder de rook van Rotterdam.
Conexxion had bedacht dat die mensen eerst naar huis moesten worden gebracht.
Dat had ons nog eens meer dan 2 uur oponthoud gekost.

Ik zag die bui al hangen en ben gelijk met de baas van de chauffeur gaan bellen.

De mensen die naar Zuid Holland moesten waren kwaad.
Die wilden zo snel mogelijk naar huis en niet over Schiphol.
Begrijpelijk.
Maar wij dreigden het vliegtuig te missen...

Na veel boze telefoontjes waarbij de botheid van de Valystelefoniste meer dan stuitend was is het toch gelukt om nét op tijd in te checken...

Het personeel dat de telefoon aanneemt is bot, ongeduldig en onwetend maar wat het ergst is... het heeft totaal geen idee wie de doelgroep is en zo te horen zal het hen ook aan hun rug roesten of wij al dan niet op tijd komen voor een belangrijke afspraak of niet...

Het is er absoluut niet beter op geworden sinds april.

Verder vindt u op het MSweb Forum veel, heel veel voorbeelden over taxibussen die volkomen verouderd zijn.
Rolstoelen en scootmobiels die niet worden vastgezet en door de bus heen schuiven.

Er is zelf iemand die met scoot en al uit de Conexxion bus is gevallen waardoor zijn scoot veel schade opliep en waar het taxibedrijf alle aansprakelijkheid ontkent.

Meestal zijn de taxi's (veel) te laat en kost het omrijden vanwege de gedeelde ritten vaak het dubbele van de tijd die het normaal zou kosten.

En hoe kan men in hemelsnaam denken dat 750km. per JAAR!!! genoeg kan zijn Voor mensen die ook graag eens de deur uit willen????
Zelfs de 2250 km. die een enkele chronisch zieke krijgt is lang niet voldoende. Het is een grote schande hoe wij gedwongen worden om thuis te zitten!

De criteria waarop een zieke 2250 km. kan krijgen zijn zo ontzettend streng dat haast niemand ervoor in aanmerking komt.
Mijn moeder is bijna blind (visus van 3 %) en mijn vader heeft de ziekte van Alzheimer.
Samen reizen met het Openbaar Vervoer is vrijwel onmogelijk.
Zij krijgen de 2250 km. niet.

ONBEGRIJPELIJK!!!

Het voelt echt zo onmachtig dat hier niets aan te doen is.
En de Staatssecretaris zal het allemaal een zorg zijn ehhhhh
was dat maar waar...

Joanna

Ben Boomsma
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2007 13:14

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Ben Boomsma »

Mijn vrouw moet vaak vervoer regelen voor haar cliënten in een instelling. Ze maken gebruik van regiotaxi gelderland. het is en blijft een drama. Taxi's komen niet of veel te laat voorrijden. Cliënten moeten op tijd in ziekenhuis of bij een arts zijn. Vaak wordt er al op eigen kosten een particuliere taxi bestled om maar op tijd te komen. Bij de telefooncentrale weet men vaak niet eens waar bepaalde plaatsen in gelderland liggen, met als gevolg de taxi op een heel verkeerd adres komt. Eerst denkt men dat het aanloopproblemen zijn maar er veranderd niets en klagen helpt ook niet.

Saake
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2007 13:41

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Saake »

Mijn vrouw is gebonden aan WvG en Valys vervoer. Wij hebben samen alles al een keer meegemaakt. Te laat, te vroeg, verkeerde dag of helemaal niet. Chauffeur is ten onrechte de kop van jut terwijl de planning er een zooitje van maakt en zoals in ons geval 2 bussen zend om ons en de buren op te halen. Ook hebben wij een rit naar Limburg opgevrolijkt gezien met een rondtoer door Braband. Beter plannen en gehandicapten de keuze bieden om een andere wijze van vervoer te kiezen zoals in ons geval er een rolstolelauto werd aangeschaft om toch maar weer je eigen sociale (en nog zeer aktieve) leven te leven.

dutchies-1
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2007 14:15

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door dutchies-1 »

hallo geachte wvgklanten
ik ben taxichauffeuse
en ik weet wat er allemaal mis kan gaan
maar de chauffeuse is altijd het pispaaltje omdat dat het eerste aansprekpunt is
diezelfde chauffeuse rijdt zich de naad uit de broek om op tijd bij de klanten te zijn
dan kom ik aan bij de klanten zeg bv vriendelijk goedemorgen en krijg gelijk een pak schelden over me heen
daar word je ook niet vrolijk van
de taxi mag 15 min later zijn maar ook 15 min eerder
kom je 15 min eerder dan wordt er gezegd wat ben je ja vroeg
kom je 15 min later dan wordt er gezegd wat ben je ja laat
het is nu eenmaal een deeltaxi beste mensen het woord zegt het al gedeelde taxi dus je moet bij meer adressen langs
en je bent voor 90 cent de hele stad rond en begeleid van deur tot deur met uw boodschappen voor de hele week
sommige dingen wil ik ook niet goed praten maar er zijn ook mensen die zeuren om te zeuren
dit is niet gericht op die laiverds die ook wvgklanten zijn en altijd zeggen ik zeur niet hoor ik ben zo blij met de deeltaxi anders kom ik nergens meer

Anna----3
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 apr 2006 15:17

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Anna----3 »

Bij de OV Regiotaxi Gooi en Vechtstreek wordt elke aanvraag voor vervoer in Nieuwe Gein gedaan. Deze stuurt deze door naar de kanten waar het vervoer vandaan moet komen. Vandaar wordt deze aanvraag weer doorgestuurd naar de taxi die een bepaalde route moet gaan afleggen. Soms hebben ze een eigen TomTom aan boord, zodat de adressen ingevoerd kunnen worden en de kortste rit kan worden gereden. Helaas komt de rit vaak door, als de chauffeur al ter plaatse had moeten zijn. Deze kan aan deze verlating niets doen. Klagen bij de centrale heeft geen zin. Als je na een kwarier verlating verteld dat de taxi er nog niet is, krijg je te horen dat die binnen 5 minuten zal arriveren. Die 5 minuten zijn soms wel heel rekbaar, tot aan een half uur aan toe.
Een advies is, om alvast de komst van de taxi een kwartier te vervroegen. Helaas kan de taxi dan ook weer te vroeg zijn en is het ook niet goed.
Geef dus nooit de chauffeur de schuld van een verlate taxi, schuif die gelijk door naar der centrale in Nieuwe gein. De chauffeur moet altijd vriendelijk blijven en dat valt niet mee als je alleen maar klagende clienten hebt.
Anna----3

Moppie1946
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2007 11:09

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Moppie1946 »

Ik ben ook afhankelijk van AOV. Nou het is een grote puinhoop hier in Amsterdam. Ze komen nooit op tijd, je krijgt een grote bek als je iets zegt en ze discrimineren dat het niet mooi meer is.

Menges
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2007 16:45

Re: Chronisch zieken en gehandicaptenvervoer

Ongelezen bericht door Menges »

Afgelopen vrijdag ben ik hier nog mee geconfronteerd: ik moest om 09.00 uur voor een congres in Arnhem zijn. Ik heb op internet mijn rit geboekt en om wat ruimte te hebben heb ik mijn aankomsttijd op 08.30 uur bepaald: ik zou dan om 07.30 opgehaald worden. Bijtijds (06.00 uur) opgestaan en ik stond om 07.30 uur kant en klaar. Om 07.45 uur nog geen rolstoeltaxi; gebeld: taxi was onderweg. Om 08.00 uur weer gebeld: de taxi kwam er aan. om 08.15 uur weer gebeld en contact gehad met de onderaannmer van Valys: deze zei mij, dat dit vervoer alleen maar was voor gehandicapten om op visite te gaan en dat het daarom niet erg was, dat hij wat later was! Om 08.30 uur was de taxi er en ik moest toen nog eerst mee om 2 leerlingen te vervoeren naar Schoonhoven. Uiteindelijk startte mijn reistijd om 09.25 uur in Schoonhoven. Ik kwam om 10.45 in Arnhem aan! Naar mijn mening heeft de onderaannemer het erop aan laten komen, dat ik pas om 08.30 uur werd opgehaald, zodat hij het leerlingenvervoer kon combineren met Valys-vervoer met één taxibus. Ik hoop, dat we binnenkort op grond van de Wet gelijke behandeling chronisch zieken en gehandicapten een claim kunnen indienen. Ik hoop, dat ze het dan afleren stelselmatig wanprestatie te leveren!

Gesloten