LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hybride auto's

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Hybride auto's

Ongelezen bericht door Radar »

Rijden in een hybride auto is goed voor het milieu en sinds 1 februari fiscaal aantrekkelijk voor lease-rijders. Ook andere autorijders worden door de overheid gestimuleerd om 'groen' te rijden, minder CO2 uitstoot is immers goed voor het milieu. Maar is een hybride auto echt zo zuinig en milieuvriendelijk als ons wordt voorgespiegeld? Maandag in Radar de antwoorden.

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Ja, een hybride auto is zuinig!

Een auto met een hybride aandrijving verbruikt in ieder geval minder brandstof. Het verschil met conventioneel aangedreven benzine auto's is ongeveer 35 á 40%. Deze waarde is niet uit de lucht gegrepen maar afkomstig van informatie die via mijn website www.john2211.nl (Toyota Prius Info Site) in de afgelopen 3 jaar ontvangen is. Deze website vertegenwoordigd een Toyota Prius community van min. 1500 Toyota Prius eigenaren.

Mijn zorg en irritatie,

Er zijn soms publicaties op het internet of uitspraken van zogenaamde deskundigen op TV die beweren, dat een hybride aangedreven auto, zoals de Toyota Prius of Honda Civic hybrid bijna net zoveel benzine verbruikt als een conventioneel aangedreven auto. Dit wordt dan vaak ondersteund met uitkomsten van zogenaamde testritten, die meestal niets meer zijn dan een eenmalig ritje met een van deze genoemde hybrides. Er wordt dan geen rekening gehouden met weersomstandigheden, buitentemperatuur, belading, droog of nat wegdek, soort route (stad, snelweg, etc.). Van goed doordachte en zuivere test procedures is meestal ook geen sprake.

Wil je echter een goed en eerlijk beeld krijgen van het verbruik van een hybride auto t.o.v. een conventioneel aangedreven auto, dan zou je een rit kunnen maken over minimaal 300 km met daarin 33% stadsregio, 33% regionale wegen en 33% snelweg. Rij deze rit samen met een 3 tal gelijkwaardige conventioneel aangedreven benzine auto's en kijk wat het verschil in verbruik is. Dan zul je zien dat hybride aangedreven auto's zoals de Toyota Prius 35 tot 40% zuiniger kunnen zijn dan gelijkwaardige en conventioneel aangedreven concurrenten.

Kan een Toyota Prius hybride de door de fabrikant opgegeven verbruikcijfers halen?

Ja, dat kan!

Tijdens een zuinigheidsrit d.d. 17 juni 2006 van ongeveer 300 km lengte die was uitgezet door TNO Automotive Delft met een parcours dat voldeed aan de EEC norm t.a.v. stads-, provinciaal- en snelwegverkeer. Heb ik samen met een navigator een verbruik van 4,08 ltr/100 km gerealiseerd. Dit is ruim onder het verbruik van 4,3 ltr/100 km, dat door de fabrikant Toyota als gemiddelde EEC verbruiksnorm voor de Prius HSD is opgegeven.

Het benzineverbruik werd nauwkeurig gemeten door TNO Automotive en de vulopening v/d benzinetank is daarbij tijdens de testrit gesealed, zodat geen fraude kon worden gepleegd. Tijdens deze testrit werd er gecontroleerd of men zich aan de toegestane snelheden hield op de diverse weggedeelten. Dat is 120 km/hr op de snelweg, 80 provinciaal, 50 in de stad, etc. Er waren daarvoor tijdmetingen, controlevoertuigen en checkpoints. Hield men zich niet aan de spelregels dan volgde onherroepelijk diskwalificatie.

De uitzending van Tros Radar d.d. 03-03-2008,

Ik was benieuwd of Tros Radar zijn huiswerk goed had gemaakt en met eerlijke en goed onderbouwde antwoorden zou komen.
Maar nee, dat was helaas niet het geval.

Er werd toch weer het zogenaamde CNW onderzoek gebruikt, dat al lang door andere gerenomeerde onderzoekers was bestempeld als ongeloofwaardig knoeiwerk. Het CNW onderzoek was er op gericht om de SUV's in Amerika in een goed blaadje te brengen door de hybrides in een kwaad daglicht te stellen. Als men eerlijke informatie wil dan is de conclusie van een werkelijk goed onderbouwd en onafhankelijk onderzoek van het M.I.T. (Massachusetts Institute of Technology) een aanrader. Daar wordt echt tot op het laatste boutje gekeken wat de Life time energiekosten van alle nu bekende aandrijfvormen zijn.

Wie of wat is CNW marketing Research

Mijn conclusie,

Het zou prettig en geloofwaardiger zijn als men eens echt gedegen journalistiek onderzoek ging doen alvorens men dit soort items op TV uitzend. Het hele programma was gebaseerd op een oud model Toyota Prius van voor 2004 en vervolgens werd aan het eind van het programma in een kort zinnetje en terloops gezegd, dat het nieuwe model Toyota Prius veel milieuvriendelijker wordt geproduceerd.

Meer en onafhankelijke informatie over de Toyota Prius hybride is te vinden op www.john2211.nl

John Visbeen
Laatst gewijzigd door Johnths2 op 04 mar 2008 15:57, 6 keer totaal gewijzigd.

servies
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2007 09:24

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door servies »

Ik hoop dat Tros radar met betrekking tot het milieu vriendelijk zijn van de Hummer niet een onderzoek van een Amerikaanse organisatie genaamd CNW Marketing gebruikt...
Dit onderzoek is van een jaar geleden en was zo slecht gedaan dat ik denk dat de mensen die dit onderzoek hebben uitgevoerd nog steeds met een papieren zak over hun hoofd over straat lopen.
Misschien dat de redactie het volgende artikel op slashdot maar eens moet lezen en de daar te vinden links eens moet bekijken:
Hummer Greener Than Prius?

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Het CNW "Onderzoek".

Dit onderzoek mag geen onderzoek genoemd worden.
Er zijn geen standaard procedures gebruikt die een dergelijk onderzoek geloofwaardig zouden kunnen maken. Het meeste dat geschreven is, zijn uit de lucht gegrepen conclusies die niet op feiten gebaseerd zijn. Het is duidelijk een product van de Pro SUV lobby die twee jaar geleden begonnen is om een campagne te voeren tegen de opkomst en het succes van de hybride auto in Amerika. De Amerikaanse auto industrie was vooral bang voor de hogere milieueisen die dat tot gevolg kon hebben. Een concern als General motors was op dat moment totaal niet in staat om de concurrentie met de hybride producenten, zoals Toyota en Honda aan te gaan. Kun je niet concurreren, dan moet je maar op een andere manier proberen om het succes van het hybride concept af te stoppen.

Helaas hebben veel media in Europa in eerste instantie de inhoud van het CNW rapport klakkeloos overgenomen zonder er ook maar enige kritische noot bij te plaatsen. Gelukkig zijn er nu een paar die nog enig journalistiek werk verrichten en tot de conclusie komen, dat er toch wel voordeel zit aan de ontwikkeling en productie van energiezuinige auto's zoals de genoemde hybrides.

John Visbeen.
Laatst gewijzigd door Johnths2 op 03 mar 2008 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

peter hoste
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2008 12:55

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door peter hoste »

Wat ik me afvraag worden er betreffende deze voertuigen LCA's (Levens Cyclus Analyse) gemaakt waarbij de totale ECO omvang bekeken wordt. Waarbij naast de zgn "well-to-wheel" emissies, de volledige "cradle-to-grave" emissies in rekening worden gebracht. Ik denk dat met name bij het productie proces van deze voertuigen de balans wel eens de andere kant uit kan slaan.

In vergelijking met een ander voertuig heb je verwacht ik meer onderdelen je hebt al meer dan een motor. Meer electronica om te besturen, accu's die slecht voor het millieu zijn (zowel om te produceren of als restafval) etc. hoe lang gaan die accu's mee. Deze discussie is naar mijn mening veel interessanter.

Volgens mij vergelijken we hier ook appels met peren kan een hybride auto wat andere voertuigen kunnen, ik heb al begrepen dat je geen aanhanger kan hebben achter een hybride voertuig etc.

peter

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Beste Peter,

De totale eco omvang van alle t.n.t. bekende aandrijvingsvormen bij auto's zijn in een zeer uitgebreid onderzoek van het M.I.T. (Massachusetts Institute of Technology) reeds tegen het licht gehouden.
Dit onderzoek geeft aan dat bijna alle auto's met alternative aandrijfvormen over hun gehele levensduur minder energie kosten dan de huidige auto's met conventionele aandrijfvormen. Daarbij zijn tijdens dit onderzoek alle belangrijke aspecten meegenomen t.w., de energie die nodig is voor de productie, de energie tijdens de levensduur en de energie die nodig is om het geheel weer te recyclen. In dit onderzoek zijn ook de toekomstige aandrijfvormen met de mogelijke alternatieve brandstoffen meegenomen, zoals fuelcel, biofuel, natural gas, electric, etc.

De conclusie van dit onderzoek is, dat een hybride aandrijflijn met als basis een dieselmotor verreweg de meest energiezuinige aandrijflijn is. Gevolgd met op de tweede plaats een hybride aandrijflijn met aardgasmotor en op de derde plaats een hybride aandrijflijn met benzinemotor.

Dit onderzoek was overigens al uitgevoerd voordat de huidige hybride voertuigen zoals de Honda Civic hybrid en de Toyota Prius HSD op de markt kwamen.

Dit zeer lijvige onderzoek van M.I.T. wil ik je best toesturen als jij er in geinteresseerd bent.

John Visbeen

olsthoorn
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2007 17:46

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door olsthoorn »

ik heb in juli 2006 een toyota prius gekocht, ik tracht zuinig te rijden door te anticiperen op de omstandigheden bij mogelijk rood verkeerslicht geen gas meer geven etc Ik heb 2 weken geleden bij droog weer van Rotterdam naar Nuenen (noort brabent) en terug gereden op de crous control constante snelheid 106 alleen een stukje in Eindhoven o.a. Sterrenlaan 70 Km. Mijn gemiddeld verbruik was 4,8 dus nog net geen 1 op 21. Ik ben hier best tevreden over, maar haal de door de fabriek opgegeven zuinige 1 op 23 norm beslist niet. Wim Olsthoorn[/quote]

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Beste Wim,

1 op 21 in deze tijd van het jaar!

Ik weet zeker, dat je de 1 op 23 tijdens deze rit wel had gehaald, wanneer de buitentemperatuur 25 graden had geweest.
Het probleem van alle verbrandingsmotoren is dat zij meer gaan verbruiken naar mate de buitentemperatuur daalt.

Een indicatie van de relatie v/h verbruik t.o.v. de buitentemperatuur is te vinden via onderstaande link,

http://www.john2211.nl/Hybride_eigenaren.htm#3a

John Visbeen

ad1703
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2008 18:54

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door ad1703 »

Lachwekkend onderzoek inderdaad. Ik rij sinds 2005 een Prius en ik rij echt niet met het idee uit de laatste druppel benzine een kilometer te persen. Het is wat mij betreft een prettige comfortabele wagen met als grappige bijkomstigheid dat hij ook nog eens erg zuinig is. Het feit dat Toyota op het elektrische deel 8 jaar garantie geeft, lijkt me genoeg bewijs voor het feit dat ze er van uitgaan dat de auto langer meegaat dan de vooronderstelde levensduur uit het onderzoek.
Dat krijg je als je vanuit de benzine&olie-lobby een onderzoek laat uitvoeren.

Als je wolven een onderzoek naar de gezondheidsbevorderende effecten van vegetarisme laat uitvoeren, kan ik het resultaat ook voorspellen.

groetjes,

Ad

Spottie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2008 18:50

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Spottie »

In de bebouwde omgeving met om de paar honderd meter een verkeershindernis ( drempel, rotonde, stoplicht, kruispunt) komen wij (woon-werk afstand ca 10 km) met onze prius op een gebruik van circa 5,8-6,1 liter per 100 km. Hoewel een zuinig gebruik ons wel interesseert houden wij ons er niet extreem mee bezig, dus trekken we waarschijnlijk te snel op en remmen soms te laat. Ook staat doorgaans dat grote storende scherm met gebruiksgegevens uitgeschakeld. Op langere afstand halen wij met onze niet erg precieze rijstijl toch nog wel een verbruik van 1 op 19,5. En dat met de airco aan...
Zelf zijn we daar absoluut niet ontevreden over. Het was even wennen, na jaren Volvo V70 AWD gereden te hebben ( 1 op 7,5), maar het scheelt me honderden euro's per maand...

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Beste Spottie,

Bij een woon/werk afstand van 10 km zul je met geen enkele auto ooit schokkende zuinigheidscijfers halen.
De eerste 5 minuten van een autorit zijn nu eenmaal de meest onzuinige en daar is een hybride aangedreven auto geen uitzondering in. De motor moet eerst op zijn bedrijfstemperatuur komen voordat hij zuinig met brandstof omgaat.

Ik heb zelf ook dat probleem, omdat ik veel korte afstanden rij en een niet zo optimaal zuinige rijstijl heb.
Ondanks dat heb ik toch nog een gemiddeld verbruik over 3 jaar van bijna 1 op 18 gehaald en dat is 36% zuiniger dan het verbruik dat ik met een gelijkwaardige conventioneel aangedreven voorganger had.

John Visbeen

servies
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2007 09:24

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door servies »

Aan de redactie van Tros Radar:
Hebben jullie überhaupt al eens nagedacht over de mogelijke sponsoren van het onderzoek van CMV Marketing.
De naam "CMV Marketing" zou jullie al een grote hint moeten geven.
Jullie hebben een behoorlijke deuk in jullie geloofwaardigheid gekregen, als er nog iets van over is... :oops:

ad1703
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2008 18:54

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door ad1703 »

Ik heb het onderwerp bekeken en kom tot de volgende conclusie:
Alle auto’s worden volgens mij verscheept via water er wordt er geen een ingevlogen.
Het onderzoek baseert zich op het oude type Prius: dat wordt aan het einde van het item even terloops vermeld. Tja.. Zo kan ik het ook. “Het gaat eigenlijk over een blauwe rok, maar het is een broek en het is ook niet de zelfde kleur…”.
Ik heb vorige week een 45000 km beurt aan mijn auto laten uitvoeren: de (oorspronkelijke) banden zijn daarbij niet vervangen en mijn dealer heeft me ook niet gewaarschuwd voor een op handen zijnde vervanging.
Ik rijdt het zuinigst met mijn Prius als ik op de autoweg zit en niet ga razen. Ik heb twee vakanties in Scandinavië achter de rug met mijn Prius. Daar mag je niet hard rijden en haal ik gemakkelijk 1 op 21. In de stad rijdt hij 1 op 19.
Een Hummer van anderhalve ton in euro’s wordt vergeleken met een auto van 25000 euro?? Tja..
Allerlei onderzoekgegevens zijn aannames die nergens gestaafd worden, zoals de geschatte levensduur van de auto.
Het valt me tegen van Tros radar dat een uiterst discutabel onderzoek uitgevoerd op een auto die al vijf jaar niet meer verkocht wordt nemen als uitgangspunt voor een test op een andere auto.
Het enige wat ik uit het onderzoek heb kunnen opmaken is, dat de auto niet zo snel optrekt als gesteld wordt. Snel en hard optrekken is volgens mij juist slecht voor het milieu.

marald
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2008 20:58

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door marald »

Wat een slecht onderbouwd verhaal over de hybride auto met die pseudo deskundige, die allerlei non-argumenten gebruikte m.b.t. hybride auto's.
Langzamerhand (ook de uitzendingen over de statines was bar slecht) krijgt TROS RADAR een soort Telegraaf-niveau, met suggestieve berichtgeving, een consumentenprogamma onwaardig!
Mevr. Hertsenberg c.s. verdienen een koude douche!!!

smitsies
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2008 21:08

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door smitsies »

In de uitzending noemde die Amerikaan, dat er zoveel onderdelen van de Prius per boot worden verstuurd.
Maar waar worden Hummers dan gemaakt? Is er een Hummer fabriek in Europa?

De Hummer kan natuurlijk een hele efficiente tank zijn. Het kan!
En de Prius een hele complexe en beetje zuinige auto.
Alleen wordt de gemiddelde Hummer gekocht door mensen die schijt aan het milieu hebben, en de gemiddelde Prius niet door een Radar-coureur maar door een zuinig en milieubewust iemand... dat beinvloedt de praktijktesten denk ik wel...

Uiteindelijk leer je soms meer van je vijand (die onderzoeker in mijn geval) en bijv. ook die ene zuinig VW die ook complex in elkaar zat en superzuinig was, wordt ook niet gemaakt.
Uiteindelijk zullen goedkope en zuinige oplossingen altijd winnen...

MediaDeelJeDoorDrie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2008 21:09

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door MediaDeelJeDoorDrie »

Beste Johnths2

Je hebt het bij het verkeerde eind met:
De eerste 5 minuten van een autorit zijn nu eenmaal de meest onzuinige en daar is een hybride aangedreven auto geen uitzondering in.

Daar is een hybride auto JUIST een uitzondering in, korte afstanden op elektro is de situatie waarin de hybride zich thuis voelt.

Erg flauw van Radar om 2x tussen neus en lippen door te zeggen dat het de eerste generatie Prius betreft, waarvan er in verhouding maar enkele rondrijden. Zeer onprofessioneel van de Radar redactie.

En een ritje Utrecht Groningen met een Prius en een Hummer zal voldoende duidelijk maken.
Erg jammer dat Radar (zoals gewoonlijk) standpunten ongecontroleerd overneemt en voor waarheid aanneemt.

Ik heb geen Prius en koop nooit een Prius, maar zo onprofessioneel als Radar informatie verstrekt is ronduit belachelijk, en belangrijker, ook nog eens volstrekt verkeerde informatie, niet gebaseerd op feiten, en van een inmiddels oud model..... een schande, Antoinette, ik denk dat een excuses de volgende uitzending op z'n plaats is

redfox911
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2008 21:07

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door redfox911 »

Wat een lachertje die reportage over de Prius. Coureurs in race-overall over een circuit laten rijden. Wel de acceleratie van de Prius nameten, maar niet die van de andere auto. Wel het verbruik van de Prius meten, maar niet die van de andere auto.
Iedere auto is onzuiniger dan de officiële metingen die volgens de Europese regels dienen te worden uitgevoerd voor de typegoedkeuring. De Prius wijkt daarbij niet af. Maar een verbruik van 1 op 17 is zelfs voor een vlotte berijder haalbaar bij de Prius. Dat heb ik zelf in een test ondervonden. Lees er het maartnummer van het blad Autopress maar op na.
En dan die uitspraken van die zogenaamde Amerikaanse onderzoeker. Als we hem moeten geloven dan moeten wij alleen nog maar Europese auto's kopen die zo dicht mogelijk bij de koper worden vervaardigd. Dus koop een Mitsubishi Colt uit Born, een Ford uit Genk of een Volvo uit Gent. Italiaanse en Franse auto's moeten al van te ver weg komen. Misschien een idee voor de overheid om belasting te gaan heffen of de plaats van herkomst van een auto.
Wat mij betreft kreeg deze reportage van radar een dikke onvoldoende.

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Beste MediaDeelJeDoorDrie,

Ik heb het niet fout, hoor!

Ik rij zelf al voor het vierde jaar in een Prius.
En ook daar zal eerst de verbrandingsmotor warm moeten worden alvorens er zuinig gereden kan worden.
Hij draait namelijk altijd direct na een koude start om de katalysator op te warmen en uiteraard moet daarbij ook de verbrandingsmotor zichzelf opwarmen.

John Visbeen
Laatst gewijzigd door Johnths2 op 04 mar 2008 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.

rruben
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2008 21:01

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door rruben »

Als zakelijke prius rijder heb ik inmiddels 69.000 km gereden sinds juli 2006. Hetgeen in de uitzending is gezegd komt niet overeen met de werkelijkheid. De kritiek heeft betrekking op de eerste editie Prius terwijl die al jaren niet meer wordt gemaakt.

Ik heb mijn verbruik bijgehouden en kom op 1:20,4 l/km (airco altiijd aan). Dit is voornamelijk snelweg! In de stad is, juist door het hybride principe, het verschil in verbruik nog groter dan een gewone, omdat het voor de hybride iets minder verbruik kost (+/- 1:21) terwijl een gewone auto door het optrekken en remmen véél meer verbruikt (1:10 is niet ongewoon).
Toegegeven: je moet niet boven de 130 gaan rijden, dan wordt het verbruik als elke normale auto: veel slechter. (De top is overigens begrensd bij 181. Getest op de duitse Autobahn)

Accelereren bij een prius: ik rijd werkelijk waar (op sportwagens na) iedereen eruit bij het stoplicht, (totdat de dikke BMW's bij ongeveer 60 km/h weer langs zij komen, maar ze kijken wel raar op :D ) Kwestie van gaspedaal helemaal in. Het accelereren bij de prius werkt namelijk anders vanwege de computer die alles regelt en dus optimaal de CVT variabele transmissie aanstuurt en de elektromotor vol inzet. Dus mensen die voor het eerst in een prius rijden en gas geven als bij een normale auto halen die acceleratie niet. (zoals te zien was in de uitzending). Ook accelereren van 100 tot 140 gaat ook sneller dan bij een SEAT Leon 1.9 TDI (op snelweg naast elkaar getest).

Banden wissel is gelijk met een gewone auto. Er zitten op deze 2e generatie Prius gewone banden en die gaan nu al ruim 40.000 km mee en zijn nog niet versleten.

Wat de vergelijking met de Hummer betreft: over dit CMV onderzoek wordt denk ik hierboven genoeg gezegd. Bovendien worden van bijna alle grote serie productie auto's, heel veel onderdelen van over de hele wereld aangesleept. Geen verschil dus met andere auto's. (of denk je echt dat je Kia Rio volledig uit Nederland komt????).


O.K. Het is niet de mooiste auto op de parkeerplaats... maar de verwijten die hij krijgt in het programma zijn pertinent onjuist. Jammer van Tros Radar dat ze aan dit soort stemmingmakerij doen, i.p.v. goed onderzoek.
Ruben
Laatst gewijzigd door rruben op 03 mar 2008 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter1943
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2008 21:35

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Peter1943 »

De laatste tijd had ik al vaak mijn twijfels over de geloofwaardigheid va n radar, maar nu ben ik overtuigd dat zij bewust de kijkers foutief inlichten. Ik rij nu zelf al vanaf januari 2005 een Prius en alles wat er werd verteld, kwam niet overeen met mijn ervaringen. De Prius zou op de snelweg niet veel zuiniger zijn dan vele andere auto's. Ik kan U vertellen dat ik altijd minimaal 1 op 19.2 rijdt. Daarbij rij ik veel over autosnelwegen. In de zomer rij ik altijd 1 op 20.8.
Vorig jaar ben ik naar Oostenrijk gereden, dus veel snelweg en toen haalde ik ruim 1 op 23. Dus wat een onzin. Ook het wisselen van banden na 22.000 km is een lachertje ik rij nu ruim 40.000 km met nog steeds dezelfde banden. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar andere hebben dit ook al aangehaald. Ik kan alleen concluderen dat Radar zeer slecht journalistiek werk heeft geleverd en dat zij daardoor voor mij heeft afgedaan als een programma waar je naar moet kijken om meer te weten te komen over produkten of diensten.
Een heel dikke onvoldoende krijgen ze van me. :oops:
:oops: :oops: Peter

Gesloten