LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oude auto's

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Oude auto's

Ongelezen bericht door Radar »

Iedereen die een auto heeft van voor 1992 of een diesel zonder roetfilter kan in de nabije toekomst de hoofdstad beter mijden. De gemeente Amsterdam is namelijk van plan om deze auto's uit het gedeelte stad binnen de A10 te weren. Maar is dit wel terecht of zijn 'nieuwere' auto's vervuilender dan de oude? Radar zoekt het uit.

Maandag in Radar, 20.30 Ned1

johntab
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:33

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door johntab »

Mijn auto is dus ook al op leeftijd maar is nog steeds ieder jaar goedgekeurd. Toen ik hem kocht was hij toegelaten op de Nederandse wegen en ik zie geen enkel motief om die twee belangrijke feiten over boord te latengooien door een een gemeent. Volgens mij staat de landelijke wet toch echt boven een politieverordening binnen welke gemeente dan ook. Er zullen vanzelf wel proefprocessen komen als de gemeente Amsterdam deze regel gaat hanteren.

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door Pensionado »

Er wordt wel heel selectief gekeken naar auto's van voor 1992, de grootste vervuiler de luchtvaart met zijn enorme uitstoot van roet en verbrandingsgassen mag ongestoord over de stad vliegen.
In Zuid kun je bijna vanaf je balkon het landingsgestel aanpikken en zie je de zwarte pluim achter de motoren, gezond?

Probleem is dat Amsterdam grootaandeelhouder is van de NV Schiphol, daar wordt je kennelijk selectief van. Hoezo een gezond milieu realiseren, luchtfietserij!

R.Redering
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2007 03:23

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door R.Redering »

Zijn die Amsterdammers gek of zo waar denken ze dat ze een hooftstad van mogen zijn.
Op zouten.
Zo iets kan toch niet waar zijn.

haco26
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:41

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door haco26 »

afgezien van alle argumenten die je al overal leest, kun je je dus afvragen wat nu nog de zin en de waarde is van de roettest die dieselrijders naast de apk voor veel geld moeten laten uitvoeren. die normen liggen behoorlijk streng. wie vergoedt de waardevermindering van dieselauto's die door dit soort regels, zoals ook in duitsland al gebeurt, nu onverkoopbaar worden. en wat te denken van de belasting van het milieu wanneer in een keer al die auto's aan de kant gezet worden en gesloopt moeten worden. bedenk wel, allemaal auto's die autotechnisch nog vele jaren mee kunnen en elk jaar apk goedgekeurd worden.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door Ulbe »

Het is natuurlijk van de zotte dat "vuile auto's" in goede staat gesloopt moet worden alleen om de milieuwetgeving!, we leven weer in Nederland! :lol: dus de klassiekers er meteen maar achter aan!, de beuk er in dat prachtige oude vuile blik!,

Stel dat elke benzinewagen met meer dan 144gr per kilometer uitstoot zo snel mogelijk gesloopt zou moeten worden, en vervangen wordt door een nieuwe wagen realiteit zou worden!,

De oude wagens moeten gesloopt worden, en gerecyceld worden, dit kost natuurlijk flink energie voor het omsmelten van staal en verwerking van de restproducten van de oude wagens,

Dan moet het staal wéér opnieuw gesmolten worden om staalplaat te worden gewalst, en dan weer het fabriceren van een nieuwe auto, en daarbij het fabriceren van de onderdelen uit diverse materialen,

Al met al gezien lijkt het me sterk of hier "milieuwinst" uit te halen is, :?

Ter plaatse zal misschien de lucht wat schoner worden, elders, bij de productie zal dit zeker niet lonend zijn, er wordt weer onnodig energie verspilt ten behoeve van het milieu!, :(

Zou de wereld het merken wanneer alleen in Nederland geen gram CO2 de lucht meer wordt geblazen?, ik denk het niet,

Ik wil hier niet mee zeggen dat we het milieu niet serieus moeten nemen, maar overdrijven is hier dus ook weer een vak!, een vak waar flink geld aan te verdienen is!, en dit ten koste van... het milieu!, :cry:


Vriendelijke groeten,

Ulbe.

peemay
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2008 18:27

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door peemay »

Geachte l.s.

Nou, hoe zit het met de mensen, die een oude auto van voor 1992 hebben,
En die dan bij APK. de LAAGSTE UITSTOOT heeft gehad dan ooit van ander auto's ??????

Het is toch van de gekke,
dat als je een OUDE en GOED ONDERHOUDEN auto hebt, waar je veel onderhouds-geld in steekt in al die jaren. DAT JE DAN DIE VANWEGE OUDERDOM moet laten verdwijnen.

DOEN ze toch ook niet met mensen, die ziek, zwak of misselijk zijn.
Of is dat misschien het volgende issue voor de vergaderzaal in het STADSHUIS ?????

We krijgen zo door AMSTERDAM zelf een hekel aan eigen AMSTERDAM, die eigenlijk dan ook nog vele keurige gezinnen/mensen tref.
Die GEEN GELD GENOEG HEBBEN OM WAT NIEUWE AUTO's AAN TE SCHAFFEN.

Vraag : krijgen ze dan ook subsidie op aankoop nieuw, net zo als zonnepanelen ??? Of moeten ze noodgedwongen maar op de fiets, die in Amsterdam NIET HEILIG is als eigen BEZIT ?????

bobvanederveen
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 apr 2008 22:25

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door bobvanederveen »

Oude auto's goed onderhouden, en lang ermee doorrijden is wellicht wel beter voor het milieu dan steeds maar nieuwe auto's lanceren en de oudjes naar de sloop brengen?!

Duurzaamheid is ook van belang. Dit wordt niet meegewogen>
Op zich al triest dat mensen pas actie ondernemen of bv een auto schoner te maken als heel duidelijk is hoe vervuilend we bezig zijn. Wisten we toen ook al.

Archibaldt
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:11

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door Archibaldt »

Amsterdam moet ook maar eens een verbod op het gebruik van CO2 brandblussers instellen, eens kijken wat de brandweer daarvan vindt en niet te vergeten de handelaren in die apparatuur.

mcmodd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2005 15:03

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door mcmodd »

Ik vraag me af hoe mensen met een handicap, zoals ik, rijdend in een Ford Transit en met een Balder elektrische rolstoel achter het stuur, gecompenseerd zullen worden. Ik heb mijn busje sinds 2005 en had mijn vorige ook 9 jaar. Hartstikke nodig voor al mijn activiteiten. Natuurlijk, ik zal zo snel als ik dit kan betalen een roetfilter laten inbouwen, maar denk dat dit een zeer kostbare zaak zal zijn. Wie weet hoeveel dit me gaat kosten? Zou dit evt. aftrekbaar zijn van de belasting of zou ik, met mijn vrijstelling voor grijs rijden, respijt hiervoor krijgen? Misschien iemand die in Amsterdam bij de gemeente werkt die me hierop antwoord kan geven?

j.m. boos
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2008 19:53

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door j.m. boos »

zo langzamerhand word ik misselijk van alle bedenksels die er worden uitgedacht. of het nu belasting is, wat je allemaal (wel) maar liever niet mag. En dan nu weer een bedenksel om autotje te pesten. ik wordt moe en misselijk tegelijk van deze regering en andere mensen die maar alles bedenken zonder er bij na te denken. wij (ik) zijn het toch zo langzamerhand wel eens zat dat we in Nederland ondertussen behoorlijk zijn "overruled"

nu weer een maatregen onder het mom van milieu. alles is vervuilend en alles wordt belast. ook de auto's die rijden op LPG worden wel drie dubbel gepakt.

er is nog steeds geen schonere brandstof maar je wordt gestraft door meer wegenbelasting te betalen. als je een 60 ltr tank aanschaft voor LPG dan wordt dat vermenigdvuldigd met 0,8 kg (soortelijkgewicht van gas) dan komt er 60 x 0,8 kg= 48kg bij het gewicht van je auto. je auto weegt 890 kg je betaald voor de klasse van 851-950kg dan wordt de 48 kg bij 890 opgeteld = 950kg. dan zit je in één gewichtsklasse maar de belasting gooit daar een bedrag bovenop. alleen maar omdat je op LPG rijdt. terwijl een andere auto zonder LPG maar in dezelfde klasse van 851-950 géén LPG toeslag krijgt. terwijl dat een milieuvervuiler kán zijn.

ook kan jij met je auto de hele dag met bagage rijden die boven de 951 kg komt ook dan betaal je geen extra belasting.

maar stel dat je auto 930kg weegt en je zet daar een LPG tank in van 60 ltr (48kg) dan kom je bóven de 951 kg dan kom je niet alleen in de hogere klasse van bóven de 951 kg maar krijg je dáár ook nog eens je LPG toeslag over. nou reken maar uit dan wordt je dubbel gepakt.
met andere woorden je kan alle dagen met een paar betontegels in je auto rijden dan weeg je zwaarder, vervuild meer maar betaald minder.

ook de slurptax is onrechtvaardig. als je vanaf de fabriek direkt een LPG installatie laat plaatsen kan je hier toch ook niet spreken van een slurper die vervuild? maar je kan wel even een paar duizend euro slurptax betalen. bij aflevering zou dit opgegeven moeten worden zodat je van deze tax wordt ontzien.

Wanneer worden we nu eens gevrijwaard van deze betaalonzin/toeslag op LPG? ik rijdt al meer dan 20 jaar op LPG. maar ondanks de milieuvriendelijke brandstof moet ik duur betalen.

tot slot nog even over de literprijs van LPG. LPG is een afvalprodukt van de rafinaderijen. volgens mij is er al btw over betaald. maar aan de pomp betalen we weer btw. ik vraag mij af of dat wel terecht is (wie onderzoekt dat eens) ik begrijp dan ook niet waarom de LPG met de prijsverhogingen van de benzine mee moet. 60 eurocent heeft nog altijd de "tegenwaarde" van 1,32 gulden! en dat is schofterig en schandalig!

Moonlight
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2008 23:06

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door Moonlight »

En jij opent een topic over dat mensen zo zeurde over brandstofprijzen? En legde uit hoe zuinig mensen wel niet kunnen rijden.

OMG

:shock:

Vriesco
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2008 07:43

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door Vriesco »

ach, het gaat toch al tijden op deze manier.

De oude auto krijgt altijd te maken met de voordeel regeling van de belasting. Hierbij hoeft er na 25 jaar geen belasting meer te worden betaald. En al jaren wil de regering daarvan af. Er zijn al meerdere dingen bedacht om ervan af te komen maar niet gelukt. Nu datgeen over vervuiling e.d. meespeelt denken ze dat het hen wél gaat lukken.

Stel je voor wanneer de helft van de auto's zolang bewaard gaan worden... dan levert de auto niets meer op aan belasting. Dát willen ze ook niet. Mensen moeten regelmatig een nieuwe auto kopen. Er komen immers zóveel nieuwe modellen op de markt dat wanneer iedereen hun auto zo'n jaar of tien bij zich houdt... de automarkt een beste douw krijgt.

Wij hebben hier allebei voor ons werk een auto in gebruik. Een uit '89 en een uit '92.
Niet omdat het zulke geweldige mooie machines zijn..maar omdat ze in ons budget liggen.
Ik neem aan dat wanneer wij naar Amsterdam willen, dit niet meer met de auto mag omdat er niet genoeg geld is voor een nieuwe???
Neigt een beetje naar discriminatie. Dan bedoel ik: Wanneer je genoeg geld hebt voor een nieuwe auto dan mag je overal komen. Maar iedereen die geen nieuwe kan betalen...mag niet naar bijv Amstedam??

Zoals eerder gemeld op het forum lijkt mij de luchtvaart een grotere vervuiler. Natuurlijk denkt men ook aan t millieu. Maar de oude auto's zijn niet álle auto's. Betekent dat deze regeling dus ook niet zoveel zal uitmaken voor het millieu.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door hharteman »

Als oud Amsterdammer zijnde vraag ik me af of ik deze stad nog wel bezoeken wil.
Het is gewoon weer te triest voor woorden.
De parkeergelden in deze stad zijn al zodanig dat als je er een paar dagen bent je een lening moet af sluiten, en als ik met mijn karretje van 1982 een bezoekje aan mijn moeder wil brengen ik hem aan de rand van de stad moet laten staan.
Wie gaat deze flauwe kul allemaal controleren en betalen?
Het lijkt me practisch niet uitvoerbaar.
Zoveel is er niet gewonnen de laatste 20 jaar wat co2 betreft.
De nieuwe Ford Ka van mijn vrouw gebruikt net zoveel brandstof als de 20 jaar oude Sunny van mijn zoon.
Over hoeveel auto's praten we hier, 2000, 3000, 10000 ?
De meeste daarvan staan stof te verzamelen als oldtimer.
Er valt hier weinig te winnen volgens mij.

maxinews
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2008 13:01

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door maxinews »

Kan niet lang meer duren, dan krijgen wij dezelfde milieuregels als in Duitsland.

Sinds het begin van dit jaar zijn in een aantal grote steden in Duitsland milieuzones ingesteld. In deze zones mogen alleen nog maar auto’s rijden waarbij een milieuvignet achter de binnenkant van de voorruit is geplakt. Deze verplichting geldt ook voor alle buitenlandse, dus ook Nederlandse, voertuigen!

meer info kijk op http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm of www.maxinews.nl

haye0584
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2008 13:52

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door haye0584 »

Zolangzamerhand moet het voor iedereen die op de weg zit wel duidelijk zijn dat er simpelweg teveel op de weg zit.Op beroeprijders na is het voor veel mensen een luxe waarin ze nu gehinderd worden,meer wegen?Kijk eens om je heen wat er al ligt,als je zo stom bent om met een suv je kinderen van school te halen,met je luie lijf je boodschappen te doen met dat ding,te belazerd bent om voor een dagje a'dam de trein te nemen,etc.etc. kom je vanzelf in de ellende,of eigenlijk je veroorzaakt ellende voor de gene die beroepshalve op de weg zit,ik ben in heel wat landen geweest,maar dit is een van de rijkste,met de meeste ontevreden zeurkousen (ik hou het netjes) jullie zouden eens een paar jaar onder hele andere omstandigheden moeten leven,wat een stelletje huilende slappelingen,god betere het!!!
Groeten,gert

Willembaardse
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 okt 2006 20:22

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door Willembaardse »

Wordt niet opgelost denk ik, het zal wel extra geld gaan kosten. Als iets niet goed is, gaat men het tegen door er geld voor te vragen, dat gaat met alles zo. Haal de oude troep gewoon van de weg af en laat alles op aardgas rijden of electrisch en ga dat dan weer niet afstraffen door weer extra houderschapsbelasting te vragen.
Een beetje ziek worden we wel van alle halve maatregelen, maak het openbaar vervoer betaalbaar, dat lost al een hoop op.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door hharteman »

quote Willem.
---------------
Haal de oude troep gewoon van de weg af en laat alles op aardgas rijden of electrisch en ga dat dan weer niet afstraffen door weer extra houderschapsbelasting te vragen.
Een beetje ziek worden we wel van alle halve maatregelen, maak het openbaar vervoer betaalbaar, dat lost al een hoop op.
------------------------------------------------------------------------------

De productie van een nieuwe auto kost erg veel energie.
We hebben onlangs gezien dat de nieuwe prius hybride auto zijn produktie energie niet eens kan goed maken door zijn voordelen.
Ook het rijden op Electriciteit geeft meer Co2 dan het rijden op benzine.
De gewonnen brandstoffen moeten immers omgezet worden en dat geeft verliezen.
De oude auto langer door laten rijden kon nog wel is in het voordeel van het milleu uitpakken als we echt zouden gaan rekenen.

Deze maatregel brengt allleen maar voordeel op lokaal niveau, en als je het dan goed wil aanpakken, maak Amsterdam dan maar helemaal autovrij.
Mokum, de groene stad.
De oase van Nederland.
Is weer is wat anders als al die witte alternatieven.

railion37
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2006 16:58

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door railion37 »

is Amsterdam stad van een andereland dan moeten maar mensen uit Amsterdam minder wegenbelasting betalen

MarcV
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2008 15:57

Re: Oude auto's

Ongelezen bericht door MarcV »

Ik wil best duitse taferelen in NL. Dan stellen we in Amsterdam en Den Haag en dat soort steden milieuzones in, en halen we de snelheidslimiet weg van op zijn minst de A1, A12, A2, A50, A35, A28 etc.


Hmmmm....oh nee, we zitten in NL, het land van de beperkingen.

Gesloten