LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WOZ-waarde

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

WOZ-waarde

Ongelezen bericht door Radar »

In Radar aandacht voor de WOZ. Bij veel huizenbezitters is de waardebepaling in de bus gevallen en de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is aan het verstrijken. Radar laat zien waarom veel mensen het gevoel hebben dat deze waardebepaling nogal willekeurig tot stand komt.

Maandag in Radar, 20.30 Ned1

kommentaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:01

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door kommentaar »

van2007 op 2008 is de waarde van onze woning met 5% gestegen..ivm de WOZ.
het tegendeel is echter waar.
wij hebben de verkoopprijs van onze woning met maar liefst 10% verminderd.
de gemeente vergelijkt "appels met peren".
de huizen in onze omgeving cq dorpen zijn gedaald en zeker NIET gestegen. men pakt verkoopprijzen die ze het beste uitkomen. ook worden de m3 zeer slordig gehanteerd.
het is een grote schande dat BALKENENDE en DE ZIJNEN in
tegenstelling tot wat zij ons BELOOFD hebben,de gemeenten
nu de vrije hand hebben gegeven om met deze diefstallen doortegaan.
toch zullen wij blijven proberen en vechten om deze oneerlijke
zaken te keren
BELOVEN enLIEGEN is hen niet vreemd.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door Henri42 »

waarom is de bezwaartermijn van 6 weken tekort ?.

het te betalen WOZ bedrag is lager dan vorig jaar.

de Radar commotie ontgaat mij :?

blaica
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 sep 2007 20:39

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door blaica »

Als de WOZ-waarde nationaal 5% omhoog is gegaan, waarom is mijn WOZ-waarde dan 14,5% gestegen op 1 jaar tijd? De gemeente wil gewoon geld in zijn zakken steken! Ze moeten de tarieven laten dalen, omdat Hulst een van de hoogte tarieven heeft, maar probeert het dan langs een andere kant te innen. Trouwens, de postbus zat propvol met bezwaren - het was echt een plaatsje zoeken om mijn brief er in te krijgen!

H. Verdonk
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2006 11:56

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door H. Verdonk »

Waarde Henri42,
Als het te betalen Woz-bedrag voor jou dit jaar lager is dan vorig jaar, zou je je commentaar beter voor je kunnen houden. Of eerst de berichten goed lezen en dan na een poos nadenken, geen commentaar geven, want dit commentaar komt nogal onbenullig over.
Het is namelijk bij de meeste gemeenten een kwestie van graaien en klauwen, zo maak ik dat ook mee. De gemiddelde koopprijs van een soort huizen is € 165.000,00. Dan komt het heel belazerd over als je als bezitter van zo'n soort huis, dat in het bouwjaar in de goedkoopste bouwuitvoering werd gemaakt en dat de WOZ-waarde € 14.000,00 hoger wordt aangeslagen dan de gemiddelde koopprijs. Snap je wel Henri42, dan raken de mensen geïrriteerd als de gemeenten doet voorkomen alsof zij naar eer en geweten handelen ten aanzien van de burgers.
Hopelijk begrijp je nu wel de commotie van Radar en de reclamanten.
H. Verdonk

MarcV
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2008 15:57

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door MarcV »

Bij mij is de stijging tussen de peildata januari 2005 en januari 2007 met 19% geweest. Gezien de gemiddelde stijging in huizenprijzen in de regio van 6% heb ik bezwaar aangetekend.

Naast de ontvangstbevestiging heb ik hierop nog niets vernomen.

lurvi09
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 jun 2005 21:23

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door lurvi09 »

De WOZ-waarde lijkt mij al jaren compleet willekeurig. Vorig jaar steeg onze WOZ-waarde met ruim 15% nu dalen we 2%. Ik klaag niet, maar snap er ook niks van. Mijn zusje woont 15 huizen verder en bij haar stijgt de waarde met 12%. Kan iemand dit uitleggen?

PimZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2008 12:59

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door PimZ »

Een jaar geleden heb ik bezwaar gemaakt en liet de gemeente ons huis door een onafhankelijk taxateur taxeren. De WOZ-waarde werd daarop met € 60.000 verlaagd. Het jaar daarop probeerde de gemeente een inhaalslag te maken door de waarde weer met 23% te verhogen terwijl het kadaster een gemiddelde verhoging liet zien van 7,7%. Weer bezwaar aangetekend - afgewezen. In beroep gegaan bij de bestuursrechter en twee weken geleden in het gelijk gesteld, dwz de rechter liet blijken dat hij zowel de verhoging absurd vond en tevens ernstige kritiek had op de door de gemeente aangevoerde referentiepanden, die veel te willekeurig waren gekozen. De rechter raadde de gemeente aan mij een schikkingsbod te doen, hetgeen gebeurd is.

rijk
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 feb 2006 20:58

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door rijk »

Ik heb een appartement die exact gelijk is aan dat van mijn buren, evengroot,zelfde etage,uitzicht exact het zelfde, alleen mijn appartemet is gespiegeld aan dat van de buren.De WOZ-WAARDE van mijn buren is euro 15.000 lager dan de WOZ-WAARDE van mijn appartement. Ik heb vorig jaar bezwaar aangetekend bij de gemeente UTRECHT op basis van gelijkheidsbeginsel, het antwoord van de gemeente was "uw bezwaar is niet ontvankelijk verklaard, u heeft voor uw woning een boom staan en die staat niet voor de woning van uw buren".
EEN GROTERE ONZIN HEB IK IN MIJN LEVEN NIET MEEGEMAAKT. In Utrecht wordt de WOZ-WAARDE bepaald met behulp van een dobbelsteen, anders is het niet mogelijk dat een ambtenaar met zo,n onzinnig antwoord komt.

janenpaula
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2005 14:03

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door janenpaula »

Tot nu toe hebben wij elke keer bezwaar gemaakt tegen de WOZ waarde. Ondanks alle argumenten die steevast van tafel werden geveegd door de gemeente purmerend werden wij elke keer in het gelijk gesteld. En wij niet alleen, ook alle buren die eenzelfde woning hebben.

frawol39
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2008 20:15

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door frawol39 »

dat er willekeur is staat voor mij vast, maar omdat in mijn geval de waarde beduidend lager uitvalt dan de economische waarde dien ik maar geen bezwaar in.
in mijn geval is de inhoud 50 m3 te hoog berekend, en daardoor is er ook een vergelijking gemaakt met huizen met deze hoge inhoud.

phh001
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2008 08:54

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door phh001 »

Het wordt tijd dat de WOZ-waardebepaling en belastingheffing daarop wordt afgeschaft. Het is een melkkoe van elke gemeente om de begroting mee rond te krijgen. Het bepalen van referentie-objecten (dus werkelijk verkochte panden) is een willekeurige poging tot "gerechtigheid". Het valt me op dat het veelal dezelfde panden zijn die van de hand gaan; wat gebeurt er dan: de nieuwe eigenaar gaat acuut verbouwen, woont er een tijdje en verkoopt dan tegen een fors hogere prijs. Gevolg: gelijksoortige panden(maar dan zonder verbouwing) gaan ook mee in de lift, terwijl ze niet gelijkwaardig meer zijn. Het individueel taxeren van elke woning is veel te duur, dus die mogelijkheid valt af. Als het gaat om de "naar draagkracht" de gemeentekas te vullen, kunnen ze net zo goed een link leggen naar het inkomen via de belastingdienst.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door Henri42 »

WOZ is een normale vorm van belasting betalen voor verleende diensten door de gemeente, de taxaties worden redelijk juist verricht,er is een bezwaar mogelijkheid bij de gemeente :)

bamos
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 apr 2008 10:43

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door bamos »

En , we zijn met zijn allen vergeten , dat toen de belastingdienst de WOZ nog regelde , WIJ MAAR 60% VAN DE VERKOOPWAARDE behoefden op te geven in de aangifte inkomsten belasting.
Daar kraait ook geen hond meer om.Oh Oh oh oh , ik denk soms dat ik de enige ben die al vanaf 1991 de gemeente bstookt met bezwaarschriften.Elke keer weer opnieuw , ik word er ... ziek van.
Maar de aanhouder wint.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door Henri42 »

De aanhouder wint schrijft voorgaande optimist, ben blij dat je een huis hebt (*-*)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door Shine »

dat toen de belastingdienst de WOZ nog regelde , WIJ MAAR 60% VAN DE VERKOOPWAARDE behoefden op te geven in de aangifte inkomsten belasting
em, wacht even, betekent dit dat de WOZ waarde eigenlijk gebasseerd moet worden op de 60% verkoopwaarde van je huis?
Dus de WOZ vastegesteld en bepaald moet worden naar die 60% ?
Volgens mij bepalen ze de WOZ nu naar de 100% verkoopwaarde van je huis of gelijksoortige woning.

Dit zag ik graag verder uitgelegd.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door Henri42 »

de gemeente stuurt je gratis alle juiste info engeen voorstaande onzin over 60%

bjorn76
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2008 17:01

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door bjorn76 »

Helaas laat RADAR niet weten dat het in 98% van de gevallen ook gewoon goed gaat.... maar goed.... das waarschijnlijk ook niet interessant om een uitzending mee te vullen. Helaas moet ik dus weer concluderen dat het weer spijkers op laag water zoeken is...

WOZ-waarde = verkoopwaarde (op de waardepeildatum)
Dat 60% verhaal is onzin.

Ook zegt een stijging van 15% (of 25% o.i.d.) niet zoveel omdat het best kan zijn dat het de vorige keer te laag of te hoog was gewaardeerd. Je moet jezelf dus gewoon afvragen: "Zou ik de woning, als ik deze zou verkopen, voor dit bedrag kunnen verkopen?". Niet al te ingewikkeld lijkt me.

De willekeur valt ook wel mee omdat de gemeenten onderbouwen met
3 verkoopcijfers en niet 1. Verder zegt de Wet WOZ dat je moet kijken naar objecten die zijn verkocht bij de beste voorbereiding aan de meest biedende gegadigde (!).

Het grootste kul verhaal dat ik hier heb gelezen is echter dat gemeenten de WOZ gebruiken als melkkoe....
Waarom??
Stel de gemeente heeft een gemiddelde OZB totaalopbrengst van 10 miljoen euro. Na een nieuwe herwaardering in het kader van de WOZ blijft deze totaalopbrengts (in 98% van alle gemeenten) ook gewoon 10 miljoen euro (hooguit een verhoging na inflatiecorrectie). Hieruit blijkt dus dat de verhoogde waarde niet wordt doorberekend in de ozb. Wellicht is het goed om eens een begroting te bekijken voordat je moord en brand begint te brullen.

Gaat het dan nooit mis? Natuurlijk wel. Een modelmatige vergelijking gaat prima op bij repeterende bouw waarvan woningen verkocht zijn. Immers als er in een nieuwbouwwijk 500 dezelfde objecten staan (rijwoningen, o.i.d.) dan heb ik maar 3 verkopen nodig om de waarde van deze 500 objecten vast te kunnen stellen. Voor 85% van het gemeentelijke woningbestand gaat dit dus gewoon goed. De lastige woningen zijn de individuele vrijstaande objecten (bungalows, woonboerderijen etc.). Als het hier mis gaat is er gelukkig de optie van bezwaar.

Tot slot: de radar stelling van 50% van de bezwaren wordt goedgekeurd dus loont het om bezwaar te maken is tevens tendentieus geneuzel!
Als er 10 bezwaarschriften zijn ingediend en 5 worden er toegekend dan is dit al 50%!!! Dit percentage zegt dus niets over het al dan niet "lonen"van een bezwaarschrift. Als meer mensen met de radar argumenten bezwaar gaan indienen zal dit dus alleen maar leiden tot een kleiner percentage toegekende bezwaarschriften (er worden er dan gewoon meer afgewezen).

Conclusie en advies: vraag jezelf (eerlijk!) af of de WOZ-waarde tot een bedrag is vastgesteld dat jij -als je het zou verkopen- voor de woning zou krijgen in de vrije markt. Is het antwoord "JA" doe dan geen moeite want WOZ-waarde is marktwaarde. Stijging of daling t.o.v. voorgaande jaren zegt dus helemaaaaaaaaaaal niets! Dit is ook voor een rechter totaal NIET interessant.

Tip voor Radar: wees eens wat kritischer naar jezelf en je onderwerpen, want dit gereutel leidt tot meer belasting van de overheid (door onzin bezwaarschriften) wat uiteindelijk de burger (!!) weer moet betalen.

Veel wijsheid en succes!

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door ruitenheer »

En , we zijn met zijn allen vergeten , dat toen de belastingdienst de WOZ nog regelde ,


De belastingdienst heeft nooit de WOZ geregeld. Voordat de WOZ in 1997 werd ingevoerd, mocht iedereen zelf de waarde van zn woning schatten. En het mocht dan ook nog de waarde in bewoonde staat zijn. De meesten deden dit (veel) te laag, en dus moesten de mensen die de waarde eerlijk opgaven meer belasting betalen. Want uiteraard wilde de overheid wel een bepaald bedrag binnenhalen.
WIJ MAAR 60% VAN DE VERKOOPWAARDE behoefden op te geven in de aangifte inkomsten belasting.
Maar de tarieven waren een stuk hoger.

Riettepetiet
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2008 23:11

Re: WOZ-waarde

Ongelezen bericht door Riettepetiet »

Ik woon in een straat waar de huzien precies hetzelfde zijn. Alleen betalen mijn buren die aan de overzijde wonen minder WOZ. Terwijl hun tuin ook nog eens aan de zonzijde ligt.

Er zijn de afgelopen jaren wat meer huzien aan mijn kant van de straat verkocht. Ik weet niet of het hier mee te maken heeft.
Vanwege (k.k.) kosten koper willen de mensen bij verkoop dit bedrag doorberekenen aan de nieuwe eigenaars.
Dus geen meerwaarde woning, alleen vaak de gemaakte kosten.
gr. Rachel

Gesloten