LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas ook op met ezetrol

Alle onderwerpen rondom de cholesterol verlagende medicijnen
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door puma73 »

Een pure wetenschapper is doorgaans niet zo best in het "bespelen van de mensen."
Zo wetenschappelijk is die professor niet, immer hij ontkend de relatie roken en kanker. Dus in feite een kwakzalver op dit gebied

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:Evengoed heb ik in dit topic nog geen bewijs gezien dat het nastreven van een lager cholesterol gehalte zo gezond is.
Wat je in dit topic ook niet hebt gezien, en zelf ook niet hebt vermeld, is dat het levenspatroon aanpassen al heel veel cholesterol verlagende werking kan hebben.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:Wat je in dit topic ook niet hebt gezien, en zelf ook niet hebt vermeld, is dat het levenspatroon aanpassen al heel veel cholesterol verlagende werking kan hebben.
Helemaal mee eens.
Het vervelende is echter dat de artsen daar niet of nauwelijks op aansturen, maar gelijk de medicijnkast opentrekken.
Anderzijds wil menig patient die wijze les van de dokter helemaal niet horen, maar gewoon gesteund door een pilletje zijn ongezonde levensstijl voortzetten.

(NB: aangepast levenspatroon is meer dan smeren met het bekende botermerk)

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
kuklos schreef:Wat je in dit topic ook niet hebt gezien, en zelf ook niet hebt vermeld, is dat het levenspatroon aanpassen al heel veel cholesterol verlagende werking kan hebben.
Helemaal mee eens.
Het vervelende is echter dat de artsen daar niet of nauwelijks op aansturen, maar gelijk de medicijnkast opentrekken.
Daar zou ik graag bewijs van willen zien. Mijn ervaring is dat het eerste wat artsen doen is mensen aanraden hun levenspatroon te veranderen.

16again schreef:Anderzijds wil menig patient die wijze les van de dokter helemaal niet horen, maar gewoon gesteund door een pilletje zijn ongezonde levensstijl voortzetten.

(NB: aangepast levenspatroon is meer dan smeren met het bekende botermerk)
Daar ben ik het volledig mee eens.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
16again schreef:Het vervelende is echter dat de artsen daar niet of nauwelijks op aansturen, maar gelijk de medicijnkast opentrekken.
Daar zou ik graag bewijs van willen zien. Mijn ervaring is dat het eerste wat artsen doen is mensen aanraden hun levenspatroon te veranderen.
Zembla liet al eens zien dat artsen wel heel gemakkelijk naar anti-depressiva grijpen:
http://zembla.incontxt.nl/seizoenen/200 ... 21-09-2008
Dat zal bij cholesterolverlagers weinig anders zijn denk ik dan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
kuklos schreef:
16again schreef:Het vervelende is echter dat de artsen daar niet of nauwelijks op aansturen, maar gelijk de medicijnkast opentrekken.
Daar zou ik graag bewijs van willen zien. Mijn ervaring is dat het eerste wat artsen doen is mensen aanraden hun levenspatroon te veranderen.
Zembla liet al eens zien dat artsen wel heel gemakkelijk naar anti-depressiva grijpen:
http://zembla.incontxt.nl/seizoenen/200 ... 21-09-2008
Dat zal bij cholesterolverlagers weinig anders zijn denk ik dan.
Tsja, ten eerste interviewt Zembla lang niet alle artsen, en en tweede doen ze daar op de redactie ook wat aan "cherry picking", want het moet wel een item worden waar mensen naar gaan kijken. Daar zijn legio voorbeelden van. Ook al is het maar onbewust, simpelweg omdat het daar ook individuen met een eigen mening zijn aan het werk zijn.

En hoeveel patiënten kiezen, als ze kunnen kiezen uit óf een lang persoonlijk traject met een therapeut, of uit een stripje pillen, niet voor die laatste gemakkelijker variant? Er zijn plenty ouders die met die laatste optie ferm in het hoofd met hun kind aankomen bij de huisarts begreep ik van een familielid in de jeugdzorg. Daar moeten ze dat soms echt uit het hoofd praten van de ouders.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:
kuklos schreef:
16again schreef:Het vervelende is echter dat de artsen daar niet of nauwelijks op aansturen, maar gelijk de medicijnkast opentrekken.
Daar zou ik graag bewijs van willen zien. Mijn ervaring is dat het eerste wat artsen doen is mensen aanraden hun levenspatroon te veranderen.
Zembla liet al eens zien dat artsen wel heel gemakkelijk naar anti-depressiva grijpen:
http://zembla.incontxt.nl/seizoenen/200 ... 21-09-2008
Dat zal bij cholesterolverlagers weinig anders zijn denk ik dan.
Het gaat om een link dat bewijst dat cholesterolverlagers als zoete broodjes over de toonbank gaan zoals jij stelt. Een link naar een reportage over antidepressiva is geen bewijs.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door 16again »

puma73 schreef:Het gaat om een link dat bewijst dat cholesterolverlagers als zoete broodjes over de toonbank gaan zoals jij stelt. Een link naar een reportage over antidepressiva is geen bewijs.
....maar maakt wel aannemelijk dat dezelfde artsen, gesteund door dezelfde pharmaceutische industrie, ook bij andere medicijnen hetzelfde verdienmodel hanteren en dus makkelijk zullen voorschrijven.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:
puma73 schreef:Het gaat om een link dat bewijst dat cholesterolverlagers als zoete broodjes over de toonbank gaan zoals jij stelt. Een link naar een reportage over antidepressiva is geen bewijs.
....maar maakt wel aannemelijk dat dezelfde artsen, gesteund door dezelfde pharmaceutische industrie, ook bij andere medicijnen hetzelfde verdienmodel hanteren en dus makkelijk zullen voorschrijven.
Dit is de mening van een leek, tenzij u kunt bewijzen wat u roeptoetert, is het een veronderstelling die u niet kunt hard maken.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door 16again »

puma73 schreef:Dit is de mening van een leek, tenzij u kunt bewijzen wat u roeptoetert, is het een veronderstelling die u niet kunt hard maken.
..daar is het een forum voor.
NB: Circa 1 miljoen mensen slikt cholesterolverlagende middelen. Indien artsen echt zo terughoudend zijn met voorschrijven, dan is dat dus weinig effectief.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:
puma73 schreef:Dit is de mening van een leek, tenzij u kunt bewijzen wat u roeptoetert, is het een veronderstelling die u niet kunt hard maken.
..daar is het een forum voor.
NB: Circa 1 miljoen mensen slikt cholesterolverlagende middelen. Indien artsen echt zo terughoudend zijn met voorschrijven, dan is dat dus weinig effectief.
Nee dat is geen bewijs voor jouw stelling. Het is een veronderstelling. Ik wil bewijs zien voor jouw stelling en niet een linkje naar antidepressiva. Bewijs jij maar dat die dingen als zoete broodjes over de toonbank gaan.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:....maar maakt wel aannemelijk dat dezelfde artsen, gesteund door dezelfde pharmaceutische industrie, ook bij andere medicijnen hetzelfde verdienmodel hanteren en dus makkelijk zullen voorschrijven.
Nee, en nee, en nee. Zodra al direct weer wordt gesproken over "Big Farma" heeft een discussie eigenlijk geen nut meer, tenzij er concrete bewijzen worden gegeven.
16again schreef:NB: Circa 1 miljoen mensen slikt cholesterolverlagende middelen. Indien artsen echt zo terughoudend zijn met voorschrijven, dan is dat dus weinig effectief.
Dat kan zijn, maar geen enkel bewijs dat artsen direct gaan voorschrijven. Zoals sjohie al opmerkte kiezen mensen vaak de makkelijkste weg, en wat is makkelijker dan een pilletje slikken.

Tony12345
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mei 2015 19:15

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door Tony12345 »

Waar komt dat hoge cholestrol toch vandaan ?
't lijkt wel of bijna iedereen te hoog cholestrol heeft.....

Tony12345
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mei 2015 19:15

Re: Pas ook op met ezetrol

Ongelezen bericht door Tony12345 »

Quote Kuklos.
Dat kan zijn, maar geen enkel bewijs dat artsen direct gaan voorschrijven. Zoals sjohie al opmerkte kiezen mensen vaak de makkelijkste weg, en wat is makkelijker dan een pilletje slikken.


@ Kuklos, is dit zo ?
U beweert dat een patient eerder en pil kiest dan een nuttig advies opvolgen van een arts ??

Gesloten