LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Alle onderwerpen rondom de cholesterol verlagende medicijnen
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mijn schoonvader kreeg ook cholesterolverlagers en is daar vrij snel weer mee gestopt. Er waren flink een aantal bijwerkingen en het cholesterol werd er niet beter van.

Het beste is je dieet aanpassen.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Julie4444 schreef:Mijn schoonvader kreeg ook cholesterolverlagers en is daar vrij snel weer mee gestopt. Er waren flink een aantal bijwerkingen en het cholesterol werd er niet beter van.

Het beste is je dieet aanpassen.
Je kunt niet alle mensen op 1 grote hoop gooien. Eet- en leefstijl aanpassen, is altijd goed en nodig, ook als iemand cholesterolverlagers gebruikt. Iemand die 3x p.w. bij de Mac eet en een licht verhoogd cholesterol heeft, kan de slechte cholesterol zeer waarschijnlijk wel omlaag krijgen door niet meer naar de Mac te gaan.

Bij Mdriel is het familiair bepaald, daarnaast heeft zij nog andere gezondheidsproblemen. Het is bekend dat 'als het in de genen zit' je het cholesterol alleen onder controle kan houden door medicatie. Plus natuurlijk als ondersteuning een gezond eet- en leefpatroon.

En bijwerkingen als spierpijn. Ja, vervelend maar de echte bijwerking is heel wat onaangenamer als iemand die echt medicatie nodig heeft, zo eigenwijs is ze niet te gebruiken.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door kuklos »

marnix schreef:WORDT!
Typefout van mij, taalfout van gosewijn. Je hebt gelijk, je wordt minder geloofwaardig als je zelf een fout maakt en een ander wijst op zijn/haar fout.
Maar iemand die beweert dat het geen kwakzalverij is, want een arts doet het, krijgt weerwoord, ook op taalkundig vlak. Dergelijk onzin moet bestreden worden. Kwakzalverij is gevaarlijk en geldklopperij.

Er valt waarschijnlijk heel veel te zeggen over statines en de bijwerkingen, doch advies blijft: pas je levensstijl aan, ook als je aanleg hebt voor hoog cholesterol, dan wel hoog of in elk geval verhoogd cholesterol hebt vanwege leeftijd.

ManonSp
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2017 16:06

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door ManonSp »

Beste Kuklos, ik ben niet zo van het discussieren maar ik schrijf nergens dat ik naar een alternatieve arts ben geweest. Het punt is dat die statines zoveel bijwerkingen geven dat veel mensen er uit zichzelf mee stoppen en dan ZELF naar alternatieven gaan zoeken. Lees het forum over stanises er maar op na. En gelukkig heeft u dan waarschijnlijk geen bijwerkingen van de statines.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door kuklos »

ManonSp schreef:Beste Kuklos, ik ben niet zo van het discussieren maar ik schrijf nergens dat ik naar een alternatieve arts ben geweest.[q.uote]

Dat heb ik ook niet beweerd. Dit is wat jij schreef:
ManonSp schreef:Ik wil nog toevoegen dat het zeer spijtig is dat reguliere artsen niets willen horen van alternatieven. Stel je slikt nog andere medicijnen dan moet je voor je eigen veiligheid de apotheek bellen of je een dergelijk alternatief kunt slikken. Bovendien weet je huisarts ook niet wat je zelf allemaal nog meer slikt.
Waarop ik schreef dat huisartsen ook niet moeten willen horen van kwakzalvers. Want dat zijn die alternatieven. Alles wat zij voorschreven aan pilletjes, kruiden en therapie is onbewezen en ongecontroleerd, dat maakt het tot kwakzalverij.
Dat mensen op zoek gaan naar een alterneut, lees kwakzalver, snap ik; maar helaas, de medische wetenschap kan nog niet alles. Helaas. De alternatieven kunnen helemaal niks, anders dan wat extra aandacht, een placebo effect en regelmatig zelfs schade veroorzaken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ZeerPrivé schreef:En bijwerkingen als spierpijn. Ja, vervelend maar de echte bijwerking is heel wat onaangenamer als iemand die echt medicatie nodig heeft, zo eigenwijs is ze niet te gebruiken.
Wie ben jij om even te verzinnen welke bijwerkingen mijn schoonvader wel of niet kreeg? Ze waren dermate ernstig dat de arts ook aangaf meteen te stoppen.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Julie4444 schreef:
ZeerPrivé schreef:En bijwerkingen als spierpijn. Ja, vervelend maar de echte bijwerking is heel wat onaangenamer als iemand die echt medicatie nodig heeft, zo eigenwijs is ze niet te gebruiken.
Wie ben jij om even te verzinnen welke bijwerkingen mijn schoonvader wel of niet kreeg? Ze waren dermate ernstig dat de arts ook aangaf meteen te stoppen.
Ik heb het helemaal niet over je schoonvader! Je vermeldde zijn bijwerkingen niet, dus kan ik niet eens weten of hij wel/niet spierpijn heeft! Spierpijn is een algemene veel voorkomende klacht wat bij mensen vaak de reden is om statines liever niet te slikken.

En dat alleen een dieet voor je schoonvader goed werkt, prima.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ZeerPrivé schreef:
Julie4444 schreef:
ZeerPrivé schreef:En bijwerkingen als spierpijn. Ja, vervelend maar de echte bijwerking is heel wat onaangenamer als iemand die echt medicatie nodig heeft, zo eigenwijs is ze niet te gebruiken.
Wie ben jij om even te verzinnen welke bijwerkingen mijn schoonvader wel of niet kreeg? Ze waren dermate ernstig dat de arts ook aangaf meteen te stoppen.
Ik heb het helemaal niet over je schoonvader! Je vermeldde zijn bijwerkingen niet, dus kan ik niet eens weten of hij wel/niet spierpijn heeft! Spierpijn is een algemene veel voorkomende klacht wat bij mensen vaak de reden is om statines liever niet te slikken.

En dat alleen een dieet voor je schoonvader goed werkt, prima.
Dan zou het je sieren dat niet in reactie op een citaat dat over iets anders te posten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Julie4444 schreef:
ZeerPrivé schreef:En bijwerkingen als spierpijn. Ja, vervelend maar de echte bijwerking is heel wat onaangenamer als iemand die echt medicatie nodig heeft, zo eigenwijs is ze niet te gebruiken.
Wie ben jij om even te verzinnen welke bijwerkingen mijn schoonvader wel of niet kreeg? Ze waren dermate ernstig dat de arts ook aangaf meteen te stoppen.

Die bijwerkingen kunnen ook zeer ernstig zijn. Dus ik denk dat een ander nooit kan zeggen wat iemand precies moet doen. Ik ben ook gestopt vanwege de ernstige bijwerkingen. Arts weet er van.

Ellen1958
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2010 11:23

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Ellen1958 »

Op mijn 49-ste kreeg ik, gezonde vrouw van 49, een herseninfarct. Ook bleek ik een dichtgeslibde halsslagader te hebben. Dat is nu 9 jaar geleden en ik slik o.a. nog steeds Simvastatine, waar ik geen bijwerkingen van heb. Wel is de dosering gaandeweg aangepast: van 40 naar uiteindelijk 10 mg.
Ik voel me er prima bij.

Leeuwkee
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2012 12:03

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Leeuwkee »

Ik gebruik al meer dan 15 jaar statines. In die periode ca twee jaar een nieuw middel (evolocumab of merknaam Repatha) gebruikt, en dat werkt fenomenaal. Maar daar werd ik wel ziek van. Inmiddels terug naar de atorvastatine. Rode rijstgist is overigen ook gewoon een statine ook als lovastatine in de handel. Al die cholesterolverlagers kunnen bijwerkingen hebben. Of je ze moet gebruiken ? Het is een keuze, wil je meer of minder risico op dichtslibbende vaten ?

Stampingwitch
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2013 16:29

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Stampingwitch »

Ik heb ze gebruikt en ben er mee gestopt. In overleg met de arts. Ik kreeg er echt zere gewrichten van. Had altijd pijn in mijn handen van de statine. Zelf vind ik dat artsen veel te snel statine voorschrijven. Denk dat een goede levensstijl en eetgewoontes veel kan doen. En ja sommige mensen hebben nu eenmaal een hoger cholesterol, maar welke?

chuck27
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2017 15:26

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door chuck27 »

Ik ben meer dan 20 jaar geleden gediagnotiseerd als "zelf aanmaker" van cholestorol. Sindsdien gebruik ik statines en houd op die wijze mijn cholestorol-waardes op een aanvaardbaar niveau (meestal onder, soms tijdelijk iets boven de toegestane waardes.)

Chumani
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2017 12:50

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Chumani »

Ik kreeg na mijn hartoperatie statines voorgeschreven is protocol. Mijncholesterol was nooit gemeten. Ben inmiddeles gestpt met de statines. Was niet mee te leven. Heb mij nog nooit zo beroerd gevoeld. Heb mijn cholesterol laten meten voor alle zekerheid. Het slechte cholesterol was 1,4. Cardioloog wil niet weten van stoppen met statines. Nu ik dus wel. Kreeg ook pillen voor hoge bloeddruk. Heb nooit hoge bloeddruk gehad .is 125. Ben ook daar meegestopt.

japke.bonsma
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2016 20:50
Contacteer:

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door japke.bonsma »

Niet aan beginnen, alleen maar ellende Ivm extreme spierpijn, gezond eten evt met aanvulling van de juiste voedingssuplimenten

Engelengeduld
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 nov 2014 11:48

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Engelengeduld »

Mogelijke bijwerking van statine:

Bijwerkingen in het maag- en darmstelsel (verstopping, winderigheid, verstoorde spijsvertering, misselijkheid, diarree, gebrek aan eetlust, braken)
Bijwerkingen in de bloed- en lymfevaten (tekort aan bloedplaatjes, trombocytopenie)
Bijwerkingen met betrekking tot het immuunsysteem (anafylaxie)
Verstoring van het hormoonsysteem (haaruitval, verstoring glucosespiegel, ontsteking van de alvleesklier)
Psychische stoornissen (slapeloosheid, geheugenverlies)
Bijwerkingen in het zenuwstelsel (hoofdpijn, duizeligheid, jeuk, pijn aan armen en benen door zenuwaandoeningen (perifere neuropathie)
Bijwerkingen aan lever en gal (hepatitis gepaard gaande met geelzucht)
Bijwerkingen aan de huid (huiduitslag, galbulten, allergische reacties, ademhalingsmoeilijkheden)
Bijwerkingen aan de skeletspieren (spier- en gewrichtspijn, spieraandoeningen, afbraak van spierweefsel gepaard gaande met spierkrampen, koorts en roodbruine verkleuring van de urine)
Impotentie
Algemene lichaamszwakte
Pijn op de borst
Rugpijn
Vochtophoping in armen en benen
Een algemeen gevoel van onbehagen
Gewichtstoename

chaspels55
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2017 09:48

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door chaspels55 »

Statine werkt echt tegen een te hoog cholesterol. Maar niet iedereen kan er tegen. Ik weet uit ervaring dat je er erg ziek van kan worden.
Daarom gebruik ik nu rode rijst extract. 4 Capsules per dag. Werkt bij mij goed. Gezakt van 4,5 naar 2,7 in zes maanden. Je moet het wel zelf betalen.
Kosten op jaarbasis ongeveer 150 euro.

K.Schoots
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2016 12:32

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door K.Schoots »

ja, atorvastatine

Leva66
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mei 2017 15:11

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Leva66 »

Mijn cardioloog heeft ze mij voorgeschreven. Niet vanwege een hoog cholesterol, maar preventief om de vaatwanden soepel te houden ivm verkalking. Of ze helpen? Geen idee!

Jos dijkman
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2017 16:43

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Jos dijkman »

Ik had bijverschijnselen van statine en gebruik op aanraden van mijn diabeetverpleegkundige iedere dag s'morgens een ruime eetlepel appelazijn/cider en met een goed resultaat.

Gesloten