LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] cholesterol verlagende medicijnen

Alle onderwerpen rondom de cholesterol verlagende medicijnen
onfer
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:00

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door onfer »

Ik dacht dat die bijwerkingen die ik beschreef in de bijsluiter van de statines beschreven waren? Dus zóu het wel kunnen of niet? En als je dan bijna invalide bent zoals ik, en je je alle leuke dingen in het leven (de tuin) moet ontzeggen, dan probéér je het toch? Nou ja, in ieder geval hebben we de huisarts mee.

GERDI_DAGAZ
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2007 01:28

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door GERDI_DAGAZ »

Succes Onfer!! Dat aftakelingsproces herken ik van mijn partner.
Zo ben je *gezond* en zo takel je vreselijk af door de statines.
En niet alleen mijn partner maar ook meerdere familieleden die aftakelde door de statines.
En dan bepaal je zelf of de kwaliteit of kwantiteit het belangrijkste in je leven is.
Niemand weet nog of een hoog cholestorolgehalte per definitie slecht is en/of plaque veroorzaakt! Ik ken mensen die een hoog ch. gehalte hebben en totaal geen plaque hadden, ook niet voordat ze statines gingen gebruiken.
Ik wens je veel sterkte toe en boldocynara is een goed alternatief!
Wie niet waagt, die niet wint. toi toi

ps:


ooit las ik dat een gezin op nuchtere maag 5 gewelde abrikozen plus het welwater innamen en hun cholestorolgehalte met de helft gereduceerd was. En idd werkt het, wij doen het ook.

Ook een paar walnoten nemen na de maaltijd schijnt goed te zijn.

Verder een uur voor de hoofdmaaltijd vit. C 1000mg innemen, daardoor
schijnt er minder vet opgenomen te worden. (dit staat los van het verhaal over Vit. C van Linus Pauling)

En zoals al eerder iemand zei, transvetten zo veel mogelijk vermijden.
En zo min mogelijk linolzuur (lees internet)
En Omega 3 innemen, of veel vette vis eten.

Mocht je onverhoopt toch aan de statine blijven, kan je 150 mg tot 200 mg Q10 innemen om de spierafbraak te compenseren.
(Q10 in deze dosis, is te bestellen op internet)

marjal
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 aug 2005 18:04

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door marjal »

En bij de lokale boekhandel :lol:

Nousse
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Nousse »

Onfer....wat erg dat je zoveel hebt moeten inleveren en van acceptatie van jouw kant is nog geen sprake en dat kan ik me goed voorstellen. Of dit alles veroorzaakt is door de statines weet je nog niet en ik wens je toe dat je 'test' je lichamelijke toestand zal mogen verbeteren en laat dit dan op deze plek ook weten asjeblieft, want juist door met elkaar te praten worden we wijzer en kunnen we van elkaar leren !!
We lazen al eerder in dit forum een verhaal van een man die na een paar dagen al veel verder kon lopen !!!!!

Ik ben ook blij dat je een homeopatisch middel noemt dat ook ik zou kunnen gaan proberen en vooral nu ook Gerdi dit middel kent ! Jij hebt gelijk Gerdi....wie niet waagt die niet wint.......heb het zelf ook al ondervonden met mijn neuropathie dus ......wie weet :lol:
Ik heb al eens Policosanol geprobeerd maar had hiermee geen succes en zei ik eerder dat ik het weer zou gaan innemen, nu wil ik het toch met dit middel gaan proberen !

Wellicht een vraagje aan deskundigen op het gebied van homeopatische middelen : ik heb diabetes en ben geheel insuline-afhankelijk en zoals bekend heeft bijna elke diabeet een cholestorol verlager nodig.

Zijn er misschien andere diabeten die dit middel ook kennen en/of gebruiken en vooral de vraag of ze dan succes ermee hebben ?

Groetjes : Nousse

Nousse
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Nousse »

Nog even een vervolg op mijn berichtje van vanmiddag : ik ben inmiddels naar de huisarts geweest en heb een formulier meegekregen om bloed te laten prikken en onderzoeken op reuma en bovendien moet ik foto's laten maken van knieen en handen om te kijken of er sprake zou zijn van slijtage.
Verder hem aangegeven dat ik gestopt ben met de statines om toch nog aan te kijken hoe het nu verder zal gaan. Niet gelijk een veroordeling, alleen nu wel een waarschuwing (met een knipoog) dat ik toch maar niet moet stoppen met insuline te blijven nemen...... :lol: Mijn huisarts is gewoon een geweldige kerel met wie je in elk geval normaal kunt praten en destijds ook begrip toonde voor het feit dat ik met voedingssupplementen aan de slag ben gegaan !

Maar......iemand gaf me door dat diabeten ook vaak te maken hebben met Limited Joint Mobility en als ik zo de verschijnselen daarvan lees.......ik hoop toch maar van niet......
Dit zal niet zichtbaar op de foto's zijn........het is dus even afwachten geblazen.
Wordt vervolgd...

Nousse

GERDI_DAGAZ
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2007 01:28

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door GERDI_DAGAZ »

Nousse zoals je weet heb ik ook DM. Ik heb nooit een cholestorolverlager gekregen, ondanks de DM richtlijnen, die snel een statine voorschrijven. Mijn ch. gehalte was blijkbaar goed genoeg.
Mijn arts houdt trouwens niet zo van medicijnen.
Hij was ook gelijk akkoord over de halvering van de statine van mijn partner. En gaat ook verder door straks eventueel weer te halveren.
Bij mijn man is het dus helaas familiar, zijn broer heeft het ook.
Mijn arts weet ook dat statine niet zo best is gelukkig.
!

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door sprokkel »

eeliane,
Wie weet in welk medicijn die dokter de Groot trouwens zijn geld heeft geinvesteerd
Ik vind dit niet kunnen. als je bewijzen hebt laat zien, maar je gaat niet iemand onderuit halen met dit soort opmerkingen.
En gezien je reacties ?????

alles_is_voor_bassie
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2007 19:12

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door alles_is_voor_bassie »

Vanwege het al geruime tijd optreden van hevige spierkrampen die ineens onverklaarbaar waren begonnen -overdag maar vooral 's nachts- stuurde mijn huisarts me vorig jaar voor onderzoek naar het ziekenhuis. Het onderzoek leverde toen niets op.

Na de Radar uitzending over cholesterol verlagende medicijnen en hun bijwerkingen ben ik direct gestopt met Crestor 20 mg. (rosuvastatine), overigens zonder eerst overleg te hebben gepleegd met mijn huisarts omdat die met vakantie was.
De uitzending was niet de reden maar wel de aanleiding om te stoppen. Nadat ik de bijsluiter er nog eens op had nageslagen bleek dat daarin o.a. stond dat Crestor niet gebruikt moest worden als er herhaaldelijk of onverklaarbare spierpijn, spierzwakte of spierkramp optrad. En omdat dat laatse al ruim een jaar aan de orde is, zoals u hierboven al las, ben ik direct gestopt en, zo het zich laat aanzien, met succes.
Inmiddels heb ik overlegd met mijn huisarts en mede gezien het feit dat de cholesterolwaarde bij de laatste controle redelijk was te noemen (5, maar het kan en moet nog beter), vond hij het een goed idee om het voorlopig even aan te zien zonder medicijn.

Natuurlijk kent men de bijwerkingen maar ik denk dat artsen zich in het algemeen onvoldoende bewust zijn van de ernst van de bijwerkingen van statines.
Hopelijk heeft de Radaruitzending nu bij hen bijgedragen aan een betere bewust wording over deze kwalijke bijwerkingen.

Nousse
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Nousse »

Alles is voor bassie (hoe kom je op deze naam...... :lol:
Geweldig dat U nu al mag merken dat U wellicht de oorzaak van je spierkrampen en pijnen hebt gevonden !
Hou ons op de hoogte hoe het verder gaat als U wilt !

En verder : 26 maart zal Tros Radar op t.v. opnieuw aandacht besteden aan cholestorolverlagers heb ik vernomen, dus noteer dit alvast maar in jullie agenda !!!


Groetjes : Nousse

BLC
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2007 16:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door BLC »

steeds meer mensen zijn op zoek naar een werkzaam, bewezen en betrouwbaar produkt om een gezonde cholesterol spiegel te krijgen.

Niemand kan en mag aanbevelen,, indien niet medisch onderlegd, om het gebruik van statines te reduceren of maar te stoppen, maar ik zou wel graag de aandacht willen vestigen de volgende 2 produkten:

- BiosLife2 (vezelrijk)
- BiosLifeComplete

http://www.eng.makelifebetter.com/bios_life_prod.htm

Op natuurlijke basis, geen bijwerkingen, reguleert de bloedsuiker spiegel, en bevat zeer veel vitaminen.
Er zijn zeer hoopgevende resultaten mee behaald in onafhankelijke klinische tests bij verschillende universiteiten, zelfs in blinde studies; dus daar waar zelf de onderzoekers niet weten welke de placebogroep is en welke de patienten. Nota bene ontwikkelt in samenwerking met het Nederlandse Numico, en eerst in USA uitgebracht, maar pas nu naar Nederland gekomen.

Marius

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door eeliane »

Een vriendin van mij heeft borst kanker gehad en zit zwaar aan de medicijnen die juist als bij werking hebben dat je cholesterol er zeer door stijgt. Dat was bij haar ook het geval, ze zat op een chol van 9, door de simvastatine is hij nu weer 5 en zij heeft absoluut geen last van welke bijwerking beschreven dan ook. Dus het medicijn doet wel zijn werk. Vraag blijft of de nadelen tegen de voordelen kunnen worden weggestreept.
En niet alle klachten die mensen hebben zijn op de statines af te wentelen natuurlijk net zoals dat het stoppen ook een placebo-effect kan geven (heb dit samen met psychologe, aanwezig op de praktijk besproken), mensen zijn er zo vol van dat ze stoppen dat ze heel even idd geen klachten hebben, alleen of dta met medicijnen te maken heeft hoeft niet altijd.
Maar aan iedereen die besluit de chol verlagers te laten staan, veel succes met het veranderen van je levenspatroon want zonder gezonde veranderingen gaat t niet. En laat de lab uitslagen van over een half jaar eens weten...

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door G7 »

Ik ben het niet vaak met je eens, maar hierin wel.

Ik gebruik het ook al jaren ter preventie, na een hartinfarct/stilstand en heb tot nu toe nergens last van. Dat KAN dus ook.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door solleila »

maar doe vooral die plantensterolen in de ban. Die krijg je ook binnen als je veel groente eet. Sommige mensen door te hoge dosis plantensterolen die in oa in becel zit en krijgen een afbraak van vitamine A

Afbraak vitamine A door margarine

Overmatig gebruik van cholesterolverlagende voedingsmiddelen als bijvoorbeeld Becel pro.activ is slecht voor de gezondheid. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu [RIVM] waarschuwt voor een overdosering nu er naast deze "wondermargarine" steeds meer producten met een cholesterolverlagende werking op de markt komen.

Deze producten zijn verrijkt met zogeheten plantensterolen. Deze stof verlaagt de opname van beta-caroteen waardoor vitamine A in het lichaam wordt afgebroken. Door een gecombineerde inname van producten met deze sterolen zoals bijvoorbeeld speciale margarine, melk en yoghurt is er risico op te veel afbraak van vitamine A. Hierdoor neemt onder meer het risico op hartziekten toe.

Vooral zwangeren, moeders die borstvoeding geven en jonge kinderen hebben een hoge vitamine A-behoefte. Deze vitamine is belangrijk voor de groei, de huid en voor het tegengaan van infecties. Het RIVM stelt in haar rapport dan ook dat deze mensen de producten niet moeten gebruiken.

De consumptie van margarine verrijkt met 3 gram plantensterolen per dag gedurende een jaar leidt tot een afname van 33 procent van de bètacaroteenspiegel. "Dat is een zorgelijke verlaging", zegt apotheker en voedingsdeskundige Gert Schuitemaker.

Unilever, de producent van de cholesterolverlagende voedingsmiddelen, laat in een reactie weten dat op de verpakking van Becel pro.activ staat dat deze groepen het alleen na overleg met hun arts mogen gebruiken. "Bovendien blijkt uit alle onderzoeken die wij hebben laten uitvoeren naar dit product dat het als cholesterolverlager werkt en dat het veilig is", zegt Paulus Verschuren, directeur van het laboratorium van Unilever in Wageningen.

Volgens het RIVM zijn er op termijn echter beleidsmaatregelen nodig om overdosering te voorkomen. Schuitemaker heeft net als veel andere voedingswetenschappers al langer twijfels over de veiligheid van voedingsmiddelen die verrijkt zijn met plantensterolen. Volgens Schuitemaker krijgen trouwe gebruikers van Becel pro.activ dagelijks het tienvoudige binnen van wat mensen normaal gesproken aan plantensterolen innemen via zaden, noten en groenten. In Canada is de margarine in verband met de twijfels niet verkrijgbaar

ben2005
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2007 16:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door ben2005 »

In maart 2005 ben ik getroffen door een herseninfarct ten gevolge van o.a. hoge bloeddruk. Tot dat moment rookte ik flink, at ongezond, was te zwaar, en bewoog weinig. Sporten heb ik nog nooit gedaan. In juni daarop volgend voegde de cardioloog preventief lipitor 10mg aan m'n lijst van acht medicijnen toe. In september ben ik in het kader van m'n revalidatie (rechtszijdig verlamd) gaan sporten in een sportcentrum.
Na een paar maanden hield ik zelfs al een paar minuten looppas vol. Tot ik in december wat meet last kreeg van m''n kuiten. Mogelijk iets overbelast, even een tandje terug. Maar de pijn werd steeds heviger, hardlopen werd onmogelijk en ook gewoon lopen werd steeds pijnlijker. Na wat zoeken op internet ben ik in april toch maar met de huisarts gaan praten, want er leek toch wel een link te zijn met de klachten en het gebruik van lipitor. Dat was volens de huisarts natuurlijk niet waar. Maar het kon geen kwaad om het een paar weekjes zonder te doen. Na zes weken zou het dan wel over zijn.
Het herstel begon al vrij snel maar het heeft toch bijna een half jaar geduurd voor ik helemaal geen klachten meer had. En de cardioloog had als enig commentaar; "Kan niet, en het scheelt je vijf jaar van je leven". Hij vergat voor het gemak dat ik dan tot dat moment niet meer zou kunnen lopen.

Nousse
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Nousse »

Nu Ben.....ook jouw verhaal gelezen en toch opnieuw een bevestiging dat o.a. lipitor veel invloed kan hebben op je functioneren c.q. op je spieren en wat fijn voor je dat je nu toch verbetering hebt mogen ondervinden.
Waardoor artsen dan maar blijven ontkennen dat dit wel de gevolgen zijn van de lipitor, terwijl je als patient aangeeft het verschil duidelijk te voelen, is mij toch nog een raadsel, maar wie weet....krijgen we vanavond wat meer duidelijkheid hierover.


Groetjes : Nousse

Poeh
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2007 20:59

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Poeh »

Dag,
ik wil ook even mijn verhaal laten horen maar ga niet alles nalezen hoor.
Ik ben een man van 49 en 95 kilo
Bij mij is al zo'n 15 jaar geleden (familiar) hoog Cholesterol vastgesteld.
13,5 destijds. Loop sindsdien bij het AMC en doe al jaren mee aan medicijnonderzoek. (o.a. high dose Zocor - 80mg en later in combinatie met simvastatines)
Ik heb wel de verhoging maar geen duidelijke bijverschijnselen.
Bij mij is de concentratie en geheugen juist beter na het gebruik van medicatie. Ik krijg ook foliumzuur en B6, dus dat is dan de verklaring.
Maar na al die jaren en verschillende medicijnen heb ik geen spier of gewrichtsklachten hoor.
Op tv hoorde ik wel over achteruitgang van gezichtsvermogen, dat herken ik ja, en de spierzwakte in de onderbuik. (endeldarm, cyste in bijbal, afgenomen potentie en diaree).
Sport doe ik niet en mijn gebakje ga ik niet uit de weg. Verder eet ik redelijk bewust.
Ik laat mijn leven niet bepalen door wel of geen medicijnen. Als ik ze vergeet, jammer, als ze op zijn, ach na een paar dagen bestel ik ze wel weer.
Het leven blijft gevaarlijk, je gaat er vroeger of later dood aan.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door G7 »

Heel veel dingen heel herkenbaar voor mij, net als jou Poeh. Ik gebruik het ook in mindere dosering ( 10 mg) met ook daarbij al jaren foliumzuur en B6. Ik heb het al eerder hier geschreven, ik heb nergens last van.

GERDI_DAGAZ
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2007 01:28

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door GERDI_DAGAZ »

Voeg er nog Q10 bij om de spierpijnen/verval te compenseren :wink:

Het Engelse Cartoontje bij Radar was erg komisch :lol:

Ik hoop dat het echt een neutraal onderzoek wordt in opdracht van de EU. Maar daar vertrouwen we maar op.

Jammer dat ze niet verder ingingen op wat nu wel of niet de juiste grens is van een te hoog cholesterolgehalte.
Want het blijft vreemd dat bv Rusland, hele andere waarden hanteren.
Die vinden een laag cholesterolgehalte gevaarlijk.
We wachten nu maar wat er uit het neutrale onderzoek voort gaat komen.

alles_is_voor_bassie
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2007 19:12

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door alles_is_voor_bassie »

o.a. high dose Zocor - 80mg en later in combinatie met simvastatines)
Poeh poeh, Poeh, dat is wel heeeeel veel van die zooi-cor!!
Zocor 80 mg en later nog in combinatie met simvastatines. "In combinatie met" lees ik dan als: die kwamen er nog bij. En dan te bedenken dat de werkzame stof van Zocor ook simvastatine is. Misschien wordt het tijd om eens op zoek ta gaan naar een andere arts?
Lees er ook de behandelings richtlijn eens over na (http://www.bloedlink.nl/?bwr_id=95124&9 ... b_id=95133). Dat is trouwens volgens mij hetzelfde papier waaruit gisterenavond Yvo Smulders zijn citaten voorlas.
Met deze hoeveelheden moet je normaal gesproken toch wel bijna invalide zijn. Wees daarom maar blij dat je nog niet de bijwerkingen hebt van afnemende krachten, krampen etc. van en in de spieren in de benen.
Dáármee kun je jezelf bijna niet meer verplaatsen.
Dat kun jij gelukkig nog wel met de klachten die je geen duidelijke bijwerkingen noemt: achteruitgang van gezichtsvermogen en de spierzwakte in de onderbuik. (endeldarm, cyste in bijbal, afgenomen potentie en diaree).
Dat is toch bijna niets!!?? :roll:

Oh ja, Nousse,
Alles is voor bassie (hoe kom je op deze naam......
Volgens mij was dat ooit een kreet van Bas van Toorn (Bassie en Adriaan)

Poeh
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2007 20:59

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Poeh »

Dat is toch bijna niets!!??
Daarom noem ik het ook terloops achteraan mijn episteltje.
"Bij nader inzien" zal ik maar zeggen, herken ik ook een paar zaken die in dit kader heel goed te 'verklaren' zijn.
Maar ik heb mij nooit verdiept in mogelijke bijverschijnselen van zocor en co.
Kijk ik loop al tegen de 50 en dan krijg je van nature achteruitgang van functies nietwaar, dan ligt het voor de hand dat ik niet direct denk aan die chemische bende.

Zo zie je maar, die onderzoeken zijn niet voor de mensen maar voor de Pharmaceutische industrie nietwaar? Die verdienen big Bugs aan de hele zooi.
Als het echt om mensen ging zouden ze de o zo geplaagde Homeopatische middelen in zo'n groot onderzoek ook mooi mee kunnen testen toch? Kijken of dat ook werkt en hoe goed.
Het laatste onderzoek wat ik heb meegemaakt ging over alle continenten en vele landen. Mooie testgroep.
Maar nee, ze testen alleen hun eigen product.
Ik krijg alleen reiskosten vergoed. En daar zet je dus je gezondheid voor op het spel!
Ik zou mijn leven lang GRATIS hun product moeten kunnen krijgen als blijk van dank. Dat kan van de verdiensten makkelijk af.

En dan die artsen. Ach die denken dat ze er goed aan doen die middelen voor te schrijven. Tja, wat wil je als je geen alternatief hebt? Dan kies je ook nog eens een merk dat je leuk bij een onderzoekje betrekt en een paar internationale congressen op leuke locaties.
Dan zit je toch gebakken als onderzoekend arts? En die Internationale groothandelsmachten die hebben de artsen in de knip.

Vertel mij wat over hoe het eerlijker kan, ik weet het.
Maar weten zij het ook? Willen ze het wel weten?

Gesloten