LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goede Doelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Goede Doelen

Ongelezen bericht door Radar »

Nederland staat erom bekend veel te doneren en vooral rond de kerst geven we gul, bijvoorbeeld aan ontwikkelingsorganisaties. Maar komt het geld wel altijd wel terecht bij de mensen die dat het hardste nodig hebben? Radar dook in de ontwikkelingsorganisaties en ontdekte dat deze vaak allemaal in dezelfde landen actief zijn, terwijl andere landen verstoken blijven van hulp.

Uitzending: maandag 20.30 uur, TROS, Nederland 1
Herhaling: woensdag 15.25 uur, TROS, Nederland 1
Laatst gewijzigd door Radar op 15 dec 2008 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

dunechtebrab
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2008 00:46

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door dunechtebrab »

Een aantal jaren geleden is Guusje Nederhorst (actrice) overleden aan kanker, zij was getrouwd met de zanger van Kane, die heeft naar aanleiding daarvan een aantal akties op touw gezet om geld in te zamelen voor het Kankerfonds KWF, via allerlei giften en een kleine eigen "bijdrage" is er ruim 700.000 Euro binnen gekomen, dit geld is door het KWF in ontvangst genomen maar omdat er op dat moment geen "doel" aan was gekoppeld(???)is er een GUUSJE NEDERHORST Stichting binnen het KWF opgericht (geregistreerd bij KVK).
Ik heb 2 jaar na dato omdat ik wist van de oprichting van die nieuwe stichting aan het KWF gevraagd wat er met die gelden is gedaan en of er wel iets mee gedaan is, ik kreeg als antwoord dat de gelden allemaal besteed waren, op mijn vraag aan welke projecten, dat wist men niet te vertellen, ik heb hierna deze zaak verder onderzocht omdat ik het niet vertrouwde, het onderzoek leverde op dat de gelden gebruikt waren voor een 2tal recepties en voor wat kleinere zaken die niet onder de noemer kanker vallen maar het gehele bedrag is wel weg/op, en de GUUSJE NEDERHORST Stichting is derhalve ook weer opgeheven.
Ik ben het vertrouwen in "Goede Doelen" helemaal kwijt, er is maar een doel mee gediend en dat is zelfverijking.

dunechtebrab
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2008 00:46

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door dunechtebrab »

Als alle gelden die de laatste 20 jaar zijn opgehaald en geschonken door burgers ingezet waren om de mensen in Afrika en Azie te voorzien van voedsel en een meer menswaardiger bestaan dan waren er nu geen problemen meer in die regio`s.Alle rijke landen met name de Europese en Amerika hebben in 20 jaar bij elkaar meer als 2000 miljard Euro ingezameld.
Een voorbeeld van deze tijd zijn al die miljoenen Euro`s die ingezameld zijn voor de tsunami in Azie, de helft is nog niet besteed, maar dat is ook niet de bedoeling want al wat nog niet is uitgegeven brengt rente op en daarover mag weer 35% aan personeelskosten betaald worden. Probeer maar eens te achterhalen bij de "Goede Doelen"organisaties om te achterhalen waaraan zij het de geschonken gelden PRECIES maar dan ook PRECIES hebben uitgegeven, dat kunnen zij niet vertellen, bij die waar je wel wat info over krijgt en met die info in die landen op zoek gaat naar de werkelijkheid constateer je dat die organisatie in dat betreffende land nog nooit van die Nederlandse organisatie gehoord of ook maar een cent gezien heeft, dat zegt dan toch genoeg.

a.c.klijnhout
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2008 23:56

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door a.c.klijnhout »

Ik zou wel eens willen weten hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen van de directeuren/ adviseurs bij de goede doelen. Astilla

komijntje
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 jan 2006 18:15

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door komijntje »

gokje, 60%?

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Een mooi voorbeeld van jaren geleden betrof een langspeelplaat die speciaal voor een goed doel werd uitgebracht.
Artisten hebben daar belangenloos aan mee gewerkt en in de winkel kostte deze plaat FL22.50. De opbrengst was voor een goed doel.
Dan mag je toch verwachten dat dit inderdaad ook gebeurt, maar later is gebleken dat van de opbrengst slechts FL0.50, ofwel 50 cent naar het goede doel is gegaan.
De rest waren promotiekosten, productiekosten en weet ik veel wat al niet meer.
Dat is voor mij niet het steunen van een goed doel, dit valt meer onder zakken vullerij.

Vr. Gr. Hans.

emceedbr
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2006 14:27

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door emceedbr »

Fondsen hebben een eigen vermogen en cashflow. Wat zijn eigenlijk de belegde bedragen en wat is er van overgebleven in 2008? Wat zijn de overheadkosten van een fonds? Welk deel slikt de directe en staf op? Wat blijft er over voor het uiteindelijke doel?
Gelooft u mij: De mensen worden bedot....al jaren! Ik heb medelijden met de mensen die in de kou met bussen geld staan op te halen....Ze moeten eens wakker worden.

dunse004
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 12:55

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door dunse004 »

vroeger stuurden we missionarissen en zendelingen naar de derde wereld en zij leerden de mensen rekenen en taal; nu dit veel minder gebeurt kopen we het af door geld te geven aan liefdadigheidsinstellingen die in de tussentijd ook "ondernemingen" zijn geworden met directeuren en vaak dure kantoorpanden.
ik geef alleen geld aan missionarissen omdat ik weet dat het dan op de juiste plek terechtkomt en er niets aan de strijkstok blijft hangen....... en de rest mag de overheid doen want ik betaal ook nog belasting!

Belastingraadsman
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 dec 2007 17:02

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door Belastingraadsman »

Goede Doelen,
Dit is een verzamelnaam van organisaties, die zich bezig houden met het incasseren van donatie,s en of andere gelden, schenkingen legaten enz. Helaas worden ze ook nog door de fiscus geholpen. Ik heb beroepsmatig veel van deze organisaties moeten controleren, en kan wel zeggen, de meeste houden zich aan de wet. Maar de wet is in dit opzicht belachelijk. Als je de boeken kunt of mag controleren, (daar ligt het probleem het zijn vrijwel allemaal stichtingen) dan geef je nooit meer. Uit ervaring van controle, zijn (in de betrouwbare vorm en nummering ) Leger des Heils, Dorcas en Rode kruis. en nog wel enkele maar dat is minder doorzichtig.

Het zijn net banken, ze zeggen en beloven meer dan ze doen. Ze hebben niet eens hun eigen zaakjes op orde.

Groeten
Belastingraadsman.
Laatst gewijzigd door Belastingraadsman op 15 dec 2008 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

CaptainLouis
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 13:11

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door CaptainLouis »

ik heb div. malen deelgenomen aan ontwikkelings actie's o.a. in Zanzibar en in Soedan of in Agadir en daaruit heb ik lering getrokken. Helaas :-((
De rest van het verhaal laat ik dan maar open

Alice12345
Berichten: 79
Lid geworden op: 18 okt 2008 20:08

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door Alice12345 »

Zorg ervoor dat mensen in Derdewereldlanden zichzelf kunnen helpen in plaats van "hulp" blijven geven en dan verwachten dat ze er dankbaar voor zijn. Die mensen hebben ook hun trots, laat ze dan ook trots zijn! Door in Nederland al stil te staan bij de producten die jijzelf in de winkel koopt, kun je veel meer (structureels) doen dan door iets in de collectebus te mikken...!

ikke99
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:07

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door ikke99 »

zoals velen heb ik mijn neus ook gestoten tov die stichtingen.
ze hebben duur personeel, dure gebouwen wat allemaal betaald word van de opbrengsten die u en ik schenken.
ik heb inmiddels zelf een netwerkje opgezet.
mensen die geen geld hebben om eten te kopen, laat staan om de kinderen naar school te sturen omdat dat ook geld kost.
in mijn netwerkje richt ik mij met name op azie.
je hoort of ziet bijna niets over die problemen die daar zijn.
mochten er mensen zijn die zelf ook op deze manier iets goeds willen doen, dan kunnen die mensen zich melden bij mij.
ik bekostig de giften nu allemaal zelf nog.
om zeker te zijn dat het geld goed terecht komt, heb ik zelf met die mensen contact.
dat is beter dan al die stichtingen lijkt mij zo.
Laatst gewijzigd door ikke99 op 16 dec 2008 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

goever
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:29

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door goever »

Een ongelooflijke schande en het summum van hufterigheid en zelfverrijking. Wat worden we toch massaal besodemieterd.
Als er dan weer iemand aan je deur komt zeuren voor een collecte van een of andere stichting, dan nemen ze ook nog hun zoon of dochtertje mee........ Kun je helemaal niet meer weigeren of eens duidelijk aangeven waarom je weigert om die euro('s) in die collectebus te doen.
Van die euro betaal ik die "Bakmetellende en die Judas Bos" ook nog eens het hoogste belastingtarief via de salarisbetaling van die zichzelf en het bestuur verrijkende directeur. En als die stichting na uitbetaling aan een leger van werknemers nog wat over houdt, dan wordt daar nog even een duur herenpand langs een gracht in Den Haag of Amsterdam gekocht. Wat zou ik graag een partij beginnen in dit door en door zieke asociale corrupte rotland. Alleen maar om die huichelachtige andere 224 politici door de stront te halen en alle rotzooi die de afgelopen 20 jaar over de burger is uitgestrooid, rigoureus af te breken.
NORMEN EN WAARDEN? STELLETJE CORRUPTE ZAKKENVULLENDE HUICHELAARS !!!

camphof
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 16:24

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door camphof »

Ik steun maandelijks het rode kruis. volgens mij blijft daar weinig in de organisatie hangen. Hoe zit dat? groetjes H.Corel.

cdegier
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:36

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door cdegier »

goede doelen geven wij niet meer aan komt niet goed terecht
en koenders strooit al genoeg me ontwikkelings hulp heb vanaf mijn 6e jaar opde lagereschool ook al aan de negertjes gegeven cent in een jaknikkertje van een neger

kaufie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:18

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door kaufie »

Zelf vind ik het heel erg maar ook ik geef niet meer aan z.g. goede doelen. Wij geven alleen nog aan Artsen zonder Grenzen want deze mensen werken, volgens ons, daar waar het nodig is. Edmond Amsterdam.

goever
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:29

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door goever »

Dan zul je vooraf regelmatig lastig gevallen zijn met mailings om meer te doen voor "Het Rode Kruis". In het verleden hebben ze zelfs het bedrag alvast op een acceptgiro af gedrukt. Lekker makkelijk toch?
Meer mocht ook en liefst maandelijks. Vanaf dat moment heb ik dat clubje opgezegd.
2, 3 jaar geleden is Rode Kruis nog in opspraak geweest voor een salariering van de directeur van boven de 150.000 Euro.
Meneer vond het niet nodig om dat, na publicaties, naar beneden bij te stellen.
Maar deze smeerlapperij met die hoge salarissen, en waarvan onze regering vet mee profiteert, gebeurt bij meer stichtingen.

bogeyman
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2008 17:40

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door bogeyman »

Het is een ordinaire industrie geworden, aangestuurd door 'managers' die kunstjes flikken die je op Nijenrode leert. Wij geven al een poos helemaal niets meer aan deze onbeschaamde zelfverrijkers. Heel vervelend om collectanten die weer en wind trotseren rechtsomkeert te laten maken, maar het is niet anders. Die mensen denken ook nog dat ze met iets heilzaams bezig zijn, ze hebben niet in de gaten dat ze riante salarissen van de jongens en meisjes van het bestuur aan het binnenhalen zijn.
om kotsmisselijk van te worden, het schijnt bij deze moderne tijd te horen. Nou dan ben ik maar ouderwets.
Het enige doel dat wij nog steunen is een eigen keuze, de Tibetanen in ballingschap. Onze giften gaan daar direct naar toe, ik ben er geweest en heb er contacten.

huub1
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2007 08:52

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door huub1 »

Ik geef al jaren niets meer aan goede doelen.
Het komt nooit op de plaats terecht waar het nodig is.
O jawel het komt wel goed terecht, in de beurs van de mensen van de organisatie zelf, die verrijken zich daar lekker mee.
Grote huizen grote boten grote auto`s en dure vrouwen.(pv)
Oplichters zijn het.
Huub

mstof
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 17:59

Re: Goede Doelen

Ongelezen bericht door mstof »

1.Geven aan kleinschalige initiatieven is wel de moeite waard om dat er vrijwel niets wegvloeit van je bijdrage en dat kun je controleren. Op de ANBI lijst van de belastingdienst kun je bovendien zien wie er erkend zijn en daar een kleinschalig doel zoeken waar je je (wel) goed bij voelt.
2.Inderdaad zijn er de zgn donordarlings waar heel veel geld naar toe gaat en daarnaast landen waar niemand hulp biedt, bijvoorbeeld Mongolie. Waarom niet? Geen idee. Ik doe het wel.

Gesloten