LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Lucy-S
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:23

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Lucy-S »

Huiverend en Huilend kijk ik naar de raportage van Tros Radar, heb ik vorig jaar okt mijn Grijze roodstaart PeeWee van 17 jaar
naar het SLACHTHUIS gebracht?

Dit was niet de bedoeling! Ik wilde een beter leven voor hem om dat ik hele dagen werk en mn kinderen de deur uit zijn en hij te weinig aandacht kreeg.
Bij de gedachte dat dit diertje het zoveel beter zou krijgen maakte het afstand nemen iets gemakkelijker. Nu ik dit heb gezien, kan ik alleen nog maar huilen en zit ik met een torenhoog schuld gevoel.

Lucy
Laatst gewijzigd door Lucy-S op 22 jan 2009 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

neil1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:19

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door neil1 »

Ik ken dit centrum en
vind de uitzending schandalig en de vragen onbewezen suggestief
en ergerlijk.
Brengt U s.v.p. zulke rommel niet meer op de buis

jtriepels
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:37

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door jtriepels »

Wat een buitengewoon slechte uitzending van Radar vandaag. Nooit heb ik Radar zo ongenuanceerd en kort door de bocht te werk zien gaan!

Dieren die door hun eigenaren compleet verwaarloosd worden of op Schiphol opgesloten na een lange reis worden gevonden, worden in het papagaaiencentrum naar beste kunnen opgevangen. Radar verwijt de vele vrijwilligers die hier werken een onprofessionele opvang. Logisch, daar zijn het vrijwilligers voor. Als onze overheid het op dit soort gebieden compleet laat afweten, mogen we blij zijn dat er mensen zijn die zich nog over deze dieren ontfermen! Misschien niet de beste hulp ter wereld volgens de echte professionals, maar het zijn in ieder geval mensen die zich met hart en ziel inzetten voor deze beestjes!

Het lijkt me, beste redactie, dat je voordat je zo'n organisatie zo hard onderuit wil halen, dat je toch met beter onderbouwde stellingen moet komen. Dat papagaaien 50 jaar kùnnen worden, wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat dat de levensverwachting is voor papagaaien in gevangenschap. Mensen worden ook niet ineens als mishandeld beschouwd als ze geen 100 jaar worden, terwijl mensen dat wel kùnnen! Daarbij laat Radar veel beelden zien van allerlei vogels (waaronder allerlei soorten parkieten). De levensverwachting van deze beestjes is natuurlijk absoluut niet te vergelijken met die van een papagaai!

Waar ik normaal altijd veel respect heb voor het werk dat Radar doet, valt me dit echt enorm tegen! Erg slecht dat Radar meedoet aan dit soort sensatiejournalistiek over de ruggen van zo vele vrijwilligers!

DianneJoa
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:21

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door DianneJoa »

Heel erg diep triest wat Hooijmeijer en zo'n tv uitzending tot stand kan brengen... weer Hooijmeijer.... waar ben je toch mee bezig?

De uitzending is duidelijk zo in elkaar gemanipuleerd, geknipt en geplakt dat alles wat maar negatief over kan komen in het daglicht wordt gezet. Ook Meneer van Meegen werd behoorlijk agressief geintervieuwt, en laat die man eens uitpraten!!!!

Ik heb zelf eens een dag meegedraait in dit prachtige park, en had er graag vaker willen werken, krijg ik ooit de kans dan zal ik dat zeker gaan doen!

De dieren worden er goed en met veel liefde verzorgt. Er werken inderdaad veel stagiares, maar ook vele vaste vrijwilligers. En er zullen vast dagen bij zitten dat er minder mensen aan het werk zijn dan zou moeten dan duurt het gewoon iets langer voor de vogels en andere dieren hun bakjes gevuld hebben, maar de bakken zijn zelden of nooit leeg als de nieuwe lading voeding gebracht wordt.

Het standpunt dat papegaaien de mens kunnen overleven kan waar zijn, maar dan moeten ze wel vanaf de geboorte een perfecte hoogwaardige voeding krijgen in de vorm van pellets en bijvoeding als groenten en fruit. De meeste vogels die bij het NOP binnenkomen en helaas nog velen die nu nog in de huiskamer in te kleine kooitjes zitten, aten en eten dus alleen maar zaden en dan hoofdzakelijk alleen maar zonnenbloempitten, dit is te vergelijken met dat wij dagenlijks alleen maar vette snacks eten!!!! Als je een vogel met die voedingsachtergrond opneemt kun je niet verwachten dat deze vogel nog 60 of ouder wordt, de gemiddelde leeftijd voor deze vogels staat dan echt niet hoger dan een jaar of 30..... als ze dit nog halen. Dus ja de sterfte cijfers liggen hoger en dit is niet dankzij het NOP! Nee dankzij de ex-baasjes die de vogels maar niet over wilde zetten op een gezondere voeding! (en dan heb ik het nog niet eens over de behandeling van de vogels)
En dan nog iets.... wedden dat als het NOP de vogels op Harrison birdfoods zou zetten je dokter Hooijmeijer niet meer zou horen klagen???? De meeste vogels daar zijn over gezet op pellets maar dan wel een betaalbare soort die ook goed uit de bus komt.

Hoop dat deze uitzending het NOP alleen maar meer bezoekers zal bezorgen en hen niet in een negatief daglicht zet, al het lof voor dit park en hun vrijwilligers en leiding. Ook mijn respect voor vogelarts Hedwig van der Horst.
Natuurlijk zullen er dingen zijn in de organisatie die niet altijd pico bello zijn, als hier maar aan gewerkt wordt is dit geen probleem, iedereen maakt wel eens een fout of laat een steekje vallen. Zolang dit op te lossen is is dat geen enkel probleem.

Groetjes Dianne

paul280
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2008 22:26

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door paul280 »

Zo te zien heeft de slechte reclame gewerkt.
Gefeliciteerd tros rades met jullie slechte aflevering ooit.
Als het nou over betaling problemen ging had ik het nog gesnapt.Want de nop is niet heilig.
Want ik ken 1 van de mede oprichters en die is daar weg omdat hij als dieren arts de kosten van de medicijnen niet terug kreeg.
Voor de rest is het goed werk wat ze doen.

arduinna
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:15

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door arduinna »

Mensen, leer van deze pijnlijke situatie . Neem geen huisdier waar je later afstand van moet doen omdat je er simpelweg niet zijn leven lang voor kunt blijven zorgen. Een betere ( vogel ) wereld begint bij jezelf !

alfredjkwakje
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:34

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door alfredjkwakje »

hallo, wat een verschrikkelijke uitzending! ik heb een jaar als vrijwilliger gewerkt in het aid=gebouw op het park. als je zag hoe de vogels er aan toe waren als ze binnenkwamen of er reeds zaten kreeg je medelijden. ze waren helemaal toegetakeld of agressief geworden. er waren wel regelmatig dode vogels, maar waren meestal of net in beslag genomen of ziek. waarom hebben ze deze zieke vogels niet laten zien en waar was de dierenarts die er bijna elke dag was? ik ben zelf wat ouder en werkte inderdaad met jonge mensen van school of probleemkinderen die daar goed werden opgevangen. tros..schande!!!!! a.d.

jasper76
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:57

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door jasper76 »

Wat is dit een misselijk programma! Totaal geen verstand van vogels en wel uitspraken doen. geen contra expertise! Echt hondsbrutaal, wat een zaadomroep is die tros zeg. Ik had altijd een hoge pet op van radar maar dat is sinds vandaag wel even anders zeg wat een selectieve verontwaardiging zeg.

Er komen daar beestjes binnen, zeg ik met pijn in mij hart, die binnen zijn gesmokkeld uit tropische landen in kleine doosjes die een reis hebben doorgemaakt en dan het NOP de schuld geven van de dood?????? Ik weet niet is 1 + 1 tegenwoordig 3 Antoinette? Ik heb nog nooit zo'n dom iemand meegemaakt.

nermin
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 20:36

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door nermin »

Ik word ook misselijk van opmerkingen van mensen die hun papegaai daar hebben achtergelaten en nu ineens zielig doen! Ja je vogel kan daar doodgaan, als het niet door ziekte is dan kan het door frustratie ziek worden! immers hij/zij bevindt zich in een hele andere omgeving en mist zijn/haar huisje/aandacht/gewoontes enz.
Nog steeds worden papegaaien jarenlang ongezond gevoerd...ook is er sprake van veel inteelt papegaaien..en die worden nu eenmaal niet zo oud.In plaats van nu zielig te gaan doen over je gaai..hadden deze gasten eerst beter moeten nadenken over het aanschaf van zo'n prachtige vogel! Ik zal niet beweren dat het NOP een paradijs voor gaaien is...maar ook niet andersom! Ben al die vrijwilligers daar dankbaar voor het werk wat ze verrichten..en zij zijn daar aan het werk omdat WIJ in een opwelling een gaai kopen en dan met heel veel pijn in ons hart (uhm) afscheid van onze lieve gaaien moeten doen....

Mc.Claud
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:20

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Mc.Claud »

Als het park rond moet komen van donaties, hoe kan hij dan in Afrika beginnen?

lisianthus
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:12

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door lisianthus »

Het beeld is zo schokkerend neergezet dat ik mij afvraag waarom die man onherkenbaar zijn verhaal heeft gedaan.Als hij echt wil bereiken dat de vogels het beter krijgen dan moet hij een vent zijn en zijn gezicht tonen.Alsof hij niet herkend wordt op de werkvloer.Ik ben blij dat er een onafhankelijk onderzoek komt en hoop nog steeds dat het niet nodig had moeten zijn.

ricksam
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:42

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door ricksam »

heb net de uitzending van radar gezien en ben mij rotgescrhokken heb 4 jaar geleden namelijk mij geliefde witkuifkakatoe jacky van 4 jaar oud bij het NOP gebracht kon hem nam,elijk niet vertrouwen met mijn toen 10 maanden oude dochtertje die elke keer naar zijn kooi kroop na een moeilijk en verdrietig afscheid heb ik hem afgestaan in de veronderstelling dat hij een goed leven zou krijgen de vogel was kerngezond en nog erg jong heb meerdere keren gebeld om te vragen hoe het hem verging en dat was iedere keer goed en ben hem meerdere keren op wezen zoeken het is ruim 2 uur rijden van ons adres naar veldhoven ze vertelden dan aan de telefoon dat hij in volierre 5 zat na constant rondjes om de volliere te hebben gelopen hebben hem toch niet kunnen vinden het verhaal was dat hij waarschijnlijk binnen zou zitten ben nu heel bang dat hij dood is ik wil mijn vogel terug als hij nog leeft wie weet hoe ik dit moet aanpakken :?: :cry: :twisted:

Esther en Justin
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:23

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Esther en Justin »

Geachte lezers,

Al 4 jaar werk ik met hart en ziel in het park 4 dagen in de week.
Ik weet hoe het reilt en zeilt in het park. Wij proberen de natuur zoveel mogelijk na te bootsen door middel van grote voliere`s.
Papegaaien zijn prooidieren dat wil zeggen dat als ze laten zien als ze ziek zijn het al bijna te laat kan zijn. Dus is het ook nog heel moeilijk te zien of een vogel ziek is. In de natuur wordt een papegaai maar 7 tot 10 jaar oud omdat het prooidieren zijn. Het is waar en heel triest dat er dieren dood gaan, maar dat gebeurt overal alleen laten ze dat niet zien bij Radar! Er komen veel kneusjes en getraumatiseerde vogels binnen. Waarbij aan het uiterlijk van de vogel niets te zien is. Wij de vrijwilligers doen onze uiterste best voor deze dieren! Ik ben zelf degene die de dode vogels afleest en er zijn er nog nooit 30 doodgegaan in 4 dagen tijd!
Wat ze niet lieten zien bij Radar is hoeveel wij van de dieren houden! en alles proberen in onze macht om zo goed mogelijk voor de dieren te zorgen. Wat ze ook niet laten zien is dat wij een hele hechte band krijgen met de vogels en als er 1 dood gaat wij er heel veel verdriet van hebben en wij onze muren vol hebben hangen met foto`s van de vogels! ook de overleden vogels! Mijn man en ik staan voor 200 procent achter onze directeur. Hij heeft het park met zijn eigen handen opgebouwd. Wij weten dat hij nog nooit vogels heeft verkocht.
Ps Radar echt goed geknipt en geplakt! Oh ja meneer Hooimeijer ik ga me niet verlagen tot uw niveau.

Esther en Justin

Sjef2009
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:58

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Sjef2009 »

Ik ben voormalig staigiar van het NOP, en ik vind het zo zwaar zonde dat de vrijwilligers en staigiares deze spiegel door Tonnie en Erico voor worden gehouden.

Voordat ik begon op het park was in op de hoogte van het verleden van Tonnie en Erico. Dat maakte mij al lastig voor de beide heren. Radar laat hier zien dat er veel vogels doodgaan, helaas vaak door ziektes die je krijgt als je veel dieren bij elkaar krijgt. Dus in dat opzicht ben ik het niet eens met Radar.

Wel ben ik ervan overtuigd dat er via het NOP vogels verdwijnen, en echt waar, die toekankwekerij in Suriname? Jullie zijn toch niet blind? Een overduidelijke en helaas niet bewezen doorsluis methoden door Tonnie en zijn bende.... wat dat is het gewoon.

Open je ogen is op dat park, voor mij was het allemaal helemaal duidelijk, alleen lijkt alles voor jullie als staigiar en vrijwilliger zo normaal. Is het jullie nooit opgevallen dat als je teveel vroeg je meteen een uitbrander kreeg?

peer92
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:57

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door peer92 »

daarbij, niet elke papegaai kan zo oud worden, dwergpapegaaitjes die ze ook binnenkrijgen worden bijvoorbeeld niet ouder dan 10 jaar...
Misschien wel meer dan de helft van de vogels bij de NOP is geen volwaardige papegaai, maar een dwergpapegaai, parkiet of anders... Deze worden lang geen 60, (echte papegaaien ook niet) en ook geen 20.
Als ze met een 5 jarige leeftijd binnenkomen, en ze zijn verwaarloost, valt er vaak niet veel meer te redden.

De "papegaaien" (lees dwergpapegaaitjes/parkieten) die in die koelkast lagen worden lang geen 20 jaar...

albert-albert

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door albert-albert »

go
Laatst gewijzigd door albert-albert op 17 okt 2009 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.

a.lubbers
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:29

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door a.lubbers »

door omstandigheden aangepast blijf doorgaan en er zal aangifte gedaan worden
Laatst gewijzigd door a.lubbers op 12 jan 2009 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

sjannieoo7
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:44

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door sjannieoo7 »

onze papegaai vasco hebben we 2003 afgegeven bij het nop omdat mn man na 23 jaar een allergie van de vogel had op gelopen en deze zo heftig was dat we met pijn en veel verdriet hadden besloten hem naar de opvang van nop te brengen eerst natuurlijk verschillende keren weze kijken en wat we zagen zag er netjes uit grote vluchten met de optie dat die vluchten uit eindelijk nog groter zouden worden,een paradijs voor vasco dus die niet langer in zij kooi hoefde te zitten maar daar heelijk van haar oude dag zou kunnen genieten .maar na het zien van de uitzending van vanavond wij daar een vies gevoel bij hebben en ons afvragen of zij eigenlijk nog wel in leven is....we hebben toen ook aan gegeven dat we wilde weten als zij eventueel gestorven zou zijn dit werd ons toen ook toe gezegt.na verschillende keren te hebben gebelt om na vraag te doen over hoe het met haar ging en wij er niet wijzer van werden hebben we uiteindelijk ook onze donatie stop gezet we zijn nog wel verschillende keren in het park geweest maar hebben haar uiteindelijk niet meer gezien.heb hier de overdrags papieren van toen de tijd nog en ook een chipnummer zo konden we als we belde te weten komen hoe het met haar ging...niet dus.neem de vrijwilligers niets kwalijk die mensen hebben alles met liefde gedaan ,daar gaan we teminste van uit .en dat ervogels sterven is ook niet zo vreemd gebeurt overal maar zo veel.....daar heb ik ook toch heel veel vraag tekens bij?????hoop dat het eens goed onder de loep word genomen daar en dat het hopelijk toch weer een andere kijk op de zaak breng.had nu eenmaal een hoge pet van het park anders had ik haar daar zeker niet gebracht...maar nu zit ik toch met heel veel vragen .zouden jullie me misschien kunnen helpen door met het chipnummer te kunnen kijken of ze er echt nog is?blijf hopen op een goede afloop maar na het zien van de uitzending heb ik een heel raar gevoel overgehouden en als het inderdaad zo bedroevend is moet daar heel gauw iets an gedaan worden

a.lubbers
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:29

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door a.lubbers »

door omstandigheden aangepast blijf doorgaan en er zal aangifte gedaan word
Laatst gewijzigd door a.lubbers op 12 jan 2009 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Giggles
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:03

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Giggles »

Met het stoppen van donaties pak je alleen de vogels en niet de mensen...

Gesloten