LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
PeCe
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2009 18:02

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door PeCe »

@sashermans
Gek ben je zeker niet, maar ik weet zeker dat je met wat knippen en plakken ironische commentaren, grapjes e.d. als serieus kan doen overkomen. De tros heeft er geen belang bij om goede berichten uit te zenden. Als men van een willekeurige medewerker een uitspraak kon ontlokken is die meteen gebruikt.

Daarnaast weet jij (ik niet) hoe representatief deze medewerker was, hoeveel ervaring, was het een vaste medewerker of ook een tijdelijk iemand?

===================

@iedereen.
Neersabelen op basis van losse fragmenten is makkelijk. Dat heeft Radar voorbereid en opgezet. Je leest hier overduidelijk hoe kortzichtig velen reageren. Het was op TV, dus ik ben nu ongerust en ik wil NU mijn papegaaitje terug. Dit alleen door één item. Dus de TROS spreekt de waarheid. Ieder ander liegt. Dan kan ik alleen maar zeggen, Radar heeft succes. Tros voor de grote familie ("kijk en kuddevee") heeft succes. Men heeft eindelijk een item (kijk maar naar het aantal berichten) wat VEEL succes heeft en reacties oplevert. Daar is het Radar om te doen geweest en dat is gelukt.

Frantom
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2009 18:32

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Frantom »

Blijf voor dat lieve grut zorgen, ze hebben jullie nodig!
Ik wens jullie veel sterkte en succes voor de komende tijd Hoop dat de opvang niet teveel schade zal ondervinden van deze onzin die radar en JH te M over jullie uitstort... Hebben mensen niet in de gaten dat er maar 1 groep het echte slachtoffer zijn van dit soort praktijken? J H te M de man die alles voor de papegaaien over heeft *proest* hij laat het NU weer duidelijk zien!
Verder ga ik me niet in de discussie mengen... maar hoop dat het duidelijk wordt voor iedereen dat het een pure hetze is, en sommige mensen gooien graag een houtje op het vuur!

Succes voor jullie allemaal van t NOP
Dat vermoeden heeft Tonnie v Meegen ook zie Maar zegt het wel heel subtiel
http://www.ed.nl/video/regionieuws/article4333064.ece

janb22
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:38

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door janb22 »

ONZE papegaai is al jaren niet meer van jullie!!!! je hebt afstand gedaan van je vogel, je hebt hem zelf weggegeven...of heeft het Nop hem van je afgenomen??????????

jan

Lucy-S
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:23

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Lucy-S »

laatste reactie aan Janb22 Erg kortzichtig & Stemmingmakerij
en dan zeg ik het nog heel netjes
Laatst gewijzigd door Lucy-S op 13 jan 2009 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

esjo
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 mar 2006 16:03

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door esjo »

Ja, janb22, kun je nog korter door de bocht?

janb22
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:38

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door janb22 »

wij noemen dat ook wel realistisch

:)

Richard69
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:01

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Richard69 »

Met modder gooien over en weer heeft weinig zin, laten we afwachten wat er uit het onderzoek komt!

Op de site van Minister Ormel is te lezen dat er kamervragen zijn gesteld:
http://www.henkjanormel.nl/standpunt.php?id=494

Kamervragen over het nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien (N.O.P.),

Kamervragen van het lid Ormel(CDA) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid


1. wat is uw reactie op gesuggereerde tekortkomingen in de verzorging van vogels en hoge sterftepercentages in het Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien (N.O.P.) te Veldhoven?*
2. Op welke wijze controleert het ministerie de gang van zaken in opvangcentra waar van overheidswege in beslaggenomen dieren worden ondergebracht? Is daarbij nooit eerder iets opgevallen bij het N.O.P.?
3. Vindt u dat een opvangcentrum voor inbeslaggenomen dieren tegelijkertijd ook fokcentrum kan zijn?
4. Importeert en handelt het N.O.P. en heeft dit opvangcentrum een vergunning conform Richtlijn 92/65/EG?
5. Voldoet het quarantaineverblijf van het N.O.P. aan de voorwaarden om inbeslaggenomen vogels op te vangen en in quarantaine te houden?
6. Zijn de uitkomsten van het door u in het Algemeen Overleg van 18 juni 2008 genoemde onderzoek naar eventuele handel en import van vogels door het N.O.P. al bekend? Zo ja, wat zijn de uitkomsten van dit onderzoek? Zo nee, wanneer kunt u de conclusies van dit onderzoek naar de kamer zenden?

janb22
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:38

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door janb22 »

Ja, janb22, kun je nog korter door de bocht?

Heb ik het mis dan?? We nemen allemaal een vogel zonder te weten wat we doen, vervolgens dumpen we hem/haar bij NOP en gaan dan klagen..........Dit is tipisch Hollands

niek1983
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2009 21:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door niek1983 »

Mijn ouders komen ruim 10 jaar lang bij NOP. Ze doen hier al ruim 10 jaar met alle plezier vrijwillgerswerk en zijn dieren vriend in hart en nieren.

Ik heb hun nog nooit gehoord over bizarre dier onvriendelijke praktijken die RADAR in hun uitzending doen geloven. Ik weet wel als dit echt zo zou zijn, dat mijn ouders hier nooit 10 jaar lang hun vrije tijd aan zouden opofferen. Ik vind de uitzending van de TROS ook zeer eenzijdig en puur kijkcijfer gericht. Ik hoop dat de NOP gewoon zijn activiteiten kan voortzetten en ben er van overtuigd dat een onafhankelijk onderzoek (op verzoek van de directeur van NOP geinitieerd) op heel andere (positieve) conclusies zal komen.

Al met al een zeer eenzijdig en onjuist beeld.

Lucy-S
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:23

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Lucy-S »

Tja janb, maar jij bent dan ook perfect.

janb22
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:38

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door janb22 »

Tja janb, maar jij bent dan ook perfect.

Ik weet niet wat je onder perfect verstaat, maar ik heb tot nog toe geen vogel naar het NOP of waar dan ook weggebracht, kan jij dat ook zeggen?

Frans en Nanke Verbunt
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 jan 2009 16:18

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Frans en Nanke Verbunt »

de witte


Geplaatst op 13 Jan 2009 21:07 door de witte

Heel hartelijk bedankt voor uw positieve bijdrage, dat doet mij als vrijwilliger bij het NOP ontzettend goed. Dank u, dank u.

Met vr. grt. Nanke

sev
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2009 21:00

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door sev »

Na het lezen van alle 36!!! pagina's wil ik ook even reageren.

Picolientje, iedereen heeft recht op een eigen mening, zo ook jij. Alleen komt jouw betoog op mij over als een persoonlijke vendetta tegen Dhr van Meegen meer dan dat het jouw om het zgn dierenleed gaat. Volgens mij is dit forum daar niet voor bedoeld.

Rvdwe1, jij doet je nogal voor als een erg belangrijk persoontje (misschien ben je dat ook wel) lijkt het jouw dan geen goed idee om jouw juridische collega's te vragen wat de mogelijkheden zijn voor al die mensen die bezorgd zijn om hun papegaai en evt. terug willen. O ja, ik wil me bij deze ook meteen verontschuldigen voor mijn evt. verkeerde nederlandse taalgebruik. Maar in mijn geval ik ben een Nederlandse van buitenlandse afkomst. :oops:

Zelf heb ik geen verstand van papegaaien en andere vogelsoorten, maar als trouw bezoekster van het park wil ik toch alle medewerkers van het park een hart onder de riem steken. Ik vind het heel jammer dat jullie op deze manier in de schijnwerpers zijn komen te staan en niet voor al het goede werk dat jullie doen.

Het is mij ook opgevallen dat er idd erg veel berichten van overleden papegaaien op het forum staan. Komt een beetje vreemd op mij over.
:?

Ook ik heb de uitzending van RADAR gezien en zelfs ik, als totale leek, kon toch heel duidelijk zien dat er erg veel geknipt en geplakt is in deze uitzending. Vond het ook jammer dat het hele verhaal maar van één kant belicht werd. Misschien voor de volgende uitzending een goed idee om het verhaal van twee kanten te laten zien. :idea:

Dan als laatste dit nog, wellicht is het voor ons allen het verstandigst dat we de onafhankelijke onderzoeken afwachten om dan evt. verder te disscuseren. De reacties van en op elkaar lijken steeds meer en meer op een ordinaire "internet" ruzie.

En voordat iedereen over mij heen valt, DIT IS MIJN PERSOONLIJKE MENING!!!!

jasper76
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:57

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door jasper76 »

Beste mensen,

Graag zet ik onderstaande link in dit forum. Hier vindt u meer informatie over het NOP kijk eens onder het kopje ziekenboeg.. Ik hoop dat er wat meer begrip ontstaat en dat jullie de uitzending van radar toch een stuk kritischer gaan beschouwen want dat beeld klopt echt niet!

http://www.ouwejanoptv.nl/

Ouwe Jan zit al vanaf 1989 in de opvang! Leest u zelf.. Ik hoop dat dit een positieve bijdrage is...

esjo
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 mar 2006 16:03

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door esjo »

janb22


Geplaatst op 13 Jan 2009 21:55 door janb22


--------------------------------------------------------------------------------

Ja, janb22, kun je nog korter door de bocht?

Heb ik het mis dan?? We nemen allemaal een vogel zonder te weten wat we doen, vervolgens dumpen we hem/haar bij NOP en gaan dan klagen..........Dit is tipisch Hollands

__________________________________________________________________-

Misschien voor een realist als u moeilijk te begrijpen, maar er zijn vele mensen die in plaats van honderden euro's voor hun papegaai te vangen omdat er om wat voor reden dan ook afscheid genomen moet worden, het dier wegbrengen in de veronderstelling dat ze er goed aan hebben gedaan om juist de vogel bij het NOP te brengen. Niet in de handel, nee, lekker de ruimte om papegaai te zijn.

Twee voorbeelden waar iemand niets aan kan doen en ook niet had kunnen voorkomen zijn bv. ziekte of overlijden.
Wist u Jan, dat er mensen zijn die bij de notaris (dus tegen betaling) hebben vast laten leggen dat na hun overlijden de papegaai naar het NOP moet. Uit liefde, zodat de vogel niet in de handel komt.

Misschien te moeilijk voor een realist als u, maar wie weet kunt u ook wat genuanceerde denken

bourke
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:27

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door bourke »

@jasper76, ouwe jan zit alleen en zonder bijtende ander papegaaien, en op een graad of 20,

dat is totaal geen vergelijkings materiaal

RvanderV
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jan 2009 12:44

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door RvanderV »

Geplaatst op 13 Jan 2009 21:49 door janb22

ONZE papegaai is al jaren niet meer van jullie!!!! je hebt afstand gedaan van je vogel, je hebt hem zelf weggegeven...of heeft het Nop hem van je afgenomen??????????

jan
De woorden van Janb zijn misschien wat kort opgeschreven maar daardoor niet minder waar!
In de contracten die mensen tekenen als ze hun papegaai afstaan staat duidelijk vermeld dat zij afstand doen van hun papegaai en dat ze het niet automatisch te horen krijgen als hun papegaai overlijd tenzij men expliciet aangeeft dit wel te willen.

In mijn ogen kan ook een ieder die objectief naar de uitzending van radar kijkt zien dat hier geknipt en geplakt is en het verhaal eenzijdig belicht is waardoor nu in hetze is ontstaan. Want het N.O.P. zou synoniem staan voor slachthuis, als je dat zo hier leest.

Ik heb ook meerdere reacties hier gelezen van mensen die hun papegaai 'kerngezond' naar het N.O.P. hebben gebracht en toch zijn deze al na een paar maanden overleden. Dit overlijden kan zeker stress gerelateerd zijn door de verhuizing. Dit valt het N.O.P. niet te verwijten maar de persoon die het beest in eerste instantie gekocht heeft en vervolgens bij het N.O.P. achter gelaten heeft.

Peter1111
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:19

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Peter1111 »

De wereld op zijn kop!

De NOP'ers maken nu mensen zwart die het überhaupt gewaagd hebben een papegaai naar de NOP te brengen!

Zo raak je wel heel snel klanten en donateurs kwijt!

a.lubbers
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:29

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door a.lubbers »

sorry maar dat onderzoek dat het nop aankondigd ik weet niet maar in 2008 is een deel van het papegaaien collectie van diergaarde blijdorp naar het nop verhuisd in bruikleen dat wel

dorresteijn is tot voor kort directeur van diergaarde blijdorp geweest is hij dan echt zo onafhankelijk ? ik krijg zo mijn twijfels hiermee :?

hoe is de relatie tussen beide parken ?

oh en nu lees ik ook nog eens dat er een deel is gestolen

Eveneens zijn uit de TropiJoy enkele zeldzame zwarte-witstaart kaketoes gestolen. Ook van deze kooien waren de sloten opengeknipt. “Deze zeldzame kaketoes (Calyptorhynchus bandinii) zijn bijna niet te krijgen en wij hadden na jaren van zoeken eindelijk deze prachtige papegaaien
Laatst gewijzigd door a.lubbers op 13 jan 2009 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.

RvanderV
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jan 2009 12:44

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door RvanderV »

Ik heb hier nog een keer een uitgebreidde beredenatie als ik al eens eerder hier op het forum heb geplaatst en hoop dat ik nu wat inhoudelijke reactie op mijn bericht kan krijgen.

Opmerkingen over de uitzending van tros radar:
1. De hele uitzending is in eerste instantie opgehangen aan de woorden van een 'oud werknemer' die verder geheel onherkenbaar in beeld gebracht wordt, er wordt totaal niet duidelijk gemaakt hoe lang deze persoon bij het N.O.P. heeft gewerkt en wat zijn functie is geweest.

2. Van veel van de beelden uit de uitzending is onmogelijk te achterhalen waar deze gemaakt zijn. Deze beelden van de blauw-gele ara in het mini-kooitje kunnen bij wijze van spreken bij iedereen die dit forum leest in de achtertuin gemaakt zijn.

3. Dit geldt ook voor de getoonde foto's, deze foto's kunnen ook overal gemaakt zijn maar omdat ze in deze uitzending gebruikt zijn, wordt meteen veronderstelt dat ze ook op het terrein van N.O.P. gemaakt zijn.

4. De 'deskundige' uit Engeland komt op mij meer over als een oude oma die een paar boeken heeft geschreven over deze vogels en er dus ook gebaad bij is om zoveel mogelijk papegaaien in omloop te hebben zodat alle leken die niet weten hoe ze een papegaai moeten opvoeden haar boeken kopen.

5. De dieren arts. dr. H. zegt dat de vogels wel 50-60-70 jaar kunnen worden. Dit is inweze correct voor een klein gedeelte van de opgevangen papegaaien. Dit geld voor de grotere vogels en niet voor de vele kleinere vogels die ook opgevangen worden. Dus hier wordt de suggestie gewekt dat alle vogels daar zo'n 40 jaar te vroeg sterven??

6. In het intervieuw met dhr. Van Megen zelf, lijkt de journalist wel een dierenactivist die volkomen irrationeel is en totaal niet wil luisteren naar de argumenten die dhr. van Meegen probeert aan te voeren.

7. Zelfs de minister krijgt aan het eind van de uitzending maar amper de kans om zijn zinnen af te maken.


Dan nog een eigen observatie:

- De N.O.P. is in 1987 opgericht. En bestaat nu dus al iets meer dan twintig jaar.
- Het papegaaien park in huidige vorm is in 1993 geopend.
- De gemiddelde leeftijd van de binnengebrachte papegaaien is 17 jaar (dit is een constatering van Radar zelf)
- Gemiddeld gezien zijn er over de jaren 2005 en 2006 zo'n 700 papegaaien zijn binnen gebracht.
- De gemiddelde leeftijd die deze dieren kunnen bereiken is zo'n 25 jaar (jammer genoeg heb ik geen ijzersterke bron kunnen gegeven maar ik heb de woorden van verschillende mensen op dit forum gebruikt en er een marge van 5 jaar boven op gedaan).

Als je er van uitgaat dat de trend van 700 papegaaien per jaar kan worden doorgezet naar de eerdere jaren van heb park stel het jaar 2000. Dan zijn er dus in het jaar 2000 zevenhonderd vogels met een gemiddelde leeftijd van 17 jaar binnen gebracht. Het is nu acht jaar later, dus de vogels die in 2000 zijn binnen gebracht zijn dus gemiddeld 25. Wat er volgens mijn redenatie dus op neer komt dat de vogels uit 2000 gemiddeld gezien dood zijn.


In mijn ogen is deze uitzending van tros/radar dus puur op speculatie en slecht onderzoek gebasseerd.

Daarom hoop ik ook dat de uitzending het N.O.P. geen onherstelbare schade heeft toegebracht.
Mijn steun hebben ze in iedergeval.

m.v.g.
RvanderV

Gesloten