LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
kelly10
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 jan 2009 00:14

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door kelly10 »

Ik quote mijzelf maar een keer, aangezien ik het graag onder de aandacht hou.

Er is hier op het forum duidelijk geworden, en ook bevestigd door mensen van het NOP hier, dat voedingsproblemen en deel van de doodsoorzaken zijn.
Nu heb ik hier een mogelijke oplossing neergelegd, wat misschien problemen kan voorkomen en een aantal doden kan verminderen.

Ik begrijp, dat men voor sommige punten het onderzoek wil afwachten,
maar mijn mening is, dat het niet met alles kan.

Een papegaai heeft een geheugen vergelijkbaar met een kind van 3 tot 6 jaar.
Als ik het dan zo stel, dat wanneer uw kind mogelijk in de problemen kan komen, wilt u dan eerst een onderzoek afwachten, of wilt u dat er onmiddelijk ingegrepen wordt.

Het lijkt mij toch niet, dat medewerkers van het NOP hun mening alleen baseren op het aankomende ondersoekresultaat.
Men heeft toch een eigen mening, of mag die niet gegeven worden?


Ben ik toch nog een keer

Ik wil eigenlijk wel eens weten van de vrijwilligers van het NOP, of er nu meer verandert is, als alleen de informatiestroom.

Zo de paginas eens terug lezend, zijn er diverse oplossingen/veranderingen aangedragen over het verzorgen van papegaaien.
Ikzelf heb wat gezegdt over voeding.
Maar op al deze dingen, is eigenlijk nooit verder op in gegaan door de mensen hier, er zijn ook geen vragen gestelt.

Mij bekruipt nu een beetje het gevoel, dat men bij het NOP denkt, het is wij, tegen de rest van de wereld.
Terwijl ik weet van 4 mensen die hier goed bedoeld gereageert hebben met adviezen, dat die tesamen meer als 100 jaar ervaring hebben met het verzorgen van papegaaien.
Dit kan men toch niet negeren, of doet men dit ook niet?

YvetteV
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2009 00:10

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door YvetteV »

Zij staan onder zo een grote druk door de vele aanvragen voor info en opheldering
Ik denk eerder met die belletjes die een medewerker "moet" plegen omtrent het overlijden van je papegaai dat ze daar niet toekomen door de drukte van alle werkzaamheden die deze mensen moet verrichten

Ik zal eerder verzuimen noemen dan voorliegen/bedriegen en alle andere termologieen

Even voor andere mensen

Je brengt je dier naar een pensioen of naar papegaaienhotel en je gaat hun op je vakantieadres bellen hoe met je dier gaat dan zegt de medewerker ook van dat het goed gaat terwijll in de werkeliijkheid bij aantal dieren daar rondweg wegkwijnen en niet meer willen eten en drinken enz.

Lucy-S
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:23

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Lucy-S »

@ YvetteV [quote] Onder je dier dumpen versta ik onder dat je spijt hebt dat je hem aangeschaft hebt of het past niet meer in je plaatje en ook dat men heel erg vaak toch nog op vakantie moeten en geen oplossingen voor zoekt om je dier te onderbrengen of een oppasadres zoekt. [quote]
De dieren die aan NOP zijn overgedragen, passen toch bij niemand meer in het plaatje? Met welke reden dan ook. Maar dit zijn wel m.i. de mensen die hun hart op de juiste plaats hebben zitten, want anders hadden ze die vogel voor grof geld kunnen verhandelen.

Dus ik ben van mening dat een ieder die zijn dier naar het NOP brengt, zijn dier een fijn leven wil gunnen en niet wil dumpen!

Groetjes Lucy
Laatst gewijzigd door Lucy-S op 22 jan 2009 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

YvetteV
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2009 00:10

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door YvetteV »

@Lucy-S

Ik bedoel mee te zeggen dat dumpen van dieren hoofdzakelijk mee over de honden en katten
Alleen voor papegaaien heb je geen asiel voor

Ik heb zelf 3 soorten dieren in huis die hier boven gemeld staan
Zelf ben handel ik zo dat mijn dieren pas weg gaan als ze bij mij doodgaan

En mijn beide papegaaien zijn ook na een korte tijd overleden
Nu heb ik weer eentje die wel gezond is en erg goed voor zichzelf kan zorgen en staat ook zijn mannetje

En er zijn ook fora voor papegaaien die aan herplaatsing doen dan mag je geen geld voor vragen
Laatst gewijzigd door YvetteV op 22 jan 2009 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucy-S
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:23

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Lucy-S »

[/quote] Kelly10 Ik quote mijzelf maar een keer, aangezien ik het graag onder de aandacht hou.

Er is hier op het forum duidelijk geworden, en ook bevestigd door mensen van het NOP hier, dat voedingsproblemen en deel van de doodsoorzaken zijn.
Nu heb ik hier een mogelijke oplossing neergelegd, wat misschien problemen kan voorkomen en een aantal doden kan verminderen.

Ik begrijp, dat men voor sommige punten het onderzoek wil afwachten,
maar mijn mening is, dat het niet met alles kan.

Een papegaai heeft een geheugen vergelijkbaar met een kind van 3 tot 6 jaar.
Als ik het dan zo stel, dat wanneer uw kind mogelijk in de problemen kan komen, wilt u dan eerst een onderzoek afwachten, of wilt u dat er onmiddelijk ingegrepen wordt.

Het lijkt mij toch niet, dat medewerkers van het NOP hun mening alleen baseren op het aankomende ondersoekresultaat.
Men heeft toch een eigen mening, of mag die niet gegeven worden? [quote]


Ik ben het roerend met je eens, Lucy

Patrick en Sevda
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Patrick en Sevda »

@ kelly10

Hoi, ja er is inderdaad al wat gedaan met de informatie die jij en enkele anderen afgelopen week op het forum hebben achtergelaten.

Jeannettevan
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jan 2009 14:48

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Jeannettevan »

Geplaatst op 22 Jan 2009 15:38 door Patrick en Sevda


--------------------------------------------------------------------------------

@ kelly10

Hoi, ja er is inderdaad al wat gedaan met de informatie die jij en enkele anderen afgelopen week op het forum hebben achtergelaten.
Oja?..mogen we ook weten wat?

Lucy-S
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:23

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Lucy-S »

@ Patrick en Sevda


Hoi, ja er is inderdaad al wat gedaan met de informatie die jij en enkele anderen afgelopen week op het forum hebben achtergelaten.

Hartelijk dank! voor de info. Heel mooi dat u dat nu ook even bericht.
Kijk dat is nou eens positieve info, hier houd ik van :D

Groetjes Lucy

Diana-1
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2009 22:21

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Diana-1 »

YvetteV,

Eigenlijk wil ik niet in herhaling treden, maar wat ik al eerder heb geschreven is dat bij het brengen van onze ara, ons is verteld dat het NOP bij overlijden ons NIET zou bellen!!! Door zelf regelmatig contact op te nemen met het NOP zouden wij zo horen hoe het met onze ara was. Meerdere malen per jaar gebeld en telkens hetzelfde gehoord, en dat 4 jaar lang. Naar aanleiding van Radar, blijkbaar, nu de waarheid gehoord.

Mag ik zo vrij zijn om te vragen in welke hoedanigheid u betrokken bent bij het NOP? Of bent u donateur en/of bezoekster.

Wat betreft uw eerdere reactie; op dit ogenblik heb ik "te maken" met het NOP, en niet met Dennis papegaaien, daar ik daar geen ervaring mee heb.

Parrotlover
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jan 2009 16:30

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Parrotlover »

@Lucy-s,

Ik weet uit betrouwbare bron dat vrijwilligers niet de mond genoerd wordt, zoals sommige willen beweren.

Wat ik wel weet uit ervaring is dat de voeding die nu gegeven wordt, goed is. Je ziet bijna geen vermagerde papegaaien op het park zitten, wat eenieder kan constateren als hij/zij het park bezoekt.
Er is al veel aan de voeding veranderd en dat zal ook een continue proces blijven. Het NOP heeft een groot bestand vogels die natuurlijk ook kunnen overlijden. N.a.v. een eventuele sectie worden de resultaten altijd besproken als het iets met een voedingsprobleem te maken heeft. Zodoende kan het NOP snel inspelen op eventuele aanpassingen.

De meeste papegaaien worden in de quarantaine overgewend naar pellets. Bij binnenkomst wordt de papegaai gewogen en in de quarantaine periode nogmaals enkele keren. Natuurlijk zijn er ook papegaaien bij die de pellets wijgeren. Deze worden dan apart geplaatst op het park en krijgen gewoon een zaadmengsel en natuurlijk, zoals alle papegaaien, heel veel fruit. Iedere dag!

Het voedingsprobleem zit hem meestal in de schade die de vogel opgelopen heeft voor inname door het NOP. Ik heb dat verschillende keren zelf gezien. Veel te vet, of juist veel te mager. Soms nemen de mensen zakken voer mee wat hun vogel gewend is te eten. Neem maar van mij aan dat het meeste voer wat meegebracht wordt linea recta in de prullenbak gaat. Soms krijgen ze een zaadmengsel waarbij het zaad erg klein is zodat de papegaai dit niet eens kan eten. Wat doet de papegaai dan eten? Juist, de zonnebloempitten die 90% van de voeding uitmaakt. Gelukkig worden steeds meer papegaaien aangeboden die er wel goed uitzien.

En zo kan ik wel doorgaan over voeding. Natuurlijk wordt ook mijn mening weer in twijffel getrokken, zeker door diegene die liever de pellets kopen bij de dierenarts, maar het NOP voert tenminste gedegen onderzoeken uit en zorgt voor een uitgebalanceerd dieet.

Wist je dat er regelmatig mensen de poort passeren die pinda's zonder of met dop, meenemen en willen voeren? De vrijwilligers zijn hier extra allert op want die zijn enorm schadelijk voor een papegaai. (schimmels).

Nou Lucy, als je zelf goede ideen hebt, stuur dat dan even in een emailtje aan het park. Als het wat minder druk is met de vele telefoontjes, dan zullen ze wel contact met je opnemen.

Bedankt voor je positieve bijdrage aan dit forum.

Patrick en Sevda
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Patrick en Sevda »

@ Jeannettevan

Er wordt op dit moment onderzocht hoe de overschakeling naar ander voedsel via een ander proces kan gaan lopen, dit is natuurlijk niet erg gemakkelijk als je ooit de verhalen hoort. Je kan moeilijk elke vogel het eetpatroon wat de vogel "thuis" kreeg even gaan overnemen en afbouwen, bijv. mensen zeggen wel eens ooit, Hij kreeg afentoe een frietje, de ander een biscuitje en weer een ander tosti of een stuk pizza(Ja echt waar) dit patroon kun je moeilijk overnemen. Ik zie de vrijwilligers en verzorgers al als pizzakoerier in het park rondlopen (geintje). De overgang naar andere (nieuwe) voeding moet moet zo soepel mogelijk gaan en hier wordt op dit moment natuurlijk ook veel aandacht aan besteed.
Wat ik echter wel wil opmerken is dat de mensen die een vogel brengen vaak niet weten hou oud de vogel daadwerkelijk is. Ik lees hier op het forum namelijk verschillende verhalen van mensen die hun vogel hebben gebracht die 3 of 4,5 jaar oud was. Tevens hoor ik veel verhalen (ben zelf inmiddels ook op onderzoek uit geweest) dat ze de vogel bij een "handelaar" hebben gekocht die vertelde dat het beestje pas enkele maanden oud was. (zie bijv verhaal Dennis). Terwijl de vogel vaak al enkele jaren oud is. Dit is moeilijk te achterhalen, en dan wordt de fout ook weer bij de NOP neergelegd, dit vind ik jammer. En ook hier moet iets aan gebeuren. Een officieel certificaat van gezondheid incl. leeftijd zou een optie zijn bij verkoop door erkende kwekers. Verder vindt ik dat alle verkooppunten geregistreerd moeten worden en onder controle moeten komen staan. Het moet niet meer mogelijk zijn om een exotische vogel bij de dierenwinkel op de hoek te kunnen kopen!

Parrotlover
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jan 2009 16:30

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Parrotlover »

@ Jeanneteevan

Ik had in 1993 ook een papegaai willen kopen bij een grote "kweker". Hij zei ook dat het beestje maar 2 jaar oud was. Toen hij hem uit de volière gevangen had keek ik op zijn ring (niet eens een gesloten voetring!!). Staat er op de ring gewoon jaartal 81 op. Nou, had je die kweker moeten zien kijken vol verbazing.
Excuus? Ja, "euh, ik heb de verkeerde uitgevangen. Dit is inderdaad een oudje...". Ja, ja, ik heb uiteraard niets meer bij hem gekocht.

Lucy-S
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:23

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Lucy-S »

Patrick Sevda en Parrotlover, kijk dit is info die de mensen willen.

We zijn nl m.i. niet allemaal sensatiebakken en willen gewoon het verloop volgen van de aanklacht en wat hiermee gedaan wordt.

Goeie reaktie Top!

Groetjes Lucy

trainer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:03

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door trainer »

Aan welke eisen moet een verzorger eigenlijk voldoen ? Als ik naar de taalfouten kijk , die ene Frans maakt dan bekruipt mij een angstig gevoel !

Zijn dit mensen die anders op een sociale werkplaats te werk worden gesteld ?

Ik zou mijn amazone nooit maar dan ook nooit naar zo'n ondoorzichtig park brengen. De beelden van TrosRadar spreken voor zich en alle mensen die in de veronderstelling verkeren, dat hun vriendje nog leeft, terwijl zo'n diertje al jaren dood is, worden voorgelogen.

Voor mij dus einde oefening zo'n park.

Parrotlover
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 jan 2009 16:30

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Parrotlover »

Geplaatst op 22 Jan 2009 16:10 door trainer


--------------------------------------------------------------------------------

Aan welke eisen moet een verzorger eigenlijk voldoen ? Als ik naar de taalfouten kijk , die ene Frans maakt dan bekruipt mij een angstig gevoel !

Zijn dit mensen die anders op een sociale werkplaats te werk worden gesteld ?

Ik zou mijn amazone nooit maar dan ook nooit naar zo'n ondoorzichtig park brengen. De beelden van TrosRadar spreken voor zich en alle mensen die in de veronderstelling verkeren, dat hun vriendje nog leeft, terwijl zo'n diertje al jaren dood is, worden voorgelogen.

Voor mij dus einde oefening zo'n park.
En ja hoor, daar hebben we trainer weer. Lekker blijven afkraken en mensen beledigen. Bij deze: dikke vinger :!: :!: :!:

visstickII
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jan 2009 15:57

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door visstickII »

patrick en sevda,
jij bent mij misschien vergeten maar ik jou niet.
Ik vind het een grof schandaal dat je spreekt over "administratieve foutjes".
Honderden en mogelijk duizenden papegaaien eigenaren zijn minimaal vijf jaar keihard voorgelogen over het welzijn van zijn/haar papegaai. En dit komt direct na de uitzending uit. Hoe toevallig?
Ook moet je niet de fout bij een ander zoeken: het is niet aan jou om de leeftijd van papegaaien die worden genoemd in dit forum in twijfel te trekken.

Parrotlover.
Eerst beweer je dat er nooit is gesproken over 4000 papegaaien, nu dit door meerdere personen met meerdere bronnen wordt bevestigd gooi je het over een andere boeg en is het de schuld van de reclamemakers.
WAT EEN ONZIN!!
Alsof reclamemakers er een ander getal van gaan maken.

Nogmaals: behandel ieder forumlid als een volwassene en kom niet met drogredenen en onzinverhalen.

VS

kelly10
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 jan 2009 00:14

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door kelly10 »

@parrotlover

Dat is dus net wat ik aangaf.
Een papegaai, moet je ten aller tijde, langzaam over zetten op ander voer.
Zelfs van zaad naar ander zaad.
Ook al zitten er veel zonnepitten in, dan nog.
Dit was nu net het advies dat ik gegeven had.
9 van de 10x vervet een papegaai niet door voeding, maar door veels te weinig bewegingsruimte.
Zo moeten zo nodig in een kooitje gestopt worden, en dan ook nog gekortwiekt.

Verder heb ik niets tegen pellets, wel tegen alleen pellets voeren.
Dan zie ik liever, 50% zaad met 50% pellets.
Papegaaien hebben nu eenmaal een spiermaag, en zoals in verschillende onderzoeken reeds aangetoond, verzwakt de spiermaag op alleen pellets.
Als men dan noten aan een vogel voert met een verzwakte spiermaag, kan dit soms ernstige gevolgen hebben voor de vogels.
Lori soorten ben ik wel tegenstander van, dat men die alleen pellets voert, of alleen zaad aangezien die van nature al een zwakke spiermaag hebben.
Het zijn nu eenmaal nectareters.

Neem maar van mij aan dat het meeste voer wat meegebracht wordt linea recta in de prullenbak gaat

Diana-1
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2009 22:21

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Diana-1 »

Trainer: De opmerkingen betreffende de Nederlandse taal zijn niet relevant aan dit onderwerp.
Daarbij zijn uw opmerkingen beledigend naar mensen die goed doen in sociale werkplaatsen.
Ik denk dat ik namens allen spreek dat dit soort beledigingen hier niet thuis horen.




Parrotlover: Het is beter de eer aan u zelf te houden, en vooral niet te reageren op dit soort opmerkingen!

trainer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:03

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door trainer »

Mijn papegaai is dood

ik moet hem gaan begraven
Mijn tranen druppelen op zijn vacht
Hij is nog warm, zijn ogen zijn gesloten
zijn pels is glanzend en heel zacht
Nog eenmaal streelt mijn hand zijn lijfje
zoals ik zo vaak heb gedaan
Ik zie van alles uit zijn leven
in flitsen langs mijn ogen gaan
Zijn lichaam ligt slap in mijn handen
en overtuigt me van zijn dood
Vaarwel lief beest
je was een vriendje
Ik huil, want mijn verdriet is groot


Fijn als je zulke daden verricht met dieren :shock:

Lucy-S
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:23

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Lucy-S »

Trainer: knap gedichtje alleen: is dit niet voor een hond geschreven?
En is het uw diertje?
ik moet hem gaan begraven
Mijn tranen druppelen op zijn vacht

Gesloten