LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PGB

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
elleni
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:54

Re: PGB

Ongelezen bericht door elleni »

Prima uitzending, het was tijd dat hier aandacht aan werd besteed. Heb zelf nl als ex-cliënt ook mijn bedenkingen over de onduidelijkheid van rekeningen van Bent en over de schrikbarend hoge tarieven.

Hulpverlener_24
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2009 22:49

Re: PGB

Ongelezen bericht door Hulpverlener_24 »

het is een discussie platform wil ik eerst even kwijt... waarom maken mensen hier reclame voor hun eigen bedrijf??? dan nog even dit Ineke, heb je site bekeken en je hebt vast een prachtig Coaching bedrijf... echter laten we Coaching niet verwarren met Hulpverlening... De Nobco is een goede beroepsvereniging maar heeft mijns inziens niet zoveel te doen met mensen met bijv. een verstandelijke beperking... Adhd zul je vast goed kunnen coachen, maar is iets anders dan hulpverlening door een Pedagogisch werker....

boeck
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 23:01

Re: PGB

Ongelezen bericht door boeck »

Er wordt ook enorm veel fraude gepleegd door degene die het PGB krijgen toegewezen.
Zij betalen hun vriend of vriendin het bedrag voor zogenaamde hulp, b.v. wegbrengen met de auto naar zorgverleners en hulp in huis bij schoonmaken, koken enz.
Samen kunnen zij het geld besteden aan andere zaken. Dit wordt vrijwel niet gecontroleerd.
Zo hebben ze een extra inkomen dat in de duizenden euro's loopt.
Ik zou dit graag aangepakt zien door de overheid en gesignaleerd door RADAR of andere instanties. Het blijft gemeenschapsgeld waarmee grof gefraudeerd wordt !!!

Frank

Cristal
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 apr 2007 19:34

Re: PGB

Ongelezen bericht door Cristal »

boeck,

Volgens mij kwam dat vorige week aan de orde??
Ja en ook die mensen maken geen reclame voor het prachtige en nuttige PGB

Gizmo666
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:44

Re: PGB

Ongelezen bericht door Gizmo666 »

[/quote]Er wordt ook enorm veel fraude gepleegd door degene die het PGB krijgen toegewezen.
Zij betalen hun vriend of vriendin het bedrag voor zogenaamde hulp, b.v. wegbrengen met de auto naar zorgverleners en hulp in huis bij schoonmaken, koken enz.
Samen kunnen zij het geld besteden aan andere zaken. Dit wordt vrijwel niet gecontroleerd.
Zo hebben ze een extra inkomen dat in de duizenden euro's loopt.
Ik zou dit graag aangepakt zien door de overheid en gesignaleerd door RADAR of andere instanties. Het blijft gemeenschapsgeld waarmee grof gefraudeerd wordt !!!
[/quote]

Deze mensen die vriend of vriendin uitbetalen voor bvb hulp in de huishouding,is geen fraude.Zij mogen dit ook gewoon betalen van hun PGB.Ze willen dan gewoon geen hulp van buitenaf.
Maar diegene die het uitbetaald krijgt moet dit opgeven aan de belasting juist omdat het extra inkomen is.
Dat staat ook in het regelement van het PGB.
Mensen met PGB mogen zelf weten wie ze inhuren zolang het maar contractueel word vast gelegd,ook al is het een vriending,moeder etc.
Alleen mensen die PGB in natura krijgen mogen niet zelf bepalen wie ze in huren.Zij krijgen door de instanties hulp toegewezen.Maar krijgen dan ook geen geld uitgekeerd op de rekening.Dit word allemaal voor ze geregeld.
Ook hebben mensen met PGB die zelf hulp mogen regelen een vrij te besteden bedrag.Dit hangt af van het aantal procent van wat het totale bedrag is wat ze hebben toegewezen gekregen.

Ineke Gorter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:47

Re: PGB

Ongelezen bericht door Ineke Gorter »

Beste Hulpverlener 24. Even voor de duidelijkheid, ik ben ADHD coach, niets meer en niets minder. Ik zou de laatste zijn iets anders aan te bieden dan dat waar ik in geschoold ben. Dat heb je dan ook uit mijn website kunnen opmaken. Maar ik heb dus wel met het PGB te maken omdat klanten mij ermee kunnen betalen.

Hulpverlener_24
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2009 22:49

Re: PGB

Ongelezen bericht door Hulpverlener_24 »

Ineke, uit je site heb ik niet op kunnen maken waarin je geschoold bent, het wordt mij niet duidelijk dat je specifiek Adhd coach bent. Je intentie zal goed zijn, daar twijfel ik niet aan... je diploma of werkervaring zal ook prima in orde zijn, echter lijkt jouw site op reguliere coaching (familie opstellingen, Iro en REINTEGRATIE bijv)

Zelf ben ik ook beroepscoach (naast mijn werk als maatschappelijk werker) en coaching is absoluut een toevoeging aan mijn werk als hulpverlener. Coaching is in essentie alleen iets anders dan hulpverlening op zichzelf. Coachen is mensen helpen zelf antwoorden te vinden, hulpverlenen zit m al in het woord... de meeste mensen die afhankelijk zijn van een PGB kunnen meestal zelf niet de antwoorden vinden, daarom kopen ze ook hulp in van een hulpverlener

appeltjeeitje123
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2009 08:44

Re: PGB

Ongelezen bericht door appeltjeeitje123 »

Wij hebben gisteravond gekeken naar het onderwerp PGB.
Helaas kwam hier alleen aanbod dat PGB-bureau's frauderen.
Maar wat niet besproken werd is dat mensen die zelf een PGB hebben wat niet voor hun zelf is maar voor bijv. (naaste familieleden) kinderen die frauderen enorm.

Mijn man heeft drie kinderen uit een vorig huwelijk, twee kinderen zijn meervoudig gehandicapt, en moeder ontvangt voor hun beide PGB, wij hebben de kinderen de helft van de vakanties en de helft van de weekenden. Moeder is verplicht om het PGB tedelen, maar weigert dit op alle toonaarden.
Ze zegt dat het van haar is, en dat wij zelf genoeg geld hebben.
Inmiddels zijn ze we er achter om hoeveel geld het gaat, en ze krijgt op jaarbasis zo'n kleine € 40.000,-.

Zelf heeft ze vorig jaar van dit geld een hele verbouwing laten doen en een nieuwe keuken gekocht, en is het geld totaal niet naar de zorg voor de kinderen gegaan. Ze misbruikt dit geld, en wij die de zorg hard nodig hebben hebben het nakijken.

Maar wij hebben stichting MEE achter ons en gaan een vordering uitbrengen. Het is goed dat de tussen stations worden aangepakt. Maar er wordt enorm gefraudeerd als mensen zelf een PGB krijgen. Het werkt fraude in de hand voor mensen die niet met geld om kunnen gaan. Het is veel beter als mensen ZIN zorg in natura krijgen hier kunnen mensen ook gebruik van maken en kopen dan de zorg meteen alleen krijgen ze niet direkt geld.

Graag horen wij wat u hiervan vindt.
Mvg, Carien Huijerjans

nbpa
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2009 09:04

Re: PGB

Ongelezen bericht door nbpa »

Aanvullend op het programma dat Radar gisteren bracht, is het goed te weten dat er in Nederland een Branche vereniging voor PGB bemiddelingsbureau bestaat. Er zijn bijna 50 bureaus bij aangesloten. Zij binden is door kwaliteitsafspraken. Het keurmerk dat zij daartoe ontwikkelen is in het voorjaar af. Vervolgens zullen de leden getoetst worden. Praktijken zoals aangetoond bij bureau Ben T (geen lid van de NBPA) kunnen dan niet plaats vinden. De aangesloten bureaus ondersteunen mn PGB houders die moeite hebben de volledige regie over hun zorg en PGB te houden. Het is vaak een groep die de zorg die zij nodig hebben niet in Zorg in Natura kunnen krijgen. Het zou fijn zijn als de redactie van Radar melding wil doen van ons bestaan zodat PGB houders die dat wensen een betrouwbaar bureau in hun regio kunnen benaderen. Zie ook www.nbpa.nl

Cristal
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 apr 2007 19:34

Re: PGB

Ongelezen bericht door Cristal »

appeltjeeitje123

Doordat ik een kleine €40000 per jaar aan PGB krijgen kan ik in mijn eigen huisje blijven wonen. Ander zpu ik naar een verpleeghuis moeten.Daar heb ik een indicatie voor. Ik woon alleen.

Iedere maand houd ik geld over. omdat ik goed en goedkoop inhuur. A;;emaal particulier!!!
Een keer per jssr gaat het overgebleven geld terug naar het zorgkantoor.
Maar als ik extra hulp nodig heb is dat mogelijk. Dus niet dat iedereen
fraudeert, Al heb ik er zelf ook verscheidene.

luciel
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 sep 2006 17:29

Re: PGB

Ongelezen bericht door luciel »

Ik hoop eigenlijk dat er gisteren ook artsen en andere hulpverleners gekeken hebben en in het vervolg hetzelfde zeggen als mijn arts: als het kan, beheer het PGB zelf (of met hulp van iemand in je omgeving die je heel goed vertrouwt).
Handige tip daarbij: open dan een aparte rekening op jouw naam en machtig eventueel iemand die je helpt met het beheer. Een machtiging kun je ook weer zelf (via je bank) intrekken.
Ook is het altijd zo dat degene voor wie het PGB bedoeld is (of diens wettelijke vertegenwoordiger) zelf verantwoordelijk is voor het toegewezen geld.

Bij mee kunnen ze je bijvoorbeeld helpen met bijvoorbeeld voorlichting over het beheer en de aanvraag van het budget.
Maar ze hebben bijvoorbeeld ook adressen van instellingen en dagbestedingsplaatsen in je buurt die je de hulp/zorg kunnen geven. De hulp van mee is gratis. Heb ik zelf ook gedaan en dat bevalt erg goed. Mee is een 'open' instelling met een open vizier en geven graag zicht in je papieren uit je dossier en laten je verder vrij in je beslissingen, maar mee ondersteunt je daarbij waar nodig. Mee zit door het hele land.
www.mee.nl

wimsinke
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2009 10:04

Re: PGB

Ongelezen bericht door wimsinke »

ik vind het pgb systeem een goed systeem maar zoals altijd
zal een betere controle moeten plaatsvinden daar ik niet begrijp
dat b.v. gehandicapten instellingen zoals bij ons in Zeeland de duurste
en grootste boerderijen / huizen / landhuizen opkopen en daarna voor goud geld laten verbouwen. ik denk wel dat het een beetje minder kan en er meer geld voor de gehandicapten overblijft. Een stichting die de rijkste in Nederland is zoals gezegd wordt is niet te rijmen met allerlei tekorten in de rest van de gezondheidszorg.

Wim Sinke[/b]

Hannekevandieen
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2009 21:21

Re: PGB

Ongelezen bericht door Hannekevandieen »

Aan appeltjeitje 123
Ik proef hier een flinke dosis jaloezie een gedeelte van de vakantie voor iemand zorgen is echt wat anders dan 24 uur per dag .Deze moeder ontvangt voor het zorgen voor haar kinderen een vergoeding uit hun PGB dat is haar salaris en als ze daar van kan sparen voor een keuken lijkt me daar niets mis mee.Ze kan er ook voor kiezen de kinderen uit huis te plaatsen en fulltime gaan werken.Geloof me het valt echt niet mee om de zorg te geven die nodig is en daarbij komt nog dat je elke week wel weer ergens voor in de telefoon moet klimmen.Er is altijd wel iets wat geregeld moet worden en steeds moet je weer vechten voor je kind.Als je vind dat je een gekijkwaardige bijdrage levert door een logeerpartij kun je aanspraak maken op het budget dat zij krijgen voor tijdelijkverblijf maar dan mag er ook meer van je verwacht worden dan eten drinken en gezelligheid dan wordt het gewoon werk en moet je er ook belasting over betalen.

Bennink
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2009 12:00

Re: PGB

Ongelezen bericht door Bennink »

OP het moment dat er fraude geconstateerd is bij instellingen omtrent de zorg, kwamen de pgb kantoren als paddenstoel uit de grond. Dat dit zou gebeuren is al lang bekend. Ik begrijp alleen niet dat er zo mee gefraudeerd kan worden, niet op deze manier, dan kan je toch denken dat de zorgkantoren nog steeds niet goed met deze gelden omgaan. Zal ook niet de eerste keer zijn. Zal niet vreemd op kijken als er een instantie achterzit.
Normaliter moet de persoon in kwestie, de cliënt, ervoor tekenen dat de gelden bij het bedrijf binnen komen,machtigen dus, de cliënt behoort elke maand en overzicht te krijgen over uren die besteed zijn. Dan moet de cliënt de ondertekening doen i.v.m. eindverantwoording. Als ik dit zo hoor bij uw programma heeft men duidelijk gefraudeerd, de cliënten moeten aangifte gaan doen, en het bedrijf laten vervolgen.
Of lonen via SVB laten regelen.
Ik vind het erg vervelend voor de kantoren die wel hun best doen. Ik ben op dit moment bezig voor mijzelf te beginnen met een stichting om ondersteunende begeleiding te geven, en heb verscheidene cliënten die zeer tevreden zijn.
Toen ik hoorde dat men zelf over de € 200,00 per uur vroegen werd ik weer zo kwaad, houdt in dat de cliënten niet de hulp krijgen waar ze recht op hebben. Ik werk soms 7 dagen in de week en ben 24 uur per dag te bereiken. Dit soort mensen die dit veroorzaken maken andermans werk kapot. Ik heb al eerder gezegd dat men een instantie moet opzetten waaronder deze bedrijven vallen, net als in de autobranche, zorgsector.
Als er een malafide bedrijf bij zit, deze kenmerken. Lonen uit PGB vaststellen voor bedrijven. Dat heb je met de AWBZ ook.
Dus doe het dan ook voor PGB.
Als de gelden overgaan van zorgkantoor naar PGB "kantoor" hier een contract voor laten afsluiten tussen beide partijen en overzicht houden.
Dit voorkomt een hoop problemen.
Als mijn bedrijf opgestart is, is wel de eis dat de gelden via de stg. lopen, dit omdat er vele cliënten zijn die de gelden voor zich gebruiken, en niet voor de hulp. Deze kant heb je ook bij de PGB. Dan komt er een overeenkomst
waarin men verklaart dat de cliënt elke maand een overzicht ontvangt. In nauw contact staan met zorgkantoor en de CIZ.
Geregeld overleg over cliënt en alles vastleggen.
Zo hoort het, gewoon eerlijk zijn, bereik je het meest mee.

Ik hoop de men er nu eindelijk iets aan doet.

miekeb1
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2006 08:01

Re: PGB

Ongelezen bericht door miekeb1 »

Niet alleen bij een PGB wordt gefraudeerd.
Ook bij Thuiszorgorganisaties wordt gefraudeerd.
Ik heb een indicatie HH1 (of HV1), die 9 van de 10 keer niet eens geleverd kan worden.
Nu is er HH2 gedeclareerd door de desbetreffende Thuiszorg, zonder dat ik überhaupt HH2 hulp gehad heb.

kristy50
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 okt 2003 12:24

Re: PGB

Ongelezen bericht door kristy50 »

Wat hier de PGB betreft weet ik dat er behoorlijk fraude wordt gepleegd. Zelfs zo erg dat die er zelfs rijkelijk van kunnen leven zonder te gaan werken. En dit kan allemaal maar zo?
Ze wonen op een zogenaamd adres hier in de stad, maar wonen zelfs in Belgie en dan worden die huizen zogenaamd ook nog eens onderverhuurd????
Wie zijn daar de dupe van? De mensen die het goed bedoelen en die er geen misbruik van willen maken. Maar het is al langer zo dat als je in het Zeeuse een grote mond hebt je overal komt. En hier zijn nog zoveel mensen die niets durven zeggen ook.

lerendezvous
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:06

Re: PGB

Ongelezen bericht door lerendezvous »

Reactie op PGB
Wij zijn een aantal jaren woonachtig in belgië en als we naar de dokter/ziekenhuis gaan dan krijgen we de rekening tuis gestuurd en moeten die dan bij de mutialiteit in dienen voorzien van een stikker die we van de mutialiteit ontvangen hebben
daarop staat ons adres met een nummer en zonder deze stikker wordt de rekening niet betaald.
Is dit geen oplossing voor de PGB 's
Vriendelijke groet Jo Wolters Warempage.

majaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2009 16:40

Re: PGB

Ongelezen bericht door majaan »

Kijk dat iemand PGB krijgt die dat nodig heeft is normaal, ik zou niet willen ruilen. Maar waar ik niet zo goed tegen kan zijn mensen die daarmee alleen hun eigen spaarpotje spekken. Kijk ik moet ook mee blijven werken om mijn kinderen leuke dingen te kunnen aanbieden. Dus ik vind dat mensen die het uitbetaald krijgen dat die ook strenger gecontroleerd moeten worden. Een kind wat b.v op school zit ( waar alles bij zit qua therapien e.d.) heeft niet zoveel PGB meer nodig als dat hij de hele dag thuis zou zijn. [/b]

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: PGB

Ongelezen bericht door joze12 »

Als ik niet voor onze dochter zou werken dan kon ik fijn buitenshuis werken. Dat had ik veel liever gedaan.
Had ik ook meer kunnen verdienen en had daar dingen van gedaan.
En was onze dochter (24 jaar) gelukkig gezond geweest en had zij zelf kunnen gaan werken.
Had ik niet zoveel zorgen en bijzondere ziektekosten gehad.
Niets is geregeld in de hulpverlening. Je moet overal achteraa.
In de tijd dat wij in het ziekehuis moesten door brengen dan had ik ook andere leuk dingen kunnen doen.
Had ik ,s nachts kunnen door slapen, en hoefde ik er niet uit om haar om te draaien of naar het toilet te helpen.
Dat was ons veel meer waard dan het hele PGB.
Staar je echt niet blind op een ander,Wie wil er met mijn ruilen?
Het is maar de buitenkant.

arieltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2008 18:48

Re: PGB

Ongelezen bericht door arieltje »

Ook een kind wat pgb heeft en naar school gaat heeft niet minder pgb nodig , je bent er nl niet als je je kind naar school hebt"gedaan" heb je enig idee hoevaak je op school zit voor gesprekken? enig idee hoe vaak je naar het ziekenhuis moet? En daarbij ook voor en na school moet er vaak voor "gezorgd"worden. Moet je daar dan een thuiszorgtoestand voor inschakelen? nu kun je zelf kiezen wie en wat en wanneer das nl de bedoeling van pgb , zelf je zorg in kunnen vullen.
Ik krijg echt het idee dat veel mensen het zien als kasspekkerij maar hee ik kijk toch ook niet naar wat jij met je salaris doet? maar omdat iemand ( een ouder, broer, zus, tante, oma weet ik veel) geld krijgt om te "zorgen"en te verplegen dan mag je ineens niks meer met dat geld doen? hoezo? tis toch salaris?
Ik ben het eens met een keurmerk en extra controle , prima! kan het alleen maar toejuichen.

Gesloten