LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meters

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Slimme meters

Ongelezen bericht door Radar »

Als de Eerste Kamer aanstaande dinsdag voor de invoering van de slimme meter kiest, heeft elk huishouden over een paar jaar verplicht zo'n slimme energiemeter in huis. Weigering van zo’n slimme meter is een economisch delict waar zelfs gevangenisstraf op kan staan. Maar is deze invoering ook voordelig voor de consument?

Uitzending: Maandag 6 april 2009 , Ned 1, 20.30 uur
Herhaling: Dinsdag 7 april 2009, Ned 2, 14.15 uur

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik wil best zo'n slimme meter maar :

1: Hij moet automatisch geschikt zijn voor terug levering aan het net via zonne panelen ed.
2: Ik krijg dezelfde mogelijkheden om mijn gegevens te bekijken als de meter eigenaar. ( lees dus geschikt om aan je PC te hangen)
3: Er wordt een uitspraak gedaan over het eigen energie verbruik van de meter en wie dit betaald.
4:Er wordt door de overheid vast gelegd wat de netbeheerder mag en kan lezen.
5: Hte verboden wordt mensen af te schakelen en deze functie ook niet aanwezig is in de meter.

WarnedConsumer
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2007 17:57

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door WarnedConsumer »

Ik heb zelf ook zo'n meter hangen in mijn meterkast.

Het meest vervelende is dat ik het constante verbruik niet kan monitoren. Met de oude draai-teller kun je aflezen hoe veel stroom er verbruikt wordt.

Nu is deze teller bij mij niet voorzien van een draai-schijf maar geheel elektronisch en in diverse PDF documenten is beschreven.
Meetindicator
Het teken knippert als er energie wordt gemeten. De snelheid van het knipperen houdt geen verband
met de hoeveelheid gemeten energie.
Hoe kan ik nu meten wat ik op een bepaald moment verbruik ? Je kan pas inzicht krijgen waar je kan besparen als je weet waar en wat je precies verbruikt.

Daarnaast heeft eneco wel de mogelijkheid om alles op te vragen en nog steeds zit ik met voorschotten te werken en dan uiteindelijk een afrekening.
Verleden jaar kreeg ik ruim 600 euro terug en werd ik weer naar een dikke 200 euro voorschotgezet ?!

Belachelijk, ik heb zo'n meter en het voordeel wordt mij niet gegeven plus dat ik nog eens mijn privcacy mag inleveren.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door janfreak »

Het is toch te zot voor woorden dat we ons alles maar aan moeten laten leunen. Ben ik soms geen baas meer in eigen huis? Ik ben helemaal gewend aan mijn oude kilowattuurmeter met draaiende schijf, daar is niks mis mee en al die nieuwe snufjes is ook niets voor mij, En dan ook nog eens de consument op kosten jagen. Ronduit schandalig!!

druifie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 feb 2008 21:35

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door druifie »

Ik weet niet of er meer mensen zijn die het opgevallen is dat de meterhuur al in 2004 verhoogd is en niet zo'n beetje ook.
Betaalde ik in 2003 voor de elektriciteitmeter 9,62 euro, in 2004 is dat 24,29 euro geworden. De huur voor de gasmeter was 5,31 euro en in 2004 16,32 euro. Over 2008 is dat respectievelijk 29,19 en 23,20 euro.
En het mooie is dat mijn meters al ca. 40 jaar oud zijn en er nooit iemand van Eneco langs is geweest voor onderhoud o.i.d.
Bij navraag bij mijn energieleverancier werd er gezegd dat dit voor de nieuwe meters was, die worden op afstand afgelezen.
Die verhoging zo lang van tevoren,
is dat eigenlijk geen economisch delict??

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Dat zijn gewoon prijsverhogingen om investeringen in groene energie terug te krijgen, hoewel ruim 90% van de mensen groene energie heeft en maar 6% van de totale energei in NL groen wordt opgewekt. DUs wie licht nu wie op?

Maar goed, nu weer even on-topic. Zo'n slimme meter is nog niks in vergelijking met rekening-rijden, mobiele telefonie en ov-kaart. De overheid en instanties kunnen bij alle 4 precies zien waar iemand zich bevindt.

chris73
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2005 13:02

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door chris73 »

Het is onzin en onnodig om een slimme energie meter te plaatsen.
Het nl. dat je het netwerk van het aanleveren van gas of elektra te vergelijken is met een boomstructuur, wat betekend dat er een gedeelte waar bv een wijk op zit achter een meter zit om te kijken of er geen grote spannings verschillen zijn. Wanneer ze deze meters voor slimme meters vervangen zijn er genoeg gegevens wanneer er moet worden ingegrepen. En hoeft er ook niet de burger gecontroleerd te worden en te zien of deze persoon wel/niet thuis is.
Het is nl. precies te zien wanneer iemand thuis is, het is zo dat op een karakteristiek precies te zien hoe iemands leeft patroon is, en als daar wat van afwijkt geeft dit aan dat er niemand thuis is. En of deze gegeven alleen bij de desbetreffende gerechtelijke persoon zullen blijven is nooit een zekerheid op te geven.
En als over enkele jaren de kilometerheffing wordt ingevoerd heb je hellemaal geen privacy meer.
Dus denk even na voor je je hiervoor laat strikken.

MJonkers
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2008 13:14

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door MJonkers »

Ik snap niet dat dit weer moet ingevoerd worden. De meter moet zowiezo terug kunnen tellen en de privacy van burgers moeten beschermd worden. Als Nederland niet wil luisteren waarom gaan we dan niet als burger naar het europesche hof.

De overheid staat niet tussen de burgers !!!

jeronimo
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2007 21:02

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door jeronimo »

Zoals gewoonlijk gaat het weer nergens over bij Radar. Wat een gezeur over aantasting van privacy met de slimme energiemeter. ‘De overheid kan zien wanneer ik onder de douche sta of wanneer ik naar bed ga.’ Nou en … als ik naar bed ga en de lichten uitschakel, kan iedereen dat zien die langs mijn huis loopt. En als ik onder de douche sta te zingen met het badkamerraam open, kan iedereen dat horen. Is dat erg? Mensen gooien wel hun hele ziel en zaligheid via Hyves en allerlei blogsites in de openbaarheid en niemand die zich daar druk om maakt, maar o wee als de overheid weer eens iets doet wat niet bevalt. Dan is de wereld te klein. Hou toch op. Bij mij is die meter al lang geinstalleerd en ik maar mij er geen seconde druk om.

R.L. de Vries
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2009 21:03

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door R.L. de Vries »

Veel mensen streven ernaar het aantal bronnen van elektromagnetische straling in de woonomgeving zoveel mogelijk te beperken. Bijv. geen dect-telefoon, draadloos netwerk en mobieltjes in huis.
De slimme energiemeter is ook zo'n bron van straling die men n.b. niet eens kan weigeren. In de uitzending is aan dit aspect geen aandacht gegeven.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door janfreak »

Er wordt gesuggereerd dat de slimme energiemeter straling produceert. Ik weet niet of dit wel juist is, de uitlezingen van de meter kunnen ook via het net doorgegeven worden, dan komt er geen straling aan te pas. Maar ik weet jammer genoeg niet hoe deze meter werkt ( goed, zal men zeggen) en weet ook niet hoe ik daar nadere informatie over kan krijgen.

aaldrik.hermans
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2009 21:16

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door aaldrik.hermans »

Jammer dat de uitzending weinig informatie gaf over misbruik van meetgegevens door derden. Criminelen kunnen de meetdata eenvoudig afvangen. Hoe werkt dit? De meetgegevens worden naar een centrake meterkast in de wijk gestuurd, voordat de data aan de centrale database worden gemeld. Criminelen kunnen de data in de wijkkasten afvangen om te bekijken welke huizen op dat moment onbewoond zijn. De door smart metering bedrijven zichzelf opgelegde beveiligings encrypties zijn veel te zwak om databescherming te garanderen. Dat geldt voor de totale levenscyclus van de meter (dus vanaf de dag dat hij geplaatst is). Me dunkt: zeer zorgelijk.

lombardo
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2009 21:18

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door lombardo »

De meters die bij mij staan gaan via het modem van de internetprovider.Straling tja,dan kun je beter onder de grond gaan wonen.Overal zijn draadloze apparaten dus die vlieger gaat niet op.Maar jeronimo,jij gaat iets te gemakkelijk aan iets voorbij.Idd kan iedereen zien wanneer jij naar bed gaat.Ook als ze je modem "kraken"kunne ongenode gasten zien wat er gebeurt met jou verbruik.Dus al jij ee paar dagen in de zomervakantie geen verbruik hebt ga ik ervan uit dat je op vakantie ben en als ik dan wat nodig heb en ik ben een ongenode gast kan ik ongestoord gaan "winkelen"bij jou thuis.Heb je daar al eens aan gedacht?Of denk jij dat jij de enigste computer hebt in nederland die niet te kraken is?Sjappoo en ga zo door.Vroeger mochten de mensen ook al geen kaarten met meterstanden voor het raam zetten omdat de inbrekers toen wisten dat die mensen niet thuis waren.De inbraken waren niet van de lucht en toen is er een verbod gekomen.Ik heb ze ook maar mijn werk hangt er vanaf en dat is veel frustrerender.

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

even een voorbeeld waarom registratie gevaarlijk is:

In WO2 konden de nazis hier in NL heel goed alle joden vinden vanwege de perfekte registratie van alle burgers hier. Deze registratie was voor de oorlog helemaal niet ingevoerd om dit te kunnen, toch gebeurde het.

Dus voor alle mensen die zeggen: lekker boeien dat de overheid dat kan... op dit moment wel, maar wie weet wat er later gebeurd.

ajkleinv
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 feb 2008 13:46

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door ajkleinv »

Als de slimme meter inderdaad in strijd is met de wet op de privacy, is het misschien de moeite waard om eens uit te zoeken of dat een grond is om de teller te weigeren.
Het zou dan een principe-uitspraak van de rechtbank moeten worden. Jammer genoeg lukt het me niet om ook maar enig vertrouwen in de onpartijdigheid van ons rechtssysteem te hebben.

Ayla52
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2009 23:25

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Ayla52 »

Ik was halverwege met het invullen, toen ik ben gestopt. Ik dacht ineens: dit is te belachelijk voor woorden, ik trap in een 1 aprilgrap! Nou blijkt het niet zo te zijn. Hoe verzinnen ze het?!

G.H. Wijnants
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2008 20:43

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door G.H. Wijnants »

Meten is weten dus wat dat betreft is het prima dat een digitale meter standaard wordt. Als je dit over zou laten aan de enkele idealist wordt het per meter erg duur dus dat leidt nergens toe.
Standaard stellen is per definitie schaalvoordeel (goedkoop).

Het punt is alleen dat het aan de gebruiker is (vind ik) om te bepalen wie welke gegevens krijgt.
Dus in eerste instantie heeft de gebruiker standaard toegang (bijv. via eigen computer naar URL in huisnetwerk) en in tweede instantie naar centrale computer. Inzage in jaar- of kwartaalverbruik zou wat mij betreft standaard opgevraagd mogen worden bij de leverancier.

toinha
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2009 00:08

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door toinha »

Ik ben hier tegen :
1.Wie nooit naar zijn meter kijkt, zal ook nooit naar de nieuwe meter kijken, dus zo verander je niemands gedrag.
2. Schending van de privacy, vooral omdat je nooit weet wie hier misbruik van kan maken.
3. Mijn huidige (niet zo slimme ??) meter loopt heerlijk achteruit als mijn zonnepanelen op volle sterkte draaien. Die nieuwe meter schijnt dat niet te kunnen. En wat gaan al die mensen doen die nu nieuwe zonnepanelen laten plaatsen met de belofte dat ze straks subsidie krijgen op de aan het net terug geleverde stroom ?
Ik heb altijd geleerd : Bij twijfel en onzekerheid : ZEG NEE !!!

Toinha

dennispochenk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2009 02:02

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door dennispochenk »

Ik heb even wat informatie opgezocht over de slimme meters..
Het is een PLC gestuurde GPRS telefoon, een klein computertje wat je zelfs kan kopen als huisalarm of afstandsbediening.. (Kosten rond de 130 euro)
Maar het is dus altijd af te lezen en het is een mobieltje in de plek van je huis waar je nooit bereik hebt en dus helemaal als je in de binnestad woont, tenzij er een antenne aanzit die eventueel weer bliksem aantrekt.

Ik hoop niet dat ik er 1 in huis krijg, en mocht hij er volgende week hangen? Dan knip ik die antenne draad eraf (Niet gevaarlijk en je wordt niet geelektrocuteerd (3V) en pak ik de meterkast in met lood zodat er uberhaubt geen bereik te vinden is (Het is legaal om bepaalde ruimtes te isoleren tegen radio signalen)

Mochten er mensen zijn met vragen hoop ik die te kunnen beantwoorden.
MVG
Dennis Pochenk

Mirte
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2009 11:50

Re: Slimme meters

Ongelezen bericht door Mirte »

Is de slimme meter wirklich schlimm? De vele reacties en enquête spreken voor zich. Kan de stralingsrijke DECT-telefoon nu door de stralingsarme DECT Eco Mode Plus worden vervangen, komt er weer een nieuwe stralingsrijke bron bij. De stralingswaarden van de "slimme meter" zijn op 30 cm, 0.5 m en 1.0 m respectievelijk 5500, 2000 en 500 uW/m2. Tel daar nog eens de interferentie van C2000, UMTS-masten etc. en de draadloze apparatuur (van buren) bij op, waardoor burgers massaal ziek kunnen worden c.q. zijn. Door de hoge emissienormen ondervind ik en vele met mij ernstige gezondheidsklachten. Aangezien de Gezondheidsraad NIET de burgers in bescherming neemt, vraag ik mij af waar wij als burgers in deze stralingsvolle maatschappij kunnen overleven?

Vriendelijke groet,

Gesloten