LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Energie

Ongelezen bericht door Radar »

Een aantal energiemaatschappijen heeft aangeven de energieprijs met 25% te verlagen per 1 juli van dit jaar. Voor veel consumenten de aanleiding om te kijken of er op de energierekening bespaard kan worden. Radar zoekt uit hoe het best bespaard kan worden. En hoe zit het met de consument die net de tarieven 3 jaar heeft vastgezet. Kan deze groep ook besparen?

Uitzending Ma. 27 april 2009 , Ned 1, 20.30 uur
Herhaling Di. 28 april 2009, Ned 2, 14.15 uur
Laatst gewijzigd door Radar op 24 apr 2009 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

arthur2000

Re: Energie

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Nee, vastgelegd is vastgelegd.

oostd188
Berichten: 166
Lid geworden op: 04 dec 2008 12:26

Re: Energie

Ongelezen bericht door oostd188 »

en daarom bellen jullie energiemaatschapijen iedere avond me het zelfde geneuzel....MENSEN WACHTEN MET VAST ZETTEN, DAAROM BELLEN ZE NU MOMENTEEL WACHTEN TOT JULI 2009!!!

arthur2000

Re: Energie

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Getild word je, hoe dan ook.

marieke2407

Re: Energie

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hoi hoi

idd ze proberen je gewoon nu vast te pinnen omdat heel veel mensen niet op de hoogte zijn...je komt er ook niet meer onderuit,in dat soort dingen trap ik toch nooit,
net als de slimme meter,de analoge functioneerd al zolang die bestaat,ik hou hem lekker,niet iedereen hoeft te zien wanneer ik in bad ga of visite heb of weet ik wat en wanneer ik was..privacy! tuurlijk!..
en ja de mensen kunnen best beparen,op licht uit doen enz enz..maar contract is contract....moet je maar nadenken voor je dollar tekens ziet...
hoewel ik iemand ken die wel zo van oxxio afwas..had zei even mzzl...

marieke

phemelrijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2006 23:32

Re: Energie

Ongelezen bericht door phemelrijk »

Hier ook al een paar keer gebeld door energie direct met het verzoek het voor 3 jaar vast te zetten ivm hoge prijzen, ik zou dan 25 euro nette per maand minder gaan betalen 3 jaar lang. IK heb aangegeven lekker te wachten, want als de prijzen blijven dalen zit ik aan een HOGER bedrag vast voor 3 jaar.. MEn gaf toen aan dat zij met deze lagere inkoopsprijs al rekening hebben gehouden en daarboven nog korting geven,.ik gaf aan dat niet te geloven..

Men is duidelijk op jacht naar de consument die het nog niet weet idd. Ik wacht lekker af wat er gebeurd.

bonsai7
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2009 21:07

Re: Energie

Ongelezen bericht door bonsai7 »

Ik heb nu een 3 jaar vast bij energie direct.. het klopt wel dat er al rekening wordt gehouden met de prijsdaling, alleen heeft ed hun vaste prijzen hoger liggen dan hun variabele prijzen.
Ik ga overstappen naar Nuon, waar de vaste prijzen lager liggen, dan de normale variabele prijzen (want 1 tip, de prijzen zullen echt niet veel meer dalen dan komende zomer).
En Nuon betaalt mijn overstapboete. Zij zijn tenminste niet zo opdringerig en laten mensen hun keuze maken.
En nog een tip, kijk niet alleen naar de prijs per kwh, maar ook naar de vastrecht en energietoeslag (vooral bij de nem betaal je hiervoor 4x zoveel!)

snackers-j
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jul 2007 16:26

Re: Energie

Ongelezen bericht door snackers-j »

redaktie ,

aansluitend op de recente overname ontwikkelingen bij de Essent
overname door RWE is het misschien interessant om te weten dat het Europese Parlement een wet heeft gemaakt voor het bouwen na 2019 met nul-energie huishoudens.
d.w.z. dat men woningen gaat bouwen met uitstekende isolatie ,zonneboilers,fotovoltaiikcellen voor elektriciteit,en warmtekrachtpompen die voor de verwarming zorgen.
Wanneer dit gerealiseerd wordt zal dit betekenen dat de afhankelijkheid van de Olie en gas zoals we dit nu kennen sterk zal teruglopen. En de basis voor de Energiebedrijven sterk zal krimpen of anderzins een andere inhoud gaat krijgen.
De producent van de toekomst is de woningbezitter en niet meer het Energiebedrijf. Wat een geweldig idee en prachtige toekomst ( voor de woningbezitter) Misschien kan hij zelfs overproduktie verkopen aan een energiebedrijf naar keuze.

kijk voor meer details op onderstannde link.

Internet: url
http://www.europadecentraal.nl/content/ ... _2019.html

mvg

j.snackers

zwasto
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2009 12:20

Re: Energie

Ongelezen bericht door zwasto »

Ik heb gebruik gemaakt van de aanbieding van Eneco om via de vergelijkingssite gaslicht.com de gas en elektriciteitsprijs vast te zetten tot 1 juli 2010 met een eenmalige korting van Euro 149. Ik was al Eneco-klant, maar betaalde het dure variabele tarief. Ik heb mij op 30 maart via de site opgegeven en ontving op 2 april een bevestigingsbrief van Eneco. Daarin staat dat het nog circa 8-10 weken doort voordat de wijziging wordt doorgevoerd. Al die tijd betaal je dus nog het dure variabele tarief en het is dan al bijna 1juli, wanneer de variabele tarieven ook flink worden verlaagd. Het voordeel is daarom veel kleiner dan dat je denkt op basis van de vergelijking op gaslicht.com.

Ik heb Eneco hierover gebeld omdat ze op hun site adverteren dat je nu als van de nieuwe goedkope tarieven kan profiteren door de tarieven vast te zetten: "De lagere tarieven worden namelijk nú al doorberekend in de vasteprijscontracten" pronkt op hun site. Ze reageren dat het gaslicht.com veel langer duurt om het tarief om te zetten. Het voordeel van 149 euro wordt daardoor flink tenietgedaan.

Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat Eneco deze actie voert om voordelig uit de vergelijking met de prijsvechters te komen op een vergelijkingssite als gaslicht.com. Let dus op dat u altijd naar de ingengsdatum vraagt van het contract.

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Energie

Ongelezen bericht door maria123 »

Het is gewoon weer consument misleiden. Elke keer weer iets verzinnen om er zelf beter van te worden. Zij spelen in op de zekerheid die de consument graag wil en zij maken de consument bang. Vandaar dat je de prijs vast kon zetten voor 3 jaar. Ik ben er niet ingetrapt. Je ziet nu maar de olie prijs is gezakt en zij proviteren wederom van de consument die 3 jaar lang alsnog te hoog tarief betaald. Schandalig. Consumenten die er ingetrapt zijn komen er niet makkelijk van af. Als zij dit willen zijn ze nog meer geld kwijt. Ongelofelijk en de politiek laat dit gewoon weer toe.

G. van Dijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2009 13:37

Re: Energie

Ongelezen bericht door G. van Dijk »

Hoewel ik binnen de wettelijke termijn van 7 dagen mijn aanmelding bij de Nederlandse Energie Maatschappij aangetekend heb opgezegd hebben zij hieraan geen gehoor gegeven. Ze hebben het switchproces in werking gezet en al 163 euro van mijn bankrekening onterecht afgeboekt. Ze reageren niet op e-mail, fax, telefoon en zelfs niet op aangetekende brieven.

henk46
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2008 20:32

Re: Energie

Ongelezen bericht door henk46 »

Prijzen vastzetten voor meerdere jaren is vrijwel altijd onvoordelig. Energiemaatschappijen zijn wel zo slim dat ze er altijd beter van worden. En het is al helemaal onverstandig om nu vast te zetten, nu er net een prijsverhoging is doorgevoerd. In elk geval wachten tot 1 juli, als de prijsverlagingen doorgevoerd worden. En dan nog eens heel goed rekenen. Gewoon meehobbelen met de prijsschommelingen is vaak het voordeligst.

Fata.Morgana

Re: Energie

Ongelezen bericht door Fata.Morgana »

Ik snap de vraag niet. Waarom moet je nog (meer) besparen als de rekening al met 25% omlaag gaat ? Al jaren valt hier niks meer te besparen. We hebben zelfs geen nachtstroom meer. Doen alles om dagstroom omdat dat voor ons goedkoper is. Wat moet je nou nog meer bedenken ? Je moet juist niet meer gaan gebruiken. Mooi meegenomen die 25%. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je een langlopend kontrakt neemt. Is alleen in het voordeel van de EM.

Fata.Morgana

Re: Energie

Ongelezen bericht door Fata.Morgana »

Zwasto, toen wij een jaarkontrakt namen kregen we een paar leuke flutspeeltjes. Niks korting. Een lamp die we helemaal in Utrecht moesten ophalen, terwijl we in Zeist wonen. De busrit kostte misschien net zo duur. Nee, we komen daar zelden of nooit. De mini deur-openhouder sprong er steeds van af en levensgevaarlijk. Nee, mij lokken ze niet meer. Is puur en alleen in hun eigen voordeel. Dat was het welkomstkado of iets dergelijks. Ik verwachtte natuurlijk alleen voordeel van het jaarkontrakt. Het nut van deze kontrakten zijn duidelijk: de energieprijzen kelderen gigantisch. En jij moet nog maar je voordeel zien te halen.

H. Hoogendoorn
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2009 10:01

Re: Energie

Ongelezen bericht door H. Hoogendoorn »

Tarieven voor 3 jaar vastleggen heeft niet zoveel zin omdat Energieleveranciers blijkbaar de mogelijkheid hebben je als klant gewoon op te zeggen (volgens een artikel in de wet) als de afgesproken prijs naar hun zin te laag geworden is.
Zo heeft Qwint mij vorig jaar geflikt nadat ik een maand eerder een contract voor 3 jaar getekend had.
Ik mocht vervolgens als klant weer terugkomen, maar wel tegen andere, hogere tarieven. Ongelooflijk, maar waar!
"Privatisering van de Energiemaatschappijen is goed voor de mensen, want dan komt er concurrentie" zei ooit minister Laurens Jan Brinkhorst.
Ja, ja!

jelberse
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2009 16:10

Re: Energie

Ongelezen bericht door jelberse »

De olieprijs is in een jaar van ruim € 150,-- naar ca. € 51,-- gedaald. Zou het de energiemaatschappijen dan niet sieren als zij de energieprijzen halveren. De woekerwinsten moeten terug naar de gebruiker of investeer meer in duurzame energie.

Fata.Morgana

Re: Energie

Ongelezen bericht door Fata.Morgana »

Ben je gek geworden? Dat plegen ze zelfmoord. Bij wet zou dit geregeld moeten worden. Maar we worden gewoon opgelicht. Topmanagers rukken ons allemaal een poot uit. De ene fusie na de andere, die voor ons totaal niet meer interessant is. Ik blijf toch wel bij EneCo. Ik blijf zitten waar ik zit. Straks is er nog 1 speler over. En dan is het nog niet goed. Hoezo marktwerking ? Die heeft nog nooit gewerkt die luie donder(s). Geld verdienen is een apart vak. Kan alleen maar door woekeraars. En wettelijk is dat zelfs geregeld.

alkamare
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2005 16:40

Re: Energie

Ongelezen bericht door alkamare »

Mijn contract voor VasteEnergiePrijs loopt af op 1 juni 2009. Ik heb nu bericht ontvangen dat ik voor 20 mei a.s. een keuze moet maken voor variabee of vaste prijs. Daar wacht ik nog even mee omdat ik aan Nuon heb gevraagd hoe dat precies zit met die verlaging van 25% per 1 juli 2009. Als dat werkelijk zo is verleng ik mijn contract niet per 1 juni 2009 en kies ik voor variabele prijs, waarna ik per 1 juli 2009 weer ga kiezen voor een vaste prijs. Gaat Nuon daar niet mee akkoord dan kies ik per 1 juni 2009 voor een variabele prijs en stap ik per 1 juli 2009 over naar een andere energieleverancier. Ben benieuwd naar de reactie van Nuon.

alexio
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2009 17:30

Re: Energie

Ongelezen bericht door alexio »

Nuon verrekent eens per jaar (mei/juni) de energiekosten met de maandvoorschotten; Nuon berekent het jaartarief op basis van "gemiddelde" prijzen. Wat deze gemiddelden zijn (per maand,dag, etc ?) wordt nergens vermeld in hun toelichting. Bovendien koopt/verkoopt Nuon in het groot op de termijnmarkt, dus "gemiddelde" prijzen zijn voor de consument pure onzin. Marktwerking heeft alleen hogere prijzen tot gevolg gehad met megawinsten; deze hadden beter bij de overheid kunnen blijven zoals vroeger, want de overheid is de portemonnee van ons allemaal.

jackkoster
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2009 18:01

Re: Energie

Ongelezen bericht door jackkoster »

Door mij is een driejarig contract bij Essent afgesloten.
Reden ik zou 77 euro per jaar voordeliger uit zijn.

Door de prijsverlaging van 1 juli met 25 % ben ik veel duurder uit.

Essent heet dit al geweten bij het verzenden van de brief waarin een voordeel van 77 euro wordt vermeld.

Gesloten