LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kleurstoffen in snoep

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door Radar »

Zure matten, gomballen, banaantjes, fruitsleutels: onze kinderen vinden het allemaal erg lekker snoepgoed, maar het zit ook boordevol met kleurstoffen.

Kunnen we onze kleintjes met een gerust hart deze E-nummers laten eten? Radar zoekt het uit.

Uitzending: Maandag 11 mei 2009 , Nederland 1, 20.30 uur
Herhaling: Dnsdag 12 mei 2009, Nederland 2, 14.15 uur

bervoetas3
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2009 16:41

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door bervoetas3 »

Kleurstoffen die in voedsel zitten, dus ook bij snoep, worden in nederland gecontroleerd door de VWA(Keuringsdienst van Waren).

gonnie1
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2009 22:07

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door gonnie1 »

toen mijn dochter nog klein was reageerde zij heel erg op kleur en smaakstoffen. Zij werd vreselijk druk en tegendraads. kon het bloed onder je nagels vandaan halen. Door een artikel in de libelle kwam ik erachter waardoor het kwam en heb een additievenwijzer aangeschaft . Je schrikt dan waar al de verkeerde E nrs. inzitten en het was toendertijd heel moeilijk om produkten te kopen waar het niet in zat. Vooral chocolade en hagelslag waar ze gek op is zit vaniline in waardoor zij heel erg druk werd. Ze is nu 30 en zelfs nu merk ik nog wanneer ze produkten heeft gegeten waar de slechte E nrs. in zitten. Tegenwoordig hebben de kinderen ADHD maar ik zeg weleens let op de verkeerde E nrs. Je hebt dan een heel ander kind.

maetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2009 14:36

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door maetje »

Ik kwam er op een gegevens moment achter dat het eten van AZO-kleurstoffen bij migraine veroorzaakte!!! Nu loop ik met een e-nummers-lijstje in mijn PDA boodschappen te doen... En moet ik in restaurants telkens vragen, met name bij het nagerecht, of er kleurstoffen in zijn verwerkt. En ik verbaas mij er over dat zelfs in medicijnen kunstmatige kleurstoffen zitten!
Al met al wel heel lastig. Voor de meeste AZO-kleurstoffen is in veekl gevallen een natuurlijk alternatief. Bijvoorbeeld filet americain: in het ene merk zitten geen AZO-kleurstoffen en in het andere merk wel...
Wat mij betreft: weg met de AZO-kleurstoffen! ze voegen niets toe, maar brengen (mij) alleen ellende.
Ik ben overigens wel heel erg blij dat ik de relatie tussen migraine en AZO-kleurstoffen heb ontdekt. Dat scheelt in ieder geval veel akelige migraine-aanvallen! Misschien dat andere migraine-patiënten hier ook last van hebben, maar dat nog niet weten. Probeer het eens uit en wie weet!

shamyrah
Berichten: 395
Lid geworden op: 11 mei 2004 22:52

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door shamyrah »

Toen mijn dochter nog geen jaar was kreeg ze dauwworm (soort eczeem) en werd verschrikkelijk tegendraads.
Ik heb toen op aanraden van een homeopaat uitgezocht waar kleurstoffen en citroenzuur in zat en zo is zij van de dauwworm afgekomen, later kreeg ik nog een zoon met ADHD en ook hij reageerde op de kleurstoffen, 't is even uitzoeken maar je merkt het verschil met je kinderen.

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door Eerde »

Dat is al zooooo lang bekend, vooral in Engeland zijn daar diverse studies naar gedaan. Een appel ipv gekleurd snoep !

kootje
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:46

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door kootje »

met dank aan de mensheid en de voedingsmiddelenindustrie, heeft Jeugdzorg in de komende decennia toch nog veel werk te verzetten met alle ADHD-ers en hoe dat allemaal nog meer mag heten. Ook ik heb best wel kleur- geur- en smaakstoffen tot mij gekregen/genomen maar hier heb ik (gelukkig maar) nooit last van gehad. Is ovberigens wel zo gemakkelijk om de eigen problemen op het bordje van een ander te leggen, hebben we wat om te klagen als er weer eens iets niet goedgegaan is.

kerstman1
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2009 20:42

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door kerstman1 »

Wat ben ik blij dat hier eindelijk aandacht aan wordt besteed. Mijn zoontje is na het eten van smarties 4 dagen niet te genieten, hij wordt er boos van. Leg zo'n kereltje maar eens uit dat hij, als de buurvrouw van opa en oma hem smarties aanbiedt, ze niet mag opeten! Ik heb overigens op een internetsite met E-nummers gelezen dat ook bepaalde stabilisatoren (ook E-nummers) voor een vergelijkbare reactie zorgen. Zoekt Radar dat ook uit? Ik hoop dat men in Den Haag wakker wordt en die troep gaat verbieden. Wie weet wat voor schade die kleurstoffen verder nog aanrichten?

kerstman1
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2009 20:42

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door kerstman1 »

Nog een korte reactie: wat word ik boos van de antwoorden van die meneer in de uitzending! Het gaat niet alleen om de schadelijkheid voor de gezondheid, het gaat er vooral om dat de kinderen er onhandelbaar van worden.

JennyDina
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:23

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door JennyDina »

Mijn kleinzoon van 4 jaar eet (bijna) nooit geen snoep,daar wij weten dat hij daar erg vreemd op reageert.
Mijn dochter en wij hebben dit dan ook niet in huis en hij vraagt er ook nooit om,doordat hij het niet gewend is.
Met Pasen kreeg hij van familie wat paaseitjes. ander suikerwerk en een blikje sinas en zie... hij veranderde gewoon in een duiveltje,was onhandelbaar,aggresief en heel erg vervelend,wilde ook niet slapen.
Dit was voor ons het zoveelste bewijs dat de snoep van tegenwoordig gewoon troep is.
Ik denk niet dat het alleen aan de kleurstoffen ligt,maar ook aan de enorme hoeveelheid suikers die in snoep/drinken zit.
In mijn omgeving wonen veel hyperactieve ,vaak onhandelbare kinderen ,maar dat verbaasd me niets als ik zie hoeveel snoep/sinas en cola de meeste kinderen dagelijks tot zich nemen.

hhulshuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2008 21:01

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door hhulshuis »

NIet alleen voor kinderen zijn chemische kleurstoffen schadelijk. Als bijna 32-jarige ervaringsdeskundige ben ik voor het verbieden van kunstmatige kleurstoffen. Al van jongs af aan reageer ik op deze toevoegingen met ernstige, op ADHD lijkende klachten. Na een zakje M&M's of bakje gele vla, verander ik in een agressief, ongecontroleerd projectiel, dat zich niet kan concentreren en geen moment rust kan vinden, zelfs niet als de vermoeidheid toeslaat. Nee, de kleurstoffen veroorzaken geen ADHD, maar er zullen ongetwijfeld (veel) kinderen met deze diagnose zijn, van wie het gedrag uiteindelijk wordt veroorzaakt door kunstmatige toevoegingen. Overigens zit niet alleen in snoep deze troep, maar ook in vla, ijs, sap, limonade, vlees (waren) en meer. Als dat verbod er eindelijk komt, weet ik tenminste dat ik alles gewoon weer kan eten!

kreyennest
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2009 08:01

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door kreyennest »

Ik kreeg een aantal weken het boekje"wat zit er in uw eten"van Corinne
Gouget in handen waarin op een heel overzichtelijke wijze de e nummers worden gerangschikt. Ik schrok wel toen ik in mijn voorraad ging kijken op de etiketten en zag welke gevaarlijke stoffen erin zaten.
Paniek is niet op zijn plek van lieverlee verander ik mijn aankopen.
Wat mij verbaasd is dat de media vol staat over klimaatsverandering maar dat inmiddels de mensen vergiftigt wordt.
Ik heb verschillende bedrijven benaderd maar het antwoord is dat ze zich houden aan de richtlijnen. Dat is natuurlijk goed maar zijn die richtlijnen ook berekend op het veelvuldig gebruik want in bijna alle artikelen die ik dagelijks gebruik zitten wel e nummers in. Daar ben ik nieuwsgierig naar hoe dat berekend is.
Petra

pluisje07
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2009 14:02

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door pluisje07 »

Wat ben ik blij dat er eindelijk eens wat meer aandacht wordt besteed aan de foute kleurstoffen i.o. snoep.
Mijn zoontje van 6 heeft al 4 jaar het probleem dat hij agressief en hyper wordt van kleurstof. We zijn er gelukkig bij toeval achter gekomen. Een buurvrouw van ons heeft het zelfde gehad en zei probeer de kleurstoffen eens uit zn eet patroon te halen. Wist me geen raad als hij smarties o.i.d. gegeten had.Hij weet nu dat hij veel snoep niet mag hebben
en zegt het gelukkig ook tegen mensen van wie hij snoep krijgt, maar als er dan weer iemand in zn klas jarig is komt hij woedend thuis met weer een manderijntje of een appel. De rest van de klas lekker een doosje smarties ofzo iets en hij mag toe kijken. Kan heel goed begrijpen dat hij zo boos wordt. Nu heeft de juf een zakje liggen waar snoepjes in zitten die hij wel mag hebben. Gelukkig denken ze mee.
Toch zijn er veel mensen die je voor gek verklaren dat hij geen kleurstoffen mag hebben
Ik vind als moeder dat ze gewoon die kleurstoffen moeten verbieden.

pluisje07
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2009 14:02

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door pluisje07 »

O ja nog even over die man in de uitzending. Hij heeft vast geen kinderen die agressief op kleurstof reageren. Mag wel een dagje langskomen als mn zoontje per ongeluk wel snoep heeft gegeten met de foute kleurstoffen. Kan hij zien hoe schadelijk het is.

brammaud
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2009 21:23

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door brammaud »

Wat ben ik blij dat er eindelijk via de media hierover wordt gesproken. Onze zoon van 9 jaar heeft ook klachten. Dit is zo'n 2 jaar geleden begonnen met onhandelbaar gedrag tot zeer agressief. Wij zaten als ouders met onze handen in het haar. Wat moeten we met onze zoon die 2 persoonlijkheden laat zien. Op advies zijn we bij de Jeugdzorg terecht gekomen. Ons kind was volgens hun een probleemgeval en hadden nog een lange weg te gaan. Op een bepaalde dag had onze zoon een enorme woede-aanval nadat hij een lollie op had, zijn mond was helemaal zwart. Toen ben ik op internet gaan zoeken , kinderen en kleurstoffen. Met deze gegevens zijn wij naar een voedingsdeskundige gegaan en van een lang verhaal een kort verhaal te maken mag onze zoon geen kleurstoffen, weinig suiker en geen chocolade. Ook mag hij geen ZUIVEL, zuivel versterkt namelijk de reactie op kleurstoffen. Wij zijn als gezin ons eetpatroon gaan aanpassen en onze zoon is een heerlijk, rustig en vrolijk kind geworden. De behandeling bij de Jeugdzorg hebben we ook direcct beeindigd. Helaas lukt het niet altijd om kleurstoffen te vermeiden maar dan reageert hij daar direct weer op. We weten nu waarom en dat geeft heeeeeel veel rust, voor ons als ouders maar vooral voor onze zoon.

G.I. Jane
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 mar 2007 20:05

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door G.I. Jane »

Het is verschrikkelijk als je eerst niet weet waardoor je kind zo reageert en het is ook niet leuk om er achter te komen dat het daardoor komt. Toevallig begon mijn moeder er met moederdag nog over over de kleurstoffen die ik in mijn eigen gemaakte taart had gedaan. Helaas zitten in de meeste kleurstoffen die ik bezit voor het maken van mijn taart dezelfde azo kleurstoffen als bij Radar. Moet ik me nu zorgen gaan maken? Want in principe weet je nooit of je voor een kind of volwassenen een taart maakt die niet tegen kleurstoffen kan. Of zijn die mensen er dan toch al op bedacht en nemen nooit zo'n mooie kleurige taart? Ik ga me er nog schuldig om voelen.

peertje01
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2009 09:00

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door peertje01 »

bij mijn jongste zoon (nu 10) hebben we het ontdekt toen hij 6 was. Ik ben erg bij dat we er achter zijn waar het aan lag. hij werd behoorlijk hyper (slecht luisteren, moest echt zijn gezicht tussen je hqanden nemen en kort en bondig iets zeggen, vieze woorden, lichaam niet stil kunnen houden, niet in kunnen slapen, omdat hij niet tot rust kan komen) van chocolade, kleurstoffen, meer dan die hier getest zijn, en caramel.
Ik let er echt op met boodschappen doen. Als hij wel , bewust of onbewust, iets binnenkrijgt is het vaak al binnen een half uur te merken. En hoe meer hij binnenkrijgt, hoe erger het wordt.
Ik zal erg blij zijn als ze verboden worden! Soms schiet hij vol met tranen en zegt hij heel verdrietig "mama, je weet niet hoe erg het is, om geen kleurstoffen te mogen", omdat hij veel snoepgoed dus niet hebben mag. Hij weet zelf dat hij dan niet kan slapen, en ja dat wil hij natuurlijk wel, anders is hij op school zo moe, zegt hij. Ik vind het heel sneu voor hem, maar moet hem ook wel beschermen (voor mijn gevoel). Het is ook wel jammer dat er met tractaties op school weinig rekening mee wordt gehouden, ook al is het al een aantal jaar bekend in zijn klas... Hopelijk groeit hij eroverheen...

nielsz1972
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2008 16:13

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door nielsz1972 »

En wat dacht je van al die geraffineerde suiker ?
Die troep is zowat nog erger.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door Robjee »

Additieven, waaronder kleurstoffen, staan de laatste tijd regelmatig negatief in het nieuws.
Het betreffende onderzoek dat in de Lancet verscheen laat inderdaad aanwijzingen zien dat een bepaalde mix van kleurstoffen het hyperactieve gedrag van kinderen beinvloed.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1782 ... d_RVDocSum
Deze resultaten bevestigen de uitkomst van eerder onderzoek:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... d=15155391

De EFSA geeft wel een aantal beperkingen van de studie aan:

- the limited consistency of the results with respect to age and gender of the children, the effects of the two mixtures of additives tested and the type of observer (parent, teacher or independent observer);
- the unknown clinical relevance of the novel metric, i.e. the GHA score;
- the unknown relevance of the small effect size (as was also seen in the meta analysis of earlier studies by Schab and Trinh, (2004));
- the fact that the study has not been designed to identify the effects of individual additives;
- a lack of information on dose-response;
- the lack of a biologically plausible mechanism for induction of behavioural effects from consumption of food additives.

http://www.efsa.europa.eu/EFSA/efsa_loc ... 648892.htm

Daarnaast is het het eerste onderzoek met deze opzet. Het vorige onderzoek had een andere opzet.
Normaliter kan er geen duidelijke conclusie getrokken op basis van één onderzoek, zonder dat met anderen te kunnen vergelijken.
De gevonden effecten zijn overigens klein. Voorbeelden die op fora genoemd worden zijn dat niet. In die gevallen worden de effecten niet ondersteund door het betreffende onderzoek. Het onderzoek laat aanwijzingen zien voor kleine effecten op hyperactief gedrag bij kinderen. Dit kan men vervolgens wel verder doortrekken naar 'grote effecten', maar dit is niet verantwoord op basis van het onderzoek.

Wanneer voedingssupplement X volgens onderzoek een matig effect heeft op gewichtsverlies is het ook niet verantwoord wanneer de fabrikant zegt dat voedingssupplement X zorgt voor een drastisch gewichtsverlies.

Het is volgens mij voorbarig om te zeggen dat kleurstoffen slecht zijn en dat hyperactieve problemen verdwijnen door kleurstoffen maar weg te laten. Hyperactiviteit bij kinderen is complex en multivariabel.
Het wijzen naar kleurstoffen als oorzaak van hyperactief gedrag bij kinderen is gemakkelijk. Mogelijk kan het inderdaad een rol spelen, maar het hoeft niet altijd zo te zijn.
Wetenschappelijk onderzoek is bedoeld om storende factoren zoveel mogelijk te elimineren. Hiervoor moet met vele aspecten rekening worden gehouden. Een praktische waarneming heeft daardoor zijn beperkingen.
Een vergelijking valt te trekken met mensen die zeggen een voedselallergie te hebben. Wanneer dit getoetst wordt aan de hand van de 'gouden standaard' blijkt maar een klein percentage daarvan werkelijk een voedselallergie te hebben.

Meer onderzoek van goede kwaliteit is dan ook wenselijk.

Danielle36
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2009 23:49

Re: Kleurstoffen in snoep

Ongelezen bericht door Danielle36 »

Kleurstof E110 ook in medicijn Aerius (drank)

Voor mij is het bewijs geleverd dat kleurstoffen en in dit geval de kleurstof E110 wel degelijk gedragsveranderingen kan veroorzaken. Mijn zoontje gebruikte Aerius drank voor zijn hooikoorts. Vorig jaar nadat hij er mee begonnen was werd hij vreselijk druk en had onhandelbare driftbuien. Eerst geen idee hoe dat kwam tot iemand mij zei joh wat zit er in die drank. Ik lezen en daar zat dus deze kleurstof in. Ik ben er mee gestopt en ik had mijn lieve zoontje weer terug. Maar goed dit jaar ik dacht ach het zal tussen mijn oren hebben gezeten dus wij gewoon weer aan de gang met Aerius drank en ja hoor hij werd weer onhandelbaar en in een driftbui oncorrigeerbaar. Ik ben er mee gestopt en binnen een kleine week had ik weer mijn kind terug. Voor mij is het bewijs geleverd.

Dus ook in medicijnen worden kleurstoffen gebruikt en ik vraag me af of er ook hier geen andere mogelijkheden zijn.

Danielle

Gesloten