LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kruidvat steelt

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:
Brahms schreef:Wat een ellenlang geneuzel over niets.
Als het daadwerkelijk om niets gaat, waarom doen die winkeliers dit dan? Topics als deze.... beginnen immers bij een winkelier die extra marge aan het sprokkelen is
Afronden heeft verschillende voordelen. Er is minder klein geld in omloop en wisselen gaat sneller. Bovendien zijn veel kassasystemen niet geschikt om 1 en 2 cent muntstukken op te slaan omdat in het guldentijdperk het aantal soorten munten ook beperkt was.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79,
Dan nog hebben de winkeliers zich aan afgesproken regels te houden:
-Op kassa aangeslagen prijs is gelijk aan de getoonde prijs op het winkelschap
-bij contante betaling wordt het totaalbedrag afgerond.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Je vergeet dat voor diefstal ook nog het oogmerk tot wederrechtelijke toe-eigening vereist is.
Dat had ik samengevat met opzettelijk.
Moneyman schreef:En om dat nu als aanwezig te veronderstellen op basis van de info in dit topic is mij in ieder geval een paar bruggen te ver.
Het OM zou dat niet kunnen bewijzen, tenzij er meer aan de hand is. Als bij een groter aantal producten een cent is opgeteld wordt het een ander verhaal.
Ik zie stelen van TS overigens meer als hoe dit emotioneel gevoelt wordt, dan een juridische kwalificatie. Er is m.i. wel een onrechtmatige daad verricht, omdat TS dit heeft aangekaart en de medewerkers dit niet hebben gecorrigeerd.
Julie4444 schreef:Maar again, waar hebben we het over?
Het principe. Dat het máár over twee cent gaat maakt niet dat het daarmee oké is om te doen.
olaf79 schreef:Afronden heeft verschillende voordelen.
Het voornaamste voordeel is dat het aanzienlijk goedkoper is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Brahms »

....Het voornaamste voordeel is dat het aanzienlijk goedkoper is......
Dan mogen de prijzen wel wat naar beneden. In Duitsland en Oostenrijk doen de kleine muntjes nog steeds volop mee. En de prijzen in zijn ruim lager dan hier :shock:

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hoewel partijen soms domme dingen doen, verwacht ik niet dat Kruidvat hier gaat verklaren dit bewust zo hebben ingesteld en dat ze dachten dat de consument daar geen probleem van zou maken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Het kan een probleem zijn met de kassa, policy van een franchisenemer die niet klopt, een indicent, smaad, etc.
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat ze standaard alle bedragen afronden, maar dat klopt in ieder geval niet met mijn bankafschrift van afgelopen week, waar het gewoon tot op de cent klopt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:Hoewel partijen soms domme dingen doen, verwacht ik niet dat Kruidvat hier gaat verklaren dit bewust zo hebben ingesteld en dat ze dachten dat de consument daar geen probleem van zou maken.
Denk je dat dit werkelijk een scenario zou kunnen zijn ?
Centjes pikken ?

Ik denk eerder dat de kassiere eerst contante betaling heeft aangeslagen en toen de betaalwijze heeft gewijzigd naar pin.

Ts zit waarschijnlijk de hagelslagjes te tellen uit het pak wat ze vorige week heeft gekocht.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het lijkt wel alsof human error geen serieuze optie is. Terwijl ik juist denk dat dat het hele probleem is.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:Denk je dat dit werkelijk een scenario zou kunnen zijn ?
Nee, ik denk dat dit fout is ingevoerd in het systeem.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Brahms schreef:
....Het voornaamste voordeel is dat het aanzienlijk goedkoper is......
Dan mogen de prijzen wel wat naar beneden. In Duitsland en Oostenrijk doen de kleine muntjes nog steeds volop mee. En de prijzen in zijn ruim lager dan hier :shock:
Geef eens concrete adressen waar het zo veel goedkoper is. Ik kom zeker 1 keer in de week in Dusseldorf maar vind nooit die veel goedkopere winkels.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Guardian72 »

alfatrion schreef:
crazyme schreef:Denk je dat dit werkelijk een scenario zou kunnen zijn ?
Nee, ik denk dat dit fout is ingevoerd in het systeem.
Ik moet hierdoor denken aan zo`n supermanfilm - waar iemand leert programmeren, en dan een programma schrijft die alle halve centen (de puur alleen in electronisch betalingsverkeer gebruikt worden) naar zijn rekening overmaakt. Liep ineens aardig op.
Mogelijk is er een 'stagiar' bij KV die dacht "ach, die ene cent, goed voor onze omzet"...

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Kruidvat steelt

Ongelezen bericht door Jetsertje »

olaf79 schreef:
Moneyman schreef:Dat is te kort door de bocht, omdat je er hierbij vanuit gaat dat iedereen standaard maar één zo'n product koopt. En dat is niet het geval.
En je kunt natuurlijk gewoon 99 cent betalen. Er zijn gewoon 1 en 2 centen in omloop en die moeten ze accepteren.
Een winkel kan contant geld weigeren indien dit duidelijk wordt aangeven. Dit geldt ook voor de 1 en 2 centen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

Afronden bij PIN-betalingen mag dan weer niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 5-eurocent

Gesloten