LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Zai Jin
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2015 16:37

Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door Zai Jin »

Ik heb op 15 november een dvd geleend bij movie max wageningen. Ik heb me daar ingeschreven, betaald en de dvd meegekregen. Na een week had ik de dvd moeten inleveren, maar die is in een stapel magazines terecht gekomen. Deze week kreeg ik een rekening 'verlengingskosten' van € 50,-. Blijkt dat ze € 1,- per dag vragen omdat de film nog in mijn bezit is. Ik heb kontakt gezocht met de eigenaar van de winkel en gevraagd of er iets aan de rekening gedaan kan worden. Hij heeft mij nooit een herinnering gestuurd. Met terugwerkende kracht had ik dat wel normaal gevonden.
De eigenaar zegt dat het mijn verantwoordelijkheid is om de dvd op de afgesproken tijd in te leveren. Hij stelde voor om van € 50,- €30,- te maken. Verder wil hij niet gaan.
Ik vind het nog steeds erg veel.
Ik heb nooit een bevestiging en/of voorwaarden van Movie Max gekregen, maar ik heb er ook nooit om gevraagd.

Wat is redelijk? Is € 30,- voor een dvd die ik 55 dagen te laat heb ingeleverd een reële vergoeding?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Je kan pas huren als je lid wordt. Voor een lidmaaatschap heb je een overeenkomst getekend met waarschijnlijk ook algemene voorwaarden. Wat staat daarin?

Als het er namelijk instaat had je het van te voren kunnen weten of nalezen; maw dan ben je er zelf van te voren mee akkoord gegaan.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Sterker nog: indien algemene voorwaarden vrijelijk toegankelijk zijn, hieronder wordt in de praktijk meestal verstaan: op de website, op het contract dat je tekent of in de vorm van een foldertje op de balie, dan ben je als consument hier al snel aan gebonden. Je wordt dan geacht die geaccepteerd te hebben bij het aangaan van een koop- of huurovereenkomst.
Indien de avw niet of niet op normale wijze beschikbaar zijn dan ben je hier ook niet aan gebonden.

stofzuigertje

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zie in de voorwaarden geen bedragen staan of maximale bedragen.....

Dus huur per dag prijs of zo?
Wel lees ik maximaal 6 stuks dus ze beperken hiermee hun omzet....????

Verder is een klant bellen waar de film blijft omdat andere deze ook kunnen huren wel zo netjes.
En kreeg U de voorwaarden want online is niet voldoende....
Voor het tekenen contract had U die moeten krijgen, en achter op aanmeld formulier mag niet want dan kun je nog niet nalezen....

Niemand is verplicht online te gaan om dit te kunnen lezen...

aerox
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 mei 2011 11:44

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door aerox »

Ik vind die €30,- al heel vriendelijk. Je bent zelf zo stom de film te vergeten en zodoende kan de winkel de dvd niet meer verhuren en loopt inkomsten mis. En doe aub niet alsof je niet weet dat je een boete krijgt als je te laat terugkomt met een verhuurde dvd. Als je gereedschap huurt weet je toch ook dat het op tijd terug anders betaal je extra. Beetje zielig dat je via dit forum er onderuit probeert te komen.

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door mika21 »

Leen je boek bij de bibliotheek en je levert te laat in dan krijg je ook een boete en GEEN mailtje. Eigen verantwoordelijkheid. Ik noteer de inleverdatum boeken op de kalender, wel zo makkelijk.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als dit zou mogen, is die eigenaar wel gek om na bijv. 14 dagen te laat, een mailtje/briefje te sturen of belletje te plegen; dit levert veel meer op.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door Jolijn »

mika21 schreef:Leen je boek bij de bibliotheek en je levert te laat in dan krijg je ook een boete en GEEN mailtje. Eigen verantwoordelijkheid. Ik noteer de inleverdatum boeken op de kalender, wel zo makkelijk.
Als een vergeten boek thuis blijft liggen, krijg je hier wel een herinnering.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door Jolijn »

aerox schreef:Ik vind die €30,- al heel vriendelijk. Je bent zelf zo stom de film te vergeten en zodoende kan de winkel de dvd niet meer verhuren en loopt inkomsten mis. En doe aub niet alsof je niet weet dat je een boete krijgt als je te laat terugkomt met een verhuurde dvd. Als je gereedschap huurt weet je toch ook dat het op tijd terug anders betaal je extra. Beetje zielig dat je via dit forum er onderuit probeert te komen.
Nee:
"is huurder een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan de dagverhuurprijs voor elke dag"

Zai Jin
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2015 16:37

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door Zai Jin »

Ik wil niet onder mijn boete uitkomen. Ik vraag me alleen af of de eerste boete van € 50,- niet erg veel is. En datzelfde geldt voor de € 30,-. En is het niet normaal om eerst een herinnering te sturen.
Ik heb nooit een kontrakt ondertekend en geen voorwaarden gekregen. Ik heb ze in november opgezocht op de site, maar daar stonden ze niet op. Ook heb ik toen in de zaak gezocht naar de spelregels van de videotheek. Die heb ik toen niet gevonden. Wat ik raar vond en wat stom was om te negeren.
Toen ik maandag naar de voorwaarden vroeg werd de eigenaar boos en praatte er overheen.
Had movie max me niet even op de hoogte kunnen brengen dat ik de video nog thuis had liggen, zoals een bibliotheek doet? Daarnaast is het vooral de willekeur van de boete die mij doet besluiten om dit voor te leggen aan het forum

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef:Ik zie in de voorwaarden geen bedragen staan of maximale bedragen.....

Dus huur per dag prijs of zo?
Wel lees ik maximaal 6 stuks dus ze beperken hiermee hun omzet....????

Verder is een klant bellen waar de film blijft omdat andere deze ook kunnen huren wel zo netjes.
En kreeg U de voorwaarden want online is niet voldoende....
Voor het tekenen contract had U die moeten krijgen, en achter op aanmeld formulier mag niet want dan kun je nog niet nalezen....

Niemand is verplicht online te gaan om dit te kunnen lezen...
Natuurlijk is het allemaal de schuld van de ondernemer.... Hoe had TS immers kunnen weten dat er nog een DVD had moeten worden ingeleverd. Je kunt immers niet verwachten van een consument dat die na een week nog week wat hij/zij een week daarvoor gedaan heeft.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door olaf79 »

Captain Pervert schreef:Sterker nog: indien algemene voorwaarden vrijelijk toegankelijk zijn, hieronder wordt in de praktijk meestal verstaan: op de website, op het contract dat je tekent of in de vorm van een foldertje op de balie, dan ben je als consument hier al snel aan gebonden. Je wordt dan geacht die geaccepteerd te hebben bij het aangaan van een koop- of huurovereenkomst.
Indien de avw niet of niet op normale wijze beschikbaar zijn dan ben je hier ook niet aan gebonden.
Onzin. De AV moeten ter hand worden gesteld. Het is niet zo dat je zelf maar op zoek moet gaan naar die voorwaarden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:
stofzuigertje schreef:Ik zie in de voorwaarden geen bedragen staan of maximale bedragen.....

Dus huur per dag prijs of zo?
Wel lees ik maximaal 6 stuks dus ze beperken hiermee hun omzet....????

Verder is een klant bellen waar de film blijft omdat andere deze ook kunnen huren wel zo netjes.
En kreeg U de voorwaarden want online is niet voldoende....
Voor het tekenen contract had U die moeten krijgen, en achter op aanmeld formulier mag niet want dan kun je nog niet nalezen....

Niemand is verplicht online te gaan om dit te kunnen lezen...
Natuurlijk is het allemaal de schuld van de ondernemer.... Hoe had TS immers kunnen weten dat er nog een DVD had moeten worden ingeleverd. Je kunt immers niet verwachten van een consument dat die na een week nog week wat hij/zij een week daarvoor gedaan heeft.
De vraag is natuurlijk wat redelijk is. Naast dat je iets vergeten kunt zijn in te leveren, kan het ook zijn dat je minder goede bedoelingen had en dan is die vergoeding wel redelijk. Maar ja hoe ga je dat bewijzen als ondernemer.

1 euro per dag zonder maximum vind ik erg veel. Nu kost zo'n dvd natuurlijk ook een paar honder euro in de aanschaf dus ik snap het bedrag van 1 euro ook wel weer.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door sjohie »

Verhuur van 1 DVD levert normaal wel meer als 1 euro/dag op voor een courante film, dus dan vind ik het gekozen bedrag wel billijk. En daarnaast, de gevolgen van te laat terugbrengen staan doorgaans in het filiaal ook duidelijk aangegeven, of zijn het met uitspreken van 1 zin bij het afrekenen op te vragen aan de medewerker.

Dit nog los van wat men mag aannemen volgens de term "gezond verstand", als we het over huren hebben. Elke volwassen Nederlander weet dat te laat terugbrengen van een gehuurd goed, extra kosten met zich mee zal brengen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door crazyme »

GJvdZ schreef:
stofzuigertje schreef:Ik zie in de voorwaarden geen bedragen staan of maximale bedragen.....

Dus huur per dag prijs of zo?
Wel lees ik maximaal 6 stuks dus ze beperken hiermee hun omzet....????

Verder is een klant bellen waar de film blijft omdat andere deze ook kunnen huren wel zo netjes.
En kreeg U de voorwaarden want online is niet voldoende....
Voor het tekenen contract had U die moeten krijgen, en achter op aanmeld formulier mag niet want dan kun je nog niet nalezen....

Niemand is verplicht online te gaan om dit te kunnen lezen...
Natuurlijk is het allemaal de schuld van de ondernemer.... Hoe had TS immers kunnen weten dat er nog een DVD had moeten worden ingeleverd. Je kunt immers niet verwachten van een consument dat die na een week nog week wat hij/zij een week daarvoor gedaan heeft.
Precies. Het was voor de ondernemer maar een kleine moeite geweest om even bij TS langs te gaan en de DVD op te zoeken. De ondernemer heeft het adres, weet dat de DVD te laat is en toch blijft hij maar afwachten. Gewoon om lekker rijk te worden. Over de rug van de arme klant.

Schandalig !!!

Aan de schandpaal er mee !

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door mika21 »

Jolijn schreef:
mika21 schreef:Leen je boek bij de bibliotheek en je levert te laat in dan krijg je ook een boete en GEEN mailtje. Eigen verantwoordelijkheid. Ik noteer de inleverdatum boeken op de kalender, wel zo makkelijk.
Als een vergeten boek thuis blijft liggen, krijg je hier wel een herinnering.
Mijn bibliotheek doet dat helaas niet, dus vandaar mijn post.

Zai Jin
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2015 16:37

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door Zai Jin »

De schandpaal gaat me veel te ver. Zeker omdat vandaag een man, Raif Badawi, voor de tweede keer sinds een week 50 stokslagen op zijn rug en benen krijgt in Saudi Arabie voor het schrijven van een blog. Ik ben een gelukkig mens dat ik mijn ongenoegen op dit forum heb kunnen delen. Door dit 'gesprek' ga ik nu een stuk rustiger mijn boete betalen.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

olaf79 schreef:
Captain Pervert schreef:Sterker nog: indien algemene voorwaarden vrijelijk toegankelijk zijn, hieronder wordt in de praktijk meestal verstaan: op de website, op het contract dat je tekent of in de vorm van een foldertje op de balie, dan ben je als consument hier al snel aan gebonden. Je wordt dan geacht die geaccepteerd te hebben bij het aangaan van een koop- of huurovereenkomst.
Indien de avw niet of niet op normale wijze beschikbaar zijn dan ben je hier ook niet aan gebonden.
Onzin. De AV moeten ter hand worden gesteld. Het is niet zo dat je zelf maar op zoek moet gaan naar die voorwaarden.
Nee, de enige eis is dat de AV vrij toegankelijk en opvraagbaar moeten zijn. Als je een onderbroek koopt bij de Wibra dan ga je ook akkoord met Wibra's AV, maar heb jij ooit een stapeltje folders met AV daar op de kassa zien staan? AV worden nergens 'ter hand' gesteld. Maar desgevraagd moet het wel getoond kunnen worden.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Zai Jin schreef:Ik heb op 15 november een dvd geleend bij movie max wageningen. Ik heb me daar ingeschreven, betaald en de dvd meegekregen. Na een week had ik de dvd moeten inleveren, maar die is in een stapel magazines terecht gekomen. Deze week kreeg ik een rekening 'verlengingskosten' van € 50,-. Blijkt dat ze € 1,- per dag vragen omdat de film nog in mijn bezit is. Ik heb kontakt gezocht met de eigenaar van de winkel en gevraagd of er iets aan de rekening gedaan kan worden. Hij heeft mij nooit een herinnering gestuurd. Met terugwerkende kracht had ik dat wel normaal gevonden.
De eigenaar zegt dat het mijn verantwoordelijkheid is om de dvd op de afgesproken tijd in te leveren. Hij stelde voor om van € 50,- €30,- te maken. Verder wil hij niet gaan.
Ik vind het nog steeds erg veel.
Ik heb nooit een bevestiging en/of voorwaarden van Movie Max gekregen, maar ik heb er ook nooit om gevraagd.

Wat is redelijk? Is € 30,- voor een dvd die ik 55 dagen te laat heb ingeleverd een reële vergoeding?
Waarom keert u de zaak om, u huurt een DVD, u bent 55 dagen te laat (€ 50,- kosten) dan moet de zaak maar mailen/schrijven/reclameren/bellen om zijn spullen, omdat u niet fout bent of nalatig.
Vreemd toch ? bijna twee maanden te laat !!!, en dan vragen "is dit redelijk"

Jan Damveld
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2012 12:24

Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-

Ongelezen bericht door Jan Damveld »

Wel tekenen en afspraken maken maar de ene partij dan verlangt dat je ze nakomt, dan geven ze niet thuis. De handelaar moet natuurlijk altijd de afspraken nakomen want de klant is "koning". Maar de klant gaat zeuren als hij de afspraken niet nakomt. Betaal de boete en wees niet zo gemakzuchtig met terugbrengen. Iedereen heeft agenda. Hetzij een boekje of je zet het in je telefoon. Daarin had je moeten noteren wanneer de dvd terug moest.

Gesloten