LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
bloemmeke
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2013 11:33

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door bloemmeke »

Ik doe ook regelmatig de boodschappen bij een winkel (niet AH) die ook zelfscannen aanbiedt. Mij is opgevallen dat als je je niet opvallend gedraagt en je er ook netjes uitziet je nooit gecontroleerd wordt. Zie je er ordinair uit (ongewassen/zichtbare tattoos, air max) wordt je er steevast tussen uit gehaald.

Ik ga altijd zakelijk gekleed, hoge pumps en met mijn dochtertje aan de hand, nog nooit problemen gehad!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door tenormin »

bloemmeke schreef: Ik ga altijd zakelijk gekleed, hoge pumps en met mijn dochtertje aan de hand, nog nooit problemen gehad!
Ga niet zakelijk gekleed, ook geen dochtertje aan de hand?? Wat probeert u nu te vertellen? Dat, casual gekleed/shabby? wel 'verdacht moet zijn'? Snap weinig van dit commentaar, heel eerlijk gezegd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

bloemmeke schreef:Ik doe ook regelmatig de boodschappen bij een winkel (niet AH) die ook zelfscannen aanbiedt. Mij is opgevallen dat als je je niet opvallend gedraagt en je er ook netjes uitziet je nooit gecontroleerd wordt. Zie je er ordinair uit (ongewassen/zichtbare tattoos, air max) wordt je er steevast tussen uit gehaald.

Ik ga altijd zakelijk gekleed, hoge pumps en met mijn dochtertje aan de hand, nog nooit problemen gehad!
Dit is onzin. Controles worden door de computer geïnitieerd. Wat dacht je, dat de computer even kijkt naar hoe je gekleed bent?

pinguin
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2005 16:25

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door pinguin »

Zelf gebruik ik de zelfscan niet meer.
Vergeet inderdaad wel eens iets te scannen en als ik met mijn man ben is dat niet erg, omdat hij er op let.
Na diverse verhalen van mensen, waarbij de politie er aan te pas kwam bij het vergeten te scannen van boodschappen ga ik wel langs de kassa.
Je krijgt toch geen korting, omdat je het zelf doet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door olaf79 »

Julie4444 schreef:
olaf79 schreef:De zelfscan kassa's staan gewoon naast de gewone kassa's. AH kan zoveel afdekken in zijn AV, de wet bepaald wanneer er sprake is van diefstal en niet meneer AH uit Zaandam.
Een klant legt de boodschappen op de band en de cassière heeft deze inmiddels allemaal gescand. De klant begint met pinnen. Ondertussen constateert een andere medewerker dat een aantal vleesverpakkingen in de kar liggen en niet gescand zijn. De klant heeft deze niet op de band geplaatst. De klant was ze "vergeten".

De klant is ondertussen klaar met pinnen en begint weg te lopen.

Volgens AH is hier nu sprake van winkeldiefstal. De klant is nu voorbij de kassa en heeft een aantal artikelen niet betaald. Is hier volgens jou sprake van diefstal?

Wat betreft de situatie in mijn eerdere voorbeeld. De meneer was "vergeten" een aantal dure artikelen te scannen en was van plan maar een paar kleine dingen te betalen. Volgens het beleid van AH is in dat voorbeeld (bij de zelfscan dus) ook sprake van (poging tot) winkeldiefstal. De klant had immers alle artikelen moeten scannen en had ook aan het bedrag kunnen zien dat het niet klopte.

Is in dat geval volgens jou/de wet sprake van diefstal?
Nogmaals, de algemene voorwaarden bepalen niet wanneer er sprake is van diefstal, de rechter bepaald dat. Het opnemen van diefstal in de AV is net zo onzinnig als het opnemen in de AV van het feit dat het neersteken van een klant door AH als moord wordt beschouwd.

In jouw voorbeeld kan het zo zijn dat de klant de boodschappen die nog in de wagen liggen apart wil afrekenen omdat ze voor de buurvrouw zijn (of zo iets dergelijks). Formeel gezien is er pas sprake van diefstal als iemand het pand heeft verlaten met spullen die niet zijn afgerekend.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Ik heb het hier niet over een schadevergoeding maar een boete.
En ik vertel het verhaal van de organisatie die hier achter zit.
Julie4444 schreef:Zag laatst bij een aantal kledingwinkels ook staan dat winkeldieven € 182 boete kunnen verwachten, exact het zelfde als bij de supermarkt, blijkbaar?
In veel gevallen zal een dergelijke boete niet af te dwingen zijn bij de rechter.
Julie4444 schreef:Maar goed, zodra iemand met een onbetaald product voorbij de kassa's is (of in dit geval de betaalpalen), is er sprake van diefstal (in ieder geval wat betreft het beleid van AH).
Ik heb reeds uitgelegd waarom dit niet zo hoeft te zijn. Je kunt op zijn minst zeggen dat AH dan aangifte doet van diefstal of zich dat recht voorbehoud. Op die manier houdt je rekening met de mogelijkheid dat er geen diefstal gepleegd is.
Julie4444 schreef:En ook als je een blikje energy drink van € 0,30 niet betaalt en wel meeneemt kan je gewoon opgepakt worden. (...) Of ze je doorlaten hangt maar net van de artikelen, hoeveelheid, situatie, en specifieke medewerker af.
Een burgerarrest mag alleen als er sprake als men diefstal ontdekt terwijl het wordt begaan of direct nadat het begaan is. Als twijfel bestaat over de vraag of iemand per abuis een fout heeft gemaakt dan is het verrichten van een burgerarrest vrijheidsberoving, omdat de bedoeling niet geconstateerd wordt. De klant kan daarvan zelf aangifte doen tegen die medewerker (en ook zelf een burgerarrest verrichten).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wederrech ... dsberoving

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het gaat hier voortdurend over AH maar bijvoorbeeld ook bij Hoogvliet kan je zelf je boodschappen scannen. Je houdt de boodschap voor een scherm en legt het op de band. Als je klaar bent en op dat apparaat betaald hebt, krijg je een bon, waarmee je ern stuk verder het poortje kunt openen.

Nog nooit gezien dat bij iemand de boodschappen werden gecontroleerd.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:Formeel gezien is er pas sprake van diefstal als iemand het pand heeft verlaten met spullen die niet zijn afgerekend.
Waar baseer je dat op? Waarom zou "het pand verlaten" bepalend zijn? Ik zou eerder zeggen dat het moment waarop je niets meer kunt veranderen aan hetgeen je af wilt rekenen bepalend is.

(even los van de discussie over het verschil tussen "vergeten te scannen" en "opzet").

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Waarom zou "het pand verlaten" bepalend zijn? Ik zou eerder zeggen dat het moment waarop je niets meer kunt veranderen aan hetgeen je af wilt rekenen bepalend is.
Dat vond het hof, in de zaak die ik eerder hebt aangehaald, ook.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Leuk, al dat gewauwel over de 'Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt'.

Zullen we het eens hebben over 'Plichten consument bij zelf scannen in supermarkt'? Dat klanten gewoon moeten betalen en niet moeten zeuren?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door moederslink »

+ 1 , gewoon je boodschappen betalen en je niet op voorhand indekken mocht je iets vergeten
( expres of niet :( ) .

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door ruud_a »

Julie4444 schreef:
bloemmeke schreef:Ik doe ook regelmatig de boodschappen bij een winkel (niet AH) die ook zelfscannen aanbiedt. Mij is opgevallen dat als je je niet opvallend gedraagt en je er ook netjes uitziet je nooit gecontroleerd wordt. Zie je er ordinair uit (ongewassen/zichtbare tattoos, air max) wordt je er steevast tussen uit gehaald.

Ik ga altijd zakelijk gekleed, hoge pumps en met mijn dochtertje aan de hand, nog nooit problemen gehad!
Dit is onzin. Controles worden door de computer geïnitieerd. Wat dacht je, dat de computer even kijkt naar hoe je gekleed bent?
Hoe weet u dat zo zeker van die computer?
Ik kan me ook voorstellen, dat dit wordt gezegd om te voorkomen dat je als bedrijf wordt aangeklaagd voor discriminatie.
Het lijkt me in ieder geval zeer onpractisch een werknemer klaar te hebben staan om op afroep van een computer naar de zelfscan kassa te rennen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ruud_a schreef:
Julie4444 schreef:
bloemmeke schreef:Ik doe ook regelmatig de boodschappen bij een winkel (niet AH) die ook zelfscannen aanbiedt. Mij is opgevallen dat als je je niet opvallend gedraagt en je er ook netjes uitziet je nooit gecontroleerd wordt. Zie je er ordinair uit (ongewassen/zichtbare tattoos, air max) wordt je er steevast tussen uit gehaald.

Ik ga altijd zakelijk gekleed, hoge pumps en met mijn dochtertje aan de hand, nog nooit problemen gehad!
Dit is onzin. Controles worden door de computer geïnitieerd. Wat dacht je, dat de computer even kijkt naar hoe je gekleed bent?
Hoe weet u dat zo zeker van die computer?
Ik kan me ook voorstellen, dat dit wordt gezegd om te voorkomen dat je als bedrijf wordt aangeklaagd voor discriminatie.
Het lijkt me in ieder geval zeer onpractisch een werknemer klaar te hebben staan om op afroep van een computer naar de zelfscan kassa te rennen.
Ik heb ruim 6 jaar bij een AH gewerkt op de afdeling verkoopafhandeling, waaronder de zelfscan, kassa's, en servicebalie vallen. Een familielid werkt momenteel nog steeds bij AH. Dus ja: ik weet hoe zo'n kassa werkt en ook hoe het beleid is.

Ik kan dus met 100% zekerheid zeggen dat wat betreft hoe het bij AH werkt, bloemeke onzin verkondigt.

Wat betreft dat hele "pand verlaten" gebeuren. De praktijk in mijn meerdere jaren van ervaring, is toch écht anders. Wanneer iemand na de kassa's op weg naar de uitgang is wordt er alarm geslagen, niet eerder en ook niet later. De ingang is zo'n 50 meter van de zelfscan af, vanaf de kassa's iets minder ver.

Of ze nu voor of na de uitgang gestopt worden is niet relevant en ze worden altijd gewoon door de politie meegenomen en krijgen een winkelverbod. De meneer uit mijn voorbeeld werd vlak na de zelfscanpoortjes aangehouden. Dat is dus nog gewoon in het pand, maar wel voorbij het punt waar je dient te betalen. Het was overduidelijk diefstal en ik denk ook wel dat een rechter het daar mee eens is.

Overigens hebben WA, Vogels en moederslink helemaal gelijk in hun bovenstaande posts. Als klant ben je verantwoordelijk voor het afrekenen van alle producten en daar wordt je ook gewoon aan gehouden.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maar niet iedere wanprestatie is diefstal.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Niet iedere wanprestatie is diefstal.
Als een kind van 3 met een zakje snoep langs de kassa rent zal die ook zeker niet zomaar worden aangehouden, maar als een volwassene dingen in een karretje doet zonder te scannen en vervolgens de winkel probeert te verlaten zonder deze artikelen te betalen is deze volwassene diefstal aan het plegen. Er is niet voor iets een keuze tussen kassa en zelfscan. Als je zelfscant geef je jezelf de verantwoordelijkheid om alles goed te scannen en anders kan je het altijd aan een medewerker vragen.

Je karretje leegmaken en alles op de band leggen is zo moeilijk ook niet. Je mag redelijkerwijs verwachten dat mensen dit kunnen. Een vergissing zal vaak genoeg door de vingers gezien worden. Ja, zo'n pakje paracetemol of pakje boterhamworst kan ergens tussen blijven liggen en is klein en dus makkelijk te missen, maar als je "per ongeluk" een aantal pakken biefstuk of zalm "vergeet" is dat niet erg geloofwaardig.

Overigens @Ruud_a. Als toevoeging wordt er wel extra door werknemers gecontroleerd, zoals ik ook al in een eerdere post uitlegde. De standaard controles aan de paal waar de paal blokkeert worden door de computer geïnitieerd en medewerkers controleren vanaf de computer ook wat er gescand is bij de palen om bijvoorbeeld te checken dat kratjes bier gescand zijn.

Ze kunnen de hele transactie inzien.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door olaf79 »

ruud_a schreef:
Julie4444 schreef:
bloemmeke schreef:Ik doe ook regelmatig de boodschappen bij een winkel (niet AH) die ook zelfscannen aanbiedt. Mij is opgevallen dat als je je niet opvallend gedraagt en je er ook netjes uitziet je nooit gecontroleerd wordt. Zie je er ordinair uit (ongewassen/zichtbare tattoos, air max) wordt je er steevast tussen uit gehaald.

Ik ga altijd zakelijk gekleed, hoge pumps en met mijn dochtertje aan de hand, nog nooit problemen gehad!
Dit is onzin. Controles worden door de computer geïnitieerd. Wat dacht je, dat de computer even kijkt naar hoe je gekleed bent?
Hoe weet u dat zo zeker van die computer?
Ik kan me ook voorstellen, dat dit wordt gezegd om te voorkomen dat je als bedrijf wordt aangeklaagd voor discriminatie.
Het lijkt me in ieder geval zeer onpractisch een werknemer klaar te hebben staan om op afroep van een computer naar de zelfscan kassa te rennen.
Ik ben bij de ontwikkeling van die scanners betrokken geweest. Het algoritme dat bepaald wie wel en wie niet gecontroleerd wordt is vrij complex maar het is zeker GEEN kwestie van willekeur.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Als een kind van 3 met een zakje snoep langs de kassa rent zal die ook zeker niet zomaar worden aangehouden, maar als een volwassene dingen in een karretje doet zonder te scannen en vervolgens de winkel probeert te verlaten zonder deze artikelen te betalen is deze volwassene diefstal aan het plegen.
Julie4444 schreef:Een vergissing zal vaak genoeg door de vingers gezien worden.
Voor diefstal is nog steeds een vereisten dat deze zijn meegenomen met de bedoeling om daar niet voor te betalen. Een volwassene kan iets per abuis niet hebben gescanned. Een vergissing is eenvoudigweg geen diefstal. Daarom: niet iedere wanprestatie is gelijk diefstal.
Julie4444 schreef:Je karretje leegmaken en alles op de band leggen is zo moeilijk ook niet.
En toch heb ik wel eens een artikel over het hoofd gezien. Twee ontbijtkoeken die ik niet zag omdat deze onder mijn tas lagen. Ik hang mijn fietstassen altijd aan het karretje. Ik zag dat pas nadat de kassier klaar met scannen. Dus moest er opnieuw gescanned worden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door olaf79 »

De supermarkt maakt zelf nooit fouten natuurlijk. Of kan ik AH een boete geven als ze een verlopen datum artikel in de winkel hebben. Dit is een poging tot het toebrengen van (ernstig) lichamelijk letsel.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Als een kind van 3 met een zakje snoep langs de kassa rent zal die ook zeker niet zomaar worden aangehouden, maar als een volwassene dingen in een karretje doet zonder te scannen en vervolgens de winkel probeert te verlaten zonder deze artikelen te betalen is deze volwassene diefstal aan het plegen.
Julie4444 schreef:Een vergissing zal vaak genoeg door de vingers gezien worden.
Voor diefstal is nog steeds een vereisten dat deze zijn meegenomen met de bedoeling om daar niet voor te betalen. Een volwassene kan iets per abuis niet hebben gescanned. Een vergissing is eenvoudigweg geen diefstal. Daarom: niet iedere wanprestatie is gelijk diefstal.
En dat is waarom het afhankelijk van het aantal en het type artikelen gekeken wordt of er wel of geen aangifte gedaan wordt.
alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Je karretje leegmaken en alles op de band leggen is zo moeilijk ook niet.
En toch heb ik wel eens een artikel over het hoofd gezien. Twee ontbijtkoeken die ik niet zag omdat deze onder mijn tas lagen. Ik hang mijn fietstassen altijd aan het karretje. Ik zag dat pas nadat de kassier klaar met scannen. Dus moest er opnieuw gescanned worden.
Kan gebeuren. Dit is waarom ik altijd mijn tassen uit de kar trek om even te checken of alles eruit is. Als je ze zelf tijdens het inpakken ziet en dan zelf actie onderneemt en ze laat scannen is dat ook iets anders dan zonder te betalen weglopen de winkel uit.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Als je ze zelf tijdens het inpakken ziet en dan zelf actie onderneemt en ze laat scannen is dat ook iets anders dan zonder te betalen weglopen de winkel uit.
Dan was nog steeds geen diefstal geweest.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 29 jul 2015 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten