LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

In het verleden heb ik mij vaker gestoord aan de advertenties voor "verse pangasiusfilet" van de Albert Heijn. Ook nu deze week word hier weer mee geadverteerd door Albert Heijn.
In Nederland bestaat helemaal geen verse pangasiusfilet, deze vis word onder erbarmelijke omstandigheden gekweekt in onder andere Vietnam, na het fileren word de vis gebleekt, ingevroren en verscheept naar Europa.
Dit word onderbouwd door visserijnieuws en is te vinden onder "de groene leugen"
Daar het niet toegestaan is links te plaatsen in een bericht kan het bovenstaande eenvoudig gevonden worden met een zoekmachine.
Ik vind het te schandalig voor woorden dat een supermarkt als Albert Heijn zich anno 2015 nog heel bewust schuldig maakt aan het misleiden en het bedriegen van klanten

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

Bartjuh75 schreef:In het verleden heb ik mij vaker gestoord aan de advertenties voor "verse pangasiusfilet" van de Albert Heijn. Ook nu deze week word hier weer mee geadverteerd door Albert Heijn.
In Nederland bestaat helemaal geen verse pangasiusfilet, deze vis word onder erbarmelijke omstandigheden gekweekt in onder andere Vietnam, na het fileren word de vis gebleekt, ingevroren en verscheept naar Europa.
Dit word onderbouwd door visserijnieuws en is te vinden onder "de groene leugen"
Daar het niet toegestaan is links te plaatsen in een bericht kan het bovenstaande eenvoudig gevonden worden met een zoekmachine.
Ik vind het te schandalig voor woorden dat een supermarkt als Albert Heijn zich anno 2015 nog heel bewust schuldig maakt aan het misleiden en het bedriegen van klanten
Je kan het ipv bevroren ook gekoeld naar Nederland transporteren.. :wink: meld het bij de nVWA zou ik zeggen, die gaan er over, en kunnen actie ondernemen indien nodig.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jan 2016 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante bijdragen verwijderd

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Vanuit Vietnam gekoeld transporteren, want daar komt het vandaan? Dat zou de vis onbetaalbaar duur maken. En het punt wat ik wil maken met dit topic is dat het onacceptabel is dat anno 2015 winkels als Albert Heijn ongestraft klanten kunnen en misleiden.
Ik heb reeds contact gehad met de nVWA en op hun verzoek foto's van de verpakkingen gestuurd. Het is maar de vraag of ze iets kunnen doen omdat "verse vis" een nogal grijs gebied is en er nog geen sluitende wetgeving voor is.....en die zou er best wel eens een keer mogen komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door kweenie »

Heeft niet zo heel veel met AH te maken, want dit geldt bij alle winkels. En niet alleen bij vis, maar ook bij vlees. Voor sommige vis is het zelfs verplicht om ingevroren te zijn geweest, zoals bijvoorbeeld bij haring; dit vanwege de wormen die in haring zitten. Daarvoor is de wetgeving dus juist dat óók 'verse' haring ingevroren moet zijn geweest.

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

kweenie schreef:Heeft niet zo heel veel met AH te maken, want dit geldt bij alle winkels. En niet alleen bij vis, maar ook bij vlees. Voor sommige vis is het zelfs verplicht om ingevroren te zijn geweest, zoals bijvoorbeeld bij haring; dit vanwege de wormen die in haring zitten. Daarvoor is de wetgeving dus juist dat óók 'verse' haring ingevroren moet zijn geweest.

Dit heeft expliciet te maken met de advertentie zoals AH deze in de bonusaanbiedingen beschrijft, op de pagina en in de folder word namelijk expliciet vermeld dat het om verse pangasiusfilet gaat en niet om ontdooide vis. Dit is uitsluitend in de kleine lettertjes op de achterzijde van de verpakking terug te vinden in de winkel en niet in de folder te zien, dit gaat naar mijn idee tegen de Europeese wetgeving in

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Als zelf de experts nog niet eens zijn, wanneer een vis nog vers is, dan kan AH best reclame maken, voor verse vis.

Want lees dit bericht, daar zijn de voordelen om een pas gevangen vis meteen in te vriezen, gelijk aan een verse vis is.

http://visserijnieuws.punt.nl/content/2 ... tige-keuze

Hier nog een site voor mensen, welke deze troep nog kopen,misschien realiseren ze zich, wat ze eten.

http://www.vetvrij.com/documentaire-ove ... krijk.html

http://www.smulweb.nl/blog/Fressnapf/13 ... met-update

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door kweenie »

Bartjuh75 schreef: Dit heeft expliciet te maken met de advertentie zoals AH deze in de bonusaanbiedingen beschrijft, op de pagina en in de folder word namelijk expliciet vermeld dat het om verse pangasiusfilet gaat
Dit is om onderscheid te maken met ingevroren vis, die ze ook verkopen. Aangezien diepvriesvis in het algemeen toch behoorlijk anders smaakt dan vis uit de koeling, is het ook een relevant onderscheid. Bovendien is het ook de meest verse vis die ze verkopen.

Als je je toch ergert aan de term 'vers', dan zijn er nog heel wat meer zaken die een stuk ergerlijker zijn. Bijvoorbeeld dat als de 'verse' jus in de bonus is, dat dit dan alleen geldt voor de voorverpakte jus uit de koeling. En vaak dus juist niet voor het sap dat je vers kunt persen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door renewouters »

ga gewoon naar een goede viskraam op de markt en koop daar vis uit onze eigen contreien. Pangasius kan volgens jouw eigen definitie nooit vers zijn, want die beesten leven niet hier.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jan 2016 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante bijdrage verwijderd

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

renewouters schreef:ga gewoon naar een goede viskraam op de markt en koop daar vis uit onze eigen contreien.
Kans is dat je dan alsnog Pangasius krijgt in plaats van bijvoorbeeld kabeljauw. Er wordt gefraudeerd met dit visje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien is er grote kans dat ook die vis ingevroren is geweest. Ook omdat de beschikbaarheid van vissoorten seizoensafhankelijk is. Een groot deel van de vis wordt meteen na de vangst op de boot al ingevroren.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door prem »

Bartjuh75 schreef:In het verleden heb ik mij vaker gestoord aan de advertenties voor "verse pangasiusfilet" van de Albert Heijn. Ook nu deze week word hier weer mee geadverteerd door Albert Heijn.
In Nederland bestaat helemaal geen verse pangasiusfilet, deze vis word onder erbarmelijke omstandigheden gekweekt in onder andere Vietnam, na het fileren word de vis gebleekt, ingevroren en verscheept naar Europa.
Dit word onderbouwd door visserijnieuws en is te vinden onder "de groene leugen"
Daar het niet toegestaan is links te plaatsen in een bericht kan het bovenstaande eenvoudig gevonden worden met een zoekmachine.
Ik vind het te schandalig voor woorden dat een supermarkt als Albert Heijn zich anno 2015 nog heel bewust schuldig maakt aan het misleiden en het bedriegen van klanten
Het was toch vers toen de vis werd ingevroren?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door bprosman »

Ligt aan je definitie van "Vers", volgens Van Dale betekend het "Niet oud", en niet of het wel of niet ingevroren is geweest.

Michelle_L
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 apr 2015 17:20
Contacteer:

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Net als dat groentes als 'Vers' verkocht mogen worden. Wanneer er minder dan een vooraf gestelde tijd is tussen het oogsten en invriezen mag het als 'Vers' verkocht worden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja welke reclame misleidt / overdrijft niet. Dit is zelfs expliciet toegestaan. Iedereen weet dat je reclames met een korrel zout moet nemen.

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

Deze zaak heb ik voorgelegd aan de reclame code commissie en ze stellen mij in het gelijk.
De manier waarop Albert Heijn adverteert is MISLEIDEND en mag absoluut niet. De commissie stelt ook dat door de manier waarop de vis hiernaartoe bevroren vervoerd word en daarna ontdooit word deze NIET als verse vis verkocht mag worden.
Albert Heijn verweerd zich met: "maar andere supermarkten doen het ook" en een artikel dat totaal niet van toepassing is.
De commissie verwacht van AH dat ze de branche van deze uitspraak op de hoogte stellen. Dit is AH niet verplicht en verwacht ook niet dat ze dit gaan doen, daarom zal ik zelf een kopie sturen naar de brancheorganisatie.
Albert Heijn is niet in beroep gegaan tegen deze uitspraak.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door lichtstad »

Dus samengevat betekend het, dat AH in vervolg het woord "vers" niet meer in de advertentie (mag) zet(ten), maar het dan toch dezelfde vis is.
Tip van mij:

Koop echte vis bij een visboer en niet dit soort kunstmatig gefokte vis.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door puma73 »

lichtstad schreef:Dus samengevat betekend het, dat AH in vervolg het woord "vers" niet meer in de advertentie (mag) zet(ten), maar het dan toch dezelfde vis is.
Tip van mij:

Koop echte vis bij een visboer en niet dit soort kunstmatig gefokte vis.
En hoe "vers" denk je dat de vis bij de visboer is?? Ook allemaal eerst bevroren geweest. Storm in een glas water.

Bartjuh75
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2012 16:08

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door Bartjuh75 »

puma73 schreef:
lichtstad schreef:Dus samengevat betekend het, dat AH in vervolg het woord "vers" niet meer in de advertentie (mag) zet(ten), maar het dan toch dezelfde vis is.
Tip van mij:

Koop echte vis bij een visboer en niet dit soort kunstmatig gefokte vis.
En hoe "vers" denk je dat de vis bij de visboer is?? Ook allemaal eerst bevroren geweest. Storm in een glas water.
Blijkbaar kom jij nooit bij de visboer want de meeste vis van de visboer is nooit ingevroren geweest en dus wel degelijk vers. Misschien moet jij de uitspraak en de verwijzende artikelen daarin nalezen (richtlijn 91/493/EEG)
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jan 2016 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende tekst verwijderd

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door puma73 »

Als jij denkt dat alles wat je bij de visboer koopt "vers" is, ga dan nog maar eens op zoek. Met al die keurmerken van verantwoord gevangen vis, ook verantwoord ingevroren vis.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Misleiding en bedrog door Albert Heijn

Ongelezen bericht door GJvdZ »

puma73 schreef:Als jij denkt dat alles wat je bij de visboer koopt "vers" is, ga dan nog maar eens op zoek. Met al die keurmerken van verantwoord gevangen vis, ook verantwoord ingevroren vis.
De visboer op de markt heeft geeneens de capaciteit om bevroren vis op te slaan en te ontdooien voordat de markt opengaat. Als daar een flinke zalm of kabeljauw ligt, dan kan die nooit in een uurtje ontdooit zijn. Die zou die dan ergens minimaal een dag vantevoren ergens moeten opslaan. En ze zijn echt niet bevroren als ze op de markt liggen.

Gesloten