LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, laten we het houden op 5 banen van 245 cm lang (hoog) en 138 cm breed. Totale stoflengte is dan 5 x 2,45 = 12,25 m.
De breedte van de twee ongeplooide gordijnen is ongeveer 5 x 1,38 = 6,90 m en dat is ruim tweemaal de breedte van het raam en dat klopt met wat TS heeft gemeten (6,93 m)
Dat klopt allemaal als een bus.
De verdeling in twee ongelijke gordijnen zal een wens zijn van TS, omdat gordijnen standaard uit twee gelijke delen bestaan.

Kortom: venantius, u heeft precies gekregen wat er op de bon staat. U heeft ook niets te veel betaald. Geniet van uw nieuwe gordijnen!

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Venantius: de lengte van de stof loopt bij uw gordijnen van boven naar beneden. Ook in het smalle gordijn moet een naad lopen, want dat bestaat uit 1,75 baan, volgens de bon.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

venantius schreef:Het is het Kwantum computerprogramma dat uitprinte, dat voor mijn kozijn van 3.20 m er 5 banen van 2,25 meter nodig zijn.

Waarom is de totaal geleverde lengte dan maar 6,93 meter stof?

Zou het niet kunnen zijn, dat ze geen 5 banen maar slechts 3 banen geleverd hebben? Het linker gordijn was 1 stuk en het rechter, 2 gelaste stukken.

Als ik bijv. naar de markt ga en 7 meter stof laat afmeten, en er zelf tot 3.20 m plooien in maak, dan betaal ik toch ook niet voor 12,25 m ?
Bedoelt u nu een breedte of een lengte van 6,93 meter stof?

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Venantius heeft over het hoofd gezien dat de lengte van de stof over de hoogte van de gordijnen gaat, dus van boven naar beneden (net als een rol behang).

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door crazyme »

venantius schreef:Het is het Kwantum computerprogramma dat uitprinte, dat voor mijn kozijn van 3.20 m er 5 banen van 2,25 meter nodig zijn.

Waarom is de totaal geleverde lengte dan maar 6,93 meter stof?

Zou het niet kunnen zijn, dat ze geen 5 banen maar slechts 3 banen geleverd hebben? Het linker gordijn was 1 stuk en het rechter, 2 gelaste stukken.

Als ik bijv. naar de markt ga en 7 meter stof laat afmeten, en er zelf tot 3.20 m plooien in maak, dan betaal ik toch ook niet voor 12,25 m ?
https://www.berekenen.nl/a-z/gordijnmaat-berekenen

Veel succes.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nog maar eens goed naar uw gordijnen kijken .

Het ene gordijn bestaat uit 1,75 baan en het andere uit 3,25 baan, samen vijf maal 1,38 breedte van de stof is 6,9 meter.

Dus het is correct.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:Venantius heeft over het hoofd gezien dat de lengte van de stof over de hoogte van de gordijnen gaat, dus van boven naar beneden (net als een rol behang).
Waarbij ik dan wel denk: was dát nou zo moeilijk uit te leggen door Kwantum?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die banen zijn dan wel super aan elkaar genaaid, dat de Ts schrijft dat het ene gordijn uit een stuk bestaat en het andere uit twee. :lol:

Klasse van dat atelier.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:Klasse van dat atelier.
Zo is het maar net. Drie keer gordijnen laten maken bij Kwantum, zij het bij andere filialen, en altijd heel tevreden over het resultaat.

Overigens heb ik ook wel gordijnen laten maken bij een speciaalzaak. Ook tot volle tevredenheid, maar met een heel ander prijskaartje (door de gekozen stof).

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Op een paar kleine dingen na klopt het .

u had als u de offerte goed had nagelezen ,dat de onderzoom 2 x 10 cm is , de omslag boven waarschijnlijk 8 cm is afhankelijk van het type haak. Patroon 7 cm , kom je uit op 2,40 mt knipmaat.
Alleen de plooiverdeling klopt niet , dit zou hinderlijk kunnen zijn als de gordijnen tegen elkaar aansluiten. Links kleinere plooi dan rechts .

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die plooiverdeling zie ik niet zo gauw, maar ik ben ook maar een amateur. Ik zou ook niet gauw voor twee asymmetrisch sluitende gordijnen kiezen. Mogelijk heeft TS daar voor gekozen vanwege een openslaand raam.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

In procenten heeft het linker gordijn minderstof dan het rechtse gordijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door crazyme »

gosewijn schreef:In procenten heeft het linker gordijn minderstof dan het rechtse gordijn.
Dat was het punt niet.
Daarbij zie je dat verschil niet.

Kwantum werkt volgens mij met vadain, die leveren correct geconfectioneerd af.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door crazyme »

venantius schreef:De meeste reacties denken dat Kwantum's 'ingewikkelde verhaal' toch klopt.
Ik pas het Topic daarom aan.
Ben jij daar nu ook van overtuigd ?

Dan is een aanpassing wel terecht en erg fair van jou.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo ingewikkeld vind ik het niet, en ik weet zeker dat het verhaal klopt. Kennelijk hebben "wij" het hier niet duidelijk genoeg uitgelegd.

Ik doe nog een poging:
Voor één gordijn van 320 breed en 204 hoog heeft u een stuk stof nodig van 690 breed en 240 hoog.
Dar stuk stof wordt gemaakt van banen stof van 140 breed. Elke baan van 240 hoog/lang wordt van de rol geknipt en vervolgens met de lange kant aan een andere baan genaaid, van boven naar beneden.
U hebt niet één heel groot gordijn, maar twee gordijnen van ongelijke breedte, maar dat maakt voor het principe niet uit.

De rol gordijnstof die u in de winkel zag, wordt dus als het ware in uw kamer van boven naar beneden uitgerold (net als een rol behang).

Als iemand anders (gozewijn, wellicht) het duidelijker uit kan leggen, dan lezen we dat wel.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die MAAT regels zijn helemaal niet speciaal, maar compleet logisch.

Men neemt de hoogte van het gordijn plus zomen en hoofdje. Dan weet men hoeveel stof er nodig is voor één baan.

Dan wordt er gekeken hoe breed het totale gordijn moet worden en dat wordt verdubbeld ivm de plooien. Die uitkomst wordt gedeeld door de stofbreedte.

Dus in uw geval 3.20 maal 2, gedeeld door 1.38 is 4.63. Dus er zijn vijf banen nodig van de eerder uitgerekende hoogte.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

venantius schreef:De meeste reacties denken dat Kwantum's 'ingewikkelde verhaal' toch klopt.
Ik pas het Topic daarom aan.
Misschien moet je dit dan ook even aanpassen of rectificeren...
venantius schreef:Tenzij iemand kan uitleggen waar genoemde 5,25 m ineens is gebleven, blijf ik van mening dat er sprake is van fraude en/of oplichting door Kwantum.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:Die MAAT regels zijn helemaal niet speciaal, maar compleet logisch.

Men neemt de hoogte van het gordijn plus zomen en hoofdje. Dan weet men hoeveel stof er nodig is voor één baan.

Dan wordt er gekeken hoe breed het totale gordijn moet worden en dat wordt verdubbeld ivm de plooien. Die uitkomst wordt gedeeld door de stofbreedte.

Dus in uw geval 3.20 maal 2, gedeeld door 1.38 is 4.63. Dus er zijn vijf banen nodig van de eerder uitgerekende hoogte.
Grappig, gisteren schreef u nog dat TS beduveld en bestolen was, dus zo compleet logisch is het dan niet als ik zie dat meer mensen moeite hebben met de berekening.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 17 aug 2018 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De lady was gewoon te snel met conclusies.

En ts te eigenwijs.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Zijn er speciale maatregels bij aankoop van maatgordijnen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik MOET niks, van een Topic-lezer, in een land van vrije menings-uiting..
Wel heb ik vanwege de reacties, Kwantum nu het voordeel van de twijfel gegeven, dat er meer dingen zijn om op te letten, bij aankoop van maatgordijnen


Je hebt gekregen wat je besteld hebt , niets meer en niets minder . je bent dus niet belazerd .

Tel je gordijnbanen na, en je weet het .
En verder veel plezier van je gordijnen .

Gesloten