LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Retourrecht internetshop

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 jan 2019 15:31
Moneyman schreef:
18 jan 2019 15:02
Verdiep je eens in de onderliggende wettekst, dat helpt.

Dan zul je ontdekken dat nu juist die verzegeling van de CD wél expliciet wettelijk geregeld is.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/ ... rtikel230p
Artikel 230s.3
De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen
Uiteraard valt verwijderen van het label hieronder, en heeft Zalando weldegelijk een poot om op te staan.
Je draait weer eens weg van je eerdere argument, maar ook dit standpunt snijdt geen hout. Het label heeft geen enkel juridisch effect.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
18 jan 2019 16:37
alfatrion schreef:
18 jan 2019 16:17
De klant kan zo'n stelling betwisten en Zalando heeft zo onvoldoende bewijs.
Bij wie ligt de bewijslast dan?
De verkoper, omdat hij de waardevernindering inbrengt.
16again schreef:
18 jan 2019 16:37
Een nieuw label maakt van een gebruikte jurk geen nieuwe jurk
Wel als het label het enigste is waar je het aan kunt merken.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 jan 2019 18:19
16again schreef:
18 jan 2019 15:31
Artikel 230s.3
De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen
Uiteraard valt verwijderen van het label hieronder, en heeft Zalando weldegelijk een poot om op te staan.
maar ook dit standpunt snijdt geen hout. Het label heeft geen enkel juridisch effect.
Heb je ook een onderbouwing voor dat standpunt?

mh73

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door mh73 »

Mag ik het maf vinden dat TS verontwaardigd is dat de dekbedden 'niet geleverd zijn in hygiënisch verzegelde verpakkingen', er vervolgens een nacht onder gaat slapen en de dingen dan nog wil terugsturen ook?

Die volgende klant krijgt dan niet alleen niet hygiënisch verzegelde verpakkingen, maar een dekbed dat al gebruikt is. Lekker hygiënisch is dat.

Ik vind het een beetje krom.

Toevallig kregen collega's van de week een bolletje wol retour gestuurd, de wikkel zat er nog omheen. Na wegen bleek er zo'n 60 gram te missen van het bolletje van 200 gram. Je kan natuurlijk altijd stellen dat je toch eerst een proefstuk moet breien om te bekijken of de wol wel naar je zin is.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
18 jan 2019 18:16
breien schreef:
18 jan 2019 16:27
Los van alle wetten en regels.
Ik denk dat heel veel klanten van Zalando het wel uit hun hoofd laten om kleding zonder dat label retour te zenden. Dan heeft het label voor Zalando gewerkt
Klopt helemaal. Ze weten zelf ook wel dat het juridisch niet houdbaar is, maar ze di3n het kmdatvhet gewoon werkt.
Daarom vroeg ik ook waar het verbod op dat label staat. Dat is namelijk het enige dat ze doen. Nergens zeggen ze dat ze retouren zonder label niet meer zullen accepteren. Enige wat ze hiermee doen is aangeven dat een klant het in principe niet mag dragen en hopelijk ( waarschijnlijk ) gaat dat voor een groot gedeelte van de klanten al genoeg zijn.

Daarnaast levert het Zalando nog een 2e voordeel op en dat is als de spullen toch terugkomen:

Label eraan: ze weten dat het niet gedragen is ( niemand doet dat met label eraan): dus minimale controle van het artikel nodig.
Is het label er wel af dan is dat een indicatie om het kledingstuk aan een strengere controle te onderwerpen om te kijken of er zichtbare draagsporen zijn.

Win win dus.. en dat juridische geneuzel hebben ze lak aan, want daar komt het nooit tot, ze zijn toch niet gek daar ..

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
18 jan 2019 18:54
Heb je ook een onderbouwing voor dat standpunt?
Jij brengt hier de stelling in dat zo'n label als gevolg heeft dat het herroepingsrecht vervalt bij het verwijderen en dat de jurk een grote waardevermindering heeft ondervonden als gevolg van het verwijderen. In plaats van dat jij jouw eigen stelling onderbouwd vraag je een ander om de onderbouwing van de ontkenning. Is het een idee om eerst zelf je stellingen degelijk te onderbouwen.
mh73 schreef:
18 jan 2019 18:59
Mag ik het maf vinden dat TS verontwaardigd is dat de dekbedden 'niet geleverd zijn in hygiënisch verzegelde verpakkingen', er vervolgens een nacht onder gaat slapen en de dingen dan nog wil terugsturen ook?
Nee. Wat TS aandraagt past als tegenargument in het juridisch steekspel. Verkoper 'Ja, maar hygiënisch product'. Koper 'Ja, maar niet verzegeld aangeboden.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door alfatrion »

angel1978 schreef:
18 jan 2019 19:03
Daarom vroeg ik ook waar het verbod op dat label staat. Dat is namelijk het enige dat ze doen. Nergens zeggen ze dat ze retouren zonder label niet meer zullen accepteren.
[deel bericht verwijderd: beledigende tekst weggehaald door moderator] Lees nu toch gewoon een wat op het label staat. Daar staat:
'returns will only be accepted if this tag remains attached'
Appie83 schreef:
18 jan 2019 18:00
alfatrion schreef:
18 jan 2019 14:13
witte angora schreef:
18 jan 2019 13:22
Wat alfa bedoelt is dat zo'n jurk zonder kaartje niet teruggestuurd mag worden. Er zou eigenlijk op moeten staan: 'Bij verwijderen van het kaartje wordt er bij retourneren een waardevermindering van 90% toegepast'. De resterende 10% is immers de waarde in de kringloopwinkel.
Ook dat is in strijd met de wet? Er van uitgaande dat klanten deze kaart (kaartje kun je het niet noemen) verwachten, de kaart mede bepalend is voor de waarde van de jurk en de kaart is verwijderd, dan zou alleen de waarde van het opnieuw aanbrengen van de kaart in rekening mogen worden gebracht.
Hoezo is dat in strijd met de wet?
Omdat de jurk niet 90% in waarde daalt als een klant dat label er vanaf knipt. Natuurlijk help zo'n label wel in de bewijslast, maar die bewijslast krijg je niet rond met alleen dit feit.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door 16again »

Mijn onderbouwing stond er al, namelijk een verwijzing naar wet.

Een verwijderd label kan ik niet anders uitleggen dan bewijs dat "verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen."

Een koper verwijdert niet zomaar het label, dat gebeurt natuurlijk om het artikel te kunnen gebruiken.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door angel1978 »

Toch fijn dat je altijd zo lekker ontopic en totaal niet op de man speelt.. pot verwijt de ketel, zoals zo vaak ....

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 jan 2019 18:54
Moneyman schreef:
18 jan 2019 18:19
16again schreef:
18 jan 2019 15:31
Artikel 230s.3

Uiteraard valt verwijderen van het label hieronder, en heeft Zalando weldegelijk een poot om op te staan.
maar ook dit standpunt snijdt geen hout. Het label heeft geen enkel juridisch effect.
Heb je ook een onderbouwing voor dat standpunt?
Natuurlijk, dat is al lang gegeven.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 jan 2019 19:23
Mijn onderbouwing stond er al, namelijk een verwijzing naar wet.

Een verwijderd label kan ik niet anders uitleggen dan bewijs dat "verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen."

Een koper verwijdert niet zomaar het label, dat gebeurt natuurlijk om het artikel te kunnen gebruiken.
Die verwijzing naar de wet onderbouwt op geen enkele manier jouw standpunt dat het label verwijderen gelijk staat aan waardevermindering van de jurk. En zonder die waardevermindering komt de vraag od de consument al dan niet te ver is gegaan, niet eens aan de orde.

Daarom is je standpunt nog steeds niet meer dan een loze en onjuiste kreet.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door 16again »

Ook hier valt te lezen dat je een product wel mag uitproberen, maar niet in gebruik nemen:
https://www.consuwijzer.nl/online-winke ... erugsturen
Mag u het product uitproberen tijdens de bedenktijd?
Ja, uitproberen mag wel. Maar u mag het product niet echt in gebruik nemen. Als vuistregel kunt u aanhouden dat u hetzelfde mag doen als wanneer u iets in de winkel koopt. U mag bijvoorbeeld een laptop of televisie aanzetten om te kunnen bekijken hoe het beeld en geluid is. Of een kledingstuk aantrekken om te zien of het past. Maar het is niet de bedoeling dat u de kleding de hele dag draagt en vervolgens weer terugstuurt.
Wie gaat consuwijzer corrigeren?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

mh73 schreef:
18 jan 2019 18:59
Mag ik het maf vinden dat TS verontwaardigd is dat de dekbedden 'niet geleverd zijn in hygiënisch verzegelde verpakkingen', er vervolgens een nacht onder gaat slapen en de dingen dan nog wil terugsturen ook?

Die volgende klant krijgt dan niet alleen niet hygiënisch verzegelde verpakkingen, maar een dekbed dat al gebruikt is. Lekker hygiënisch is dat.

Ik vind het een beetje krom.

Toevallig kregen collega's van de week een bolletje wol retour gestuurd, de wikkel zat er nog omheen. Na wegen bleek er zo'n 60 gram te missen van het bolletje van 200 gram. Je kan natuurlijk altijd stellen dat je toch eerst een proefstuk moet breien om te bekijken of de wol wel naar je zin is.
Toen ik nog breide, begon ik ook altijd met de draad uit het midden. Raakt het niet in de war. :lol:

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
18 jan 2019 19:23
Mijn onderbouwing stond er al, namelijk een verwijzing naar wet.
Zullen we dan eens je stelling er op nalopen?
16again schreef:
18 jan 2019 13:59
Dat kaartje zie ik niet als inperking van rechten.
Deze stelling heb je met de aanhaling van dat wetsartikel niet onderbouwd.
16again schreef:
18 jan 2019 16:04
Doordat het label verwijderd is, is het aannemelijk dat het product gedragen is, en daardoor niet meer als nieuw te verkopen.
Ook deze stelling heb je niet onderbouwd.
16again schreef:
18 jan 2019 16:04
Een verwijderd label kan ik niet anders uitleggen dan bewijs dat "verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen."
Ik ook niet. Dat betekend dat een van de bestanddelen is beantwoord. Nu de andere nog.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
18 jan 2019 19:52
Zullen we dan eens je stelling er op nalopen?
16again schreef:
18 jan 2019 13:59
Dat kaartje zie ik niet als inperking van rechten.
Deze stelling heb je met de aanhaling van dat wetsartikel niet onderbouwd.
Het herroepingsrecht is met label onverminderd van kracht, en beperkt koper niet in beoordeling van het product

alfatrion schreef:
18 jan 2019 19:52
16again schreef:
18 jan 2019 16:04
Doordat het label verwijderd is, is het aannemelijk dat het product gedragen is, en daardoor niet meer als nieuw te verkopen.
Ook deze stelling heb je niet onderbouwd.
Na hoeveel feestavonden noem jij de galajurk dan niet nieuw meer?
Ik vergelijk het met een nieuwe auto. Zodra je vanuit de showroom de weg opdraait, is het een gebruikte auto, en duizend(en) minder waard.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
18 jan 2019 19:52
16again schreef:
18 jan 2019 19:23
Mijn onderbouwing stond er al, namelijk een verwijzing naar wet.
Zullen we dan eens je stelling er op nalopen?
16again schreef:
18 jan 2019 13:59
Dat kaartje zie ik niet als inperking van rechten.
Deze stelling heb je met de aanhaling van dat wetsartikel niet onderbouwd.
16again schreef:
18 jan 2019 16:04
Doordat het label verwijderd is, is het aannemelijk dat het product gedragen is, en daardoor niet meer als nieuw te verkopen.
Ook deze stelling heb je niet onderbouwd.
16again schreef:
18 jan 2019 16:04
Een verwijderd label kan ik niet anders uitleggen dan bewijs dat "verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen."
Ik ook niet. Dat betekend dat een van de bestanddelen is beantwoord. Nu de andere nog.
Hou toch eens op met de onzinnige eis dat een stelling volgens jouw principes onderbouwd moet worden.

En een beetje minder neerbuigend mag best.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
18 jan 2019 20:06
alfatrion schreef:
18 jan 2019 19:52
Zullen we dan eens je stelling er op nalopen?
16again schreef:
18 jan 2019 13:59
Dat kaartje zie ik niet als inperking van rechten.
Deze stelling heb je met de aanhaling van dat wetsartikel niet onderbouwd.
Het herroepingsrecht is met label onverminderd van kracht, en beperkt koper niet in beoordeling van het product
Op dat kaartje staat dat het herroepingsrecht vervalt c.q. niet gehonoreerd wordt indien het wordt verwijderd. Deze stelling kun je niet onderbouwen met dat wetsartikel.
16again schreef:
18 jan 2019 20:06
alfatrion schreef:
18 jan 2019 19:52
16again schreef:
18 jan 2019 16:04
Doordat het label verwijderd is, is het aannemelijk dat het product gedragen is, en daardoor niet meer als nieuw te verkopen.
Ook deze stelling heb je niet onderbouwd.
Na hoeveel feestavonden noem jij de galajurk dan niet nieuw meer?
Ik vergelijk het met een nieuwe auto. Zodra je vanuit de showroom de weg opdraait, is het een gebruikte auto, en duizend(en) minder waard.
Met andere woorden: die waardevermindering is aanwezig voordat de consument de kans krijgt om te beoordelen of hij de auto wil houden. Er is geen causaal verband tussen de waardevermindering van 50% (?) en het gebruik van de auto, omdat die waardevermindering voor het gebruik er ook al was. Maar tussen jou en mij gezegd: die dealer verkoopt de auto gewoon weer voor 100% ondanks dat de auto uit de showroom is geweest.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Student90 »

Lady1234 schreef:
17 jan 2019 17:20
[...] Ik denk niet dat ik het echt mis heb, als ik zeg dat geen een internetshop gebruikte lakens terugneemt.
Ik moest gelijk aan onderstaande krantenartikel denken. Je zult versteld staan over wat er allemaal retour wordt genomen, zélfs als dat niet hoeft.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b18a9510/

(Of het nog verkocht wordt, is natuurlijk een heel ander verhaal).

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aan dat artikel moest ik ook denken. Er valt ook in te lezen dat heel veel retouren niet meer verkocht (kunnen) worden, althans niet aan consumenten.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Erthanax »

In dit topic wil ik toch de volgende passage uit het Volkskrant-artikel citeren:
Bol.com zegt 4,7 procent van de verkochte artikelen retour te krijgen. Dat is laag in vergelijking met concurrenten. Sommige onlinekledingwinkels krijgen meer dan de helft van hun verkopen ­retour. Van de teruggestuurde artikelen is volgens bol.com 65 procent in nieuwstaat en kan direct terug het magazijn in. Op basis van mijn eigen ervaringen echter schat ik dat ruim 80 procent van de teruggestuurde artikelen die op de afdeling Big Items worden verwerkt moet worden afgeschreven en naar ‘de opkoper’ gaat.
Bron: de Volkskrant
Laatst gewijzigd door Erthanax op 18 jan 2019 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten