LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jumbo's kleine letters

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Kriti-Klant
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:59

Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door Kriti-Klant »

In de vele jaren dat ik supermarkten heb bezocht, heb ik ervaren, dat de prijs van bepaalde groentes, niet per gewicht wordt aangegeven, doch per stuk staat vermeld. Bloemkool is hiervan een goed voorbeeld: of je nou een grote, zware, in je handen hebt, of een kleine, lichte, het maakt niet uit, je betaalt in al die gevallen de aangegeven prijs. Broccoli is ook een groente, die per stuk wordt geprijsd. Een voorbeeld van deze beprijzing per stuk voor broccoli, vindt u in de bijlage, middels een kopie van een kassabon. Op grond van deze prijs praktijk, is bij de klant de gerechtvaardigde indruk gewekt, dat hij die groentes altijd per stuk betaalt. Mocht een winkelier hiervan willen afwijken, dan zou hij dat duidelijk moeten aangeven.

Vrijdag 9 augustus jl., deed ik weer eens boodschappen bij Jumbo. Bij de afdeling groenten aanbeland, lachte mij een beer van een broccoli van 770 g toe en dat voor 99 cent, zoals ik dat zag vermeld in grote cijfers. Mee dus, in het karretje, die kanjer.

Bij de kassa bleek echter, dat die broccoli niet per stuk werd afgerekend, doch per gewicht. Ik keek nog eens naar die broccoli, die mij nu opeens niet meer toelachte. Ik ben daarop met een medewerker van Jumbo naar de afdeling groenten gegaan en pas toen zag ik, dat er in nogal kleine letters op het prijskaartje stond vermeld, dat de aangegeven prijs van 99 cent 500 gram broccoli betrof. In de bijlage vindt u daarvan een afbeelding (16 augustus jl.).

Juridisch zit Jumbo juist, daar het prijskaartje alle relevante informatie bevat. Echter, zo groot als de prijs wordt weergegeven, zo klein is de resterende informatie vermeld, dat de klant die over het hoofd ziet. Jumbo behoort te weten, dat de klant verwacht, dat de broccoli per stuk wordt afgerekend. Als Jumbo ervoor kiest om dit per gewicht te doen, dan dient hij dit duidelijker naar de klant toe te communiceren. Door dit achterwege te laten, handelt Jumbo naar de klant toe, onzorgvuldig.

Bent u prijs bewust en let u op uw kostelijke knaken, let bij Jumbo dan vooral goed op de kleine letters op de prijskaartjes, maar ook op die in de voorwaarden, die van toepassing zijn op de Jumbo's laagsteprijsgarantie, want dan blijkt, dat die in de praktijk lang niet voor alle producten geldt.
Bijlagen
Prijskaartje broccoli bij Jumbo, 16 augustus 2019.pdf
(164.48 KiB) 91 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Kassabon Lidl, 17 juli 2019.jpg
(23.9 KiB) 3527 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door mahadma »

Het staat op het kaartje, dus goed lezen. En alles wat al een x tijd zo is als het is kàn veranderen, dus de manier van prijzen ook. Overigens, de ene persoon wil liever 2 kleine bloemkooltjes (klein gezin of alleen) de andere wil de grootste (groot gezin of grote vriezer).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door moederslink »

Aks ik de kassabon vd Lidl zie in uw bijlage, is de Lidll goedkoper vwb de broccoli , dus die laagste prijsgarantie vd Jumbo gaat in dit geval niet op.
Misschien wil de Jumbo het verschil aan u uitbetalen? :? Probeer maar .....

En vwb broccoli....dat moet altijd worden afgewogen !
Bloemkool niet , broccoli wel , dat had u kunnen weten als u vaker bij de Jumbo komt en zelf vind ik die lettertjes niks te klein....
€ 0.99 voor 500 gram.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd eet ik nooit Broccoli, en bij de Jumbo kom ik zelden. Maar het is en blijft inderdaad een feit dat de manier van prijzen berekenen zomaar ineens kan veranderen.

En inderdaad, sla, bloemkool en dergelijke, ik pak altijd de kleinere omdat ik alleen ben. Hoef ik minder weg te gooien, en voor de grotere gezinnen blijft er meer over. Als het niet meer per stuk zou gaan maar per ons/pond/kilo, ik zou het prima vinden.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een grappige vraag. Omdat u blijkbaar niet kijkt of niet kan lezen, is Jumbo ineens onzorgvuldig?

Ik was eens in een winkel en daar ging een struik andijvie per stuk, net als een krop sla. Waarom andijvie normaal eigenlijk per gewicht gaat en sla niet? Geen idee. Maar het stond er gewoon bij vermeld. Dus oogjes open in de winkel.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door Dirkie »

Volgens mij is het prijskaartje van de Jumbo meer dan duidelijk. U heb het anders gelezen en vervolgens een zwaar stukje broccoli uitgezocht omdat U dacht daarmee goedkoper uit te zijn/
Maar los daarvan om nu voor 53 cent (want dat is het prijsverschil) een topic aan te maken is volgens meer een geval van tijd teveel hebben. :lol: :lol:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door gosewijn »

Waarom koopt u daar nog , de aardappels waren daar ,volgens u, ook te duur .

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat worden dus dure maaltijden bij de Jumbo.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is de prijs van broccoli in de regel per gewichtseenheid. Er staat dan ook van een bordje bij dat je het moet afwegen. Maar in sommige winkels wordt de broccoli verpakt in een bundeltje van (ongeveer) een pond. En dan verkopen ze zo'n bundeltje dus bijvoorbeeld voor 99 ct.

Overigens zijn er ook heel wat producten die ook bij de zelfde winkel de ene keer per kilo zijn en de andere keer per stuk. Dat zie je bijvoorbeeld bij watermeloenen, naar ook bij prei. Hoe dan ook is het altijd verstandig om het bordje te bekijken. (Al is het maar omdat die prijzen de ene keer per kilo zijn en de andere keer per pond...)

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lang verhaal kort: ik heb niet goed gekeken en ben van m'n eigen aanname uitgegaan.

De Jumbo doet niets anders dan andere supermarkten.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door juliomariner »

Sorry maar wat een non topic. Het zou anders zijn dat er op het kaartje per stuk staat en er wordt bij de kassa per gewicht afgerekend

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door scontra »

@kriti-Klant,

Even "kriti"op deze "klant" !! :mrgreen:

:idea: Alvorens hier op uw topic zal reageren, zou het u netjes staan eerst eens te reageren op de gegeven reacties in uw topic van 19 juni jl. betreffende de aardappelprijs bij Jumbo.

Hier wel uw vuiltje over de prijsstelling bij Jumbo droppen, maar vandaag alweer profiteren van de u passende aanbieding(en) bij diezelfde supermarkt keten.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

scontra schreef:
20 aug 2019 10:17
Alvorens hier op uw topic zal reageren [...]
Zo te zien bent u al begonnen met reageren.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door grun »

Persoonlijk vind ik het gewicht van brocolli niet zo heel boeiend, want de stronk gooi ik toch weg. Hoewel er ook mensen zijn die beweren dat dat juist het lekkerste is.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik eet zelden broccoli, maar het hart van de stronk van bloemkool is zeker het lekkerst, maar ongekookt uiteraard.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door juliomariner »

Van de stronk kan prima een lekkere soep gemaakt worden

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door scontra »

Klaas Jan schreef:
20 aug 2019 10:52
scontra schreef:
20 aug 2019 10:17
Alvorens hier op uw topic zal reageren [...]
Zo te zien bent u al begonnen met reageren.
En u weer op mij, maar wat vindt "u" eigenlijk van de opmerking(en) die Ts. heeft jegens Jumbo (zonder Visma in dit geval) :wink:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door renewouters »

Je ziet toch wat je in je mandje legt en hoeveel dat kost? Het maakt toch helemaal niet uit of die prijs dan per stuk of per gewicht is? Het zal toch niet zo zijn dat je er thuis opeens achterkomt dat je een kleine (of extra grote) brocolli hebt gekocht.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies Renewouters en alleen omdat TS blijkbaar moeite heeft om de schapkaartjes te lezen wordt er al weer 2 paginas aan dit non topic besteed en geeft TS ook nog steeds nergens antwoord op. Topic kan dus net zo goed gesloten worden.

Arizonakid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Jumbo's kleine letters

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zo zien we maar weer dat de moderne mensch nog vele zware problemen kent.

Echt.

Gesloten