LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bank blijkt te groot na levering

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Foes
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2015 23:09

Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door Foes »

Tijdens mijn aankopen in de winkel is er absoluut niet gesproken over annuleringskosten, vandaag ontvang ik de factuur en helemaal onderaan staat “ de klant is op de hoogte gebracht van de annuleringskosten van 30%”.
Ik was daar samen met nog iemand en ook deze persoon is absoluut zeker dat dit niet is genoemd.
De verkoopster was vooral gericht op een deal binnenhalen en haar manier van verkopen lag tegen het agressieve aan hierdoor ben ik overstag gegaan en zit ik nu met 2 extra producten die eigenlijk veel te groot zijn voor mijn appartement.

Kan ik hier nog iets aan doen of heb ik nu gewoon pech?

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als het goed is hebt u de algemene voorwaarden ontvangen bij de aankoop. Daarin staat dergelijke voorwaarden. Daarbij is het ook bekend dat koop ook echt koop is in een winkel.
Of er iets aan te doen is hangt van de verkoper af. U kunt het natuurlijk altijd aangeven hoe u het verkoopgesprek ervaren hebt en of er een mogelijkheid is tot aanpassing van de order.

Foes
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2015 23:09

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door Foes »

Nee dit herinner ik me niet, ik heb alleen digitaal voor de aankoop getekend. Maar er staat letterlijk in dat ze mij op de hoogte hebben gebracht hierover en dat is niet het geval?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door crazyme »

U kunt ook geen gebruik maken van de mogelijkheid tot annuleren met bijbehorende annuleringskosten, dan moet u gewoon afnemen.

Dat bent u namelijk overeengekomen : u neemt producten af tegen volledige betaling.

Of u nu wel of niet op de hoogte was gesteld over de hoogte van de annuleringskosten : u zal het bedrijf toch schadeloos moeten stellen omdat u uw afspraak niet nakomt.

Of dacht u soms : ik doe net of ik gek ben en dan hoef ik niets te betalen ?
De verkoopster was vooral gericht op een deal binnenhalen en haar manier van verkopen lag tegen het agressieve aan hierdoor ben ik overstag gegaan
Een miskoop doet u gewoon zelf. Ga nu niet lopen klagen dat de verkoopster de schuld heeft aan uw eigen foute beslissing.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar dan zouden de annuleringskosten gelijk kunnen zijn aan de verkoopkosten. Dit is eigenlijk normaal bij aankoop in een winkel. Bij annuleringskosten van 30 procent komt U nog goedkoop weg. Annuleringsrecht geldt alleen bij verkoop op afstand, internet, telefoon, catalogus of dergelijke.

Jammer, zo is de wet.
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 20 feb 2020 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Foes
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2015 23:09

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door Foes »

Volledige betaling heb ik vandaag gedaan en daarbij ook de factuur pas ontvangen en toen zag ik die zin, dus in de winkel heb ik niet het volledige bedrag betaald, alleen een deal even snel gepind. Bij levering is de rest betaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door moederslink »

Het gaat natuurlijk niet alleen over deze annuleringskosten ...of je dat nu wel of niet van te voren weet.
Jammer om er dan achter te komen dat twee producten te groot zijn voor het appartement , maar dat is achteraf praten en een leer voor een volgende keer.

Probeer er met de verkoper uit te komen en af te spreken dat hij die 2 producten terugneemt tegen wat kwijting van de annuleringskosten als dat financieel lonend is en je quitte kunt spelen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door 16again »

Foes schreef:
20 feb 2020 20:33
Nee dit herinner ik me niet, ik heb alleen digitaal voor de aankoop getekend. Maar er staat letterlijk in dat ze mij op de hoogte hebben gebracht hierover en dat is niet het geval?
De algemene voorwaarden dienen wel correct ter hand gesteld te worden.
De bewijslast hierin ligt bij verkoper. Dit kan met extra handtekening op de overeenkomst.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij de Jumbo krijg je ook geen AV met de annuleringskosten van je noodschappen.

Waarom zou je in vredesnaam kunnen annuleren en nog wel kosteloos?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
20 feb 2020 21:22
De algemene voorwaarden dienen wel correct ter hand gesteld te worden.
De bewijslast hierin ligt bij verkoper. Dit kan met extra handtekening op de overeenkomst.
Maar TS heeft niet geannuleerd! Hij heeft de banken ontvangen en komt nu tot de conclusie dat ze te groot zijn. Het lijkt er meer op dat hij in de veronderstelling is dat hij nog kan annuleren voor 30% en ik denk dat TS zich hierin vergist!

Hele punt of hij wist van die 30% is compleet niet relevant want daarvoor had hij de bestelling moeten annuleren, dit heeft hij niet gedaan hij heeft het gewoon ontvangen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door 16again »

Niet ter hand stellen kan gevolgen hebben die verder gaan dan vernietigen van een beding uit die voorwaarden:
TS kan ook stellen, dat indien de voorwaarden wel correct ter hand gesteld waren, hij minder lichtvaardig getekend zou hebben, en eerst nog eens thuis was gaan meten of het past.

En dan hebben we het niet meer over hoogte van annuleringskosten, zonder dat de voorwaarden van toepassing zijn , maar over het ontbinden van de koop.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door moederslink »

sylvesterb schreef:
20 feb 2020 21:42
(...)
Maar TS heeft niet geannuleerd! Hij heeft de banken ontvangen en komt nu tot de conclusie dat ze te groot zijn. Het lijkt er meer op dat hij in de veronderstelling is dat hij nog kan annuleren voor 30% en ik denk dat TS zich hierin vergist!

Hele punt of hij wist van die 30% is compleet niet relevant want daarvoor had hij de bestelling moeten annuleren, dit heeft hij niet gedaan hij heeft het gewoon ontvangen.
Exact.
We kunnen wel weer 8 pagina.s vol kliederen met de vraag of er wel of niet op de juiste manier de eventuele annuleringskosten zijn vermeld, hetzij schriftelijk, hetzij mondeling ,maar hij heeft ook ( nog) niets geannuleerd en wil , in principe , ook niets annuleren maar heeft alleen 2 te grote producten ontvangen die niet passen ....vandaar mijn ( praktische) oplossing:
moederslink schreef:
20 feb 2020 20:49
(...)
Probeer er met de verkoper uit te komen en af te spreken dat hij die 2 producten terugneemt tegen wat kwijting van de annuleringskosten als dat financieel lonend is en je quitte kunt spelen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door 16again »

PietertjeTwee schreef:
20 feb 2020 21:48
16again schreef:
20 feb 2020 21:43
En dan hebben we het niet meer over hoogte van annuleringskosten, zonder dat de voorwaarden van toepassing zijn , maar over het ontbinden van de koop.
Op grond waarvan zou TS de koop kunnen ontbinden dan? Nergens blijkt uit dat de winkel is tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst.
De grond ligt in de totstandkoming van de overeenkomst.
Maar omdat de overeenkomst al is uitgevoerd, is dat natuurlijk een gepasseerd station.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door 16again »

Voorwaarden niet ter hand gesteld. Daarmee nagelaten klant te informeren over annuleringskosten. Met die kennis had klant mogelijk een andere keuze gemaakt ten tijde van aankoop.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door moederslink »

Vandaag de factuur ontvangen met daarop vermeld de 30% annuleringskosten en tóch heeft TS gelijk vandaag het grootste deel , het restant, betaald.
Wat wil je dan nog?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door 16again »

Zoals ik al opmerkte, doordat overeenkomst is uitgevoerd (er is geleverd), is dit een gepasseerd station.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door moederslink »

Juist...zo heb ik jouw reactie ook gelezen.
Daarom begrijp ik niet zo goed waarom er nog verder over gediscussieerd moet worden, over ontbinden of over annuleren .
Ts heeft vandaag de nota ontvangen én betaald.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

moederslink schreef:
20 feb 2020 23:38
Juist...zo heb ik jouw reactie ook gelezen.
Daarom begrijp ik niet zo goed waarom er nog verder over gediscussieerd moet worden, over ontbinden of over annuleren .
Ts heeft vandaag de nota ontvangen én betaald.
Heb het topic ook gerapporteerd, want de werkelijke vraag van TS is:

"Ik heb een twee banken besteld, ontvangen, betaald en die blijken te groot te zijn, kan ik nog onder aan aankoop uit?"

Om TS daarop antwoord te geven:

Bel Goossens eens en leg je probleem uit. Mijn advies is om hierbij de schuld geheel bij jezelf te leggen (zover ik hier lees klopt dit ook). Soms doen bedrijven je nog wel eens verrassen in hun service/coulance. Zeker als je hierbij jezelf kwetsbaar opstelt. Beginnen over de 30% annuleringskosten is zoals je al hebt kunnen lezen compleet zinloos en zal je probleem niet oplossen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik weet niet of het over 2 banken gaat, TS heeft het over 2 producten, maar idd in de topictitel wordt gesproken over bankstellen .
Wel een beetje bijzonder dat je kennelijk niet van te voren de ruimte goed opgemeten hebt.
Mijn voorstel zou zijn....lever deze 2 producten weer in en koop daar andere producten , mogelijk tegen kwijting van die 30 % .
Probeer er samen uit te komen.

Foes
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2015 23:09

Re: Bank blijkt te groot na levering

Ongelezen bericht door Foes »

moederslink schreef:
20 feb 2020 23:31
Vandaag de factuur ontvangen met daarop vermeld de 30% annuleringskosten en tóch heeft TS gelijk vandaag het grootste deel , het restant, betaald.
Wat wil je dan nog?
Ik had inderdaad een andere keuze gemaakt en absoluut niet die aankoop gedaan.
Ik vind alles mooi alleen te groot. Ik mis ook het stukje advies waar ze in de zaak ook mee lopen te pronken.

Gesloten