Wil jij een ViaTim Punt worden?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door witte angora »

ViaTim werkt samen met onder andere DHL, DPD en andere bedrijven. De bedoeling is dat particulieren tegen een vergoeding pakketjes van buurtgenoten aannemen en eventueel retourverzendingen verzorgen. De pakketdienst komt de pakketjes tussen 16.00 en 18.00 uur afleveren; Buurtbewoners kunnen tussen 18.00 en 21.00 uur hun pakketje bij je ophalen.

Uiteraard zijn er een aantal voorwaarden aan verbonden. Je zult iedere avond thuis moeten zijn, en je moet op de begane grond wonen. Als voordelen worden genoemd: leuke bijverdienste en meer contact met mensen in de wijk.

Stel dat iemand dit zou overwegen:
- Is het wel mogelijk dit als particulier te doen, of zal je uiteindelijk toch al zelfstandige aangemerkt worden?
- Zal het bij een bijverdienste blijven of zal er uiteindelijk toch een aardig extra inkomen uit komen rollen?
- Stel dat iemand een uitkering heeft. Wat voor invloed kan dit op de uitkering hebben?
- Stel dat iemand in een huurwoning zit. Zal een (sociale) verhuurder hier toestemming geven, c.q. moet je dit melden?
- Hoeveel ruimte in huis zal je beschikbaar moeten hebben?
- Zijn er nog andere dingen belangrijk om te weten voordat iemand zich aanmeldt?

Voor meer informatie: https://viapunt.viatim.nl/dhl-buurtpunt/

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit worden inkomsten uit andere arbeid. En uiteraard wordt dat gekort op bijstand en heeft het invloed op de toeslagen en dergelijke.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Veel vragen, weinig concrete antwoorden mogelijk, lijkt mij.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Is het wel mogelijk dit als particulier te doen, of zal je uiteindelijk toch al zelfstandige aangemerkt worden?
Dat hangt er vanaf. Sowieso moet je je inkomsten opgeven, natuurlijk. De grens om als zelfstandig aangemerkt te worden is niet hard, maar casuistisch.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Zal het bij een bijverdienste blijven of zal er uiteindelijk toch een aardig extra inkomen uit komen rollen?
Dat hangt er vanaf. Er is niets zinnigs te zeggen over hoeveel mensen bij jou in de buurt er gebruik van gaan maken. En dus ook niet over hoeveel je gaat verdienen.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Stel dat iemand een uitkering heeft. Wat voor invloed kan dit op de uitkering hebben?
Dat hangt er vanaf. Bij sommige uitkeringen strekt extra inkomen altijd in mindering, bij andere uitkering nooit.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Stel dat iemand in een huurwoning zit. Zal een (sociale) verhuurder hier toestemming geven, c.q. moet je dit melden?
Dat hangt er vanaf. Het is maar net wat er in je huurcontract staat.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Hoeveel ruimte in huis zal je beschikbaar moeten hebben?
Dat hangt er vanaf. Je hebt immers geen idee over hoeveel mensen er gebruik van gaan maken, hoe groot die pakketten zijn, en hoe lang ze er blijven staan.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Zijn er nog andere dingen belangrijk om te weten voordat iemand zich aanmeldt?
Ja, denk aan je toeslagen. En vraag jezelf af of je het de moeite waard vindt. Ik zou al gauw denken "veel gedoe voor vermoedelijk weinig geld", maar anderen doen het wellicht meer voor sociale contacten dan voor het geld. Oftewel: het hangt er vanaf ;)

Lowieze
Berichten: 6541
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Persoonlijk zou ik het erg vervelend vinden om daarvoor tussen 16.00 en 21.00 verplicht thuis te blijven.
Hoeveel krijg je per pakket, 25 cent?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
17 feb 2021 15:16
Hoeveel krijg je per pakket, 25 cent?
De vergoeding is ook altijd mooi meegenomen. Voor het ontvangen en verzenden van pakketten krijgen de particulieren €0.25. Later op de dag komen de buurtgenoten dit pakket dan ophalen. Voor het het leveren en afhalen van het pakket aan de buren is de vergoeding €0.60.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Revoked »

Vier huizen in "onze straat". Ik denk niet dat dat iets gaat worden in buitengebied.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Is het wel mogelijk dit als particulier te doen, of zal je uiteindelijk toch al zelfstandige aangemerkt worden?
Je verdiend er niet zoveel aan dat je als ondernemer gezien gaat worden. Je mag en kan particulier gewoon wat bijverdienen, mits te dat opgeeft.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Zal het bij een bijverdienste blijven of zal er uiteindelijk toch een aardig extra inkomen uit komen rollen?
Reken je maar niet rijk. De opbrengsten wegen niet op tegen het werk dat je er mee hebt. Je hebt het over hooguit een paar tientjes per maand.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Stel dat iemand een uitkering heeft. Wat voor invloed kan dit op de uitkering hebben?
Het kan dat de verdiensten afgetrokken worden van de uitkering.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Stel dat iemand in een huurwoning zit. Zal een (sociale) verhuurder hier toestemming geven, c.q. moet je dit melden?
In ieder geval bij de buren melden. Die van ons waren er niet blij mee gezien de hoeveelheid mensen die wij over de vloer kregen.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Hoeveel ruimte in huis zal je beschikbaar moeten hebben?
Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag is de gang meer dan voldoende. Op woensdag kregen wij altijd auto’s vol. Mensen bestellen in het weekend, dat wordt op maandag gepikt en dinsdag aangeboden wanneer er niemand thuis is. Het record staat op 50 pakjes op 1 dag.
witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
- Zijn er nog andere dingen belangrijk om te weten voordat iemand zich aanmeldt?
Alleen doen als je toch thuis bent, er gelegenheid is om auto’s kwijt te kunnen en als je tegen boze gezichten kan.

Omdat mijn vrouw toch altijd thuis werkt en onze buren alles online bestellen en toch bij ons binnen kwam dachten wij dat het handig was om er iets aan te verdienen. De eerste dagen begonnen rustig, maar de woensdagen waren niet leuk meer. Daarbij kwam DHL op verschillende momenten (dus ook veel te vroeg) en soms ook niet. Wij wonen in een smalle straat en met 4500 aangesloten huishoudens gekoppeld aan onze postcode was na 3 dagen de gang en keuken vol. Een zak met kleding van Wehkamp gaat nog, maar een stelletje die bijna ouders werd van een tweeling en voor beide auto’s autostoelen kocht en het een week liet staan was minder leuk. Uiteindelijk ben ik overdag met de bakfiets op stap gegaan om de pakketten te bezorgen.

Het doel van Viatim is dat er overal in alle wijken een punt komt. Dan neem je alleen pakjes aan voor jouw straat en een paar omliggende straten.

Wij zijn er vrij snel weer mee gestopt. Bij toeval kwam ik er achter dan even later iemand anders in de wijk er mee was begonnen, maar die was na een maand er ook al klaar mee. Het klinkt allemaal leuk, maar een avondje weg gaat niet en vakanties moeten goed van te voren gepland en besproken worden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
17 feb 2021 15:21
Lowieze schreef:
17 feb 2021 15:16
Hoeveel krijg je per pakket, 25 cent?
De vergoeding is ook altijd mooi meegenomen. Voor het ontvangen en verzenden van pakketten krijgen de particulieren €0.25. Later op de dag komen de buurtgenoten dit pakket dan ophalen. Voor het het leveren en afhalen van het pakket aan de buren is de vergoeding €0.60.
Dus voor die €0,60 moet je zelf naar de mensen toe in de hoop dat ze er zijn. Dat kan weer niet tijdens de openingsuren, of je zal de app op meerdere telefoons moeten zetten. En dat kwartje per pakket die ze thuis komen ophalen is een lachertje. Om €100 te verdienen moet je dus 400 pakjes laten ophalen. Dat is gemiddeld 20 pakjes per dag. Op de woensdag na gaat je dat niet lukken. Je hebt het eerder over tientjeswerk.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daarom zou ik er nooit aan beginnen. Veel te veel gezeik voor bijna niets.

Lowieze
Berichten: 6541
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik lees dit op hun site:

“Als ViaPunt ben je een zelfstandig ondernemer. Je bent zelf verantwoordelijk voor de diensten die je levert en de administratie. “

Je zult dit, als je WAO ontvangt, sowieso aan het UWV moeten doorgeven.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je zelfstandig ondernemer wordt is het nog maar de vraag of je recht hebt op welke uitkering dan ook.

Daarom heb ik dit topic aangemaakt. Niet eens voor mezelf, ik heb er geen interesse in. Heb er sowieso geen behoefte aan de hele middag/avond verplicht thuis te blijven. Het kan ook niet, want ik woon op een bovenverdieping, dat gaat DHL niet accepteren, en zowel de afhalers als mensen op de galerij zouden er niet blij mee worden. Maar het zou me niks verbazen als er mensen zijn die hier 'kansen' in zien. Uit de reacties blijkt, en dat vermoeden had ik al, dat het wel eens vies tegen kan vallen. Hopelijk kan de informatie in dit topic hen helpen een betere afweging te maken dan als ze uitsluitend op de informatie van ViaTim afgaan. Mits ze natuurlijk verder zoeken en op dit topic uitkomen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Doe het niet. Je kan het een leuk idee vinden, maar zal bedrogen uitkomen. De pakketsector maakt onderdeel uit van de "race to the bottom" economie.

En die wil je zeker niet letterlijk in huis halen.

Het genereert ook aanloop naar jouw woning. En die aanloop kan leiden tot ergernis van je directe buren.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door gosewijn »

En ik garandeer je dat ze ook op zondag ochtend om 9 uur bij je op de stoep staan .

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
17 feb 2021 15:02
Stel dat iemand dit zou overwegen:
- Is het wel mogelijk dit als particulier te doen, of zal je uiteindelijk toch al zelfstandige aangemerkt worden?
Deze vraag verdient meer uitleg voordat deze beantwoord kan worden. Wil je de wettelijke regel weten voordat iemand voor de wet IB ondernemer is, of wanneer voor de wet OB eventueel men als ondernemer wordt aangemerkt, of .... ?

In aanvulling daarop, wil je de wettelijke regels weten of wil je ook een inschatting van de te verwachten verdiensten en tijdsbelasting die het je kost?
Laatst gewijzigd door kuklos op 17 feb 2021 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Totaal niet aantrekkelijk.

Offer vrije tijd op voor een eventuele vergoeding van een paar cent? Mijn tijd is heel wat kostbaarder dan dat. Daarnaast, ik zie de toegevoegde waarde niet. Als het mogelijk is, krijgen mijn het buren pakketje al. Maar als ik weet dat ik die dag niet thuis ben laat ik het wel ergens anders bezorgen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Methusalah schreef:
17 feb 2021 16:42
Totaal niet aantrekkelijk.

Offer vrije tijd op voor een eventuele vergoeding van een paar cent? Mijn tijd is heel wat kostbaarder dan dat. Daarnaast, ik zie de toegevoegde waarde niet. Als het mogelijk is, krijgen mijn het buren pakketje al. Maar als ik weet dat ik die dag niet thuis ben laat ik het wel ergens anders bezorgen.
Het idee erachter is dat centrale afhaalpunten verdwijnen en alles lokaal wordt weggebracht. Als iemand niet thuis is wordt het pakje in de buurt bij een ophaalpunt afgeleverd. De ontvangende partij hoeft dan niet zo ver te rijden om het pakje op te halen. Het idee is leuk, de uitvoering wat minder.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan me uit efficiency oogpunt voorstellen dat het helemaal niet zo'n gek idee is. In plaats van de hele dag bij mensen aanbellen die niet thuis zijn, de hele bus in één keer bij een centraal punt in de wijk afgeven, en de mensen kunnen het ophalen wanneer het hun uitkomt.

Maar inderdaad, als het tientjeswerk is, en ondertussen staan je gang, keuken en slaapkamer vol met spullen van een ander (hoe wordt dat overigens verzekerd?), terwijl er ook nog een hoop haken en ogen aan vast zitten, dan is de uitvoering inderdaad wat minder.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is gewoon weer een kostenreductie. Pakketautomaten lijken niet van de grond te komen. Die vergen forse investeringen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
17 feb 2021 17:24
....... , als het tientjeswerk is, ........
Ik ga even uit van de 25 cent per pakje. Dat is dus €1,00 voor 4 pakjes en €10,00 voor 40 pakjes. Je hebt dus al 41x keer iemand aan de deur voor een tientje. En dan reken met de eerste keer gelijk 40 pakketjes gedropt en de 40 pakketjes elk voor een andere persoon apart opgehaald worden. Om €100 te verdienen hebben we het dan al over 400 pakketjes.

Om het even heel expliciet te maken. Met €0,25 per pakket; en je wil een modaal salaris verdienen (stellen we op €1.500 per maand) dan hebben we het over 6.000 paketten. Zesduizend paketten. Oftewel 1.500 per week.
Stel je hebt per klant 1 minuut nodig, dan is dus 1.500 minuten per week is 25 uur per week.

Of dat aantrekkelijk is moet ieder voor zich bepalen.

En dat is nog als we ervan uitgaan dat je inderdaad zoveel pakketjes krijgt, want een hoeveelheid pakketten garanderen ze niet begrijp ik.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wil jij een ViaTim Punt worden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je betaalt huur of hypotheek voor je woning maar voor de pakketopslag krijg je geen vergoeding. Je stookkosten gaan ook omhoog tenzij je aan een gesloten portiek woont. Je kan te maken krijgen met rare en/of vieze geurtjes in huis (stinkpakketten). Het gaat natuurlijk helemaal nergens over. Voor een tientje per pakketje doe ik mee.

Gesloten