LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verkoop alcoholvrije dranken

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
hjlcuijpers
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2011 22:54

verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door hjlcuijpers »

Hallo,
Mag mijn zoon/dochter wel alcoholvrij bier of andere drankjes (Jillz, Wiekse 0% ed) kopen als ze nog geen 16 jaar is? Wat is het beleid van de winkels, omdat er GEEN alcohol inzit. En wat zegt de wetgeving hierover?

papa Eric.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door tennis »

HOE OUD MOET JE ZIJN OM ALCOHOL TE KUNNEN KOPEN ?

Jongeren vanaf 16 jaar kunne zwakalcoholhoudende drank kopen en jongeren vanaf 18 jaar sterke drank. Alcohol is een stof die in grotere hoeveelheden giftig is. Hoe kleiner het lichaam en hoe jonger iemand is des te schadelijker de werking van alcohol. Daarom is de leeftijdsgrens van 16 jaar in de wet opgenomen. De wet bepaalt dat jongeren beneden de 16 nergens alcohol kunnen kopen. Ook aan ouderen mag geen drank verkocht worden als die kennelijk bedoeld is voor een jongere die zelf nog geen alcohol mag kopen.

De verkoper van alcohol is volgens de wet verplicht om de leeftijdsgrenzen van 16 en 18 jaar in acht te nemen. Wie toch zwakalcoholhoudende drank aan jongeren beneden de 16 en sterke drank aan jongeren beneden de 18 jaar verkoopt is strafbaar.
Een overtreder kan een zware boete krijgen en loopt bij herhaaldelijk overtreden het risico dat de vergunning om drank te verkopen wordt ingetrokken. Voor alle duidelijkheid: jongeren beneden de 16 jaar mogen thuis wel alcohol drinken. Daar gelden de wettelijke regels niet. De wetgever vindt dat ouders en hun kinderen het beste zelf kunnen bepalen hoe zij thuis met alcohol omgaan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Papa Eric,
Is Jillz er dan ook in een alcoholvrije variant ? De gewone Jillz bevat in ieder geval wel alcohol.

Ik zou het antwoord overigens niet weten. Het zou voor de hand liggen dat het mag, echter het kan zo maar voorkomen dat het beleid van de winkel is het totaal niet te doen, omdat het voor degene aan de kasse misschien lastig zou kunnen zijn om alle dranken te bekijken of er nu wel of geen alcohol zit in de specifieke biersoort bijvoorbeeld.

U kunt het ook eens aan de plaatselijke slijter vragen of aan STAP. www.stap.nl

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door tennis »

Papa Eric vraagt, of zijn dochter alcoholvrije dranken mag kopen en niet in welke flesjes alcohol inzit.
Het gaat om de wettelijke kant, en niet wat de slijter zegt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

tennis schreef:Papa Eric vraagt, of zijn dochter alcoholvrije dranken mag kopen en niet in welke flesjes alcohol inzit.
Het gaat om de wettelijke kant, en niet wat de slijter zegt.
Papa Eric haalde als voorbeeld Jillz aan als zijnde alcoholvrij. Ik ken alleen het soort waar alcohol inzit, vandaar dat ik het vroeg. Als dit de enige soort is die op de markt is, moet papa Eric zich eerst eens verdiepen in wat wel en niet alcoholvrij is.

Daarnaast stelde papa Eric ook de vraag wat het beleid is in de winkel naast de wettelijke kant.

Overigens, als je stelt dat papa Eric de vraag stelt of jongeren <16 alcoholvrij mogen kopen, begrijp ik het citaat niet van je eerdere post. Die gaat namelijk over (zwak) alcoholhoudende dranken.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door JtC »

Ik heb inderdaad ook de indruk dat "alcoholvrij" door de TS verkeerd wordt geinterpreteerd...

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door tennis »

Waarom zouden alcoholvrije dranken niet aan jongeren beneden 16 jaar verkocht mogen worden.
Een fles cola is ook alcoholvrij, en mag ook van kinderen beneden 16 jaar gekocht worden.
Het woord alcoholvrij zegt toch wat er in het flesje zit, of zie ik het verkeerd?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door JtC »

Mogelijk bedoelt TS met "alcoholvrij" "zwakalcoholhoudend", aangezien hij een drankje aanhaalt als zijnde alcoholvrij, terwijl er wel degelijk alcohol in zit.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

tennis schreef:Waarom zouden alcoholvrije dranken niet aan jongeren beneden 16 jaar verkocht mogen worden.
Een fles cola is ook alcoholvrij, en mag ook van kinderen beneden 16 jaar gekocht worden.
Het woord alcoholvrij zegt toch wat er in het flesje zit, of zie ik het verkeerd?
Lijkt mij ook inderdaad.
Toch kan ik me wel voorstellen dat het beleid van supermarkten anders kan zijn. Dat ze bijvoorbeeld stellen dat er geen enkel bier (ook die met 0,0%) aan iemand van bv. 15 verkocht mag worden. Om het voor de kassamedewerker niet onnodig ingewikkeld te maken en de kans op vergissingen uit te sluiten.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door tennis »

Emmy75 schreef:
tennis schreef:Waarom zouden alcoholvrije dranken niet aan jongeren beneden 16 jaar verkocht mogen worden.
Een fles cola is ook alcoholvrij, en mag ook van kinderen beneden 16 jaar gekocht worden.
Het woord alcoholvrij zegt toch wat er in het flesje zit, of zie ik het verkeerd?
Lijkt mij ook inderdaad.
Toch kan ik me wel voorstellen dat het beleid van supermarkten anders kan zijn. Dat ze bijvoorbeeld stellen dat er geen enkel bier (ook die met 0,0%) aan iemand van bv. 15 verkocht mag worden. Om het voor de kassamedewerker niet onnodig ingewikkeld te maken en de kans op vergissingen uit te sluiten.
In de supermarkten staat in het algemeen, dat beneden 16 jaar geen alcohol (mag)verkocht worden.
Ik heb geen dochter van beneden 16 jaar, maar ik zou als ik papa Eric was, toch bij de supermarkt of slijterij zelf informeren, dan weet hij het uit eerste hand.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door tiptoo »

tennis schreef:

In de supermarkten staat in het algemeen, dat beneden 16 jaar geen alcohol (mag)verkocht worden.
Ik heb geen dochter van beneden 16 jaar, maar ik zou als ik papa Eric was, toch bij de supermarkt of slijterij zelf informeren, dan weet hij het uit eerste hand.

mee eens , maar volgens mij mag het wel , het is alcoholvrij.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door dirkib »

"zwak alcoholisch" staat voor dranken tot 15 vol% alcohol, daarboven is het "sterk alcoholisch". Bier en wijn zijn dus zwak alcoholisch, en rum, wiskey etc. zijn sterk alcoholisch. De leeftijdsgrenzen zijn 16 resp. 18 jaar. Dan heb je ook nog "alcoholarm" voor de lichtere varianten, maar "alcoholvrij" mag alleen gebruikt worden voor dranken met max. 0,1% alcohol. 0 kan nooit helemaal 0 zijn, en je moet er heel wat van drinken voordat dit effect heeft, laat staan schadelijk effect. Er is b.v. ook geen verkoopverbod voor kersenbonbon, of wiskeysaus, voor kinderen onder de 16 jaar om maar iets alcoholhoudends te noemen. Denk ook aan een enigszins bruine banaan, licht gegiste jam, ook daar zit dan wat (maar dan wel weinig) alcohol in.

Die arme kassamedewerkers hoeven echt niet alle varianten van alle dranken te kennen, er komt bij het inscannen vanzelf "leeftijdscontrole" op hun scherm te staan wanneer het om alcoholhoudende drank gaat. Sommige supermarkten hanteren dan om discussies te vermijden dat iedereen tot aan 21 jaar gecontroleerd wordt. Van een slijter wordt meer productkennis geeist, en mogen kinderen onder de 16 niet eens zonder begeleiding naar binnen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door kweenie »

Een drank is een alcoholhoudende drank als er meer dan 0,5 % alcohol in zit. Alcoholvrij/-arm bier mag dus ook door kinderen worden gekocht.

ellal

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door ellal »

Proost dan maar en bedankt voor de tip.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Wat een leugen zeg, alcohol is alcohol (alcohol is drugs het is tevens de heftigste drugs die er bestaat) de hoeveelheid is niet van belang of van toepassing.
Simpele vraag is alcohol goed of slecht voor een kind!!!!!!?
We rechtvaardige het door te zeggen dat het wel meevalt of we praten ineens over wiskeysaus,wat een vergelijking in verhouding tot het welzijn van kinderen.
Mensen open nou toch jullie ogen.
Je kind al vroeg met gelijksoortige (zogenaamde alcoholvrije)drankjes in aanraking laten komen dat zorgt ervoor dat het steeds normaler word voor kinderen om vroeg te gaan drinken.
Meestal zeggen de ouders dit doet mijn kind toch niet, nee maar de supermarkten varen er wel bij.
16 jaar is een absurd lage leeftijd, even voor alle duidelijkheid de hersenen zijn pas op je 24 levensjaar volgroeit betekent dat iedere keer als een kind alcohol drinkt er hersencellen kapot gemaakt worden waardoor de ontwikkeling stagneert

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door manondoris »

helemaal mee eens koeloejoek!!!!!!! ouders die in deze tijd tegen hun 13 jarige kinderen op een verjaardag nog zeggen ,nou doe maar hoor 1 biertje mag wel hoor zijn in mijn ogen gewoon bezig met kinder mishandeling, probeer het in gods naam zo lang mogelijk tegen te houden als ze 16 of ouder zijn en uit mogen ben je er niet meer bij en hou je zoiezo je hart vast voor wat ze naar binnen werken.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door tiptoo »

@koeloejoek

denk je nou echt dat ouders niet verstandig genoeg zijn, daar heb je namelijk ouders voor en geen winkel personeel voor nodig!

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Ouders zijn wel verstandig hoor maar zeggen vaak geen nee meer tegenwoordig alles moet per slot van rekening toch mogen in Nederland..
Mijn kinderen adviseer ik juist om niets te proberen omdat ik ze vertel hoe slecht dit voor ze is.
Ander voorbeeld is dat er wetmatig is vastgesteld dat er op 16rige leeftijd drank verkocht mag worden, mijn kinderen die wijzen mij als ouder terecht zo van in de wet staat dat het dan mag.
Geloof mij daar steek ik direct een stokje voor ik bepaal voor mijn kinderen wat goed en wat niet goed is in deze niet de wet die zegt laat je kind maar drinken als ze 16 zijn en ik ga een stap verder want het word steeds schijnheiliger door nuances in de wet of bij de supermarkten...met slogans als alcohol op je 16de nu even niet dat staat in geen verhouding met de werkelijkheid
En veel ouders zien dit niet of zijn bang om tegen hun kinderen in te gaan, met als klap op de vuurpijl, door zichzelf wijs te maken dat wat er vroeger niet mocht nu maar gewoon moet kunnen op jonge leeftijd..
Grenzen zoeken is in deze niet voor kinderen nee is nee ook niet een klein beetje.

Ooh ja en de staat houdt de leeftijdsgrens laag vanwege de inkomsten die ze dan mis dreigen te lopen als deze verhoogd wordt. Is een heel belangrijk punt voor de Nederlandse regering....

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door tiptoo »

koeloejoek schreef:.

Ooh ja en de staat houdt de leeftijdsgrens laag vanwege de inkomsten die ze dan mis dreigen te lopen als deze verhoogd wordt. Is een heel belangrijk punt voor de Nederlandse regering....

nee hoor , want als er 18 jaar staat dan ga je tegen de wet in , want vanaf je 18 de ben je volwassen.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: verkoop alcoholvrije dranken

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Dus de wet bepaald in jou huis wat er gebeurd, nou in mijn huis bepaal ik dat.

Gesloten