LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vruchtensappen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Radar »

Er prijken steeds meer exotische namen op pakken vruchtensap. Maar is het wel zo exotisch wat je drinkt, of klinkt het alleen mooi?

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Sjors_B »

ik heb het idee dat er helemaal geen vruchten of natuurlijks inzit buiten het water, de rest is een chemische smaakcocktail.
De plaatjes op de pakken zijn dus misleidend.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Robjee »

En als het mooi klinkt, verkoopt het ook. Hetzelfde geldt voor het gebruik van termen als "Omega 3", "Bifidus Actiregularis", etc. Het klinkt interessant, wetenschappelijk en gezond.
Wat betreft de omega 3 vetzuren en de bacteriestam Bifidus actiregularis zijn er gezondheidsclaims die degelijk onderbouwd zijn.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Kwestie van lezen wat er op de verpakking staat.
Meestal er van 5% vruchtenconcentraat.
Concentraat is nep, sap is goed!

Maar dan moet je dus wel verder kijken dan het plaatje :-P

Pw888
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2005 18:09

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Pw888 »

Niet zo zeuren hoor. Producenten mogen toch wel een mooi plaatje op hun producten zetten. Je kan zelf lezen hoeveel en welk sap erin zit. Bovendien heten die producten meestal geen "sap" maar "drink" of zo. Dan weet je toch dat je geen sap koopt.

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Je kunt je natuurlijk overal druk om maken maar wat maakt het uit welk plaatje er op de verpakking staat, het gaat toch om de smaak en als die goed is dan maakt het mij niet uit wat er in het pak zit.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik vind het fantastisch mooi, hoe de consumenten hier worden beetgenomen.

Sinasappelsap met vruchtvlees. Staat toch nergens dat het vruchtvlees van de sinasappel moet zijn, logisch dat fabrikanten dan voor vruchtvlees van witte bonen kiezen.

Zit veel meer marge op, is dus goed voor de economie

phpnt
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2007 10:24

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door phpnt »

Misschien een vreemde reactie maar ga eens naar de groenteboer en koop een paar sinaasappelen of een grapefruit. Dan pas proef je hoe een vrucht smaakt. Trouwens ook bij de groenteboer verkopen ze mango's

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Shine »

(..) bij de groenteboer verkopen ze (..)
Welke groenteboer? Dit is een uitstervende 'winkelketen'.

Los daarvan: de vermeldingen op de verpakking mag wat mij betreft aanzienlijk duidelijker en completer.
Kassa heeft een leuk en interessant nieuw onderdeel in haar programma: Foodwatch.
Erg verhelderend en vooral openbarend.
Drinkyoghurts: 0% vet, maar ondertussen 6 suikerklontjes rijker. Tja!

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door pbarendse »

Miss Tascha schreef:Kwestie van lezen wat er op de verpakking staat.
Meestal er van 5% vruchtenconcentraat.
Concentraat is nep, sap is goed!

Maar dan moet je dus wel verder kijken dan het plaatje :-P
Al eens nagedacht waar dat vruchtensap vandaan komt, vooral in het geval van exotisch fruit? Juist ja, dat komt per boot of vliegtuig naar Nederland. Tel daarbij op dat vruchtensap voor een groot deel uit water bestaat en je beseft dat het vervoeren van concentraat veel voordeliger is. Kun je me uitleggen wat er zo nep is aan concentraat? Het is gewoon vruchtensap met het water er uit gehaald!

Als de sapproducenten alleen nog maar sap van ongeconcentreerd vruchtensap zouden maken, koopt geen hond het meer. Het wordt dan door de hogere vervoerskosten niet te betalen zo duur.

Dus kort samengevat: als je betaalbaar sap wilt blijven drinken, resten je 2 mogelijkheden: op de koop toe nemen dat met geconcentreerde sappen wordt gewerkt, of zelf persen!

jolandadehaanvz
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:30

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door jolandadehaanvz »

Het is best leuk al die appelsappen in de vruchtendranken maar ik heb een zoon met appelintollerantie. Het is best vervelend om voor hem een pakje sap naar school mee te geven. Helemaal als er niet op staat dat er appelsap in zit. Al die sinaasappelsap gaat best vervelen en leg maar eens uit aan een jochie van 4 dat hij het allemaal niet mag!

Goliathangelus
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 apr 2010 20:26

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Vruchtenconsentraat is wel degelijk vruchtensap Miss Tascha zo als zo mooi uitgelegt door pbarendse.
De sap produseerdende fabrieken gaan zelf nog een stap verder.
Het persen van bijvoorbeeld sinaasappelen word her beroemde of beruchte vruchtvlees er uitgehaald .
Het vruchtvlees word appart bewaard in de koeling.
Als er een klant er naar vraagt word het vruchtvlees er weer toegevoegt!

Om een bepaalde smaak goed tot zijn recht te komen worden er aan een *drank (*vruchten,yoghurt,melk)bepaalde zuren toegevoegt om de smaak te versterken.
Meestal gebruiken ze citroen zuur of appelsap.
Neem nu een frambose smaak,de framboos opzich zelf is erg flauw van smaak als je de vrucht gaat persen.
Dan kan je er meer suiker er aan toevoegen maar dat herkent de consument niet dat het frambozensmaak is,behalve aan de kleur.
Om een goede evenwicht aan smaak te verkrijgen is een zuurtje van belang en herkennen we de smaak van bijvoorbeeld de framboos.
Het is gek maar eigenlijk ook niet.
Ons voedsel natuurlijk of niet is ook een beetje scheikunde.
Verander je de struktuur,kleur en geur dan herkennen we de smaak niet of beleven we de smaak anders.
Ook het mengen van bepaalde smaken is van belang dat ze in goede verhouding zijn willen we bijvoorbeeld twee smaken herkennen .
Iets te veel van de ene dan proeven we andere smaak niet.
Ook temperatuur kan belangrijk zijn willen we een smaak proeven en niet te vergeten ons zelf(een verkoudheid)hoe goed herkenen we smaken?
Door de jaren heen veranderd onze smaak.
De fabrikanten hadden of hebben onze smaak ook een beetje veranderd en om de tuin geleid.
Pers eens een echte sinaasappel uit en het smaakt inderdaad anders dan uit een pak.
De rede is simpel..het sap is niet het zelfde en is het ook nooit.
Het is en blijf een natuur produkt dus jaar en seizoen gebonden.
Door het mengen van goede kwaliteit vruchten verkrijgt men de bepaalde smaak die men wenst te hebben.
Men vergeet dat het sap in het pak eerst verhit is waardoor de smaak toch iets anders word.
Toch vind ik het knap dat de fabrikant het toch lukt om een goede lekkere sap te winnen uit vruchten maar smaken verschillen natuurlijk.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Robjee »

Vruchtenconsentraat is wel degelijk vruchtensap Miss Tascha zo als zo mooi uitgelegt door pbarendse.
Vruchtenconcentraat plus water wordt verkocht als vruchtensap maar dit is het feitelijk niet. Wat gebeurt er met de microvoedingsstoffen zoals vitamines, mineralen, antioxidanten en bioactieve stoffen? Er worden stappen in het proces gezet die verschillen met die van 100% onbewerkt vruchtensap.
Dat het op deze manier gebeurt is begrijpelijk zoals pbarendse uitlegt. Maar dat is een andere discussie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door kweenie »

Veranderingen in "microvoedingsstoffen" komen vooral door het steriliseren, pasteuriseren en invriezen, en veel minder door of het wel of niet uit geconcentreerd sap komt. Als het sap zonder het te concentreren per schip naar Nederland zou komen, maar wel de overige bewerkingen zou ondergaan, dan zou dat door de bewerkingen dus ook afwijken van versgeperst sap.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Robjee »

Veranderingen in "microvoedingsstoffen" komen vooral door het steriliseren, pasteuriseren en invriezen, en veel minder door of het wel of niet uit geconcentreerd sap komt.
Dat er ook andere oorzaken voor de achteruitgang aan microvoedingsstoffen bestaan is irrelevant. Het vruchtensap wordt op deze manier samengesteld. Al kunnen de ingrediënten uiteindelijk gelijk zijn, de oorsprong ervan is dat niet. Het toegevoegde water is niet afkomstig van de vruchten waardoor het feitelijk geen 100% vruchtensap genoemd kan worden.
Synthetische vitamines worden ook samengesteld, hoewel de structuur uiteindelijk identiek is. Toch kan men deze niet 'natuurlijk' noemen.
Als het sap zonder het te concentreren per schip naar Nederland zou komen, maar wel de overige bewerkingen zou ondergaan, dan zou dat door de bewerkingen dus ook afwijken van versgeperst sap.
Maar dan kan men wel spreken van 100% vruchtensap. Of de smaak overeenkomt met vers vruchtensap is voor dit onderwerp niet van belang. Al zou sap uit concentraat beter smaken dan ongeconcentreerd vruchtensap, dan nog blijven de genoemde verschillen bestaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door kweenie »

Robjee schreef: Of de smaak overeenkomt met vers vruchtensap is voor dit onderwerp niet van belang. Al zou sap uit concentraat beter smaken dan ongeconcentreerd vruchtensap, dan nog blijven de genoemde verschillen bestaan.
Nou, dat is nu dus juist wat ik betwijfel... Het gaat bij niet om de smaak, maar juist om de door jou aangehaalde verschillen, die m.i. voornamelijk komen door het invriezen en pasteuriseren/steriliseren. Daarom denk ik dat het onttrekken van water en het er na de reis weer aan toevoegen minder invloed heeft op de samenstelling dan het steriliseren en invriezen.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Robjee »

Nou, dat is nu dus juist wat ik betwijfel... Het gaat bij niet om de smaak, maar juist om de door jou aangehaalde verschillen, die m.i. voornamelijk komen door het invriezen en pasteuriseren/steriliseren. Daarom denk ik dat het onttrekken van water en het er na de reis weer aan toevoegen minder invloed heeft op de samenstelling dan het steriliseren en invriezen.
Wil je hiermee zeggen dat sappen van concentraat niet meer gesteriliseerd/gepasteuriseerd worden voordat het in de winkels licht?

Na het indampen wordt het sapconcentraat gepasteuriseerd. Hierbij wordt het vijftien tot twintig seconden verhit bij 72 tot 73 graden Celsius. Zo worden mogelijke bacteriën, schimmels en virussen in het sap gedood. Ook enzymen die voor bederf kunnen zorgen, worden zo buiten werking gesteld. Aan concentraat kan het conserveermiddel sulfiet worden toegevoegd om gisten en schimmels tegen te gaan.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-h ... briek.aspx

Daarnaast verliest het concentraat het kenmerkende aroma. Dit wordt ook samen met het concentraat meegestuurd en later weer toegevoegd net als het water. Voor mijn gevoel kan ik dan niet spreken van 100% vruchtensap.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door kweenie »

Robjee schreef: Wil je hiermee zeggen dat sappen van concentraat niet meer gesteriliseerd/gepasteuriseerd worden voordat het in de winkels licht?
Nee, juist niet. Ik wil alleen zeggen dat (bij wijze van spreken) 80% van het verschil tussen vers sap en winkel-sap komt door het pasteuriseren of steriliseren en het invriezen en weer ontdooien, en dat misschien 20% van het verschil door het onttrekken en weer toevoegen van water komt.

En dat ik het dan wat overtrokken vind als je vanwege het onttrekken en weer toevoegen van water vindt dat het geen puur sap meer mag heten, terwijl de andere handelingen waarschijnlijk veel meer effect hebben op het verschil tussen vers sap en winkelsap.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Robjee »

En dat ik het dan wat overtrokken vind als je vanwege het onttrekken en weer toevoegen van water vindt dat het geen puur sap meer mag heten, terwijl de andere handelingen waarschijnlijk veel meer effect hebben op het verschil tussen vers sap en winkelsap.
Het gaat bij mij om de naamgeving. Puur sap betekent bij mij dat alle ingrediënten van de vruchten afkomstig moeten zijn. Al zou sap van concentraat een hogere voedingswaarde hebben, dan nog vind ik het onjuist om het puur vruchtensap te noemen.
Wat dat betreft maakt Wikipdia een goede indeling vind ik:

- vers puur sap
- puur sap
- sap uit concentraat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vruchtensap

Goliathangelus
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 apr 2010 20:26

Re: Vruchtensappen

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Ik denk wat de markt bedoeld met 100% puur sap is ZONDER extra toevoegingen van kunstmatig suiker, kleur,geur en smaakstoffen(tenzij het nodig mocht zijn).
Ongeacht het weghalen van water en het weer toevoegen,het verhitten van het sap(men wil toch niet ziek worden en ook de volgende dag nog sap drinken)blijf het toch 100% sap maar welis waar wel bewerkt.
Je kan je ook af vragen of bijvoorbeeld melk wel 100% melk is..(ook de melk producten smaakte vroeger anders)..

Gesloten