LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijvangst

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bijvangst

Ongelezen bericht door Radar »

Inmiddels bevindt de financiële wereld zich op het oog in rustig vaarwater. Toch is het handig om na te denken hoe u uw geld veilig kunt stellen. Want crisis of niet, de mogelijkheid dat banken omvallen bestaat altijd.

Naar de uitzending

Ad 56
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2008 22:29

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door Ad 56 »

Beste forum bezoekers,

het is diep en diep treurig, dat wanneer de vissers vis vangen, de netten brengen ook vissen boven water, die als bijvangst genoemd word.
Deze bijvangst moeten ze over boord gooiene, dood of niet dood, maar als ze nog levend zijn, zijn ze zo goed als geplet, door die netten.
Ik vind het ronduit schandalig, dat wanneer de vissers deze bijvangst aan wal brengen, dat zij daar torenhoge boetes voor krijgen.
Over boord gooien heeft naar mijn inziens ook totaal geen nut, en dit gebeurt op zeer grote schaal, om de toren hoge boetes te ontlopen.
Waar de vissers ook gelijk in hebben.
De grote schuldigen aan dit gebeuren, dat is de regering, en vooral die van landbouw en visserij.
Zij hebben dit gedoe in het leven geroepen.

Het kan naar mijn inziens ook geheel anders, de gevangen vis, sorteer dit op soort en grote, en stel daarop het quotum in, dat is veel eerlijker voor de vis en de visser.
Vis weggooien, dat heeft geen enkele zin, dat is een destructie van de vissoorten.
Men moet de gevangen vis gewoon aanlanden zoals men dat noemt, haal de bruikbare vis er uit, de vis die niet voor menselijke consumptie geschikt is,breng deze dan naar de dierentuinen in binnen en buitenland.
Zo blijft volgens mijn inzicht de visstand beter gewaarborgd.
De vissers moeten zich uiteraard wel aan hun quotum houden, de kilo's die men aanland.
Dit is veel beter voor het mileu en de visstand.

Mijn ouders hebben mij geleerd, zo weinig mogelijk eten weg te gooien, nee zeggen ze bij de regering en de EU, wat eigenlijk de grootste verkwisters zijn van ons aller milieu en ons geld, neem daar massaal aktie tegen, protesteer daar allemaal tegen, kom op voor de dieren en ons milieu, onze kinderen willen na ons ook nog genieten van de dieren en een gezond mileu.

Met vriendelijke groet,

Ad

engelandvaarder
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 feb 2010 21:11

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door engelandvaarder »

De financiële wereld was bijna verdronken door de bijvangst gelukkig wist Bos het hoofd boven water te houden, alvorens de stekker eruit te trekken hetgeen hem op veel bijvangst kwam te staan.

nhm.bakker
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 feb 2010 20:35

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door nhm.bakker »

Tros verkeerde topic geopend !

Ad 56
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2008 22:29

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door Ad 56 »

Hallo beste nhm bakker en engelandvaarder,

Het gaat wel lekker zo, hahahaha.

Ik begreep de opmerking van engelandvaarder al even niet, ik dacht, nou ja, zal wel zo horen.
Toen reageerde u nhm bakker, toen zag ik in eens wat er aan schorte.

Vind het eigenlijk best comisch.

Ik was al aan het denken, wie zit er nu mis.

Maar bijvangst, dat is een term die behoort bij de visserij.
Ik heb een behoorlijke tijd samen gewerkt met de AID landbouw en visserij, en was gedetacheerd bij de visserij controle, en ik snapte eigenlijk al direct niet, waarom de bijvangst niet werd aangeland.
Weg gooien van etenswaren, dat heeft geen enkele nut en zin, daar kan je andere dingen mee doen.
En quota is quota, bijvangst of niet.
Het milieu dient tenslotte beschermt te worden, zodat onze kinderen en hun kinderen er ook nog van kunnen genieten.
Kijk maar eens naar die Chinezen en die Jappen, die vernielen al genoeg natuur.
Het goede voorbeeld de tonijn stand in de Middelandse zee, kijk eens naar de walvis vangst, dan durven ze nog zo glashard te liegen dat het research is.
Dan wil ik wel eens weten wat een oceaan leeg roven is.
Gewoon kelderen die schepen van deze 2 naties, anders luisteren ze toch niet.

Ik heb dus ontzettend veel respect voor kapitein Watson van Sea Shepard, deze mensen doen veel goed werk, zouden veel meer steun moeten krijgen.
Green Peace daar tegen over, die maakt er veel woorden over vuil, maar doet mooi niets, terwijl Watson een mede oprichter is van Green Peace.

Ben zelf een donor lid van Grean Peace, maar die zouden van mij best meer geld gedoneerd kunnen krijgen, als ze eens mee gingen strijden met Sea Shepard.
Samen staan ze veel sterker tegen de walvis vloot van die rotte Jappen, met hun domme bijgeloof.
Ik koop per definitie niets wat uit Japan komt of gemaakt word, het word ook steeds moeilijker.

Waar moeten onze kinderen en kleinkinderen straks nog van genieten, van lege zeeën en oceanen??

Met vriendelijke groet,

Ad

engelandvaarder
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 feb 2010 21:11

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door engelandvaarder »

Watson van Sea Shepard en zijn bemanning zijn de echte helden Ad helemaal met u eens.

Trosradar opende 2 topics deze is dus verkeerd omschreven door de redactie !

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 19&t=80171

Groet;)

mark koornstra
Berichten: 0
Lid geworden op: 11 mar 2010 19:58

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door mark koornstra »

Bijvangst,

Geachte lezers/kijkers van Tros Radar,

Als garnalenvisser op de waddenzee was ik geschokt door de uitzending van Tros Radar van afgelopen week. Wij als garnalenvissers(hollandse garnalen) zijn namelijk druk bezig om MSC gecertificeerd te worden. Daarbij is bijvangst uiteraard een belangrijk onderdeel om dit certificaat te kunnen bemachtigen. Maatregelen om bijvangst te verminderen is het vissen met zeefnetten, deze netten geven de grotere vissen de mogelijkheid te ontsnappen. De kleinere vissen die wel aan boord komen worden (levend) overboord gezeefd. Een klein gedeelte van de gevangen vis wordt mee gekookt met de garnalen en een gedeelte van de vis die overboord gaat wordt geconsumeerd door de meeuwen.
De bijvangst (%) bij de Hollandse garnalen wordt onderzocht op dit moment door de certificeerder van het MSC label. De uitkomsten van dit onderzoek zullen worden meegenomen in diverse werkgroepen van vissers om de bijvangst zoveel mogelijk te verminderen.
Ik wil Tros Radar daarom uitnodigen om opnames te maken op ons schip om de fabeltjes rond de bijvangst bij de Hollandse garnaal uit de wereld te helpen.

Met vriendelijke groet,
Mark Koornstra (HA41)

RoelLemmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:52

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door RoelLemmer »

Het hele quotum gebeuren is dikke onzin. Wij nederlanders moeten weer het braafste van de klas zijn en onze vissers, die het met de hoge brandstofprijzen al moeilijk genoeg hebben, zo snel mogelijk beboeten als ze eens een paar visjes voor eigen gebruik te veel meenemen naar de wal. Schatkistspekken is het in mijn ogen.
Spanje en vele andere landen trekken zich niets aan van de quota en vissen er lekker op los.
25 jaar geleden reed ik nog wel eens met mijn vader naar Urk. Op de haven bij de oude visafslag lag er dan een kotter met verse vis te lossen. Pa ging naar de schipper en kocht een paar kisten vol rechtstreeks uit het ruim.
De schipper kreeg een goede prijs en wij superverse vis voor de komende maanden. Dat zou moeten kunnen met de bijvangst! Rechtstreeks van het schip.
Mark ik hou me aanbevolen!

Die vissers zouden eigenlijk altijd een redelijke prijs moeten krijgen, want er zijn me er inmiddels al een paar opgehouden zeg.

De Keuringsdienst van waarde had vorige week ook een interessant onderwerp over vis. Bekijk die maar eens.

Ad 56
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2008 22:29

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door Ad 56 »

Geachte forum bezoekers,

Er worden hier een paar goede opmerkingen geplaats, maar kan nog beter.
Wat dhr.Mark Koornstra verteld, dat is een zeer goede zaak, en zijn op de goede weg, en net wat hij dus zegt,kom dat ook eens filmen dan, de positieve zijde verdient altijd een bewijs met de camera.
Maar beste heer Koornstra, ik doelde dus echt niet op de garnalen visserij.

Ik had het dus over die hecktrawlers en die hele grote jongens van hecktrawlers van meer dan 100 meter lang.
Met hun moordende netten van een aantal voetbal velden groot,dat zijn de boosdoeners, niet de garnalen vissers.
Bij die grote jongens, daar zijn jullie garnalen visser de beste vissers die tenminste nog ergens op letten.

Ik heb jaren bij de vismijnen mijn werk gedaan, daar waren de vissermannen soms niet blij mee, en sommigen weer wel.

Maar de bijvangst bij die sleepnetten van de hecktrawlers die veroorzaken veel nevenschade, worden allemaal gemangeld en verstikt.
Dan zeg ik gooi deze geplette vis niet terug, heeft toch geen overlevingskansen.
Land deze aan, verkoop dit product, dan word er ook niets weggegooid.

Men moet ooit ergens beginnen, om het milieu te beschermen.

Dan een reactie op dhr. Roel Lemmer.

Vis quota, dat heeft echt wel zin, als er op gelet word, in ons land hebben we daar de AID voor, en natuurlijk zijn regels, de regels.
Net als op de weg, daar is natuurlijk niet iedereen het over eens.
Maar als de regelgeving duidelijk is, en dat geld dan voor heel Europa, dan weet een ieder waar hij zich aan dient te houden.
Overtreed je de regels, nou helaas, daar staan dus die sancties tegenover.

Een ieder is verantwoordelijk voor zijn gedrag, men overtreed willens en wetens de gestelde regels.
Met dit gegeven, kunnen de wetsdienaars de overtreders aanpakken, en dat geld dan uiteraard ook voor heel Europa, en alle Europeanen dienen zich te houden aan de regelgeving.
Ik wil dan wel eens bewijsstukken zien, dat men in andere landen zich niet aan de regels houden, want dan moet er de nodige aktie genomen worden via de EU.

En, de brandstof prijzen, daar hebben meerdere beroepen en bedrijven last van, niet alleen de visserij, moeten de transportbedrijven zich dan ook maar niet aan de gestelde wetten houden.
Ik moet er even niet aan denken zeg, wat voor een janboel word het dan?

Nee, een ieder is verantwoordelijk voor zijn daden, overtreed je een regel, dan volgt er een sanctie.
Ik zeg immers niet, dat een persoon iets moet doen waar hij voor gestraft kan worden.

Ik heb de ervaring met de controles die in ons land worden uitgevoerd, en steeds weer zijn het precies dezelfde vissers die weer over de schreef gaan, anderen daar tegenover, die houden zich netjes aan de regelgeving, hoe kan dat dan?

Maar zoals ik al zei, die bijvangst dar kan men niet zoveel aan doen, als al het vangtuig in orde is, de maaswijdte is volgens de norm, dan heeft de visser zijn verplichting gedaan.
Maar laat die binnenkuilen aan land.
Dat scheelt ook weer in de bijvangst.

En, die grote hecktrawlers, sloop deze allemaal, zorg voor het zelfde tonnage maar dan met meer kleinere schepen.
Dat heeft ook zijn kostenplaatje, dat ben ik helemaal eens.

Maar kijk die vis prijzen eens, een goede biefstuk is veel goedkoper, en die Alaska vissers, die krijgen ook nog eens lagere prijzen voor hun gevangen producten, dat zie je weer terug in de winkels, als je die producten ziet liggen in de vriezers.

Vergelijk dat maar eens, en dan hebben we het nog niet eens over de transportkosten van die producten, dat is volgens mij ook niet echt gratis.

Dan wilde ik het nog eens hebben over onze kinderen,hebben die geen rechten later om van de natuur te genieten.
Als daar op uw antwoord ja is, dan moeten er dus duidelijke regels zijn, of misschien nog eens goed bekeken worden of herzien worden.
We kunnen niet zomaar alle wateren leeg vissen.
Ik zie ook vaak programma's waar ze het hebben over, dat er helemaal geen schade is aangericht aan de visstanden, nou ja zeg, waar is al die paling dan gebleven, die blauwe tonijn, en ga nog maar even door.
Nee, we zijn aardig op weg, om alles te vangen, en als het te laat is, tja heren vissers, dan kunnen we alle schepen gaan slopen, dan heeft er niemand van u nog een boterham op het bord.

Het is helas niet anders.

Met vriendelijke groet,

Ad

RoelLemmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:52

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door RoelLemmer »

@Ad56

Geitewollensokken gepraat.
Nog nooit echt met een visserman gesproken zeker? Alleen gehandhaafd. De hele visserijsector gaat net als onze boeren naar de kloten! Straks kunnen we hier in Nederland helemaal niets meer zelf en zijn we lekker afhankelijk van de landen die geen boodschap hebben aan quota!
Bent u dan pas tevreden?
Als de vissers alles opvissen, zorgen ze voor hun eigen werkloosheid en zo dom zijn ze nu ook weer niet. Die brandstofprijzen hebben de vissers onevenredig veel last van en ze kunnen het moeilijk doorberekenen aan de consument, want dan verkopen ze niks meer. Buiten dat de handel, die er het meest aan verdiend, ook niet bereid is om iets in te leveren om de vloot te helpen.

Actie via de EU? Gaat goed met de EU hè? Nee, dat gaat veel te langzaam als het al lukt.
Buiten dat gaat u wel erg ver als u de schepen van de Chinezen en Japanners naar de kelder wilt jagen. Dat is moord meneer AD56 Dat vindt u als rijksambtenaar wel geoorloofd? Aanzetten tot moord?

De paling die uitsterft komt niet door de visserij, maar door alle gemalen die ze kapotmalen, doordat ze de zee niet meer kunnen bereiken (Nederland is immer hermetisch afgesloten) en omdat men graag glasaal eet in het middenoosten.

Ik blijf erbij! Het meeste is onzin.

Ad56
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2007 19:10

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door Ad56 »

Hallo zeg, beste heer Roel Lemmer,

Met alle respect trouwens, is ook niet als een aanval bedoeld.
Deze hele reactie is enkel maar ter informatie.

Of ik wel eens met de heren vissers heb gepraat, ja zeker wel.
Zelfs heel erg veel, er zitten een aantal vissers bij ons in de familie, en ook boeren.
Een ieder is geheel vrij, om zijn eigen mening te hebben, ook de vissermannen!

Maar als je deze mensen hun gang laat gaan, dan is er binnen de kortste keer niets meer te vangen.

let wel, dat ik met de slimste vissers van Europa te maken heb, geen enkele visserman is zo geslepen en leep als deze vissers.
Ik weet precies wat deze heren uitvoeren, en dat weten niet veel controleurs.
Ik ga daar verder geen details bij geven, dat vind ik echt niet nodig.

maar de wet schrijft bepaalde wetten voor, en daar dient een ieder zich gewoon aan te houden, verder worde alle visserij controleurs gewoon aangestuurd, daar kan niemand een speld tussen krijgen.

Ik weet dus echt veel van de visserij af, en ook van de boeren.
Boeren bedrijven zitten er bij ons echt voldoende in de familie.

En een ieder weet dus net zo goed als ik, toen de EU in het leven geroepen werd, zei ik al, o jee, er gaan nu een aantal beroepstakken een behoorlijke opdonder krijgen, sorry voor deze uitdrukking.
en jaren later blijkt het wel het geval te zijn.

Dus voor enig commentaar, richt u dan tot de regering, die deze wetten en regels vaststelt.

Waar u dan moord vandaan haalt, O ja, ik zie het al, nou laten we dit dan aan de ketting leggen van die Japanners hun moord vloot van die walvissen die ook bijna weg gevist zijn met hun grote leugens ( Research ).

Of het goed gaat met de EU, verre van dat zelfs, dat hoeft u eigenlijk aan niemand te vragen, daar spreken de nieuwsbladen en de journaals op de TV al meer dan voldoende over, elke dag haast.

Hahaha, ik lees nu weer een sprookje, de glasaal zal ik maar even aanhalen, dat worden immers de grote palingen.
De gemalen maken deze dood, nee nou word hij fraai.
Mag ik eens aan u vragen waar u deze onzin en indianenverhalen vandaan haalt??
U bent erg slecht geïnformeerd beste heer Roel Lemmer!

Zoals een ieder het dus weet, dat de slechte palingstand de schuld is van de Spaanse en de Franse vissers, ja, u leest het goed, weer de vuisserij tak die hun zelf de nek omdraait, zoals het dus op dit forum ook over gaat, de visstand, die naar de haaien gaat.

Zoals een ieder dus al ruim jaren weet, vissen de Spaanse visser en de Franse visser de glasaal op, en allemaal mooi voor onze neuzen vandaan.
Ze bakken er zeer lekkere glasaalkoeken van, ik heb dit nog niet geproefd hoor, wees gerust!
Maar verder vangen deze groep vissers de glasaal weg, en buiten deze glasaalkoeken, exproteren deze groep vissers de glasaal naar Japan, ja, die kunnen er ook wat van, die maken alle zeeën naar hun grootje, neem nu voor het gemak ook de Tonijnen uit de Middelandsezee maar bij.
Neem de Walvisvaart er eens bij, ik denk dat ik nu toch echt voldoende gezegd heb wat de vissermannen allemaal klaarmaken.

Dus wat doen die visser nu dan, is dit goed voor de visstanden dan, nou ik dacht het dus niet!

Gelukkig mogen de Spaanse en de Franse vissers geen of in elk geval minder glasaal vangen, houden zij zich er ook aan, wat dacht u nu zelf?

Ik weet het antwoord wel hoor.

leer mij die vissers niet kennen, ik weet precies wat deze mensen uithalen, wij zitten ook niet stil.

de brandstof prijzen, ja daar heeft een ierde last van, de burgers van NL net zo goed, als deze met hun auto naar een tankstaion gaat, of heeft u daar dan geen last van.

Ik blijf dus bij mijn verhaal, het is de waarheid, helaas, maar waar.

Ik weet niet of u kinderen of kkleinkinderen heeft beste heer Roel Lemmer.
Zouden zij ook niet liever van deze vissen willen genieten, die van ons in elk geval wel.

Ik zit me steeds te regeren aan die domme Japanners, met hun walvisvloot, die mogen ze van mij gerust aan de ketting leggen. laat ik het kelderen maar even voor het gemak weglaten, met hun gelieg over Research, hetgeen wat ze op hun schepen hebben geverfd!
Deze walvissen gaan regelrecht op de borden van de Japanners.
bekijk eens de zeepaardjes, de neushoorn hoorns, en noem alles maar eens op. Wie verknalt er nu de wereld?

Het grotedeel gaat dus over de visserij, die moeten gewoon netjes aan de regels gehouden worden, anders word het dus echt een janboel, dat ziet een ieder.

Het hermetisch afgesloten Nederland, nou ook niet helemaal waar wat u nu zegt.

Ik vind echt dat u met heel erg oud en zeer slecht onderbouwd materiaal aan komt, met alle respect trouwens.
Ik zie steeds meer gebeuren om de vissen weer een doorgang te geven bij de uitwassen van de gemale, van het binnenland naar de zee.
De glasaal daar tegenover, die word dus geteld bij deze doorgangen, ja, elke dag zelfs van hun trek.
Dat gebeurt nu ook met meerdere vissoorten.

Erg vreemd, dat u dit allemaal niet weet.

Ik ben meer met de natuur bezig dan u dus denkt, en de mensen is daar een zeer onbetrouwbaar detail in het verhaal, deze moeten afgeremd en gestuurd worden, anders kan je deze groep echt vergelijken met een stuurloos op hol geslagen schip, dat gaat almaar door.

De visserij controleurs doen erg goed werk dus.

Kijk maar eens naar de toegenomen hoeveelheid Haring, de platvis standen.
Wie hebben dit dan bereikt, de visserij, nou niet echt, ja omdat ze zijn afgeremd door de visserij controles.

Zo kan ik nog heel veel meer voorbeelden op noemen, maar het verhaal is al zo erg lang, helaas.

Ik vind het echt heel erg jammer, dat de controles echt een noodzaak is, het had echt heel anders gekunnen.

Ik hoop echter, dat ik over een paar jaren weer eens een hengeltje uit kan gooien, en weer eens lekker ouderwets een palinkje kan verschalken.

Ja, zelfs ik vis erg graag, maar gezien de regelgeving, mag zelfs een sportvisser geen paling mee naar huis nemen, deze moet netjes terug gezet worden!
Dus deze regel treft mij, en iedere andere sportvisser dus ook, en ik houd me daar dus wel erg serieus aan.

Ik hoop dus dat deze reactie u een beter zicht heeft gegeven over de hele visserij en de visstand gebeuren.

Ik wens iedereen van dit topic op het Tros Radar forum een hele fijne kerst toe, en een zeer gezond 2012 toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

RoelLemmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:52

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door RoelLemmer »

Goedemorgen meneer AD56,

Ten eerste wil u vertellen dat ik niet u, maar uw beweringen aanval, waar ik het in de meeste gevallen zeer mee oneens ben.

Ik vind dat u wel een heel negatieve kijk hebt op de visserijwereld.
Dat is niet als een aanval bedoeld, maar als constatering. Zelf ben ik geen visserman. Laten we dat alvast helder maken. Wel ken ik veel mensen uit de visserij en die zijn er echt niet op uit om alles maar leeg te vissen. Zij zien door hun (voormalig) werk gewoon dat de wetenschappelijke onderzoeken soms gewoon niet deugen. Zie mijn referentie naar Klootwijk aan Zee, waar de visbioloog enkele veronderstellingen om zeep helpt.

Waar ik moord vandaan haal?
Nou meneer AD56 u geeft zelf in een eerder commentaar aan dat de betreffende schepen van de Chinezen en "Jappen" maar naar de kelder moeten.
Nou ben ik zelf al eens werkzaam geweest bij de Koninklijke Marine en ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om drenkelingen te redden van een zinkend schip. Als u oproept tot het kelderen van die schepen dan gaan er zeker in de Antarctische wateren mensenlevens verloren. Je hebt daar (zoals u zelf ook ongetwijfeld weet) hooguit 3 minuten overlevingskans zonder pak.
Dit heeft niets met de glasaal te maken!


Wat de paling aangaat is het wel degelijk zo dat de gemalen die het overtollig water afvoeren deze (de grote schieraal) dusdanig toetakelen dat ze in alle gevallen een gebroken ruggegraat hebben. Niks indianenverhalen. Kijk maar eens in Hét Visblad. Of google er eens op.
De glasaal vangt men in groten getale voor de kust van Portugal, Spanje en Frankrijk weg zodat de niet meer kunnen opgroeien tot grote aal. Landen die anders met regels omgaan dan wij. Tenzij u daar ook werkzaam bent, kunt u niet met zekerheid zeggen dat daar net als hier de wet wordt gehandhaafd. Daarnaast komen ze Nederland bijna niet meer in, omdat het land uit angst voor een tweede '53 hermetisch op slot zit. Het is aan onze regering te danken dat ook hier weer veel te laat op wordt gereageerd.

Weet u ook wie er heel lang aandringen op een betere aalstand? De binnenvissers, die door de politiek vaak niet voor vol worden aangezien en steeds het lid op de neus krijgen. Het zijn hier in Friesland de binnenvissers die de schieraal in de herfst vangen en over de dijk zetten om naar Sargassozee te kunnen. Het zijn ook de binnenvissers, die voor eigen rekening, glasaal kopen en uitzetten om een betere aalstand te krijgen. Hier hoor ik u echter niet over.

U moet beter lezen.

U nog ik hebben de wijsheid in pacht, maar het is niet zo zwart wit als u het stelt. Dat wil ik graag aan lezers van dit forum meegeven.

Ik heb inderdaad kinderen en die gun ik een schone, mooie wereld met genoeg biodiversiteit.

Hopelijk trekt u zich mijn manier van reageren niet persoonlijk aan. Ondanks dat ik het niet met u eens ben, ben ik u niet kwaad gezind. Dit soort discussies, die met passie gevoerd worden, kunnen soms hele mooie resultaten hebben.

Ook ik wens iedereen die dit leest een fijne kerst en een gelukkig 2012 en u in het bijzonder.

Ad56
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2007 19:10

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door Ad56 »

Hallo beste heer Lemmer,

Ik neem het u echt niet kwalijk, dat u er niet veel van weet.
U hoeft er per definitie niet veel van te weten ook, hoe het er in de visserijwereld aan toe gaat.

heeft u het nieuws al gezien vandaag?

Die mooie 100 en zoveel meter lange hektrawlers van NL, die stelen de vis weg voor de Afrikaanse kusten, hebben die mensen dan geen voedsel nodig?
het mooie van dit verhaal, die leuke NL vissers pikken dan ook nog de mooie EU gelden in ook, Hoe noemt u dit soort praktijken dan, als ik u dat vragen mag?
Zie de nodige akties in de Haringhaven bij Scheveningen!
Zou dit dan onzin zijn, nou ik weet zeker van niet!

En, nee, ik zie het niet zwart in, ik zie het weldegelijk erg zuiver in, dat er voldoende controle moet worden uitgevoerd.

Verder, alles wat op internet vermeld staat, dat is nog niet per defintie de hele waarheid, dat moet u zich immers ook beseffen.

Dat de gemalen zoals u beweert de paling vermaalt, dat is percentage gewijs niet zo heel erg hoog te noemen.

De hermitisch afgesloten riviren, dat is de laatste jaren sterk terug gedrongen, Dus uw opsomming klopt niet echt.
Er zijn heel veel doorgangen of overgangen, zoals vistrappen aangelegd, waardoor de paling die als glasaal de rivieren kan betreden, en ja, dagelijks worden de glasalen geteld, elke ochtend zelfs tijdens hun trek.

U zult echt even goed terug moeten lezen denk ik, want ik heb het kelderen van de Jap walvisvissers omgezet naat aan de ketting leggen, dat heeft u waarschijnlijk in uw vurige betoog vergeten of over het hoofd gezien.

Zeevaart, helemaal bekend bij mij, en marine is in onze familiekringen ook niet onbekend.
wat de watertemp betreft, daar behoeft echt geen verder betoog aan gegeven te worden, hoe en wat het allemaal inhoud, hoe lang een mens het in water volhoud met die zeer extreme temperaturen betreft.

maar nu dwalen we af, het ging immers over de bijvanst dacht ik, zo aan de topic titel gezien te hebben.

So back to reality!

We gaan verder.
De nazorg voor de bijvangsten.
Dat word dus weer controleren, en die controle komt dus weer bij de visserij uit, met als doelstelling, het terug dringen van de bijvangst, nu wilde ik het vooral hebben over de zwaar ondermaatse vis.

Dan komen we weer terecht bij de binnenkuilen in het grote net.
Vaak vallen hier net de grootste boetes te verdelen, mijn inziens diet een ieder zich te houden aan de wetten, die door het ministerie zijn gemaakt, niet verzonnen.
Ik heb dus bij die zeer geraffineerde vissers in het voorplecht een aantal zeer fijnmazige binnenkuilen gezien, maar gelukkig hoef ik niet de boetes te schrijven, daar hebben we weer iemand anders voor, verder houd ik me bezig met andere doelen bij de visserij, ik kijk en constateer, verder niets.

U mag gerust de beweringen aanvallen, dat treft mij niet eens.
ik weet veel beter, en zelf geconstateerd ook.
Dat is nu het hele mooie van een controle uitvoeren, je betrapt ze op heterdaad.
Is er geen strafbaar feit heterdaad, dan is er geen aktie, maar u als marine man moet dit immers ook weten.
Bij een heterdad, volgt altijd een aktie, het verbaliseren en beboeten.

Dat is precies net zo, als u en ik ons niet aan de verkeersregels houden, dan volgt er ook een sanctie, en geheel terecht ook.

Volgens u ouden dus de vissers hun gang mogen gaan, zonder enige vorm van controle, nou, dan weet ik nu al voor 99 % zeker, dat de vistsnden erg snel verdwenen zijn.

ik weet net zo goed als enig andere controleur van de Visserij, dat er in het verleden de quota zijn overschreden, gewoon door buitengaats de overtollige vangst over te hevelen op andere schepen, heeft trouwens ook in de nieuwsbladen gestaan.
Of dat me is overgegaan, omdat men het niet vertrouwde, bij het benaderen van de kust, dat er vis over de muur werd gekieperd.

Dit is dus waargenomen.

Dus hoezo een negatieven kijk op de visserij, nee geen negatieve kijk op de visserij, een constatering dus.

Nog even terug komende op de Portugese, Spanjaarden en de Franse vissers.

Ja werkelijk hebben die zich schuldig gemaakt aan deze roof, en onze palingvissers zitten nu door hun toedoen op een houtje te bijten.
Die gegevens worden dus uitgewisseld tussen de controle ambtenaren, indien men elkaar treft.
Zij hebben dus de glasaal verkocht aan Japan, en die heeft deze weer verder opgemest, voor de consumptie.
deze week ook weer een schandaal over de visserij in Japan, niet gezien?
De Dolfijnen, die worden dus met grote drijvende kooien naar hun laatste verblijf gedreven, om geslacht te worden, nee, dat staat fraai.
Moeten die Jappen nu alles hebben dan, hebben andere bewoners van de wereld dan nergens recht op?

U praat toch ook over bepaalde zaken met uw buitenlandse collega's, voor tot zover het mogelijk betreft.
Men laat natuurlijk niet het achterste van de tong zien, dat kan ook niet.

Nee, die gegevens liegen er dus niet om.
Zo ook de tonijnen uit de Middelandsezee, hup, ook maar naar japan.

Ik kan u nog een veel spannender verhaal vertellen!
De Nederlandse vissers en het viserijwezen moeten eens een kijkje gaan nemen bij de Denen!
Deze Denen zetten al decenia diverse visssoorten uit.
Ik kan u wel verklappen, dat de Zeeforellen die bij ons op de Maasvlakte word gevangen, dat dit voor 99 % Deense uitgezette Zeeforelen zijn.
Ze zijn nl gemerkt.

Ja, en ik weet zeer zeker van de hoed en de rand, en dat de NL visserij ook vis aan het uuitzetten is, maar veel te laat aan begonnen.

Ik had dit al gezegd in mijn vorige relaas, ik kan er boekdelen over schrijven, kijkt u maar ens terug.

Nog en reactie van mij, over het hermetisch afsluiten van NL.

Ik stel u nu een ernstige vraag.
1953, de watersnood, heeft u toen familieleden of hele goede kennissen verloren?
Ja ik wel, de fam van ons komt groten delen uit Zeeland, meer hoef ik u niet te zeggen denk ik.
Deze Zeeuwse bevolking is dermate blij, dat het zilte water weinig vat meer heeft op hun land, kunnen tenminste gerust slapen.
dat zou dus niet echt gekunnen hebben, als al die zeearmen wagenwijd open waren.
verder lees en zie ik nu nog steeds, dat er nog wel eens wat dijkval plaats vind, zou dit velig zijn, als de zeearmen wagenwijd open stonden, nou zeker niet.

Kijk, dat is nu de ware reden, dat men die afsluitingen heeft gerealiseerd.

Verder zie ik het niet zwart wit in, maar kijk altijd naar hetgeen er geconstateerd word.
En dat is erg moeilijk, als men niet met dit vak in aanraking komt.
De vissers vertellen hun woord naar hun mond, dus erg vaak de welbekende visserslatijn.
Gewoon omdat men ze heeft betrapt, en dat steekt enorm.

Als ze mans genoeg zijn, dan moeten ze de sanctie gewoon nemen, ik of u hebben hun niet gezegd, dat zij hun overtredingen moeten begaan.
Daar is men zelf verantwoordelijk voor.

Dit wilde ik een ieder meegeven, hoe de vork in de steel zit, iemand die het vaak ziet gebeuren, en wel recht onder de ogen.

Ik hoop alsnog, dat deze beroepstak hun uiterste best doet, om hun werk en inkomsten beter beschermen, en zich goed aan de regelgeving gaat houden, daar zijn zij immers het best bij gebaat.
Handelt men volgens de wetgeving, en de gestelde eisen, dan heeft de hele visserij geen centje pijn.

Beste heer Lemmer, ik vind deze discussie erg nuttig.
Ik hoop dat u deze ook zo mag ervaren.

Een ieder mag zijn mening hebben over alle zaken die genoemd zijn/worden, daar is immers een forum voor.
Ik voel me dus ook niet onheus bejegend, beste heer Lammer, ik vind het een goede zaak, dat u ook uw verhaal verteld.

Maar waarom dan deze hele late reactie? 12-03-2010
Het is omdat ik toevallig keek, in de mailbox, anders had ik het niet eens geweten, en kunnen antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Ad

RoelLemmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:52

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door RoelLemmer »

Goedeavond heer Ad,

De late reactie heeft er mee te maken dat ik geruime tijd dit forum niet heb bezocht. Door mijn eerste reactie heb ik wel uw aandacht getrokken, waar of niet?
Voor zover ik weet, heb ik geen familieleden verloren in '53.

Tuurlijk hebben de mensen in Afrika hun voedsel nodig. Geen weldenkend mens gaat daar tegenin. Ook ben ik met u eens dat de walvisjacht bij Antarctica op regeringsniveau, wereldwijd, aangepakt moet worden. Evenals de 100 km lange drijfnetten en lijnen. Schip verbeurd verklaren en laten slopen zou ik zeggen. Maar dat gebeurt niet en u en ik weten heus ook wel wáárom.
U heeft waarschijnlijk niet beseft wat u daadwerkelijk schreef, anders had u uw tekst betreffende het afzinken van de Japanse walvisvloot niet herzien. Dat ik hierover ben begonnen, had er mee te maken dat dit iets over uw karakter zegt. De rest blijkt wel uit uw manier van reageren.Dit onderwerp moet u wel zeer aan het hart liggen.
Dat ik afleid dat u niet echt positief tegenover de visserij staat, komt door het feit dat u alleen de negatieve kanten belicht. Ik heb u niet kunnen betrappen op ook maar 1 positief puntje. Men is nu uit alle macht bezig om te hervormen en uit het dal te komen. Zo zie ik het.


Dat u en anderen familieleden hebt verloren tijdens de watersnoodramp is verschrikkelijk, maar de aanleg van de deltawerken heeft ons wel geleerd dat je het land ook op een opener manier kunt beschermen. Dus visvriendelijk. Eigenlijk betoogd u dat mensenlevens voor de visstand gaat. Wat weer haaks staat op uw vasthoudenheid om de visstand te beschermen.

Ik ben jarenlang lid geweest van een lokale visvereniging en de palingstand is ook binnen de hengelsportfederatie al heel lang een belangrijk item. Ik weet er genoeg van om niet zomaar uw uitspraken voor waarheid aan te nemen. Wat stelt een vistrap voor afgezet tegen een riviermonding of beter nog: de oude Zuiderzee?
Ook ik zou niet graag zonder die bescherming willen, maar als niet economisch belang voorop staat, kan het heus anders. We hebben de technologie. Nu alleen nog meer oog voor de natuur.

Waar ik me vooral druk over maak zijn de Noordzeevissers die ons land van verse vis voorzien. Om hen gaat het mij. En de binnenvissers die kapot gaan.
Wij raken steeds meer kwijt van onze zelfvoorziening en dat steekt mij. Eigen schuld, dikke bult is mij iets te kort door de bocht.
Ik vind zeker niet dat de vissers maar onbeperkt hun gang mogen gaan! Echter als de visstanden verdwenen zijn, is hun werk en misschien ook het uwe verleden tijd. De zeevissers die ik ken, houden van hun werk en willen dat op zo'n manier niet moeten opgeven. Ze zijn trouwens ook best intelligent hoor, degenen die ik ken. En ja, ook zij doen wel eens iets fout. Geef ik toe. Het is de laatste jaren echter wel heel moeilijk om nog een boterham te verdienen, vergeet u dat niet.

Zo nu weer even on topic:

Volgens mij zijn wij het in grote lijnen best wel eens, wat betreft de bijvangst.
Net ondermaatse vis, die dood is of bijna dood is, moet aangeland kunnen worden. En verkocht. Maar ik wil zeggen: buiten het quotum om. De schol is momenteel bijna gratis. Er moet iets te verdienen zijn. Waarbij het niet zo mag zijn dat ondermaatse vis een alternatieve bron van inkomsten wordt.
Bijvangst kun je zeker beperken met grotere maaswijdtes, maar ook zeker niet uitsluiten. Of je moet alleen lijnvissen toestaan. Hoofdzaak is voor mij dat de visserijsector en de agrarische sector weer winstgevend kunnen zijn en wij die niet verliezen.
Ons land is wel heel erg gereguleerd, maar laten we het niet overdrijven. De overheid heeft altijd schaalvergroting gestimuleerd omdat dat beter zou zijn, maar daar ben ik het niet mee eens.
Maar wat vindt u dan van het hele MSC keurmerk? Dat zijn leuke regels voor een hogere verkoopprijs, maar er veranderd niet fundamenteel iets door.
Tenslotte wil ik aangeven dat zoals niet alles op het internet de waarheid betreft, sommige beslissingen van de wetgevende macht in dit land beter kunnen.

Ik wens u een goede kerst.

Roel

Ad56
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2007 19:10

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door Ad56 »

Hallo beste Roel,

Maar natuurlijk ben ik erg boos over bepaalde dingen.

Dat afzinken van die Japanse walvisvloot, dat komt regelrecht voort uit hun agressieve manier van deze visserij tactieken.
Ik denk dat u de manier van demonstreren van Sea Shepherd ongtwijfeld ook kent.
Deze mensen doen erg goed werk, en zijn ook uniek in hun soort, verder voert er echt niemand dit soort tactiken uit, om die Jappen het moeilijk te maken.

Dat neemt ook niet weg, dat die Jappen zomaar over een polyesterboot van een particulier heen kunnen varen, en en een stuk van 5 meter van dit vaartuig af kan varen, dit was een moetwillige en een gerichte aktie van die Aso Jappen, zij voeren dus met de Shonan Maru 2 over de Ady Gil heen, die stil in het water lag.Je zag die Shonan Maru 2 zoveel van richting veranderen om willens en wetens over de Ady Gil heen te varen.
Wel, als die Jappen dat mogen, zonder enige vorm van berechting, dan mogen ze van mij deze schepen ook enteren en er mee doen wat ze willen.
zij hebben dus willens en wetens, de bemanning van de Ady Gil in levensgevaar heeft gebracht.

Maar zeer zeker zijn er tecnieken waarbij men een gesloten structuur kan behouden, ter verdediging tegen het wassende water, en toch gelijkertijd de vissen een goede doorgang te laten hebben, dit heeft men ook te lang laten beslommeren.
Ik zag eerder al systemen met liften aan de andere zijde van de wereld, en het werkt echt perfect, zij hebben nog met veel grotere hoogte verschillen te maken met het water dan wij in ons land.
Dit ging dus over de grotere roofvissen van ± 80 tot 125 cm.
ik ben zelf ook lid van een aantal visverenigingen, ja, ook zelfs in Denemarken.
En ons land kan van hun echt nog aardig wat leren zelfs.
Zij kweken aardig wat vis op jaarbasis.
Ons land is erg groots in waterbouw, maar dat ze echt nog in de kinderschoenen staan van het viserijprobleem, zoals de doorgang van de trekvissen, dat begrijp ik al heel erg lang niet, het had veel anders gekunnen, en nog heel veel beter.

Ik weet ook dat niet per definitie elke visser kwaadwillend is, maar degene die ik heb gezien en betrapt, dat zijn echt erge personen, zij worden echt niet voor niets de slimste visser van de EU genoemd, en heel wat controlerende instanties kennen hun ook van haver tot gort, we weten onderhand echt hoe zij tewerk gaan, kunnen zelfs haast hun gedachten gang nagaan.

Maar ik ken ook de goede vissers hoor, maar gezien degene waar ik het meeste mee te maken heb, dan is dit echt, ja, ik zal het mar geen naam geven ook.
Want misschien word de Moderator dan wel boos op mij, en dat wil ik echt voorkomen, op de vooravond van het mooie kerstfeest, en anders denk ik ook altijd even na, want ik wil echt niemand beledigen, dat zit niet in mijn aard.

Ik kan over het algemeen erg goed overweg met de Noordzee vissermannen, ik mag deze kerels wel hoor, maar de taak van ons is soms erg vervelend, dat weet ik zelf ook wel.
Zolang zij zich aan de wetten houden, dan is er echt niets aan de hand.
Daarom ben ik ook erg blij, dat ik soms op een andere aanlandingplaats mijn werk mag verrichten, waar de vissermannen ook hun taak erg serieus nemen.

Ik ga ook liever om met serieuze kerels.

Eeens zal er een bericht gegeven worden, dat er weer meer gevangen mag worden, kijk eens naar een paar uuitschietertjes, zoals de haring en wat platvis, die standen waren echt niet rooskleurig.
Dat werd dus door de vissers zelf ook al gezegd, tenminste door degene die hun taak erg serieus nemen, en die ik erg goed ken, dit ziujn dus eigenaren van een zeer mooie kotter.
Dat er haast geen cent verdient word, en dat wij ons haast blauw betalen, dat komt dooe die detailhandel en de grossiers, precies hetzelfde verhaal als bij de heren land en veeteelt boeren.
Zij krijgen ook maar een grijpstuiver, terwijl men soms op voorhand al diverse kanalen horen zeggen, o maar dan verhogen wij de prijzen van een aantal producten, neem maar een voorbeeld, de patatzaken, die staan altijd voorop.

Dat de goeden het met de kwaden het moeten bekopen, dat is altijd al het verhaal geweest.
Nu zijn we in een beroerde tijd beland, hoge brandstofprijzen, die hun de nek om draaien, dat weet iedereen.
Dus een ander systeem zou waarschijnlijk ook beter kunnen zijn, afromen van de handelaren, en een betere prijs voor degene die het allemaal aanland.
Maar dat zullen ze allemal wel niet willen, zij gaan er dan immers op achteruit.
Wie kan er in deze tijden nog een goede boterham verdienen, gezien alle omhande prijzen, zoals de brandstof en de belastingen.

De bijvangst, ja een moeilijke materie, overde muur zetten, dat is ook zo wat, het gaat in de meeste gevallen allemaal dood op een enkeling na dan.
Verwerken, mar er zit haast geen waarde aan deze bijvangst, wel gewicht.
Dus is er weer maar een uitweg, grotere mazen, en geen of grotere mazen in de binnenkuil.Ja, dat binnen het quotum dat doet het hem, het gaat immers om het opgeviste gewicht.
Dat lijnvissen, dat is een veel te intensieve visserijtak, zie je in andere gespecialiseerde visserij, zoals de Marlijn visserij, dat is heel anders.
Dat is wel beter en meer rendabel, tenminste als men wat kan verschalken.
Ik zie dat niet hier gebeuren, veel teveel werk, teveel zeedagen, want daar zit men ook aan alle kanten over te mekkeren.

Maar bij wat verbeteringen, is dit misschien best mogelijk, die lijn bevissing.

Ja, de MSC ( marine Stewardship Council ).

U weet denk ik wel, wat voor beweringen hier geplaatst zijn, om er net dieper op in te gaan, op wat zij daar vertellen, dat is haast hetgene wat ik al aandroeg.
Een cijfer van overbevissing, ik noem het maar niet, u weet dit vast ook wel.

Hier zit waarschijnlijk een oplossing in, als men er aan wilt gaan staan.
Vind dit wel een mooi iets, u waarschijnlijk ook.

Waar we het ook al over gehad hebben, kweekvis, een andere afkorting erbij genomen, het ASC Keurmerk ( Aquaculture Stewardship Council ).
Ja deze tak ken ik al, vind gelukiug al steeds meer plaats in ons land, paling, platvis, en nog meerdere vissoorten, gewoon geweldig, maat ik blijf er wel bij, het kan nog heel veel beter, we zitten nog in de kinderschoenen procedure.
Hier moest men veel meer geld aan uitgeven.

Maar ik ben er wel voor te porren, om de natuur sterk te verbeteren, dar gaat het tenslotte ook allemaal om, onze kinderen en klein kinderen, die moeten zeer zeker ook van alles in de natuur kunnen genieten, net zoals wij in onze kinder jaren.
Wij vissen regelmatig in Denemarken, mijn vrouw, onze dochters en ik, niet om de vis in de pan te gooien, maar om terug te zetten.

Verder blijf ik zeer zeker alles volgen om eens te kunnen zien, wat men er allemaal van brouwt om de visstanden weer wat op peil te brengen, en het ASC
keurmerk kan daar een behoorlijke steen aan bijdragen, zo ook de MSC.
Nu alle neuzen nog dezelfde kant op zien te krijgen.

Ik ben dus aardig met de natuur bezig, en zo wil ik dat ook van onze kinderen, die hier ook erg veel gehoor aan geven.

jammer dat ik een behoorlijk aantal slechte vissermannen ken, en u alleen maar de serieuze, en dan hebben we een heel ander beeld over deze beroepstak.
Kijk maar ens naar de Portugese, de Spaanse en de Franse beroepsvissers met de glasaal. Ze zij terug gefloten, en hopelijk houden ze daar deze groep slechterikken eens in bedwang.

Mu mog de Japanners op hun vingers tikken, ik denk dat men daar echt op hun vingers geslagen moet worden.
Kijk maar eens wat de regring van ja[an doet of wil gaan doen, het geld wat bijeen gebracht is, een aantal miljoenen in de Walvisvaart gaan steken, gelukkig is de Japanse bevolking al in de weer gegaan om te protesteren, het hoort aan de bevolking toe.
U mag het gerust weten van mij, ik zei tegen mijn vrouw, dit is een reprimande van de natuur, the nature strikes back !
Erg jammer dat de bevolking er onder moet lijden, dat vind ik nog het ergste, dat spijt mij enorm.

Maar in grote lijnen zijn we het dus wel eens, dat er iets moet gebeuren met deze beroepstakken, het kan dus niet anders.

Dat er wel de plank eens flink misgeslagen word door de wetgevende macht, dat is zonder meer waar, en dat zou echt veel beter kunnen bij bepaalde wetten.

Ze zijn soms ook niet helemaal ideaal, maar we kunnen het ook haast onmogelijk iedereen het naar de zin maken, want dan word het ook weet een zooitje.

Een hele fijne kerst toegewenst,

met vriendelijke groet,

Ad

MAXIEM

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Over Jappen gesproken: koop NOOIT een Japanner!!! Wie niet horen wil, moet maar voelen.

Maxiem.

Ad56
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2007 19:10

Re: Bijvangst

Ongelezen bericht door Ad56 »

Hallo beste maxiem.

Ook een hele fijne kerst toegewenst van mij, geniet er lekker van.

Ja, ik denk dat u het nu over een Japanse auto hebt, deze zijn niet per slot van rekening allemaal slecht, Mazda en Toyota springen er wel uit, als goed.

Maar ik rijd dus geen Japanner.

Even terug te komen op de visserij.
De Japnners krijgen een geducht wapen tegen hun, niet dat het nuoorlog is, verre van dat, mar dat ze nu nog gerichter in het oog gehouden worden van uit de lucht, ze hebben een Drone aangschaft, ja, u leest het goed.


De Drone die kan dus alles van een veilige hoogte alles scherp en zeer nauwlettend in het oog houden.

Dus nu vallen die Jappen voor goed door de mand, nu kan men dus aantonen dat ze daadwerkelijk de zeeën gewoon leeg stelen, enkle maar voor hun lompe en zeer domme bijgeloof. China heeft er ook een bijdrage aan geleverd en doet dit nu nog steeds.

Ik hoop dat er nu meerdere landen een gericht protetst gaan aantekenen, en indien mogelijk minder Japanse producten gaan kopen.

Ik mijd zoveel als mogelijk is producten die aangemerkt zijn, dat deze uit Japan afkomstig zijn, ik boycot Japan dus.
Nu kunnen we helaas niet in het product zelf kijken wat er aan Japanse onderdelen aanwezig zijn, heel erg jammer dus.

Mijn welgemeende excuses dat ik van het topic ben afgeweken.
Maar moest dit even kwijt.

Ik wens u allen een heel fijne voortzetting van de kerstdagen.

met vriendelijke groet,

Ad

Gesloten