LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Post na rouwadvertenties

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
jdegroot
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2007 22:04

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door jdegroot »

Als men niet aan de buitenwereld wil laten weten wanneer iemand is overleden, kan men beter geen advertentie plaatsen.Maar wat er dan schokkend aan is als men een advertentie van een familielid op internet ziet staan snap ik niet, vindt het ook hypocriet, een grafsteen is hetzelfde, loopt ook iedereen langs, bovendien wordt mensenlinq het meest gebruikt door personen die met stambomen bezig zijn om zo aan belangrijke informatie voor hun stamboom te komen, bovendien knippen deze mensen alle advertenties uit de kranten iedere dag en verzamelen ze alle bidprentjes, wat is daar dan mis mee, ik ken er die duizenden bidprentjes en advertenties hebben,( maar niet om te handelen) gewoon om uit te wisselen met anderen.Kijk dat bedrijven folders gaan sturen om zo een grafsteen te verkopen is misschien niet zo netjes , die kunnen ze beter een paar keer per jaar door de bus doen om er de aandacht op te vestigen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door Shine »

jdegroot schreef:Als men niet aan de buitenwereld wil laten weten wanneer iemand is overleden, kan men beter geen advertentie plaatsen.Maar wat er dan schokkend aan is als men een advertentie van een familielid op internet ziet staan snap ik niet, vindt het ook hypocriet, een grafsteen is hetzelfde, loopt ook iedereen langs, bovendien wordt mensenlinq het meest gebruikt door personen die met stambomen bezig zijn om zo aan belangrijke informatie voor hun stamboom te komen, bovendien knippen deze mensen alle advertenties uit de kranten iedere dag en verzamelen ze alle bidprentjes, wat is daar dan mis mee, ik ken er die duizenden bidprentjes en advertenties hebben,( maar niet om te handelen) gewoon om uit te wisselen met anderen.Kijk dat bedrijven folders gaan sturen om zo een grafsteen te verkopen is misschien niet zo netjes , die kunnen ze beter een paar keer per jaar door de bus doen om er de aandacht op te vestigen.
Helaas gaat u aan een aantal zaken volledig voorbij.

Niet alle kranten zijn aangesloten bij Wegener. Wat zoveel betekent dat niet alle rouw-/familieberichten op Mensenlinq.nl komen te staan.
De kranten die aangesloten zijn, of beter gezegd onder Wegener Nederland BV en NDC|VBK uitgevers vallen,hanteren een werkwijze die lang niet bij iedereen bekend is. Beter gezegd bij het overgrote deel niet bekend is. Iemand die een rouw-/familieadvertentie instuurt voor plaatsing in een van de kranten, weet niet dat die advertentie ook op mensenlinq.nl komt te staan. Daar komt bij dat het bezwaar maken tegen doorplaatsing wel een erg vreemde en vooral omslachtige werkwijze is. De enige weg tot bezwaar in doorplaatsing is middels het sturen van een e-mail. Als nabestaande loop je daardoor achter feiten aan.
Ik heb een klein onderzoekje gehouden en het blijkt dat inderdaad velen niet weten dat hun advertentie (van deze bladen) ook op mensenlinq.nl getoond gaat worden. Oók begrafenisondernemers (die deze zorg vaak uit handen neemt) weten dit, naar blijkt niet.

Als iemand een advertentie plaatst in het Dagblad van het Noorden, wordt dit bewust gedaan om bewoners (veelal overige familie, vrienden etc) in deze regio over het overlijden in te lichten. Zouden ze het op het internet willen hebben, kiezen ze daar wel apart voor. Nu is het precies omgedraaid. Men kiest er niet voor. Het gebeurd gewoon, veelal zonder medeweten. Daarnaast wordt er op mensenlinq.nl dan automatisch nog een condoleanceregister gecreeerd, gekoppeld aan betreffend familiebericht. Nabestaanden vragen hier niet om en het dient gerespecteert te worden dat nabestaanden dit -allemaal- niet (automatisch)willen!!
Er is niets hypocriets aan. U gaat er van uit dat iedereen begraven wordt, wat al vele jaren niet meer het geval is.
Het fotograferen van een grafzerk ervaar ik anders. Daar staan niet de uitgebreide gegevens van de/alle familieleden op. Overigens zijn er op http://www.graftombe.nl/ geen foto's te zien van grafzerken, maar moet je die aanvragen. Je kunt er maximaal 1 per dag aanvragen. Verder doet u het voorkomen dat iedereen in nederland over iedere begraafplaats ronddwaalt. Sorrie dat ik het zeg, maar u vergelijkt hier appels met peren.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door witte angora »

bovendien knippen deze mensen alle advertenties uit de kranten iedere dag en verzamelen ze alle bidprentjes, wat is daar dan mis mee, ik ken er die duizenden bidprentjes en advertenties hebben,( maar niet om te handelen) gewoon om uit te wisselen met anderen.Kijk dat bedrijven folders gaan sturen om zo een grafsteen te verkopen is misschien niet zo netjes , die kunnen ze beter een paar keer per jaar door de bus doen om er de aandacht op te vestigen.
Ik heb er toch aanzienlijk meer moeite mee dat volslagen onbekenden straks mijn rouwadvertentie uit de krant zouden knippen en dat met anderen ruilen, dan dat ik naar aanleiding van een overlijden geconfronteerd wordt met reclame voor grafstenen.

Van het tweede snap ik het nut, van het eerste niet. Ik vraag me ook af of dat wel in de haak is met de Wet bescherming Persoonsgegevens. Je mag namelijk niet zomaar gegevens van anderen zonder toestemming in een database bewaren.

Roos57
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:29

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door Roos57 »

Dit is al jaren gaande, toen mijn man overleed in 1998 was het zelfs zover dat niet alleen advertentiebladen over rouwstenen door je brievenbus kwamen, nee zelfs post over andere verzekeringen, omdat je gezin nu anders samengesteld was.
Post over afhandeling van de financiële zaken ronom eventuele ziekte/overlijden van je man.
Toen ik afgelopen maandag de uitzending keek, werd ik eigenlijk weer opnieuw geiiriteerd daarvan, het kwam gewoon weer in beeld voor mij.
Wat mij eigenlijk wel verbaasde, is dat er nu natuurlijk internet volop in gebruik is, toen nog niet, in elk geval stukken minder, maar men wist je toch te vinden.

Het andere wat walgelijk is en wat er enorm speelde rondom die tijd, was, dat je telefonisch gestalkt werd door bepaalde mensen, die jou opbelden heel stelselmatig, en dan niets zeggen als je de telefoon opneemt.
Dat ging zover dat het dag en nacht doorging.
En als je daarover de toen de PTT ,waarschuwde en vroeg of men daar iets mee kon, was het antwoord, men kon achterhalen wie er belde, maar men deed daar niets aan, want er was geen fysiek geweld!
Dit speelde niet alleen bij mij, want toen een tweetal maanden later mijn vader overleed, had mijn moeder precies hetzelfde.
Dus ouder of jonger, dat maakte niets uit, en bij mijn moeder is het zelfs zover gegaan, dat ik haar telefoon naar mij heb doorgeschakeld en gaf haar s'avonds door wie haar gebeld had die dag, kon zij ze terugbellen.
Want dat kon zij toen nog wel, alleen de inkomende gesprekken kwamen via mij, en weer had de PTT dezelfde opmerking toen.. uitzoeken kunnen we, maar verder doen we niets.
Daar stond je dan als weduwe, met 3 jonge kinderen en een stalker aan je telefoon.

Dus, mensen die een geliefde verliezen, zijn eigenlijk aan de goden overgeleverd.
Men krijgt ongewenste post over grafstenen/verzekeringen en noemt u maar op, en vervolgens heb je er ook nog van die grapjurken bij, die je telefonisch gaan zitten pesten, anders kan ik het niet noemen.

Ik weet natuurlijk niet, of dit nu ook nog speelt, dat telefonisch pesten, hier bij mij was het natuurlijk ruim 12 jaar geleden in 1998, dus misschien ook helemaal niet relevant voor u, maar ik wilde het laten weten dat het al van jaren geleden af speelt.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Roos 57
Men krijgt ongewenste post over grafstenen/verzekeringen en noemt u maar op, en vervolgens heb je er ook nog van die grapjurken bij, die je telefonisch gaan zitten pesten, anders kan ik het niet noemen.
Zoals gezegd, voor het eerste kan ik, mits het fatsoenlijk gebeurt, nog wel enig begrip opbrengen, maar voor stalkers heb ik geen woorden. Dat wil zeggen, ik heb er wel woorden voor, maar die zijn niet geschikt om op het forum te plaatsen.

Ik kan niet begrijpen dat mensen zoiets doen. Zie het nut er ook niet van in. Ook al is het 12 jaar geleden, u schrijft er over, en u raakte opnieuw geïrriteerd toen u ermee geconfronteerd werd, hebt u het inmiddels allemaal wel een plaatsje kunnen geven?

jdegroot
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2007 22:04

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door jdegroot »

Als iemand een advertentie plaatst in het Dagblad van het Noorden, wordt dit bewust gedaan om bewoners (veelal overige familie, vrienden etc) in deze regio over het overlijden in te lichten. Zouden ze het op het internet willen hebben, kiezen ze daar wel apart voor. Nu is het precies omgedraaid. Men kiest er niet voor. Het gebeurd gewoon, veelal zonder medeweten. Het fotograferen van een grafzerk ervaar ik anders. Daar staan niet de uitgebreide gegevens van de/alle familieleden op. Overigens zijn er op http://www.graftombe.nl/ geen foto's te zien van grafzerken, maar moet je die aanvragen. Je kunt er maximaal 1 per dag aanvragen. Verder doet u het voorkomen dat iedereen in nederland over iedere begraafplaats ronddwaalt. Sorrie dat ik het zeg, maar u vergelijkt hier appels met peren.[/quote]

Of dat iederéén in nederland over begraafplaatsen ronddwaalt zal ik niet beweren maar daar gáát het ook niet om, nogmaals alle kranten en ook Mensenlinq worden gebruikt voor genealogie en niks anders, en of die nou in een database wordt opgeslagen of niet doet er niet toe er wordt alleen naar "verdwenen"familieleden gezocht en dat is handig! Zoals ik al schreef als je NIET je overleden familieleden op internet wil zien moet je ook die gelegenheid niet bieden.Stuur naar familie en vrienden gewoon een rouwkaart, heb je ook nergens last van achteraf.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door VioletPrue »

jdegroot schreef:Zoals ik al schreef als je NIET je overleden familieleden op internet wil zien moet je ook die gelegenheid niet bieden.Stuur naar familie en vrienden gewoon een rouwkaart, heb je ook nergens last van achteraf.
Er is een groot verschil tussen 'gelegenheid bieden' en zelf een advertentie op internet zetten.
Er zijn bijvoorbeeld genoeg mensen die wel de familie, kennissen en vrienden in de omgeving op de hoogte willen brengen zonder gelijk 100 kaarten te moeten versturen.
Als zij ook willen dat de advertentie op internet komt, zetten zij hem daar zelf wel op!
De link kan namelijk ook door anderen worden gebruikt, die niets met genealogie van doen hebben.
Als het plaatsen op internet optioneel wordt en door de begrafenisondernemer aan de familie gevraagd wordt, belanden mensen ook niet ongewild op internet.
Dan is er in ieder geval nog een beetje toezicht op.

meesniek
Berichten: 0
Lid geworden op: 18 apr 2010 23:10

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door meesniek »

Beste mensen,

jullie kunnen het ook allemaal anders zien.
mijn opa is enkele maanden geleden overleden en ook wij hebben een hoop post ontvangen.
Dit hebben wij meer als informatie gezien, voor waar wij oa konden gaan kijken naar een grafmonument en demogelijkheden voor als wij er als familie aan toe zouden zijn. Telefonisch zijn we ook benaderd,m maa dat gaa te ver.
Laten we eerlijk zal, als je voor het eerst een grafmonument aanschaft heb je geen idee waar je moet zijn.
Natuurlijk noemt de utvaatverzorger wel een leverancier, maar dat is meestal de duurste is onze ervaring.
Door de ontvangen info en de vrijblijvende offertes die wij hiermee hebben aangevraagd, hebben wij wel het gewenste monument kunnen aanschaffen met een prijsverschil van 1500 euro tussen de duurste en goedkoopste aanbieder.
De duuste was via de utvaartverzorger, dus achteraf zijn wij blij met de ontvangen brieven na het overlijden van onze opa.

Jessica31
Berichten: 0
Lid geworden op: 29 apr 2010 22:11

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door Jessica31 »

Als ik post zou ontvangen......zou ik er werk van maken denk ik!

Mensen gaan vaak toch zelf op zoek. Waarom stuurt men geen folder
zo nu en dan of een reclame op tv. Maar door middel van rouw advertenties
.....dat kan echt niet.

Gesloten