LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Radar »

Het kan wel eens voor komen dat u niet uitcheckt met uw OV-chipkaart. Gelukkig kunt u dan uw geld terug krijgen, maar waarom wordt dit zo slecht gecommuniceerd door de vervoersbedrijven?

Ga naar de uitzending

Pietervh
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 okt 2010 14:12

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Pietervh »

Mooi praatje van de NS marketingman, maar het staat nu wel op de site, maar de telefoniste zegt dat er maar 3X per jaar geclaimd kan worden......

robmyr
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2005 07:55

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door robmyr »

Ik wil de NS niet in een echt kwaad daglicht zetten,maar als iemand is vergeten om uit te checken,kan die persoon beter even teruggaan naar het station,om dat alsnog te doen,omdat je daar tot de volgende dag 04.00uur de tijd voor hebt.Het is namelijk zo,dat met OV chipkaart hetzelfde geld,alsof je je reis onderbreekt alszijnde met een gewoon kaartje te reizen.met OV chipkaart is dat ook zo.Mag je ook je reis onderbreken ZONDER te hoeven uit checken.Betekend dat als je na je EINDSTATION thuis komt en je ben vergeten uit te checken,je beter even terug kan gaan naar het station en dan alsnog uit checken,om zelf ergenis e/d (€ 10 of € 20 kwijt en formulieren invullen e.t.c)Hoop dat dit een bijdrage is om sommige mensen wakker te maken.
Laatst gewijzigd door robmyr op 07 dec 2010 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

sri
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 okt 2010 14:54

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door sri »

Ik heb persoonlijke OV chipkaart en reis dagelijk tussen Dordrecht en Rotterdam. Omdat de in- en uitcheckpaaltjes zo staan opgesteld dat je er voor moet omlopen, overkomt het mij meerdere malen dat ik vergeet uit te checken.

In dat geval wordt er gelijk 20 EURO van de chippas afgeschreven.
Bij telefonische verzoeken aan de NS om dit bedrag te restitueren is mij tweemaal door de medewerksters van de NS medegedeeld, dat de NS bij vergeten uit te checken, maximaal 3 x het teveel afgeschreven bedrag terugstort.

robmyr
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2005 07:55

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door robmyr »

Dus.....beste sri..,doe wat ik hier over schreef en loop(ga) even terug en er is NIETS aan de hand.Probeer het maar.Als je maar voor de volgende ochtend 04.00uur hebt uitgecheckt.
Laatst gewijzigd door robmyr op 07 dec 2010 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

dirkjankoelewijn
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 okt 2010 09:18

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door dirkjankoelewijn »

Ik heb geprobeerd te zoeken waar je op de NS site je geld zou moeten kunnen terug krijgen. ( zonder radarhulp)
Het staat in ieder geval niet op de voorpagina, stel je voor zeg!
Dan denk je: we gaan naar SERVICE. Logisch toch! Dan ben je al warmer: GELD TERUG...BIJ VERTRAGING. Nou, Ik kan er niet ver naast zitten. Maar helaas helemaal verkeerd.

Dan maar weer terug naar het hoofdmenu, nu naar het kopje OV-CHIP. Dat is ook logisch.
Dan kom je daar en je gaat gelijk zoeken naar de woorden GELD TERUG of zoiets. Want dat wil ik tenslotte.

Uiteindelijk onder aan de pagina is een rubriekje; ALS HET EVEN TEGEN ZIT. Zou het dat zijn? en wat bedoelen ze met ALS HET EVEN TEGENZIT......alsof ik de fouten maak.
Zij zijn met deze kermis begonnen!! en hebben verzuimd veel te weinig incheckpaaltjes te plaatsen op de meest onmogelijke plaatsen.
Onderaan die pagina zie je daar een kopje VERGETEN UIT TE CHECKEN. Dan ben je echt in de buurt.

Daar kun je dan het telefoonnummer vinden waar je 10 cent per minuut voor betaald.

NS... wat een vervelend service!!!

voor meer NS fratsen http://www.nsdefect.wordpress.com

Pietervh
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 okt 2010 14:12

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Pietervh »

ref uitchecken voor zes uur...
als je vergeet uit te checken dan ben je dat vergeten en weet je dat natuurlijk niet 'avonds dat je het niet gedaan heb, dat is vergeten.......
Ik zie het terug op mijn overzicht op internet, altijd af en toe kijken, want automaten doen het af en toe niet, daar zie je dat er 10 Euro is verrekend ipv correcte prijs.

robmyr
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2005 07:55

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door robmyr »

Is waar Pietervh.Ja...dan heb je echt pech.

senta101
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2010 23:42

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door senta101 »

Ik heb vanaf het begin anonieme kaarten, gewoon omdat ik mijn gegevens prive wil houden. voor de kinderen heb ik ook anonieme kaarten.
het is nu al zoveel keren gebeurt dat er onterecht geld is afgeschreven, van drie kaarten op het zelfde tijdstip en dat terwijl ik toen ziek op bed lag en we de kaarten helemaal niet gebruikt hadden die dag.
volgens de RET moet iemand anders mijn kaarten dan hebben gebruikt.
sorry maar wie dan als ze al die tijd gewoon in mijn tas zaten en bovendien, al check je nog zo snel in je krijgt de kaarten echt niet alledrie tot op de exacte seconde ingescheckt of ben ik nou gek. volgens de RET wel.
dan is er op een ritje wat normaal gesproken 1 euro kost ineens 4 euro afgeschreven? kwestie van ik denk 7 minuten waarbij ik inchek en in de metro stap en vervolgens drie haltes later uitstap en er is zomaar 4 euro afgeschreven.
ook storingen op de poortjes ( diegene zonder die irritante deurtjes) steeds na het uitschecken blijkt de dag erna geld afgeschreven, dus 4 euro van 3 kaarten.
en dat een paar keren. bleek later dat het poortje bij uitchecken geen tot ziens aangaf maar overstap oke!
nu denkt u misschien dat ik steeds netjes mijn geld terug heb gekregen maar nee, volgens de RET gaat dat niet want ik heb anonieme kaarten, moet ik maar gewoon kaarten op naam bestellen net als iedereen,krijg ik te horen.
daarbij functioneren de poortjes voor geen meter. elke keer als ik met mijn 3 jarig kind door een poortje ga dan knalt ie als zij er net doorheen is dicht en ik kan je zeggen dat doet best zeer. bij je kinderwagen of buggy knalt ie ook gewoon dicht hoor als je geluk hebt dan want in het begin kon je met je kinderwagen soms niet eens van het perron af omdat het brede poortje niet in gebruik was, dan moest je een halte verder reizen en dan teruglopen en als je dan verhaal gaat halen dan krijg je nul antwoord of een grote mond.

robmyr
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2005 07:55

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door robmyr »

Ja...beste senta101..,er werdt mij vroeger als klein jongetje al geleerd door mijn ouders wat RET betekend en dat klopt ook wel in de meeste gevallen.
R(OT) E(N) T(RAAG.)

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Ed4508 »

robmyr schreef:Ik wil de NS niet in een echt kwaad daglicht zetten,maar als iemand is vergeten om uit te checken,kan die persoon beter even teruggaan naar het station,om dat alsnog te doen,omdat je daar tot de volgende dag 06.00uur de tijd voor hebt.Het is namelijk zo,dat met OV chipkaart hetzelfde geld,alsof je je reis onderbreekt alszijnde met een gewoon kaartje te reizen.met OV chipkaart is dat ook zo.Mag je ook je reis onderbreken ZONDER te hoeven uit checken.Betekend dat als je na je EINDSTATION thuis komt en je ben vergeten uit te checken,je beter even terug kan gaan naar het station en dan alsnog uit checken,om zelf ergenis e/d (€ 10 of € 20 kwijt en formulieren invullen e.t.c)Hoop dat dit een bijdrage is om sommige mensen wakker te maken.
Het is zelfs nog mooier. NS maakt er geen punt van als je door werkzaamheden moet omrijden. Ik moest van Nijmegen naar Ede-Wageningen. Kosten € 6.10 (de halve retourprijs). Omdat station Arnhem plat lag door werkzaamheden moest ik (met fiets) via Utrecht.

De prijs: € 6.10, maar niet vergeten uit te checken. Da's alles.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Gizmo© »

De NS is wel eerlijk met zijn prijzen, maar andere OV (zoals de HTM) verdient bakken met geld aan de OV-chipkaart. Voor hetzelfde ritje ben ik met de OV-chipkaart meer kwijt, dan met de strippenkaart. Dus wat ons is voorgehouden, dat het niet duurder zou worden is een grote leugen. Maar liegen en bedriegen, das de normaalste zaak van de wereld hier in NL.

sjakkie83
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2007 13:16

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door sjakkie83 »

Die hele chipkaart is één grote oplichterspraktijk.

Strippenkaart werkt perfect, al jaren.

Ik ga nu lekker met mijn old timer naar het werk. Lekker 1:8 de ozonlaag wegbranden. Dat is ze goed gelukt met dat kaartje! :mrgreen:

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Ed4508 »


richard_1980
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 nov 2010 10:18

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door richard_1980 »

Dat hele nieuwe OV- systeem is gewoon oplichterij! veelste duur! voorheen betaalde je voor 1 zone iets van €1.60 nu betaal je voor 1 halte €2.80 ofzo!
het was voor mij een hele verassing! na 2jaar in het buitenland gezeten te hebben!..toen!..

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Ga je lekker fietsen. Of je neemt het rijblik, sta je lekker in de optocht! :D

bettySY
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:27

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door bettySY »

ik heb maar even de text veranderd , want mij gaat het om het openbaarvervoer in den haag.
chipkaart ja ach geweldig vind ik het niet, en zo vele met mij.
gewoon weer een van die dingen waarbij je kan roepen ,rollen met die euros.
want na de geweldige inverstering in heel het ov gebeuren , kan je toch wel stellen dat dit weer een van die dingen zijn wat weer gedoemd is om te mislukken. en dat wat er is ingestoken daar hoor je niemand meer over, alles lekker in die doofpot. want ach ja als je er maar niets over zegt dan waait het van zelf wel weer over. en het gaat toch al zo lekker in dit land.
dan de grote ergenis als je moet opladen, en je komt bij drie ah die het niet doen. en waag het dan niet om zomaar in te stappen want dan komt meneer de controleur en dan ben je dus in overtreding.of je moet een kaartje van 2,50 kopen.
ja daag dus niet heb toch en chipkaart dan moeten jullie maar zorgen dat punt een, die dingen het doen en punt 2 ,meer oplaadpunten.
maar die fout zullen ze dus niet toegeven dus ting ting kassa 25,00 direct of later 35,00.er valt nog veel te discuseren over het ovchip gebeuren.
dan tot slot leg mij is uit , hoe kan het dat je voor het zelfde traject bv heen 1,06 betaald en op de terug weg 1,09,
de zoveelste vergiet in nederland.

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: OV-chipkaart: geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

als iemand is vergeten om uit te checken,kan die persoon beter even teruggaan naar het station,om dat alsnog te doen
Het is een oud onderwerp, desondanks wou ik toch zeggen dat dit heel goed verwoord is.
Maar dit geldt niet alleen voor het station, je kan dit ook doen als je met de stadsbus reist.
Mocht je het vergeten om wat voor reden dan ook, dan pak je de volgende bus.
Maar dit even terzijde: Ik vind die OV-chip als je binnen een uur de terug reis maakt, ontzettend duur.
Ik woon in Almere buiten, als ik van de Landgoederenbuurt naar Almere centrum reis( locatie Flevoziekenhuis) en ik maak de terugreis na een uur, ben ik in totaal 2,46 euro kwijt( t.o.v. 15-strippenkaart, ben ik dan wel goedkoop uit).
Maar maak ik de terugreis binnen een uur, dan kost dat ritje mij geen 2,46 euro, doch 1,67 euro.
Dan te weten dat je met de strippenkaart binnen een uur op hetzelfde tarief terug kon en dat was voor, dat de Ov-chip landelijk ingevoerd werd, 1,52 euro.
Dattegaat vind ik die OV-chip onpraktisch.
Het komt hierop neer dat, wil je met de OV-chip goedkoper uit zijn dan met de afgeschafte strippenkaart, ben je verplicht om rond te gaan zwerven, totdat die uur voorbij is.
Die OV-chipkaart is dattegaat een mooi spaarpotje voor het O.V.
Nu ik toch bezig ben vroeg ik mij laatst af wat er zou gebeuren als je met je OV-chip de stadsbus pakt naar het station, je checkt niet uit, je loopt naar het perron en zonder dat je, je kaart voor de scan houd, stap je in de trein naar laat ik zeggen, naar Groningen.
Je krijgt geen controle gedurende de reis.
Op het perron van station Groningen aangekomen stap je uit, je loopt naar beneden en je wilt uitchecken, wat gebeurd er dan.?
Krijg je dan de melding van Tot Ziens of krijg je een melding te zien van Error.
Stel dat je dit zou doen in mijn voorbeeld en je krijgt wel controle van een meneer of mevrouw, zou deze controlerende meneer of mevrouw dit dan kunnen controleren.?
Hoe zit het met de bus; je checkt in, stapt over zonder dat je uitgecheckt hebt, op de bus waar je op overstapt, check je niet in.
Je komt dus op je eind bestemming, je checkt uit, wat dan.?
Dus hetzelfde als in mijn andere voorbeeld.
Zal mij benieuwen.

Gesloten