LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bontkragen vaak echt

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Radar »

Ze zijn hartstikke hip, jassen met een bontkraag aan de capuchon. In alle soorten en maten zijn ze te krijgen, met kragen van echt of imitatiebont. Hoe weet je met welke van de twee je rondloopt? Dit blijkt niet altijd duidelijk te zijn. En lichten winkeliers consumenten wel goed voor? Radar zoekt het uit.

Maandag 24 januari in Radar, 20.30 uur, Nederland 1

Mo Goedhart
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:29

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Mo Goedhart »

Ja,

Een winkelmeisje (OK, dame) vroeg ik ernaar toen ik me erover verbaasde. Zelf gaf ze aan er geen voorstander van te zijn (bont te moeten verkopen, maar 'de markt' vraagt erom). En wat me nog meer verbaasde: ze gaf aan dat de mensen het niet willen weten!
Wanneer ze vertelt dat de kraag van echt bont is, reageren de klanten gewoon volledig ontkennend. Gewoon als feit, zeggen ze dat de verkoopster liegt en in die volste overtuiging kopen ze dan toch die felbegeerde jas met (in hun beleving/ontkenning nep-) bontkraag.

Dit verschijnsel is een beetje vergelijkbaar met de rest van de bio-industrie producten. Mensen willen gewoon niet weten dat er dierlijk lijden aan vooraf gaat. En men vraagt zich bijvoorbeeld echt niet af of de producten van 'Kippie' diervriendelijker zijn. Men ziet alleen de goedkope prijs en ruikt de (kruidige) bakluchten waardoor men verleid wordt.

Komt daarbij nog 1 feit: Nederland heeft ongeveer de grootste bontindustrie van de wereld! (Nee, dat is niet China of 1 van de andere Aziatische of Oost-Europese landen). Vanwege onze hoogkwalitatieve legbatterij-industrie!
Die als toeleverancier van de bontindustrie werkt.
En dan nog wat: de bontindustrie is een gesloten systeem omdat uit (dierlijk kippen) afval nog producten gemaakt worden. Daarom mogen restanten van de bontdrager na de 'oogst' officieel niet terugkeren in de voedselketen. Het toezicht op de herkomst van de 'voedingsprut/brij' is er niet naar. Daarin gaan miljoenen om en is het een kleine moeite om de 'overblijfselen' van de eerste bontdrager weer te vermalen, te mengen en in te vriezen om later aan nieuwe 1e bontdragers te voeren. Heel economisch, moet echt gezegd worden. Dus wanneer er ziekten uitbreken in zo'n 'gesloten systeem' kan dit zo weggemoffeld worden. Daar kraait geen haan naar. Omdat de grootste partij in deze zowel de bereiding als verwerking van dit 'slachtafval' in eigen beheer houdt.

Wanneer u denkt dat dit niet gebeurt, geeft dit te denken.
Waarom wilt u dit niet denken? Wanneer dit uit betrouwbare bron is vernomen (ik doe aan bronbescherming), mag u het aannemen of zelf controleren. Maar ga het niet - net als die consumenten in kledingzaken - gewoonweg ontkennen. Want dan vertoont u inderdaad (zoals op dit forum door anderen al eerder expliciet is gesteld) dezelfde ontkenning als die van concentratiekampen en massaslachtingen.
Want ja, mensen met dieren vergelijken is appels met peren (toch?). Besef in dat kader dan maar eventjes dat de orgaanhandel in derdewereldlanden ook drijft op 'mensen van de straat'. Waarvan de organen 'geplukt, geoogst' worden voor goedbetaalde Westerlingen.
Wat is beschaafder? De bio-industrie, of dergelijke orgaanhandel? Of zullen we die twee toch maar 'vergelijkbaar' noemen, in het ethisch vlak?

Tot zover. Met groet (en succes gewenst aan de onderzoeksjournalisten met de verificatie/research van bovengenoemde feiten).
Mo

P.S.:
Denkt u dat dit uit de lucht gegrepen verdachtmakingen zijn?
Ik laat het aan de journalistiek over om hier gedegen onderzoek naar te doen, dergelijke 'verdachtmakingen' te verifiëren.
Feitelijk worden er geen wetten overtreden. Wordt gewoon uit restafval (van kippen-industrie) nog een hoogwaardig product gefabriceerd.

Wanneer mensen nu echt bont nodig zouden hebben.
Wanneer er geen diervriendelijker alternatieven zouden zijn voor warme kleding en het ook echt zo stervenskoud is dat de goed warmte-isolerende velletjes ook echt nodig zijn om die koude te overleven... Dan was het misschien een andere zaak.
Nu is het in mijn ogen gewoon een hype, een jas van een bepaald merk met echte bontkraag te dragen. Want het verschil, dat is er en zie je echt. Tussen nep en bont. Alleen de mentaliteit is veranderd.
Vroeger waren het de puissant rijken die zo pronkten met rijk-dom. Nu zijn het de geestelijk armen die zo hun nep-rijk-dom willen tonen.
Heeft overigens ook wel wat weg met die You-tube filmpjes van Japanse 'huppelkutjes' op hoge hakken die konijntjes doodtrappen onder hun hakken. Qua intellect, bedoel ik dus (niet het geslacht). Want het zijn ook 'stoere jongens', die zo'n bontkraag dragen. Echt stoer, toch?

Trevee
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2011 09:31

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Trevee »

Ik heb er lang over na gedacht en er met anderen over gesproken en kom tot de conclusie.
Konijnen worden veel gegeten ,vossen zijn er helaas te veel vooral in Duitsland. Lammeren worden jammer genoeg ook veel gegeten .
Moeten we de huiden en haren (in Duitsland worden de haren op een speciale manier in jassen genaaid ). Dan weg gooien , of mogen we met respect er gebruik van maken .Er is een mooi Sjamaans ritueel om dieren naar het licht te brengen hen te vragen en danken of we er gebruik van mogen maken en van de warmte mogen genieten en dan toe eigenen ,dan voelt het totaal anders en geeft dan rust en bescherming en wordt niet nutteloos weggegooid . Ineen uitzending zei Antainette zelf eens een keer, het is rest afval. Maakt het wat uit of de jas kaal is gemaakt en zonder haren er op of met haar? Trevee
Laatst gewijzigd door Trevee op 22 jan 2011 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Trevee
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2011 09:31

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Trevee »

Ik heb zojuist een artikel over bont geschreven en zag dat het werd op genomen en nu zie ik het niet staan , wordt hier sencuur toegepast?

rylanad17
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jan 2011 19:45

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door rylanad17 »

Ik vind dit echt afgrijselijk dat dit nog steeds gebeurd met levende wezens die net zo als ons mensen ook gevoel hebben, ook eten en drinken, ook ademen, zich ook voortplanten enz. En dan heb ik het nog niet eens over die dieren die in de bio-industrie zitten en bijv. foie gras als je dat ziet hoe die weerloze ganzen worden behandeld dat gaat echt je petje te boven onbegrijpelijk. Ik hoop ook echt dat mensen beseffen wat er werkelijk schuil gaat achter de bontindustrie,dat die dieren echt vreselijk lijden en een vreselijke dood krijgen via vergassing, elektrocutering, doodgeslagen, doodgeknuppeld worden en dat hun vel letterlijk van hun huid afgetrokken wordt. En die dieren zijn vaak zo bang dat ze hun eigen ledematen afbijten om maar te kunnen ontsnappen. Denk alsjeblieft na over bont en ook over nepbont want winkeliers vertellen vaak de waarheid niet, zo dat je misleid wordt! Dieren willen hun eigen vel houden maar ze kunnen niks doen omdat ze totaal weerloos zijn!

Wasbeerhondje
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jan 2011 03:15

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Wasbeerhondje »

Het zijn vooral pubers die met de wasbeerhondenkragen lopen. In 2005 werd een filmpje rondgestuurd op internet over CHINESE FUR FARMS.

Veel mensen hebben dit filmpje toen gezien. Je ziet dat een Wasbeerhondje levend gevild wordt. Ik ken pubers die dit filmpje zielig vonden, maar wat schetst mijn verbazing, ze lopen deze winter ook met zo'n walgelijke bontkraag van Wasbeerhondenbont.

Ze willen graag meedoen met de mode en denken: "De dieren zijn toch al dood dus waarom zou ik het Bont dan niet kopen?" Ze hebben klaarblijkelijk nog nooit gehoord van vraag en aanbod oftewel marktwerking. Bontproducerende dieren
lijden enorm veel pijn en stress in die kleine gazen kooitjes.

Ze worden levend gevild of anaal geelektrocuteerd. Die Bont-Industrie is gruwelijk en de Tweede Kamer moet echt ingrijpen om de import van Bont te verbieden uit landen waar ze dieren voor Bont levend villen.

De nertsenfokkerij in ons eigen land moet natuurlijk ook verboden worden en dit gaat ook gebeuren, hopelijk dat dit nieuwe kabinet het al eerder door een vorig kabinet genomen besluit over Nertsfokkerijen en de sluiting ervan handhaaft.

Je ziet duidelijk t verschil tussen echt en nep bont. Het meeste bont wat je op straat ziet is echt. Het is zacht, met lange pluimen en danst heen en weer in de wind. Het bloed is er echter al uitgewassen en het hondenlijkje is weggegooid of tot voer voor dieren vermalen, maar mensen die het dragen claimen bij regenachtig weer, een hondenlucht te ruiken. :cry:
Laatst gewijzigd door Wasbeerhondje op 31 jan 2011 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Wasbeerhondje
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jan 2011 03:15

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Wasbeerhondje »

Overigens is alles dat op bont lijkt ook echt bont, imitatie is duurder omdat daarvoor complete productielijnen moeten worden opgezet, terwijl het bont dat we tegenwoordig op straat zien uit Low Budget landen komt en echte dieren goedkoper zijn.

Hier de link naar het filmpje dat mij in 2005 zo ontzettend schokte:

http://features.peta.org/ChineseFurFarms/index.asp

rylanad17
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jan 2011 19:45

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door rylanad17 »

Als er mensen zijn die dit ook weerzingwekkend vinden, wat er met die onschuldige dieren gebeurd, ga dan snel naar de site Bont voor Dieren op internet dat is een organisatie die zich inzet tegen dit vreselijke dierenleed, daar kun je zoveel mogelijk mailtjes naar toe sturen en petities ondertekenen die gaan allemaal naar de Christenunie en andere ministers dat zet ook weer kracht bij! Denk aan die dieren, die kunnen niet voorzichzelf opkomen dat moeten wij doen, mensen die wel gevoel hebben voor dieren. Hoe zouden wij het vinden om op zo"n wrede manier behandeld te worden en langzaam dood te gaan van de pijn? Dieren blijven altijd onschuldig en weerloos!

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door bianca82 »

ikzelf ga vaak naar re enectment festivals daar heb je veel bont echter is dat allemaal van slachtdieren (afval) die kleding en wapen atributen maken de meeste zelf met de hand er zijn zelfs re-enecters die alleen biologisch slachtafval bont willen hebben.

een re-enecter met nepbont ziet er niet uit, dat geef ik absoluut toe.

echter koop ik voor dagelijkse kleding nooit bont, altijd als er zo'n kraag op zit nep bont (ja ik kan het verschil zien en voelen door ervaring en een aantal truukjes)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik heb gelijk in mijn jas gekeken en bij mij staat er fake...het was een dure jas dus ik dacht gelijk,zal toch niet?je denkt daar niet bij na,omdat ze dat vroeger?niet meer gebruikte in de normale zaken...
maar ik gelukkig niet...

Ice Age
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2011 13:43

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Ice Age »

Trevee schreef:Ik heb er lang over na gedacht en er met anderen over gesproken en kom tot de conclusie.
Konijnen worden veel gegeten ,vossen zijn er helaas te veel vooral in Duitsland. Lammeren worden jammer genoeg ook veel gegeten .
Moeten we de huiden en haren (in Duitsland worden de haren op een speciale manier in jassen genaaid ). Dan weg gooien , of mogen we met respect er gebruik van maken .Er is een mooi Sjamaans ritueel om dieren naar het licht te brengen hen te vragen en danken of we er gebruik van mogen maken en van de warmte mogen genieten en dan toe eigenen ,dan voelt het totaal anders en geeft dan rust en bescherming en wordt niet nutteloos weggegooid . Ineen uitzending zei Antainette zelf eens een keer, het is rest afval. Maakt het wat uit of de jas kaal is gemaakt en zonder haren er op of met haar? Trevee
Dit meen je toch niet echt?? Een Sjamaans ritueel, hij vraagt het dier.....en het dier zegt JA! Ik heb nog nooit een Sjamaan bij al die bontfokkers of reguliere slachthuizen gezien. Ook niet bij de miljoenen honden en katten die LEVEND gevild worden, zeehondjes en dolfijnen die met kapmessen kapot gehakt worden, stieren die eerst opgefokt en dan met spiezen voor het plezier van de toerist gekild worden en ga zo maar door, jij wel? Of denk jij dat dit komt door een tekort aan Sjamanen? En dan 'toe-eigenen', ja, dat is precies wat de mens altijd doet met alle wezens die zich niet kunnen verweren. En door wie worden die konijnen dan gegeten, alleen door de vossen waar er 'veel te veel' van zijn? Hoe komt dat dan weer? En die lieve schattige lammetjes die amper weten dat ze er zijn en horen te dartelen bij hun moeder in de wei zoals hun aard is maar dan hebben ze al JA gezegd tegen die Sjamaan en daarom mogen jij en je vrienden met de bontjassen/kragen van die lammeren lopen. Je zit met je kop in het zand of je hebt het lef om echt te kijken naar al de dierenmishandeling die er is en daar je conclusies uit te trekken. Zolang jij je eigen sprookje wil geloven en deze ook aan anderen vertelt zal er niets ten goede voor dieren veranderen..............

rylanad17
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jan 2011 19:45

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door rylanad17 »

Ik kan me dat ook echt niet voorstellen.Mensen met een beetje inlevingsvermogen die denken ook aan dieren, want dat zijn ook levende wezens die ook recht hebben op een vrij en natuurlijk leven. Ja ik ben zelf vegetarier, als je kijkt naar de partij van de dieren bijv. die zijn ook bezig met die verschrikkelijke rituele slachting, daar kun je ook mailtjes versturen naar winkels die hopelijk geen vlees verkopen van onverdoofde geslachte dieren. Dan moet je maar eens kijken naar die undercoveropname, dat is echt vreselijk die dieren worden net zo erg behandeld als die dieren die voor bont worden gebruikt. Zo"n dier is alleen voor de consumptie geschikt dus dat dier wordt helemaal leeggebloed, daarvoor moet het hart zo lang mogelijk blijven kloppen. Het dier kan dus niet snel gedood worden. Het moet zijn dood beleven tot het na de keling helemaal is leeggebloed. Mensen met een hart voor dieren willen een groot leed vermijden door het dier eerst buiten bewustzijn te maken, zodat het dier zelf niets zou merken van zijn weerzingwekkende realiteit. Vreselijk echt waar en dat wil de Partij van de Dieren ook vermijden, die vreselijke pijn en stress bij die dieren die onverdoofd geslacht zijn. Mijn moeder die veel vlees at, is op 52 jarige leeftijd gestorven aan darmkanker. Die ziekte was voor een groot deel te wijten aan een ontsteking die werd veroorzaakt door de voortdurende vertering van dierlijk voedsel. Voedsel van lijken zo zeggen de wijze hindoes, naar wie niemand meer luistert.

4y61npnr
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2011 15:33

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door 4y61npnr »

Ik ben er van overtuigd dat in winkels echt bont wordt aangeboden wat voor imitatie wordt verkocht. Bij de bron gaat het om echt bont, daarna via, via worden de labels aangepast en wanneer het bij ons in de winkels te koop wordt aangeboden, is het ineens imitatie. Het is moeilijk te zien. Alleen als je wat haren er af haalt en je houdt er een lucifer bij zal je zien dat echt haar gaat krullen en imitatie smelt, maar dan nog is het heel moeilijk te zien. Dus koop niets wat ook maar enigszins op bont lijkt. Ook geen laarzen met schapenbont. De schapen die hiervoor worden gebruikt, worden ook mishandeld. In de vacht zit een beestje, die tast de wol aan, dit wordt er dan met huid en al uitgesneden. De beesten houden er allemaal open wonden aan over en lijden veel pijn. Ook in China worden wasbeerhondjes, katten en honden gebruikt voor de bontindustrie. Ze worden eerst hard geslagen. Ze zijn dan iets suf van het slagen, daarna wordt de huid er af gestroopt. Onder het stropen komen de beestjes weer bij. Je wilt niet weten, wat voor pijn deze beestjes lijden. Hierna worden de wasbeerhondjes op een hoop gegooid en het duurt nog minstens een kwartier voordat ze dood zijn. Ik heb het filmpje op internet gezien. Kon nachten niet slapen. Het beestje wat op dat moment levend gevild werd, werd op een hoop gegooid en er rolden twee hele dikke tranen uit zijn oogjes. Daarna heb ik niet meer gekeken. Te erg, maar dit is wel heel confronterend. Men zou dit op de televisie moeten laten zien. Dan worden de mensen eerst bewust. Maar dan krijg je toch weer tegenstanders die het te erg vinden, maar dit is wel de werkelijkheid. Waarom zou je bont willen dragen, er zijn genoeg alternatieven. Er wordt de dieren zoveel onrecht aangedaan. Ze kunnen niet voor zichzelf opkomen, dan moeten wij het doen. Wie anders! Ik heb niets tegen vlees (al eet ik het zelf niet), maar de beesten moeten wel een goed leven hebben gehad en op een humane manier worden geslacht en behandeld. Soms zeggen mensen; ach die bontkraag, het dier is toch al dood. Maar ze moeten zich afvragen, waarom wordt een bontkraag verkocht! Omdat er vraag naar is! Daarom! Geen vraag, geen bont!!

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ik lust heel graag een stuk vlees, doch om dieren te doden louter voor luxe gaat mij te ver. Ik heb zelf ook zo'n "capouchonjas" en heb duidelijk gekeken (voor aankoop) dat het hier om nepbont gaat.
Een dier wat voor de slacht gaat en waar de huid van gebruikt wordt (leer) voor schoeisel of kleding heb ik geen moeite mee. Een dier wat gedood wordt voor plezier of luxe daar heb ik, zoals eerder gezegd, vreselijk veel moeite mee.

Ik ga er van uit dat voor de vleesconsumptie de regelgeving in ons land dusdanig is dat er geen sprake is van mishandeling van dieren. Ik neem dus ook aan dat wat er binnen de wet gebeurt qua "bontproductie" als dusdanig nageleefd wordt.
Zo niet, laat die "animal cops" van Dion Graus maar komen......

Het enige wat ik zelf daar aan doe (en kan doen) is geen bont kopen, kwestie van vraag en aanbod.....

Wasbeerhondje
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jan 2011 03:15

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Wasbeerhondje »

Wat vleeseten betreft dat is juist de oorzaak van al het kwaad, als er dieren worden gebruikt voor consumptie is er altijd leed. Daarom om dit allemaal voor te zijn ben ik gestopt met het consumeren van dierlijke producten. Er is zoveel grens- en regeloverschrijdend gedrag jegens dieren achter de gesloten deuren van de dierenindustrie dat je onwetend bent over wat er werkelijk gebeurd is met het dier dat achter het stukje vlees op je bord schuilt.

Zolang als er slachthuizen bestaan zullen er slagvelden zijn heeft Tolstoi gezegd en dat zijn de verbanden die hij gezien heeft waar velen van ons ook eens bewust van moeten worden, alles hangt met alles samen.

Ice Age
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2011 13:43

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Ice Age »

Er zijn zoveel mensen die een (huis)dier, kat, hond, muis, paard, etc. verzorgen, knuffelen en er zich verantwoordelijk voor voelen. Of graag het huisdier van de buren, vrienden, familie knuffelen als ze er zelf geen hebben. Deze dieren krijgen een naam want dat geeft iets persoonlijks en een chip want dat geeft een identiteit. Stel je nu eens gewoon voor dat tussen al die dieren die voor hun vacht gefokt worden jouw dier zit.......Ondanks een naam of paspoort is de angst door het gegil van de andere dieren en de pijn even afschuwelijk als van de dieren die 'anoniem' zijn. Die 'van ons' heeft alleen meer geluk gehad dan die onbekende en helaas is de laatste groep vele malen groter. En wij zelf doen hen dit aan.
De douane is op de hoogte van invoer van 'gemarteld' bont maar sssst, want Nederland fokt ook bont in kleine ijzeren kooitjes (je zou bijna vergeten dat er levende dieren onder die vacht zitten)en met de vangst van 1000 kilo hasj gooi je pas hoge ogen in de maatschappij. Economisch belang is groot (eenden & ganzenveren worden uit het lijf van de dieren getrokken, er zijn landen waar dit al verboden is maar hier komt het gewoon binnen. Let op de info van de kussens en dekbedden bij ons aller IKEA) Wij vragen erom maar worden ook met mooie en oneerlijke verhalen om de tuin geleid.

Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

op markt ook HEEL vaak POEZENBONT! o.a. in sjaaltjes, iPhonehoesjes, haarspeldjes.
Tot nu toe liegen alle markt-verkopers. En zelfs een grote keten in centrum Nijmegen heeft bordje hangen: "dit is niet echt bont" bij een lap etalage bont, dat wèl echt bont is.
Peta filmpjes zijn ook erg educatief: Chinezen die vosjes levend villen, brr.

evheuven
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2011 10:22

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door evheuven »

Goed dat jullie aandacht aan dit onderwerp besteden. Ik ken ook mensen die een echte bontkraag hebben gekocht terwijl ze dit absoluut niet wilden, misleid door winkelpersoneel. Wat wel onderbelicht bleef was het dierenleed dat met de bontkragenrage gepaard gaat. Als mensen niet weten hoe verschrikkelijk deze dieren aan hun eind komen (dikwijls worden ze levend gevild) zullen ze toch eerder voor echt bont kiezen. De reactie van Bont voor Dieren vind ik dan ook ronduit belachelijk. Zij vinden het prima dat mensen bont dragen, zolang het maar goed op het etiket staat. Kan deze club zichzelf niet beter opheffen?

rylanad17
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jan 2011 19:45

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door rylanad17 »

Nee ik denk dat de organisatie van Bont voor Dieren gisteren bij radar bedoelde dat je zelf de keus hebt of je bont wil dragen liever niet natuurlijk, maar omdat mensen wel nep bont willen dragen, en vaak helemaal geen echt bont willen, wil zij graag dat er een labelverplichting komt zodat je weet dat het geen echt bont is maar nepbont, en dat als je echt bont koopt dat je ook beseft wat er werkelijk schuil gaat achter dat dierenleed. Oh en als je dan die pubers en jongens ziet met bont die zijn echt zo onwetend van al dat vreselijke dierenleed en het lijkt nergens naar, ik zie alleen maar gemartelde dieren op die jassen, kragen en tasjes! Eigenlijk moeten mensen ook geen nepbont dragen want het geeft altijd een verkeerde indruk vind ik, je wakkert het toch aan door het te dragen

Kanita
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jan 2011 16:56

Re: Bontkragen vaak echt

Ongelezen bericht door Kanita »

Wasbeerhondje schreef:Wat vleeseten betreft dat is juist de oorzaak van al het kwaad, als er dieren worden gebruikt voor consumptie is er altijd leed. Daarom om dit allemaal voor te zijn ben ik gestopt met het consumeren van dierlijke producten. Er is zoveel grens- en regeloverschrijdend gedrag jegens dieren achter de gesloten deuren van de dierenindustrie dat je onwetend bent over wat er werkelijk gebeurd is met het dier dat achter het stukje vlees op je bord schuilt.

Zolang als er slachthuizen bestaan zullen er slagvelden zijn heeft Tolstoi gezegd en dat zijn de verbanden die hij gezien heeft waar velen van ons ook eens bewust van moeten worden, alles hangt met alles samen.
Het gaat hier om de bontkragen en het dragen van bont. Jouw mening en leefwijze met betrekking tot vlees en de vleesindustrie is de jouwe.

Ik vind het prima dat vegetariërs, veganisten en pescotariërs eten wat zij willen eten. Enkel, zelfs bij de transport van biologische groenten gaan er onschuldige diertjes dood (platgereden dieren op de snelweg, op het boerenland, insecten etc).

Ik ben zelf kok en dol op vlees. Nee ik steek mijn kop niet in het zand. Ik weet prima hoe het in Nederland en andere landen gaat met de vleesindustrie echter wij mensen hebben vlees nodig (de vegetariër zou hier weer op in gaan). Overigens is het makkelijker gemaakt voor vegetariërs met imitatievlees.

De vleesindustrie zal nooit ophouden. Vlees is nu eenmaal nodig. Ja er zouden betere regels moeten komen voor boeren, bv volgens HACCP richtlijnen etc maar dat zal nog wel even duren.

Ik heb respect voor vegetariërs, vegetariërs zouden zich ook moeten neerleggen bij de keuze van mensen die WEL vlees eten.

Nu terugkomend ONTOPIC: Laats werd er bij rtl4 aandacht besteed aan de bondkragen. Er werd een filmpje getoond waarbij de beestjes gevild werden. Deze waren al geëlectrocuteerd. Ik vond dit vreselijk om te zien.
Alle filmpjes waarbij beesten walgelijk geslacht, doodgeknuppeld, gevild worden vind ik vreselijk om te zien.

De karkassen van de beesten werden op een kar door de straten gesleept en daar werd nog even een euro op verdiend. Onder de bontlaag zit een heel dun lichaampje.

Vroeger gingen activisten de straat op met een spuitbus en spoten de bontjassen onder met verf om bont tegen te gaan.

Nu gebeurt er niks. De breezer generatie loopt FIER met hun bontkraag te paraderen. Nep rijkdom zoals al eerder gezegd werd. Te walgelijk voor woorden. De meesten weten heel goed dat zij ECHT bont dragen. Daar zijn ze speciaal naar op zoek gegaan. De dikste kraag vinden zodat je pas echt HIP bent.

Echter deze bontkragen hebben totaal geen meerwaarde. Ze zitten veel te ruim en ook niet echt om de nek om warm te zijn. Het is een luxe item. Een luxe item dat op grote schaal "geproduceerd" wordt in vieze oude afgelegen dorpjes in smerige hokjes waar ze voor hun eerste levensjaar al gedood worden.

De nertsenkwekerijen in Nederland zouden ook zeker verboden moeten worden.

Ik begrijp totaal niet dat je met een dood(geslagen, geknuppeld, gevild-) dier om je nek wilt lopen en je daar nog fijn bij kunt voelen ook.

Nepbont is overigens ZEER goed en makkelijk te herkennen. Dit gaat krullen en in de war. Echt bont piekt heel erg, ziet er heel fijn uit. Dit herken je direct.
Er kan gewoonweg niet beweerd worden dat echt bont niet te onderscheiden is van nepbont.

Tevens kan er niet beweerd worden dat vosjes, lammeren en konijntjes toch al dood moesten en we dan het vachtje maar gebruiken. De meeste bontkragen zijn van wasbeerhonden. De witte vosjes voor de kragen worden ook speciaal gefokt en zijn absoluut niet de wilde vosjes die in Nederland en duitsland rondlopen.

Echter, de hype is zo groot dat er moeilijk iets aan gedaan kan worden. Ik had gehoopt dat het zou overwaaien maar dit jaar (winter 2010/2011) is het weer een hype.
Je kunt moeilijk iedereen met bont aanspreken. Tevens heb je niets met die mensen van doen en dat zullen zij ook zeggen.

Wat dat betreft vind ik het lastig om iets toe te voegen TEGEN bont.

In ieder geval zou ik het nooit dragen en heb ik mijn beste vriendin erop gewezen dat zij echt bont droeg en zij draagt het dan ook niet meer. Gelukkig.

Gesloten