LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Burgerservicenummer

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
WesleyH86
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:36

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door WesleyH86 »

Terecht dat dit eindelijk aangepakt wordt. Er is inmiddels een website waar men een petitie kan tekenen voor dit probleem http://www.BSNisgeheim.nl

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Volgens de uitzending is het BSN bedoeld voor communicatie tussen overheid en burgers en in bepaalde specifieke gevallen.
Het is mij alleen niet duidelijk geworden wat dan die bepaalde specifieke gevallen zijn dat men er wel naar mag vragen. Jammer.

En bij doorkrassen inderdaad goed opletten, de nummers staan ook in de codebalk onderin bijvoorbeeld. Maarja wat moet je dan als burger. Standaard met een paar kopietjes van je paspoort op zak rondlopen waar je de foto en alle nummers zwart hebt gemaakt?? :?

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

solleila schreef:Ook uitzendbureau's hebben een handje van.
voorzover ik weet
Voordat je je eerste werkdag hebt moet de werkgever een kopie van je legitimatie in zijn bezit hebben. (nieuwe wetgeving ingegaan op ??? al een paar jaar terug)


Maar inderdaad 'overal' vraagt men tegenwoordig naar een kopie van je legitimatie.
De informatie die daarop staat kan inderdaad misbruikt worden .... (in de usa weten ze daar alles over te vertellen maar ook hier Europa hoor je er meer en meer over)

Wat kun je dus doen om dit te voorkomen?- voor mijn werk moet ik ook dikwijls mijn paspoort laten zien MAAR 9 van de 10 bedrijven willen een KOPIE. En anders wordt je domweg niet toegelaten tot het bedrijfsterrein.

Wat kun je dan doen om je gegevens te beschermen?Is het handig om zelf enige kopieën bij je te hebben waarop je je BSN nummer en andere 'privacy gevoelige data' hebt doorgestreept?

Je wordt immers voor het blok gezet; geen kopie = geen toegang tot het terrein en dan kun je dus je werk niet uitvoeren. (niet laden, ik ben werkzaam als chauffeur)

WesleyH86
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:36

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door WesleyH86 »

Zoals sommige mensen op de petitie site al terecht hebben opgemerkt chanteert men de consument.

PaulCS
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2011 22:29

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door PaulCS »

Het BSN is geen pincode

Ik vind dat hier de verkeerde discussie wordt gevoerd. Er wordt vanuit gegaan dat het BSN gebruikt mag worden als indentificatie van de persoon die het nummer opgeeft. Een soort pincode dus die je geheim moet houden, zodat anderen hem niet kunnen misbruiken. Maar is het BSN daarvoor wel bedoeld. Wordt bij het verstrekken van het BSN vermeld dat je dat nummer geheim moet houden tegen misbruik ? Heeft u ooit reclame spotjes gezien als: "Ze mogen alles van mij weten, behalve mijn BSN" ? Welnee, het BSN is geen geheim nummer. Dat wordt ervan gemaakt doordat er bedrijven zijn, die het opgeven van een BSN accepteren als indentificatie.

Waar de discussie dus over moet gaan, is dat er (telecom)bedrijven zijn die op basis van een BSN diensten, goederen of abonnementen leveren en bij misbruik door derden het niets vermoedende slachtoffer voor de rechter slepen om betaling te eisen.
Justitie, incassobureaus en deurwaarders zouden zaken wegens wanbetaling voor bestellingen die zijn geplaatst op basis van enkel een BSN gewoon moeten weigeren als onvoldoende bewijs. Dat maakt de handel via internet natuurlijk wel lastig, maar dat is geen reden om dit lekke systeem te accepteren. Wellicht is een oplossing om aan het BSN een identificatiesysteem te koppelen vergelijkbaar met het systeem gekoppeld aan je bankrekening bij internetbankieren.

frieda69
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2011 16:09

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door frieda69 »

BSN in de zorg

Alle zorgaanbieders, indicatieorganen en zorgverzekeraars moeten sinds 1 juni 2009 het burgerservicenummer (BSN) gebruiken bij het uitwisselen van gegevens over patiënten of cliënten. De overheid wil zo de gegevensuitwisseling eenvoudiger en betrouwbaarder maken en daarmee de kwaliteit in de zorg verbeteren. Het BSN maakt in de zorg een eind aan de verschillende persoonsnummers die zorgaanbieders, indicatieorganen en zorgverzekeraars nu nog gebruiken.

Voordelen van het BSN
Invoering van het BSN in de zorg heeft een aantal voordelen:

minder fouten bij de uitwisseling van patiëntgegevens;
voorkomen van persoonsverwisseling;
declareren wordt eenvoudiger;
betere bescherming tegen identiteitsfraude.
Het BSN wordt ook gebruikt om op een betrouwbare en veilige manier patiëntgegevens uit te wisselen. Dit gebeurt via het elektronisch patiëntendossier (EPD).

Dit stukje staat geschreven op de site van de rijksoverheid http://www.rijksoverheid.nl
Beetje tegenstrijdig!!

MAXIEM

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door MAXIEM »

frieda69

Zo zie je maar weer, de eerste kamer is tegen, maar de ontwikkelingen gaan gewoon door. Het zijn echt witte-boorden-criminelen die voor geen meter te vertrouwen zijn.

Maxiem.

Ciconia
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2011 00:43

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Ciconia »

Als frequent bezoeker van diverse archieven vond ik de wijze waarop de archiefdienst in beeld werd gebracht een smakeloze manier van journalistiek bedrijven. In mijn ogen werd onterecht de indruk gewekt dat de dienst geen enkele reden zou hebben om op enige wijze gegevens van hun bezoekers te registreren. Het lijkt mij volstrekt logisch dat een instelling waar men zonder kosten originelen unieke en vaak eeuwen oude documenten kan inzien alle redenen heeft om te registreren wie dergelijke stukken in zijn handen heeft gehad. Het lijkt mij dan ook niet meer dan logisch dat een dergelijke in mijn ogen overheidsinstelling het enige voor iedere burger van Nederland unieke BS nummer gebruikt.

Er is mij als bezoeker van archieven nog nooit ergens gevraagd om een kopie van zijn persoonsbewijs. Het is het mij dan ook volstrekt onduidelijk waarom de balie medewerkers van deze instelling zelf op deze manier met een verborgen camera moet worden geconfronteerd. Dit is stemmingmakerij en wekt de indruk dat men met criminelen te doen heeft.

In mijn ogen zou het veel logischer zijn als Radar zich de vraag zou stellen hoe het mogelijk is dat mensen op basis van kopie legitimatie bewijzen allerlei overeenkomsten kunnen afsluiten. Het lijkt mij dat degene die een overeenkomst afsluit op zijn minst een stuk eigen verantwoording heeft om na te gaan met wie hij te maken heeft. Mocht men vinden genoegen te kunnen nemen met kopietjes lijkt mij dat eigen risico een niet genoeg basis om mensen aan een afgesloten overeenkomst te houden. Het lijkt mij dat jullie daar aandacht aan zouden moeten schenken wat dat is immers de reden waardoor misbruik mogelijk wordt gemaakt.

R.O.

leoger
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2011 12:42

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door leoger »

Vandaag moest ik een pakketje ophalen bij een postagentschap, de man wilde mijn legitimatie zien, waarbij ik vooraf al melde dat het BSN niet opgeschreven mocht worden. Ik moest niet "zo moeilijk" doen. Ja toch maar paspoort afgestaan, en wat wordt er weer opgeschreven het BSN. En die afhaalbewijsjes zijn voor id-fraudeurs een feestje! er staat op: BSN, Naam, Adres én handtekening!

thommers
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2011 15:09

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door thommers »

Ik snap nog steeds niet zo goed wat nou het probleem is.

We willen het geen kopie paspoort/bsn afgeven ter controle, omdat we bang zijn dat er misbruik van gemaakt kan worden.

Hoe kunnen die gegevens precies misbruikt worden? Juist, door ze ter controle af te geven aan bedrijven die om kopie paspoort/bsn vragen.

Stoppen we met die controle dan zitten we in hetzelfde schuitje, maar dan zonder extra controle van kopie paspoort en bsn. Kun je een telefoonabonnement aanvragen met alleen de naam en het adres van je buurman, nee dat is lekker veilig.

peggy_1964
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:21

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door peggy_1964 »

Gisteren was ik bij Pearl om nieuwe brillenglazen te bestellen. Ik stond bij deze vestiging nog niet in het systeem, dus werden de nodige gegevens van mij gevraagd. Tot mijn stomme verbazing werd er ook om mijn BSN gevraagd. Ik heb gezegd deze niet te willen geven. Hier werd niet moeilijk over gedaan, maar het is een vast veldje in hun "registratie scherm". Hoeveel mensen die klant zijn bij Pearl hebben hun BSN in het verleden wel niet gegeven, of zullen deze in de toekomst geven?! En je BSN voor een bril, lenzen, of alleen glazen?
Ik kan mij niet voorstellen dat dit ergens goed voor is. Vooral omdat ik toch geen recht heb op vergoeding door mijn ziektekostenverzekering.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Sinds ik dit item heb gezien geef ik niemand zomaar mijn id kaart, paspoort of rijbewijs mee, als ze een kopie willen sta ik daar bij om vervolgens mijn bsn nummer door te strepen want die is voor mij alleen....

senta101
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2010 23:42

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door senta101 »

bij mijn man in het bedrijf ( hij moet voor zijn werk bij verschillende klanten werken) wordt er zonder dat hij op de hoogte gesteld wordt door personeelszaken een kopie verstrekt aan de klant!!!
daarbij heeft blijkbaar iedereen, ook van andere vestigingen inzage in zijn gegevens want een teamleider van een heel andere vestiging waar mijn man een klus voor moest doen kwam mijn man even vertellen dat zijn paspoort bijna verlopen was.
nou vraag ik je, je moet een kopie van je id bewijs geven oke dat moest ik ook doen bij mijn werkgever, maar ondertussen wordt het daar dus zo verstrekt en heeft elke jan doedel, ook van andere vestigingen inzage en kan dus een kopie krijgen/ uitdraai maken.

en niemand die er iets tegen wil doen want allemaal willen ze hun baan behouden, wat logisch is, maar kloppen doet het niet
en ik hou mijn mond dan ook maar, maar alleen omdat mijn man het wil want anders had ik dit al flink aangepakt. ( zo ben ik wel namelijk, zijn bedrijf kent me al hierin)

jullie moeten toch met me eens zijn dat wat dit bedrijf doet niet door de beugel kan.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door koeloejoek »

En het mooiste is dat dit nog maar het begin is.

Kijk naar de berichtgeving rondom tomtom, tomtom "verkoopt" hun gegevens aan de politie
De Politie die niet op een wettige manier omgaat met de privacygegevens van de burgers....( de privé gegevens van 9 op de 11 dossiers word niet rechtmatig verkregen)
Opslag van dna dmv vingerafdruk in je paspoort, die gegevens worden "gewist" omdat het "systeem" die de gegevens opslaat niet waterdicht is, zodra dit wel het geval is zullen de privégegevens die nu worden "gewist" weer worden opgeslagen zonder dat wij ervan op de hoogte gehouden worden is mijn idee!!.
En dan nog maar niet spreken van google die ongevraagd zomaar je huis met toebehoren op internet zet.
Internet gegevens die zomaar op gevraagd worden, Nederland is koploper als het gaat om telefoon taps.....

En zo kan ik nog heel lang doorgaan

Het gegeven wat betreft de kopies van je id of paspoort, je mag en bent verplicht om je persoonsgegevens beschermen en zeker je bsn nummer dat is een persoonlijk nummer (gelijk als je pincode).
Ik streep mijn bsn nummer altijd door als ze een kopie maken, die hebben ze niet nodig je hebt per slot van rekening al overal een "klant" nummer.


Ik heb alles te verbergen hier in Nederland

Erik Wannee
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2009 15:20

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Erik Wannee »

Ik ben het helemaal eens met de reactie hierboven van PaulCS.

Een bsn moet niet verward worden met een DigID. Het bsn is niets meer dan een uniek nummer, waarmee men zich kan identificeren. Vroeger werden daarvoor vaak een naam en een geboortedatum gebruikt, maar dat systeem bleek niet waterdicht, omdat het mogelijk is dat er meerdere mensen met dezelfde naam en geboortedatum zijn. Bij een bsn is dat uitgesloten.
Er is m.i. niets op tegen om je bsn openlijk bekend te maken, zoals je ook rustig je naam en geboortedatum bekend kunt maken. De suggestie om het bsn op kopieën van paspoorten etc. door te strepen is dan ook volkomen onzin. Dan zou je net zo goed ook je naam en geboortedatum kunnen doorstrepen; dan blijft er weinig over...
Als er iemand problemen heeft omdat diens identiteit is gestolen dan ligt dat niet in het feit dat iemand het bsn van iemand anders gebruikt, maar in het feit dat anderen kennelijk het bsn onterecht als bewijs van legitimatie beschouwen en erkennen.

Bij een DigID is het iets heel anders: Dat is inderdaad iets dat je top geheim moet houden!

Erik Wannee,
bsn 162545009.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Erik Wannee schreef:Bij een DigID is het iets heel anders: Dat is inderdaad iets dat je top geheim moet houden!
Dit is nou juist het probleem hoe weet je of dit inderdaad "top geheim" is.
Heb je het stukje ook gelezen waarin ik het volgende aangaf.
koeloejoek schreef:Kijk naar de berichtgeving rondom tomtom, tomtom "verkoopt" hun gegevens aan de politie
De Politie die niet op een wettige manier omgaat met de privacygegevens van de burgers....( de privé gegevens van 9 op de 11 dossiers word niet rechtmatig verkregen)
Opslag van dna dmv vingerafdruk in je paspoort, die gegevens worden "gewist" omdat het "systeem" die de gegevens opslaat niet waterdicht is, zodra dit wel het geval is zullen de privégegevens die nu worden "gewist" weer worden opgeslagen zonder dat wij ervan op de hoogte gehouden worden is mijn idee!!.
En dan nog maar niet spreken van google die ongevraagd zomaar je huis met toebehoren op internet zet.
Internet gegevens die zomaar op gevraagd worden, Nederland is koploper als het gaat om telefoon taps.....
Dus wie zegt mij dat digid veilig is!!! het word allemaal digitaal opgeslagen.

Helaas word er voor ons bepaald wat je wel moet en niet moet.

Het zorgvuldig omgaan met je persoonlijke privé gegevens is een pré en vereiste waar je zelf verantwoordelijk voor bent en de slogan ik heb toch niets te verbergen is zo typisch Nederlands.....nou ik heb echt alles te verbergen dus ook mijn burgerservicenummer....

Erik Wannee
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2009 15:20

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Erik Wannee »

Het feit dat de overheid, Google, FaceBook etc. allerlei dingen van je opslaan en ongevraagd openbaar maken of zelfs doorverkopen, verandert niets aan mijn stelling dat het geen enkel nut heeft om te proberen je bsn geheim te houden. Dat biedt geen enkele garantie dat je telefoon niet wordt getapt, geen garantie dat je vingerafdruk niet wordt opgeslagen etc.
Ook is het geheimhouden van je bsn geen enkele garantie dat je DigID wel veilig opgeslagen blijft. Het zijn gewoon totaal verschillende dingen.

Ik pleit ervoor om dingen geheim te houden als dat nodig en zinnig is (PIN-codes, DigID, telefoon-/post en mailgegevens, surfgedrag, liefst ook vingerafdruk en DNA-code) maar niet geheimzinnig te doen om dingen die juist bedoeld zijn om openbaar te maken, zoals naam, adres, bsn, BIG-nummer, bankrekeningnummer etc.

Over dat laatste bestaat m.i. ook veel misverstand: Veel mensen doen geheimzinnig over hun bankrekeningnummer, terwijl dat juist het openbare deel van je banktoegang is. De bijbehorende PIN-code is het geheime deel.
Laatst gewijzigd door Erik Wannee op 11 jun 2011 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Veel mensen doen geheimzinnig over hun bankrekeningnummer, terwijl dat juist het openbare deel van je banktoegang is. De bijbehorende PIN-code is het geheime deel.
Met alle respect, maar dat is toch redelijk onnozel. Vind je het dan een prettig idee dat iedereen kan uitvissen waar je woont omdat je rekeningnummer staat vermeld op je kassabon die je in de supermarkt hebt laten liggen?

Of dat iemand jouw rekeningnummer gebruikt om hier d.m.v. een internetincasso producten of diensten te gaan afnemen? Zie hiervoor o.a. het draadje op dit forum over Webbilling.

Erik Wannee
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2009 15:20

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Erik Wannee »

Bob Schurkjens schreef:Met alle respect, maar dat is toch redelijk onnozel. Vind je het dan een prettig idee dat iedereen kan uitvissen waar je woont omdat je rekeningnummer staat vermeld op je kassabon die je in de supermarkt hebt laten liggen?

Of dat iemand jouw rekeningnummer gebruikt om hier d.m.v. een internetincasso producten of diensten te gaan afnemen? Zie hiervoor o.a. het draadje op dit forum over Webbilling.
Het lijkt me dat er wel eenvoudigere manieren zijn om uit te zoeken waar iemand woont. Telefoongids of zo.
En als iemand een internetincasso doet, zal diegene daarbij toch op z'n minst een handtekening of opgenomen mondelinge opdracht moeten hebben. Anders is hij niets waard: je kunt hem zo weer storneren. En, zoals je zelf in het draadje over Webbilling.com al schreef: daar heb je 13 maanden de tijd voor.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dan zou je dat draadje toch eens beter moeten lezen: "even" storneren is er niet bij. Ook mondelinge of schriftelijke toestemming komt er helemaal niet aan te pas.

Verder vind ik het bijzonder knap dat je kennelijk in staat bent om van iemand van wie je alleen het gezicht kent, het adres op te zoeken in het telefoonboek!

Gesloten