LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
curvedwater
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2011 20:35

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door curvedwater »

Als zonne energie zo perfect is, dan snap ik niet waarom de opwekkers daarop niet voluit vertrouwen. Dus ´s avonds tv kijken op eigen opgewekte zonne energie.
Kijk!, dan die je wat nuttigs, dát is vooruitgang!

Want dan hoeven de ander burgers geen subsidie meer te betalen op zonne energie, kan het aantal centrales worden verminderd, en kan de stroomprijs weer zakken tot de normale onder-de-10-cent-per-kwh prijs

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ppp333333 »

dan missen ze teveel belasting

OggVorbis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door OggVorbis »

Als je energieleverancier moeilijk doet over het terugleveren, dan stap je toch gewoon over naar een andere leverancier? Leveranciers als GreenChoice stimuleren juist het zelf opwekken van stroom, en doen niet moeilijk over terugleveren.

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Sjors_B schreef:Natuurlijk wordt het steeds duurder, tegenover al die zonnepanelen en windmolens moeten nog steeds centrales standby gehouden worden. Aangezien niemand met zijn zonnepaneeltjes en winmolentjes alles uit doet als de zon niet schijnt en de wind niet waait. Dat standby houden kost gewoon keihard geld.
Deze wordt helemaal niet gehinderd door enige kennis van zaken. Je kunt hier links plaatsen over http://www.kombikraftwerk.de wat je wilt. Sjors_B verdomt het om dat te lezen.

Wat staat hier nou?
3. Biogas
Biogasstrom muss im Kombikraftwerk die kurzfristigen Schwankungen von
Wind- und Sonnenenergieangebot ausgleichen. Hierzu ist für kurzfristigeren
Ausgleich eine Biogasanlage mit direkt angeschlossenem BHKW in
Hünxe eingebunden. Für längerfristigen Ausgleich, auch über mehrwöchige
Windflauten hinweg, speist die Biomethananlage in Pliening ins Erdgasnetz
ein. Entsprechend dieser Energiemenge verstromt ein BHKW der
Stadtwerke Schwäbisch Hall und eine Mikrogasturbine in Bad Hersfeld
Erdgas aus dem Netz, dann, wenn es vom Kombikraftwerk benötigt wird.
Die einbezogene elektrische Leistung beträgt 4,0 MW.
Lees het zelf: http://www.kombikraftwerk.de/fileadmin/ ... 805_01.pdf

Een paar honderdduizend van die dingen en het standby-verhaal is geschiedenis.

Maar de dom gehouden Hollander komt niet verder dan PV-panelen die te duur zijn, windturbines die men niet wil en aan de andere kant van de grens is geen stroom.

Dan was er nog iemand die 1.73 kWu aan stroom opgewekt heeft. Mijn zonneboiler met een collector van 0.55 m2 doet het zelfde, kost echter maar een fraktie van de PV-installatie. En dat al meer dan 30 jaar. Rendement meer dan 70%.

Trusten.

Mark021167
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Mark021167 »

Awel stelletje domme Hollanders,
Neem een voorbeeld aan de Belgen :
1. Subsidie van de gemeente op plaatsing van zonnepanelen.
2. 40% belastingvermindering gedurende 3 jaar over het bedrag van de investering.
3. Energieleverancier betaalt een vast bedrag per 1000 Kwh geproduceerde stroom gedurende 20 jaar.

Hoezo "domme" Belgen ???

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

bennieol schreef:ik heb afgelopen week 27 kilowatt aan stroom gehad.
en ook in nederland komt de zonnepanelen wel van grond alleen hebben we een grote achterstand.
ga er ook nog wat bijkopen maar eerst nu een zonneboiler.
denk dat nederland nog wel een inhaalslag gaat halen als de panelen goedkoperword.

Ik neem aan dat je 27 kilowattuur bedoelt.

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Maar wij hebben Prins Kernafval, Maxime Verhagen, die het volk dom houdt. :lol:

OggVorbis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door OggVorbis »

Ed4508 schreef: Dan was er nog iemand die 1.73 kWu aan stroom opgewekt heeft. Mijn zonneboiler met een collector van 0.55 m2 doet het zelfde, kost echter maar een fraktie van de PV-installatie. En dat al meer dan 30 jaar. Rendement meer dan 70%.
Ik denk niet dat jouw zonneboiler veel stroom heeft opgeleverd. Naar mijn weten levert een zonneboiler slechts heet water :-) Daarmee bespaar je dus gas, en geen stroom. Dat is dan ook niet echt te vergelijken met zonnepanelen.

Een zonneboiler heeft als voordeel dat het relatief goedkoop is en er (nog steeds!) subsidie voor bestaat. Maar nadelen zijn er ook, als je niet thuis of geen behoefte hebt aan warm water levert het niets op. Met zonnepanelen ga je dan stroom terugleveren wat wordt gesaldeerd met je verbruik. Ook neemt een zonneboiler veel meer ruimte in. Wij hadden geen ruimte voor zo'n boiler, en hebben daarom voor (PV) zonnepanelen gekozen.

markvogels
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:14

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door markvogels »

Er zijn ook energiebedrijven die wel netjes de eigen opgewekte stroom vergoeden. Greenchoice en Eneco hebben hier een goed beleid voor ingericht.
Dit is ook de reden dat WNF en Greenpeace deze bedrijven promoten ten kosten van de andere energie bedrijven die dit niet hebben geregeld. Het heeft dus wel degelijk zin om te investeren mits je de vergoeding voor terug levering goed regelt.

Het initiatief geprensenteerd tijdens de uitzending van Radar, "Wij willen zon"genaamd heeft heel veel negatieve pers. De garantie is niet goed geregeld, systemen zijn van discutabele kwaliteit en zijn niet duurzaam geproduceert in China. Dit is de reden dat het wat goedkoper is. Je kunt veel beter wanneer je wilt investeren ietje meer betalen maar dan weet je wel zeker dat je garnatie krijgt en een goed kwalitatief systeem hebt. De klachten van Wij Willen Zon zijn enorm groot . En dat is jammer omdat dit de goede initiatieve waar mensen wel kwaliteit krijgen en garantie in de weg staan. Dat juist deze stichting ( met als doelstelling duurzaamheid promoten is) gebruik maakt van de Chinese panelen is zeer vreemd. Er is een onafhankelijke consumenten organisatie speciaal voor zonne energie waar je alle problemen kunt lezen. http://www.polderpv.nl/achtergronden_WWZ_actie.htm


groet
Mark

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

OggVorbis,

er zijn ook al zonneboilers te koop nederlandse uitvinding die met boiler en al op een platdak kunnen.
over drie weken komt zoeen bij mij.
groetjes bennie

adebloisjr
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:43
Locatie: Apeldoorn

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door adebloisjr »

Ik zie door het bomen het bos niet meer... wie helpt mij???

Ik heb juist gister nog offertes aangevraagd om 12 panelen te laten installeren op en plat dak. Mooie investering dacht ik, misschien krijg ik van de gemeente zelfs €1000 subsidie. Natuurlijk duurt het 10 jaar voor ik mijn geld eruit heb, misschien zelfs meer.

Maar het is ook een waardevermeerdering van je huis, je draagt iets bij aan het milieu, het zorgt voor lagere maandlasten. Maar goed dat ik deze uitzending zag, want ik ga er zeker nog even nadenken en afwachten. Jammer dat ik nu pas hoor van het initiatief van "Wij willen zon".

Ik wil best mijn spaargeld investeren, maar waarom moet alles zo omslachtig? Is het beter om te kijken in Duitsland voor een installatiebedrijf, of toch de NL'se ondernemer ondersteunen?

OggVorbis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door OggVorbis »

adebloisjr schreef:Ik zie door het bomen het bos niet meer... wie helpt mij???

Ik heb juist gister nog offertes aangevraagd om 12 panelen te laten installeren op en plat dak. Mooie investering dacht ik, misschien krijg ik van de gemeente zelfs €1000 subsidie. Natuurlijk duurt het 10 jaar voor ik mijn geld eruit heb, misschien zelfs meer.

Maar het is ook een waardevermeerdering van je huis, je draagt iets bij aan het milieu, het zorgt voor lagere maandlasten. Maar goed dat ik deze uitzending zag, want ik ga er zeker nog even nadenken en afwachten. Jammer dat ik nu pas hoor van het initiatief van "Wij willen zon".

Ik wil best mijn spaargeld investeren, maar waarom moet alles zo omslachtig? Is het beter om te kijken in Duitsland voor een installatiebedrijf, of toch de NL'se ondernemer ondersteunen?
Hallo adebloisjr,

Ik heb ook bij Wij Willen Zon besteld. Maar inmiddels worden vergelijkbare pakketten voor vergelijkbare prijzen aangeboden op http://www.zonnepanelen.nl. Misschien zit daar iets bij voor je? Ze kunnen het ook voor je installeren.

De negatieve reacties over Wij Willen Zon hierboven begrijp ik niet zo goed. Ze informeren alle deelnemers goed en open, en ze leveren goede merken. Dat het uit China komt is niet zo vreemd, daar komen bijna alle panelen vandaan. Net zoals veel onderdelen uit een Prius bijvoorbeeld. Of elektrische auto's. Zijn die daarmee ook meteen niet meer duurzaam, alleen maar omdat het uit China komt? In China staan ook moderne en schone fabrieken hoor...

gvogel
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2011 22:01

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door gvogel »

De uitzending van vanavond vond ik zeer negatief. De geïnterviewde mensen hadden niet allemaal kennis van het salderen en hadden zeker niet goed gezocht naar de juiste leverancier! Wij hebben zonnepanelen en hebben Greenchoice als leverancier. Niets geen last met dubbele belastingen en slechte betaling voor geleverde stroom! Jammer dat Radar niet eens de moeite doet om ook de energiemaatschappijen aan het woord te laten!

Hierbij de salderingsregeling van Greenchoice (op 2 mei 2011: http://www.greenchoice.nl/klantenservic ... 20Opwekken)
De stroom die u via uw zonnepanelen aan het net teruglevert, koopt Greenchoice graag van u op. Wij zijn blij met elke consument die zelf duurzame energie opwekt. De stroom die u opwekt, kopen wij van u tegen exact hetzelfde tarief als de stroom die u van ons afneemt (leveringstarief + energiebelasting + BTW). Indien u meer dan 5000 kWh stroom teruglevert, kunnen wij helaas alleen het leveringstarief + BTW aan u verrekenen. Dit is een wettelijk vastgestelde grens.

Ofwel: Radar had het niet juist. Afnemen en leveren is hetzelfde bedrag. Een grotere opbrengst wordt betaald. (het is niet veel, maar doe je het daar voor?!) Het enige waar Antoinette het goed had: het Duitse systeem is beter! Maar... breng het niet zo negatief! Op deze manier zorg je juist dat mensen niet op zonne-energie overstappen, wat wil je als je het zo brengt!!!

OggVorbis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:10

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door OggVorbis »

gvogel schreef:De uitzending van vanavond vond ik zeer negatief. De geïnterviewde mensen hadden niet allemaal kennis van het salderen en hadden zeker niet goed gezocht naar de juiste leverancier! Wij hebben zonnepanelen en hebben Greenchoice als leverancier. Niets geen last met dubbele belastingen en slechte betaling voor geleverde stroom! Jammer dat Radar niet eens de moeite doet om ook de energiemaatschappijen aan het woord te laten!

Hierbij de salderingsregeling van Greenchoice (op 2 mei 2011: http://www.greenchoice.nl/klantenservic ... 20Opwekken)
De stroom die u via uw zonnepanelen aan het net teruglevert, koopt Greenchoice graag van u op. Wij zijn blij met elke consument die zelf duurzame energie opwekt. De stroom die u opwekt, kopen wij van u tegen exact hetzelfde tarief als de stroom die u van ons afneemt (leveringstarief + energiebelasting + BTW). Indien u meer dan 5000 kWh stroom teruglevert, kunnen wij helaas alleen het leveringstarief + BTW aan u verrekenen. Dit is een wettelijk vastgestelde grens.

Ofwel: Radar had het niet juist. Afnemen en leveren is hetzelfde bedrag. Een grotere opbrengst wordt betaald. (het is niet veel, maar doe je het daar voor?!) Het enige waar Antoinette het goed had: het Duitse systeem is beter! Maar... breng het niet zo negatief! Op deze manier zorg je juist dat mensen niet op zonne-energie overstappen, wat wil je als je het zo brengt!!!
Daar sluit ik me volledig bij aan. En die mensen in de uitzending die klaagden dat ze stroom 'weggegeven' aan Nuon snap ik helemaal niet. Kijk eens verder dan je neus lang is en stap dan over. Naar GreenChoice bijvoorbeeld. Waarom is de voltallige Radar redactie niet op dit idee gekomen? Dit schetst inderdaad een heel verkeerd beeld.

Recmat
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:41

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door Recmat »

Hallo iedereen,

Ik heb ook zojuist de uitzending van Tros Radar bekeken en ik heb er met een grote glimlach naar zitten kijken. Dit heb ik gedaan vanuit mijn eigen persoon. Want wat is het vervelend voor de boer en het ouderlijk echtpaar. Daar heb ik het wel mee.

Waarom de lach op mijn gezicht? De leverancier (zie onderin dit bericht) van mijn zonnepanelen had mij er opgewezen, dat de meeste energiemaatschappijenn niks tot heel weinig vergoeden. Nu weet ik ook de inhoud daarvan : Ze betalen dan wel de kale energieprijs, maar niet de bijbehorende energiebelasting en dergelijke. Dat is dan heel weining wat je er voor terug krijgt. Mijn contactpersoon adviseerde dan ook om met de energiewinning onder de 100% te blijven zitten van mijn energieverbruik. Zo gezegd, zo gedaan/besteld.

De tweede reden dat ik met een lach naar de tv heb gekeken is, dat ik nog gebruik maak van de analoge draaischijf. Zodra ik te veel stroom produceer, dan draait/telt de energiemeter terug. Dus dan heb ik nog niet het probleem, zoals die het ouderlijk echtpaar het nu wel heeft. Waarom zeg ik "nog"? De energiemaatschappij wil de komende paar jaar digitale meters gaan uitrollen. Dus dan moet ik goed in de gaten houden of die nieuwe meter dan nog wel terug telt. Anders moet ik het plaatsen van die meter afwijzen.

De energiepanelen die WWZ aanbiedt (pakket C) is de Wattpiek (Wp) veel lager per paneel, dan wat ik besteld heb. Zij bieden 16 panelen aan van 185Wp per stuk. Ik heb er 14 panelen besteld van elk van 240Wp per stuk. Voor mezelf heb ik gewoon hoog ingezet. Ik mag dan wel een slagje duurder uit zijn. Maar de opbrengst is wel hoger per jaar :
- WWZ : 16 panelen, 2500 kWh per jaar
- Home Energy : 14 panelen, 2856 kWh per jaar.
Natuurlijk kan men daar anders overdenken, maar persoonlijk vind ik het aantal Wp per paneel belangrijker. 8)

Zoals eerder aangegeven, zet ik hier nog extra informatie om eens na te lezen. Want er volgen vast nog meer reacties met diverse website verwijzingen. Voor degene die nog maar denken aan zonnepanelen en nog niks hebben, is deze topic een enorme bron aan informatie. Het is eens wat anders dan zoeken via bijvoorbeeld Google. 8)

Wat zeker niet mag ontbreken bij die informatie, is dat ik voor deze 14 zonnepanelen een extra groep heb moeten aanleggen. Hiermee voorkom je storingen, reparaties en dergelijke stroomapparatuur, wanneer deze in dezelfde groep zouden zitten. Dit geldt ook voor de 16 zonne-panelen van WWZ.

De website van mijn leverancier Home Energie is :
- http://www.homeenergy.nl : Mijn contactpersoon geeft mij voldoende informatie en weet alles duidelijk te onderbouwen. Ik kan niks anders zeggen, dat ik zeer tevreden en dus positief ben over het contact.
- http://www.energiebewustzeeland.nl : Dit is een website, die ik zelf gemaakt heb. Eigenlijk eerst voor mezelf. Omdat ik voor mezelf wil inzien wat het gebruik is. Wanneer de zonne-panelen geplaatst worden, dan komt natuurlijk ook de gewonnen zonne-energie er bij. Deze website kan je al aanzetten om na te denken over het gebruik van zonne-energie.

Om het samen te vatten :
- Ik gebruik hogere Wp per zonne-paneel (240Wp).
- Ik ben tevreden over leverancier Home Energy
- Nu maak ik nog gebruik van een analoge draaischijf in de stroommeter.

Succes verder iedereen!

ps. Misschien dat ik later overstap op GreenChoice. Voorlopig blijf ik onder de 100% met de analoge draaischijf stroommeter 8) :)

ps2 : TrosRadar : jullie mogen wel eens iets doen aan die Smiles. Iets minder dan de helft doet het niet, zoals een knipoog smile.
Laatst gewijzigd door Recmat op 21 okt 2012 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

•Op een stroomgroep die al in gebruik is mag u een zonnestroomsysteem met een maximale stroomsterkte van 2,25 ampère (A) aansluiten. Dit is de stroomsterkte aan de wisselstroomkant van de omvormer. Hierop kan u zo’n 600 Wp aan zonnepanelen aansluiten. Uw leverancier kan u hier meer over vertellen. Omvormers met een hogere stroomsterkte moeten op een eigen groep worden aangesloten. Laat een installateur de installatie hiervan verzorgen.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

Recmat schreef: - Nu maak ik nog gebruik van een analoge draaischijf in de stroommeter.

Zo'n ding heet een kilowattuurmeter, géén stroommeter.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

velen noemen het een stroommeter.
kilowattuurmeter is toch een stroommeter
net als een miltie meter en een ampare meter zijn allemaal stroommeters.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door janfreak »

bennieol schreef:velen noemen het een stroommeter.
kilowattuurmeter is toch een stroommeter
net als een miltie meter en een ampare meter zijn allemaal stroommeters.
Dan geven ze daarmee aan dat ze er de ballen verstand van hebben. Met een multimeter kun je vaak stroom, spanning en weerstand meten en met een ampèremeter alléén stroom. En een kilowattuurmeter meet geen stroom maar het aantal kilowatturen dat geleverd is.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ja de meesten weten ook niet wat AC of DC stroom is.
laat staan het verschil tussen wissel en gelijkstroom

Gesloten