LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

kijk goed op internet ben ook aan het kijken en er is verschil kun je zelf of een kennis dit plaatsen of moetje het laten doen.
tot 600wp kan zo achter elke groep.
als je meer plaatst dan moet het op een andere groep
of je moet een loze groep hebben waarop meer mag worden geplaatst

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

heb net op de pagina van eon gekeken mooie pagina maar ik zie niet hoeveel wp de panelen zijn en is vergelijken niet mogelijk.
vind dit stom iets.
.ON heeft een drietal standaard pakketten van hoogwaardige zonnestroom installaties samengesteld.
Zon-Basis
Pakket:
6 zonnepanelen,
omvormer,
volledige installatie:
ca. € 4.200,-

incl. BTWZon-Plus
Pakket:
8 zonnepanelen,
omvormer,
volledige installatie:
ca. € 5.000,-

incl. BTWZon-Top
Pakket:
10 zonnepanelen,
omvormer,
volledige installatie:
ca. € 5.800,-

incl. BTWZon-Maatwerk

hier ga ok niet achteraan moeten ze maar duidelijk zijn
veel succes bennie

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door pbarendse »

@bennieol: Vind je het ook niet opvallen dat doornman 3 minuten voor zijn berichtje geregistreerd is, hij slechts 1 bericht heeft geplaatst en dat bericht wel erg veel weg heeft van verkapte reklame?

Ofwel, dit is gewoon weer iemand van E.on of hun reclamebureau die hier op een schandalige wijze het forum aan het misbruiken is.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

pbarendse
als hij/zij probeert reklame te maken dan is hij stom bezig en ieder die zo doet .
ik heb gisteren vier verschillende bedrijven een orvette opgevraagt en dan wil ik wel weten prijs hoeveel wp hoeveel vierkante meters welk merk panelen en omvormers hoelang het ongeveer duurt dat ze kunnen plaatsen.
en dat ze dat collectief doen ja zo doe ik het niet en zoek het zelf wel uit en wat blijkt voor zelde prijs of goedkoper ben ik iedere keer weer beter weggekomen.
je moet oppassen dat er geen mensen beter van worden van je centen.
zoals met collectief enz. waar denk ik centen aan de strijkstok blijft hangen.

stofzuigertje

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ook ik ben tegen reclame maar de goedkoopste die tot nu toe goed werkende sets voor DHZ montage aanbied is www.zaanzon.nl
Deze handelaar in grondstoffen doet er nu ook Zonne panelen bij.
Eigenlijk zijn het daglicht panelen want ook bij bewolkt weer of in de winter is er nog rendement.
Deze heeft van 1 tot 21panelen leverbaar.
Dus 1 paneel uit opruiming gekocht om te testen of de meter wel terug kan draaien....
De rest zit op het dak en met 12 panelen van 250 Wp die werkelijk maar 220 Wp leveren wegens dakhoek en niet 100% zuid ligging...
Dus wees eerlijk en vergelijk goed meerdere aanbieders.

Maar de bovengenoemde link is dus geen reclame maar tot nu toe de goedkoopste die ik vond en tot nu toe betrouwbaar leverde.
Geen garantie dat dit zo blijft maar de concurrentie is moordend en geloof niet alle verhalen die je online ziet.

EnergieBewustZL
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:20
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door EnergieBewustZL »

@stofzuigertje:
Dus jouw bericht kunnen en mogen we dus ook niet geloven? ;) :D

@reclame in forums :
Helaas zal je dit vaker zien op diverse forums. Ik ken heel weinig forums, die hier actief tegen in gaan. In een forum is het zelfs zo, zodra de beheerders (en gebruikers) dit zien, dan wordt er meteen uitgezocht wie het is, wat die doet, etc.

Zodra dat duidelijk is, dan worden alle berichten meteen verwijderd en het account geblokkeerd. Als de persoon blijft aanhouden, dan worden er nog andere maatregelen getroffen. Dat zie ik dus hiet niet gebeuren op dit forum helaas.

@keuze welke leverancier
De keuze van leverancier blijft moeilijk. Natuurlijk kan ik voor het goedkoopste gaan. Alleen heb ik nog verder gekeken dan mijn neus lang is. Ik wilde een leverancier in de buurt hebben. Ik woon in de provincie Zeeland en wat heb ik dan aan een leverancier in Utrecht of Groningen? Wat moet er gebeuren, als er een storing optreed in mijn zonne-panelen en/of omvormer? Ik zocht meer een leverancier "dicht bij huis". Dat scheelt voorrijkosten.

Daarnaast heb ik het ook laten installeren op mijn daken. Want allereerst ben ik geen held op het dak en ik wil toch nog graag wat langer leven dan vandaag. Daarnaast wordt het goed en professioneel geinstalleerd. Brandveiligheid is ook iets waar ik aan denk.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dan ga ik "reclame" maken voor mijn leverancier. ;) Nog één puntje dan : Ik heb ook gelet op hoe de communicatie liep tussen mij en de leverancier. Dat is ook iets waar ik op gelet heb.

Succes verder allemaal.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

EnergieBewustZL
heb twee weken geleden de keuze gemaakt komt 2660 WP bij heb al 1650 wp.
ja de keuze was moeilijk prijsverschil is niet zo erg groot.
iedereen is de goedkoopste, iedereen heeft de beste of de slimste panelen.
ha ha gewoon rondkijken wou ook graag iemand uit twente hebben maar keus is toch gevallen op iemand uit gelderland. iets meer dan uur rijden.
prijs goed reageerde als eerste en telefonische gesprekken waren goed.

heb ook gehoord dat BTW van 19 naar 6% gaat zal deze week nog wel meer van bekent worden.
groeten uit twente bennie

EnergieBewustZL
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:20
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door EnergieBewustZL »

Dat klinkt als een goede keuze Bennie.

Over die BTW-verlaging heb ik verschillende berichten gelezen, die allemaal het net iets anders vertellen. Dus dat wacht ik maar af. Ik heb al een tijdje zonne-panelen en toen liep deze discussie nog niet.

Hoe dan ook, ik zit er prima bij met dit weer. De panelen gaan lekker te keer. :)

Afbeelding

Dit plaatje vertoont het actuele energie-opwekking en -verbruik van/op dit moment, dat jij dit leest. Stel jij leest dit bericht in december, dan zie je een heel ander plaatje, dan wanneer je dit leest in mei.

Natuurlijk kan een maandoverzicht niet achter blijven :
Afbeelding
Laatst gewijzigd door EnergieBewustZL op 21 okt 2012 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

Recmat schreef:Hallo iedereen,

Ik heb ondertussen mijn Energiebewust website uitgebreid en het berekent nu o.a., wat mijn terugverdientijd is.

Zoals de persoon hiervoor aangeeft, heb ik op dit moment een terugverdientijd van bijna 9 jaar. Dat vind ik knap en geweldig voor 14 zonne-panelen.

Sindskort ben ik aan het uitzoeken en er over aan het nadenken om nog extra zonne-panelen aan te schaffen. Want mijn energieprovider betaald tot 5000 kWh het volledige energie-geld (kale energieprijs, energiebelasting, BTW) terug.

Als iedereen dat nou zou doen, dan scheelt dat misschien wel een extra kerncentrale. :P ;)

Groeten van Recmat.

ik moet zeggen dat ik de grafieken niet helemaal begrijp
mogelijk omdat ik niet zeker weet wat de 4 posten nu precies meten
ik ga er van uit dat die zonnenpanelen een eigen meter hebben
anders kun je ze niet apart opgeven
vervolgens staat er een rode en oranje kleur die heet electriciteit
wat die voorstellen is mij niet duidelijk
van die 4 posten staan er ook maar 3 in de grafieken


ik zie een stukje verder naar onder dat oranje een jaar eerder was
het lijkt me overigens dat je die panelen op ono beter aan de buren kunt verkopen
Laatst gewijzigd door ruud_a op 20 mei 2012 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

EnergieBewustZL
hoy kreeg bericht via email dat er reactie was dus direct gekeken.
mijn installatie leverd nu ongeveer 1150 watt op zonneschijn met beetje bewolkt weer momenteel. bij volle zonneschijn gaat het tussen 1300 a 1400 watt zitten.
en de zonne boiler op het platte dak leverd nu iets boven de 40 graden op dus de kachel moet nog maar iets bij verwarmen.
volgende maand word het met de panelen er bij helemaal leuk met goed weer

EnergieBewustZL
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:20
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door EnergieBewustZL »

Je hebt gelijk, als het wat onduidelijk is. Dat komt, doordat ik zoveel informatie op mijn website gezet heb, waardoor je het in het begin even moet laten zakken.

Post 1 : Zonne-energie WZW. Dat gaat om de zonne-panelen die op het West-Zuid-Westen (WZW) liggen. De gegevens lees ik uit de omvormer, die op die panelen is aangesloten.

Post 2 : Zonne-energie ONO. Dat gaat om de zonne-panelen die op het Oost-Noord-Oosten (ONO) liggen. De gegevens lees ik uit de omvormer, die op die panelen is aangesloten.

Post 3 : Elektriciteit (kleur rood). Dit is niks anders dan een weergaven van mijn energieverbruik van dit jaar. Hoe vaker de rode balk in de min staat, hoe beter. Want daarmee wordt aangegeven, dat ik meer produceer dan wat ik heb verbruikt op die dag. Dat is vervolgens teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Zou ik van "Elektriciteit" anders "energieverbruik" moeten invullen om het duidelijker te maken?

Post 4 : Elektriciteit (kleur oranje) van vorig jaar. Met die post wil ik mijn energieverbruik van vorig jaar, dus een jaar eerder, op die dag weergeven. Op die manier is terug te lezen, wat toen mijn verbruik was. Ik heb dit ook geprobeerd in een grafiek te verwerken, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Dan loopt mijn website "vast" zeg maar.

Als we in Juni/Juli zitten, dan haal ik die Post 4 weg. Want begin dit jaar wilde ik snel kunnen zien, wat mijn energieverbruik een jaar eerder was. Want vorig jaar maart, april, mei had ik nog geen zonne-panelen en wilde op die manier snel kunnen vergelijken. Vandaar.

@bennieol
Ik heb 14x 240Wp en 8x 240Wp op mijn dak liggen. Na de eerste plaatsing van 14x 240Wp was ik zo enthousiast geworden, dat ik nog 8 bij liet plaatsen. Op hele goede dagen wordt er zo'n 3389 Watt geproduceerd. ALs ik nu kijk, dan 2722Watt aan energie geproduceerd en draait mijn wisseltroommeter lekekr hard terug. Er is gelukkig nog geen waterkoeling nodig. ;)

Nu mag ik geen reclame maken natuurlijk en hopenlijk vergeven jullie mij dit een beetje. Als je op mijn website kijkt en dan doorklikt naar Webcams, dan kan dat LIVE meemaken. Daar ben ik stiekem wel een beetje trots op. :oops:

Extra toevoeging :
Ik heb voor wie interesse heeft een screenshot gemaakt en je kan er op klikken voor een groter plaatje.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door EnergieBewustZL op 21 okt 2012 17:36, 3 keer totaal gewijzigd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

bennieol schreef:EnergieBewustZL
hoy kreeg bericht via email dat er reactie was dus direct gekeken.
mijn installatie leverd nu ongeveer 1150 watt op zonneschijn met beetje bewolkt weer momenteel. bij volle zonneschijn gaat het tussen 1300 a 1400 watt zitten.
en de zonne boiler op het platte dak leverd nu iets boven de 40 graden op dus de kachel moet nog maar iets bij verwarmen.
volgende maand word het met de panelen er bij helemaal leuk met goed weer
voor volgende maand is dikke bewolking met veel regen voorspeld

EnergieBewustZL
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:20
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door EnergieBewustZL »

ruud_a schreef:voor volgende maand is dikke bewolking met veel regen voorspeld

Eerst zien en dan pas geloven. ;)

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

EnergieBewustZL schreef:Je hebt gelijk, als het wat onduidelijk is. Dat komt, doordat ik zoveel informatie op mijn website gezet heb, waardoor je het in het begin even moet laten zakken.

Post 1 : Zonne-energie WZW. Dat gaat om de zonne-panelen die op het West-Zuid-Westen (WZW) liggen. De gegevens lees ik uit de omvormer, die op die panelen is aangesloten.

Post 2 : Zonne-energie ONO. Dat gaat om de zonne-panelen die op het Oost-Noord-Oosten (ONO) liggen. De gegevens lees ik uit de omvormer, die op die panelen is aangesloten.

Post 3 : Elektriciteit (kleur rood). Dit is niks anders dan een weergaven van mijn energieverbruik van dit jaar. Hoe vaker de rode balk in de min staat, hoe beter. Want daarmee wordt aangegeven, dat ik meer produceer dan wat ik heb verbruikt op die dag. Dat is vervolgens teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Zou ik van "Elektriciteit" anders "energieverbruik" moeten invullen om het duidelijker te maken?

Post 4 : Elektriciteit (kleur oranje) van vorig jaar. Met die post wil ik mijn energieverbruik van vorig jaar, dus een jaar eerder, op die dag weergeven. Op die manier is terug te lezen, wat toen mijn verbruik was. Ik heb dit ook geprobeerd in een grafiek te verwerken, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Dan loopt mijn website "vast" zeg maar.

Als we in Juni/Juli zitten, dan haal ik die Post 4 weg. Want begin dit jaar wilde ik snel kunnen zien, wat mijn energieverbruik een jaar eerder was. Want vorig jaar maart, april, mei had ik nog geen zonne-panelen en wilde op die manier snel kunnen vergelijken. Vandaar.

@bennieol
Ik heb 14x 240Wp en 8x 240Wp op mijn dak liggen. Na de eerste plaatsing van 14x 240Wp was ik zo enthousiast geworden, dat ik nog 8 bij liet plaatsen. Op hele goede dagen wordt er zo'n 3389 Watt geproduceerd. ALs ik nu kijk, dan 2722Watt aan energie geproduceerd en draait mijn wisseltroommeter lekekr hard terug. Er is gelukkig nog geen waterkoeling nodig. ;)

Nu mag ik geen reclame maken natuurlijk en hopenlijk vergeven jullie mij dit een beetje. Als je op mijn website kijkt en dan doorklikt naar Webcams, dan kan dat LIVE meemaken. Daar ben ik stiekem wel een beetje trots op. :oops:
waarschijnlijk kun je het het beste netto energieverbruik noemen
in de grafieken zet je er iets van netto energieverbruik 2011vorig jaar bij
aan het einde van de maand wordt de grafiek interessanter, want dan zal blijken of een gedeelte van de besparing voortkomt uit het feit dat je zelf minder stroom bent gaan gebruiken
dat kan nu ook wel, maar dan moet ik dat allemaal na gaan rekenen


zie ook aangepaste eerdere opmerking

EnergieBewustZL
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:20
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door EnergieBewustZL »

ruud_a schreef: waarschijnlijk kun je het het beste netto energieverbruik noemen
in de grafieken zet je er iets van netto energieverbruik 2011vorig jaar bij
aan het einde van de maand wordt de grafiek interessanter, want dan zal blijken of een gedeelte van de besparing voortkomt uit het feit dat je zelf minder stroom bent gaan gebruiken
dat kan nu ook wel, maar dan moet ik dat allemaal na gaan rekenen


zie ook aangepaste eerdere opmerking
ruud_a schreef: ik zie een stukje verder naar onder dat oranje een jaar eerder was
het lijkt me overigens dat je die panelen op ono beter aan de buren kunt verkopen
Ik zal de term zo dadelijk aanpassen en bij de eerste tabel ook die kleur oranje verklaren. Dat scheelt een stuk "he, wat staat daar nou? Wat bedoelt hij daar mee?"

Je zou inderdaad kunnen zeggen, dat ik die panelen beter aan de buren kan verkopen. Maar dat ga ik niet doen. Vorig jaar was een natte zomer. 's Ochtends scheen nog de zon (lees aan de ONO-kant) en 's middags ging het voor de zoveelste keer weer regenen (lees WZW-kant). Dus heel die productie aan de WZW-kant viel in het water. Zelf wilde ik toch meer uit de dag halen en heb daarop toen ook besloten voor deze extra 8 panelen. Vandaar.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

EnergieBewustZL schreef:
ruud_a schreef: waarschijnlijk kun je het het beste netto energieverbruik noemen
in de grafieken zet je er iets van netto energieverbruik 2011vorig jaar bij
aan het einde van de maand wordt de grafiek interessanter, want dan zal blijken of een gedeelte van de besparing voortkomt uit het feit dat je zelf minder stroom bent gaan gebruiken
dat kan nu ook wel, maar dan moet ik dat allemaal na gaan rekenen


zie ook aangepaste eerdere opmerking
ruud_a schreef: ik zie een stukje verder naar onder dat oranje een jaar eerder was
het lijkt me overigens dat je die panelen op ono beter aan de buren kunt verkopen
Ik zal de term zo dadelijk aanpassen en bij de eerste tabel ook die kleur oranje verklaren. Dat scheelt een stuk "he, wat staat daar nou? Wat bedoelt hij daar mee?"

Je zou inderdaad kunnen zeggen, dat ik die panelen beter aan de buren kan verkopen. Maar dat ga ik niet doen. Vorig jaar was een natte zomer. 's Ochtends scheen nog de zon (lees aan de ONO-kant) en 's middags ging het voor de zoveelste keer weer regenen (lees WZW-kant). Dus heel die productie aan de WZW-kant viel in het water. Zelf wilde ik toch meer uit de dag halen en heb daarop toen ook besloten voor deze extra 8 panelen. Vandaar.
wat ik bedoel te zeggen is dat je door veel met die panelen bezig te zijn je mogelijk ook beter op je eigen verbruik let, dus netjes het licht beneden uit doen als je boven bent
dat poets het rendement van de panelen dan wel een beetje op

EnergieBewustZL
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:20
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door EnergieBewustZL »

Sinds ik bezig ben met die panelen, moet ik toegeven, dat ik daar zeker meer op let.

Laatst had ik hier een Open Dag (solardays 2012). Eén van die bezoekers stelde vast, dat ik een andere manier van leven heb gekregen in vergelijking met vijf jaar eerder. :)

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

EnergieBewustZL
hoy heb jou website bekeken leuk heb geen problemen met het uitlezen van de grafieken.
zag ook dat je met doezen o,523m3 gas verbruikte maar met hoeveel water.

heb net deze week gekeken op de meters toen mijn dochter onder de does stond.
20min. 150 liter water en 0,341 m3 gas
water boiler ongeveer 40 graden. dus ketel hoefde maar iets bij te verwarmen.
zelf sta ik ongeveer 5 min onder de does.
net gekeken water boiler word nu 43 graden ketel warmte op 60 graden.

zit zelf ook te denken om bij te gaan verwarmen op elektra om zo het gas verbruik te verminderen.
zat te denken aan een infa rood verwarmings plaatof kacheltje.

EnergieBewustZL
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:20
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door EnergieBewustZL »

bennieol schreef:EnergieBewustZL
hoy heb jou website bekeken leuk heb geen problemen met het uitlezen van de grafieken.
zag ook dat je met doezen o,523m3 gas verbruikte maar met hoeveel water.

heb net deze week gekeken op de meters toen mijn dochter onder de does stond.
20min. 150 liter water en 0,341 m3 gas
water boiler ongeveer 40 graden. dus ketel hoefde maar iets bij te verwarmen.
zelf sta ik ongeveer 5 min onder de does.
net gekeken water boiler word nu 43 graden ketel warmte op 60 graden.

zit zelf ook te denken om bij te gaan verwarmen op elektra om zo het gas verbruik te verminderen.
zat te denken aan een infa rood verwarmings plaatof kacheltje.
Ik ben dan net als jouw dochter denk ik. Ik vind douchen ook lekker en ik kwam ook uit op zo'n 150 liter. Ik dacht altijd, dat het iets minder was. Niet dus.

Het verbruik van gas ligt bij mij een stuk hoger : 0,773 m3. Dus twee cijfers die aangeven, dat ik douchen prettig vind en dat is ook zo.

We kunnen niet mijn gasverbruik met het gasverbruik van jullie vergelijken. Want een zonne-boiler is voor mijn woonsituatie niet rendabel. Hier maak ik gebruik van een luchtventilatie CV, ook wel hete-luchtventilatie genoemd. Daardoor kwam ik er achter, dat mijn luchtventilatie het meeste gas verbruikt. Soms was dat wel eens 8-10 m3 gas per dag in die koude winterdagen in februari. Dus daar moest ik dus iets aan doen. Dat heb ik dan opgelost door een elektrische radiator met ventilatoren.

Dat bevalt me goed. Daardoor kan ik eventueel te veel geproduceerde energie op jaarbasis wegstrepen tegen over het gasverbruik op jaarbasis. De rest kan je volgen op mijn website natuurlijk.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

wat is eigenlijk het netto vermogen een zonne(n?)paneel per vierkante meter als het uitgangsvermogen omgezet naar 220 volt ac
ofwel hoeveel ampere kan ik uit zo'n paneel halen bij 220 volt na de verliezen in de omzetter
ik begrijp dat een en ander ervan afhangt of het zonne(n?)paneel draait op zonlicht of op sterrenlicht, maar ik probeer achter een gemiddelde netto opbrengst uit de praktijk te komen
wat bestaat er aan opslagmogelijkheden voor de energie van de zonnecellen?
en wat zou dat kosten per kilowattuur?

Gesloten