LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
EnergieBewustZL
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:20
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door EnergieBewustZL »

Er bestaat geen opbrengst-per-vierkante-meter, wanneer je spreekt over zonne-energie. Ik begrijp het idee van vierkante-meter wel. Echter is dat alleen bij het leggen van vloeren, leggen van straatstenen etc. Zo werkt dat dus niet binnen de "zonne-energie-wereld". Iemand anders stelde mij ook die vraag en ik kon het hem niet uitgelegd krijgen.

Om hier meer over te lezen kan ik je doorverwijzen naar een Wikipedia-pagina :
- Wattpiek-Wikipedia

Zonne-panelen op sterrenlicht zou geweldig zijn! Helaas is dat niet mogelijk, omdat deze geen voldoende licht afgeven. Dit geldt ook voor de maan en lataarnpalen in je straat. Als dat wel zo zou zijn, dan was het dus ook 's nachts ook nog gewoon daglicht.

Zelf heb ik ooit eens gedacht om de opgewekte zonne-energie op te slaan in accu's. Echter wordt dat een zeer hoog kostenplaatje, waardoor het niet genoeg oplevert en betaalbaar is. Tenzij je de allergrootste hekel hebt aan je energieprovider. Dan kan je het altijd nog overwegen.

De kosten per kilowattuur (kWh) kan ik weinig verder zeggen, omdat die vraag gekoppeld is aan je eerdere vragen. Zoals bijvoorbeeld het vermogen per vierkante-meter.

Voor meer kan ik je nog doorverwijzen naar de volgende twee websites :
- Vaak gestelde vragen over zonne-energie van www.zonnestroomproducenten.org
- PolderPV. Deze website vertelt alle ontwikkelingen binnen de zonne-energie-wereld. Alle ontwikkelingen worden ontbouwd met echte cijfers. Instanties zoals o.a. het CBS, diverse ministeries gebruiken niet altijd de juiste informatie en geven ook niet altijd de juiste informatie weer. PolderPV verhelpt dat probleem.

Succes!

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

EnergieBewustZL
hallo volgens mij zit ruut_a beetje te spelen zit al vanaf 2007 op de site met 189 berichten kun je aan de linker kant zien die heeft al heel wat te lezen gehad.
ik zou zeggen pakt de draden vast miesschien kun je dan voelen hoeveel ampare er door heen gaat.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door trebelski »

Edit= reactie aangepast.
Laatst gewijzigd door trebelski op 20 mei 2012 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

EnergieBewustZL schreef:Er bestaat geen opbrengst-per-vierkante-meter, wanneer je spreekt over zonne-energie. Ik begrijp het idee van vierkante-meter wel. Echter is dat alleen bij het leggen van vloeren, leggen van straatstenen etc. Zo werkt dat dus niet binnen de "zonne-energie-wereld". Iemand anders stelde mij ook die vraag en ik kon het hem niet uitgelegd krijgen.

Om hier meer over te lezen kan ik je doorverwijzen naar een Wikipedia-pagina :
- Wattpiek-Wikipedia

Zonne-panelen op sterrenlicht zou geweldig zijn! Helaas is dat niet mogelijk, omdat deze geen voldoende licht afgeven. Dit geldt ook voor de maan en lataarnpalen in je straat. Als dat wel zo zou zijn, dan was het dus ook 's nachts ook nog gewoon daglicht.

Zelf heb ik ooit eens gedacht om de opgewekte zonne-energie op te slaan in accu's. Echter wordt dat een zeer hoog kostenplaatje, waardoor het niet genoeg oplevert en betaalbaar is. Tenzij je de allergrootste hekel hebt aan je energieprovider. Dan kan je het altijd nog overwegen.

De kosten per kilowattuur (kWh) kan ik weinig verder zeggen, omdat die vraag gekoppeld is aan je eerdere vragen. Zoals bijvoorbeeld het vermogen per vierkante-meter.

Voor meer kan ik je nog doorverwijzen naar de volgende twee websites :
- Vaak gestelde vragen over zonne-energie van www.zonnestroomproducenten.org
- PolderPV. Deze website vertelt alle ontwikkelingen binnen de zonne-energie-wereld. Alle ontwikkelingen worden ontbouwd met echte cijfers. Instanties zoals o.a. het CBS, diverse ministeries gebruiken niet altijd de juiste informatie en geven ook niet altijd de juiste informatie weer. PolderPV verhelpt dat probleem.

Succes!
er betstaat altijd een opbrengst per vierkante meter, maar omdat die opbrengst nogal wisselt bijvoorbeeld overdag als de zon schijnten 'savonds als de sterren schijnen, worden alllerlei vage termen als piekvermogen gebruikt
daaruit kun je aanhet einde van de rit echter niet bepalen hoeveel stroom je over een jaar produceert
in uw geval is dat bijna bekend, namelijk het geproduceerde aantal kilowattuur gedeeld door het aantal vierkante meters zonnepanelen dat is geinstaleerd
dat je op die sterren geen zonne(n?)paneel kunt laten draaien was me op zich wel duidelijk
de volle maan zal ook wel niet veel doen

met de prijs per kilowattuur bedoelde ik kilowattuur aan opgeslagen vermogen in de accu's
de gedachte hierachter is dat zonne(n?)energie pas echt rendabel wordt als je infrastructuur zou kunnen afbouwen
er gaan miljarden worden geinvesteerd om een intelligent netwerk aan te leggen dat er voor zorgt dat al die plaatselijk geproduceerde energie netjes verdeeld wordt over het hele netwerk
dus als de zon niet bij mij schijnt zakt bij mij in de buurt de spanning
als de zon elders te hard schijnt branden daar de lampen door omdat de spanning te hoog wordt
om alles in goede banen te leiden zijn dus blijkbaar enorme investeringen nodig
op het moment dat lokaal de energie kan worden gebufferd, is alles waarschijnlijk veel beter en goedkoper in de hand te houden

ideaal zou het zijn, als het hele electranet uitgegraven zou kunnen worden en het tekort aan zonne energie aangevuld zou kunnen worden via een gasverwarming die electriciteit kan produceren
een verwarmingssysteem dat voor zover ik weet al bestaat

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ja die verwarmings ketels zijn er al mooi voor de winterdag leveren 1000 watt zonnepanelen leverd dan niet zo veel op en kosten rond de 8000 euro

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door thesaint »

TROS Radar schreef:Wek je als Nederlandse consument zelf duurzame energie op, dan is de kans groot dat je hier geen cent voor krijgt. Hierover lig je maanden of soms jaren in de clinch met de energiemaatschappij die de stroom van jou afneemt. Bovendien wil het huidige kabinet geen cent uitgeven aan stimulering van zonne-energie.

Terwijl zonne-energie in onze buurlanden booming business is, komt het in Nederland maar niet van de grond. In Radar laten we zien hoe de consument, die ook kleine producent is van duurzame energie, voortdurend door overheid en energiemaatschappijen wordt tegengewerkt.

Maandag 2 mei in Radar, 20.30 uur, Nederland 1
Erg goed dat dit in de aandacht is gebracht.

Het zou nog beter zijn als we een gingen kijken hoe dit kwam.

Het onbetrouwbare beleid is namelijk niet alleen bij zonnepanelen aan de gang.
Energie zuinige auto's, warmtepompen, windmolens. Ieder keer als je ergens in wilt meegaan dan wordt er door diezelfde overheid een streep doorheen getrokken.

De overheid is een onbetrouwbare partner gebleken. En zij bewijzen dit elke keer weer.

Ze zijn wel betrouwbaar voor zorginstellingen, energiemaatschappijen, banken, lokale gemeenten en andere EU landen.

Ze stimuleren iets en zodra het op gang komt en meerdere mensen gaan deelnemen dan nemen ze het weer weg.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

bennieol schreef:EnergieBewustZL
hallo volgens mij zit ruut_a beetje te spelen zit al vanaf 2007 op de site met 189 berichten kun je aan de linker kant zien die heeft al heel wat te lezen gehad.
ik zou zeggen pakt de draden vast miesschien kun je dan voelen hoeveel ampare er door heen gaat.
beste berriebol
ik heb even bij mezelf gecontroleerd
ik heb op 93 berichten gereageerd en het aantal reacties bij elkaar is 190
dit over een periode van 4 1/2 jaar
misschien mis ik iets ??

met dit bericht mee wordt het 191 reacties

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

Hallo Ruud-a als ik er naast zat/zit mijn excuus.

ik vond dat de vraagstelling zonnepanelen op sterrenlicht beetje vreemd.
Berichten: 191
20 mei 2012 18:52
wat is eigenlijk het netto vermogen een zonne(n?)paneel per vierkante meter als het uitgangsvermogen omgezet naar 220 volt ac
ofwel hoeveel ampere kan ik uit zo'n paneel halen bij 220 volt na de verliezen in de omzetter
ik begrijp dat een en ander ervan afhangt of het zonne(n?)paneel draait op zonlicht of op sterrenlicht .

achteraf de zonnepanelen doen het heel goed op sterrenlicht.
onze eigen zon is ook een ster.

verder ga ik ongeveer uit van 100 wp per vierkante meter ligt ook aan de kwaliteit van de zonnepalen.
mijn eerste paneeltje is 100wp en is een vierkante meter
100 wp paneel geeft ongeveer maxcimaal in nederland 90 watt
90:225v= 0,4 ampare. dit kun je ongeveer als richtlijn gebruiken.
ze zeggen dat voltace nu 230 v is maar dat schommelt ook iets.
net bij mij gemeten in twente 227 v en in assen bv kan het nu wel 228 v zijn.
de omvormers hebben een verlies van meen te hebben gelezen van 1a1,5 %
groetjes bennie

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

bennieol schreef:Hallo Ruud-a als ik er naast zat/zit mijn excuus.

ik vond dat de vraagstelling zonnepanelen op sterrenlicht beetje vreemd.
Berichten: 191
20 mei 2012 18:52
wat is eigenlijk het netto vermogen een zonne(n?)paneel per vierkante meter als het uitgangsvermogen omgezet naar 220 volt ac
ofwel hoeveel ampere kan ik uit zo'n paneel halen bij 220 volt na de verliezen in de omzetter
ik begrijp dat een en ander ervan afhangt of het zonne(n?)paneel draait op zonlicht of op sterrenlicht .

achteraf de zonnepanelen doen het heel goed op sterrenlicht.
onze eigen zon is ook een ster.


verder ga ik ongeveer uit van 100 wp per vierkante meter ligt ook aan de kwaliteit van de zonnepalen.
mijn eerste paneeltje is 100wp en is een vierkante meter
100 wp paneel geeft ongeveer maxcimaal in nederland 90 watt
90:225v= 0,4 ampare. dit kun je ongeveer als richtlijn gebruiken.
ze zeggen dat voltace nu 230 v is maar dat schommelt ook iets.
net bij mij gemeten in twente 227 v en in assen bv kan het nu wel 228 v zijn.
de omvormers hebben een verlies van meen te hebben gelezen van 1a1,5 %
groetjes bennie
excuses aanvaard

toch lijkt mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk
waarschijnlijk ligt dit aan mij, want ik krijg op mails van mij wel vaker ??????? terug
ik probeer nog een keer

u praat over het maximale vermogen dat met een paneel kan worden opgewekt
ik heb het over het totale vermogen dat zo'n paneel over de loop van een dag gemideld opwekt
dus van 12 uur 's nachts tot 12 uur 's nachts
vervolgens ben ik mij er van bewust dat dit per dag en per jaargetijde wisselt
en je daar geen getal aan kunt hangen
het is echter wel zo dat energiebewustZL dit al bijna een jaar heeft gemeten
hij heeft ook keurig het geleverde vermogen per dag bijgehouden
als je nu ook nog zou weten hoeveel vierkante meter panelen hij op zijn dak heeft [zowel op het zuiden als op het noordoosten] zou je uit kunnen rekenen wat de opbrengst van een willekeurig oppervlak zou zijn

dit zouden cijfers uit de praktijk zijn en dat is iets heel anders dan een piekvermogen van 11:55 am tot 12:05 am op 21 juni
dat is alleen maar theorie

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

Hallo ruud_a ik denk dat ik nu de vraag een beetje begrijpt.
zal je bij benadering even meerdere andwoorden op geven bij eigen ondervinding wat denk ik wel als richtlijn kunt gebruiken.
ik heb ze op het zuiden staan.
op schuur 550 wp ga ervan uit dat 5,5 vierkante meter is
10-5-2012 687kw op meter -op 12-5-2012 337 kw= 350kw
350+90kw geschat verlies door lieverlingsboom van een buurman die steeds grote word een lindeboom gepot op de geboorte van zijn dochter.
kom ik op 440kw opbrengst :362:5,5vierkante meter kom ik uit op 0,22 kw per 24 uur.per vierkante meter.

ander rekensom voor op zuiddak
100wpx0,88verwachte opbrengst voor nederland =88:365=0,24 kw/m2/24uur

opbrengst panelen geplaatst 210 en 211 op achterbouw en dakkapel .
vorige week
16kw:7:10,5=0,22kw/24uur.

van 22-3 tot 29-3-2012 was mooi weer 24kw:7:10,5=0,33 kw/24uur.
ik meet altijd elke week van dondedag tot donderdag.
deze week word het een goeie week ben benieuwd.
dit zijn mijn metingen
komt panelen bij op west dak en oostdak.
ga vanuit west dak per vierkante meter 100wp x0,8
van oost dak 100wp x0,7 berekening gemaakt met plaatsing rond 11 jaar terugverdient.
oostdak heb ik met 0,7 berekent omdat er smorgens meer vochtigheid in de lucht zit.
dak richting oostnoord denk dat je x0,7 of0,6 aan moet houden.

hopelijk heb je nu genoeg aan deze info
succes en met vriendelijke groet uit twente bennie

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

bennieol schreef:Hallo ruud_a ik denk dat ik nu de vraag een beetje begrijpt.
zal je bij benadering even meerdere andwoorden op geven bij eigen ondervinding wat denk ik wel als richtlijn kunt gebruiken.
ik heb ze op het zuiden staan.
op schuur 550 wp ga ervan uit dat 5,5 vierkante meter is
10-5-2012 687kw op meter -op 12-5-2012 337 kw= 350kw
350+90kw geschat verlies door lieverlingsboom van een buurman die steeds grote word een lindeboom gepot op de geboorte van zijn dochter.
kom ik op 440kw opbrengst :362:5,5vierkante meter kom ik uit op 0,22 kw per 24 uur.per vierkante meter.

ander rekensom voor op zuiddak
100wpx0,88verwachte opbrengst voor nederland =88:365=0,24 kw/m2/24uur

opbrengst panelen geplaatst 210 en 211 op achterbouw en dakkapel .
vorige week
16kw:7:10,5=0,22kw/24uur.

van 22-3 tot 29-3-2012 was mooi weer 24kw:7:10,5=0,33 kw/24uur.
ik meet altijd elke week van dondedag tot donderdag.
deze week word het een goeie week ben benieuwd.
dit zijn mijn metingen
komt panelen bij op west dak en oostdak.
ga vanuit west dak per vierkante meter 100wp x0,8
van oost dak 100wp x0,7 berekening gemaakt met plaatsing rond 11 jaar terugverdient.
oostdak heb ik met 0,7 berekent omdat er smorgens meer vochtigheid in de lucht zit.
dak richting oostnoord denk dat je x0,7 of0,6 aan moet houden.

hopelijk heb je nu genoeg aan deze info
succes en met vriendelijke groet uit twente bennie

het spijt me, maar ik begrijp de berekening niet helemaal
laten we beginnen met de term kw
dit is geen maat voor een geleverde hoeveelheid energie, maar het vermogen een bepaalde hoeveelheid energie te leveren
als je dit vermogen levert gedurende een bepaalde periode kom je op de term kilowattuur
laat ik er voorlopig van uit gaan dat u dit laatste bedoelt [kilowattuur]
ik neem aan dat ik moet lezen dat de meter op 12-05 op 687 kilowattuur stond en op 10-05 op 337 kilowattuur stond
dit lijken mij onwaarschijnlijk hoge getallen aangezien er theoretisch maximaal 5,5 vierkante meter maal 100 watt per vierkante meter maal 48 uur = 26,4 kilowattuur opgewekt zou kunnen worden
[dan moet het wel een onbewolkte sterrenhemel zijn 's nachts]
waarschijnlijk klopt er ergens iets niet met de cijfers

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door thesaint »

ruud_a schreef:
bennieol schreef:Hallo ruud_a ik denk dat ik nu de vraag een beetje begrijpt.
zal je bij benadering even meerdere andwoorden op geven bij eigen ondervinding wat denk ik wel als richtlijn kunt gebruiken.
ik heb ze op het zuiden staan.
op schuur 550 wp ga ervan uit dat 5,5 vierkante meter is
10-5-2012 687kw op meter -op 12-5-2012 337 kw= 350kw
350+90kw geschat verlies door lieverlingsboom van een buurman die steeds grote word een lindeboom gepot op de geboorte van zijn dochter.
kom ik op 440kw opbrengst :362:5,5vierkante meter kom ik uit op 0,22 kw per 24 uur.per vierkante meter.

ander rekensom voor op zuiddak
100wpx0,88verwachte opbrengst voor nederland =88:365=0,24 kw/m2/24uur

opbrengst panelen geplaatst 210 en 211 op achterbouw en dakkapel .
vorige week
16kw:7:10,5=0,22kw/24uur.

van 22-3 tot 29-3-2012 was mooi weer 24kw:7:10,5=0,33 kw/24uur.
ik meet altijd elke week van dondedag tot donderdag.
deze week word het een goeie week ben benieuwd.
dit zijn mijn metingen
komt panelen bij op west dak en oostdak.
ga vanuit west dak per vierkante meter 100wp x0,8
van oost dak 100wp x0,7 berekening gemaakt met plaatsing rond 11 jaar terugverdient.
oostdak heb ik met 0,7 berekent omdat er smorgens meer vochtigheid in de lucht zit.
dak richting oostnoord denk dat je x0,7 of0,6 aan moet houden.

hopelijk heb je nu genoeg aan deze info
succes en met vriendelijke groet uit twente bennie

het spijt me, maar ik begrijp de berekening niet helemaal
laten we beginnen met de term kw
dit is geen maat voor een geleverde hoeveelheid energie, maar het vermogen een bepaalde hoeveelheid energie te leveren
als je dit vermogen levert gedurende een bepaalde periode kom je op de term kilowattuur
laat ik er voorlopig van uit gaan dat u dit laatste bedoelt [kilowattuur]
ik neem aan dat ik moet lezen dat de meter op 12-05 op 687 kilowattuur stond en op 10-05 op 337 kilowattuur stond
dit lijken mij onwaarschijnlijk hoge getallen aangezien er theoretisch maximaal 5,5 vierkante meter maal 100 watt per vierkante meter maal 48 uur = 26,4 kilowattuur opgewekt zou kunnen worden
[dan moet het wel een onbewolkte sterrenhemel zijn 's nachts]
waarschijnlijk klopt er ergens iets niet met de cijfers
Ruud ,

Volgens mij ben jij goed thuis in deze materie.
Maar is het niet zo dat er een hele goede generatie aankomt van hele goede panelen. Ik heb mij laten vertellen dat deze door lobby wordt tegen gehouden.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ruud_a
je maakt het wel helemaal bond ha ha
ik zal het heel invoudig maken.
5,5 vierkante meter x0,24 opgegeven door fabikanten= 1,32 kwu per dag.
in 48 uur is twee dagen 2,64 kwu.

1,32 kwu is een gemiddelde over het hele jaar per dag. bij 550 wp aan zonnepanelen.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

thesaint
ja daar heb ik ook wel wat over gelezen.
het is een andere prozedure en word nog maar klein schalig gemaakt wat de prijs hiervan is weet ik niet zo maar ze zijn nog duur.
als ze per wp net zo duur waren als de zonnepanelen van nu kunnen ze lang niet aan de vraag voldoen.
de hele procedure in een fabriek moet dan worden aangepast.
het zal wel toekomst worden maar zolang wacht ik daar niet op.
ik laat volgende maand weer een partij 2660 wp op het dak bijleggen

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

thesaint schreef:
ruud_a schreef:
bennieol schreef:Hallo ruud_a ik denk dat ik nu de vraag een beetje begrijpt.
zal je bij benadering even meerdere andwoorden op geven bij eigen ondervinding wat denk ik wel als richtlijn kunt gebruiken.
ik heb ze op het zuiden staan.
op schuur 550 wp ga ervan uit dat 5,5 vierkante meter is
10-5-2012 687kw op meter -op 12-5-2012 337 kw= 350kw
350+90kw geschat verlies door lieverlingsboom van een buurman die steeds grote word een lindeboom gepot op de geboorte van zijn dochter.
kom ik op 440kw opbrengst :362:5,5vierkante meter kom ik uit op 0,22 kw per 24 uur.per vierkante meter.

ander rekensom voor op zuiddak
100wpx0,88verwachte opbrengst voor nederland =88:365=0,24 kw/m2/24uur

opbrengst panelen geplaatst 210 en 211 op achterbouw en dakkapel .
vorige week
16kw:7:10,5=0,22kw/24uur.

van 22-3 tot 29-3-2012 was mooi weer 24kw:7:10,5=0,33 kw/24uur.
ik meet altijd elke week van dondedag tot donderdag.
deze week word het een goeie week ben benieuwd.
dit zijn mijn metingen
komt panelen bij op west dak en oostdak.
ga vanuit west dak per vierkante meter 100wp x0,8
van oost dak 100wp x0,7 berekening gemaakt met plaatsing rond 11 jaar terugverdient.
oostdak heb ik met 0,7 berekent omdat er smorgens meer vochtigheid in de lucht zit.
dak richting oostnoord denk dat je x0,7 of0,6 aan moet houden.

hopelijk heb je nu genoeg aan deze info
succes en met vriendelijke groet uit twente bennie

het spijt me, maar ik begrijp de berekening niet helemaal
laten we beginnen met de term kw
dit is geen maat voor een geleverde hoeveelheid energie, maar het vermogen een bepaalde hoeveelheid energie te leveren
als je dit vermogen levert gedurende een bepaalde periode kom je op de term kilowattuur
laat ik er voorlopig van uit gaan dat u dit laatste bedoelt [kilowattuur]
ik neem aan dat ik moet lezen dat de meter op 12-05 op 687 kilowattuur stond en op 10-05 op 337 kilowattuur stond
dit lijken mij onwaarschijnlijk hoge getallen aangezien er theoretisch maximaal 5,5 vierkante meter maal 100 watt per vierkante meter maal 48 uur = 26,4 kilowattuur opgewekt zou kunnen worden
[dan moet het wel een onbewolkte sterrenhemel zijn 's nachts]
waarschijnlijk klopt er ergens iets niet met de cijfers
Ruud ,

Volgens mij ben jij goed thuis in deze materie.
Maar is het niet zo dat er een hele goede generatie aankomt van hele goede panelen. Ik heb mij laten vertellen dat deze door lobby wordt tegen gehouden.
ik ben een geinteresserde leek die zich nog vaag dingen herinnert van zijn schooltijd
mijn interesse was te achterhalen wat een zonne(n?)paneel in de werkelijkheid oplevert aan stroom [hier in nederland in de sahara zullen de cijfers anders zijn]
over het algemeen vind ik alleen maar cijfers over maximale opbrengsten onder ideale omstandigheden
hierop wordt dan een naar mijn mening willekeurige correctie op los gelaten die alleen maar iets zegt over die ideale omstandigheden en niets over buren met een lindeboom in de tuin
daarom ben ik eigenlijk erg nieuwsgierig naar de cijfers van energiebewustZL
Zuid-Laren waarschijnlijk
die heeft namelijk bijna eenjaargang zonneschijn compleet op 2 plekken op dak
met het oppervlak van de panelen erbij gezet in zijn grafieken zou je voor anderen bruikbare praktijkcijfers krijgen [je opbrengst gerelateerd aan de beschikbare oppervlakte van het dak]
het blijft echter wat stil vanuit die hoek
ik zie wel dat bennieol nu een wat inzichtelijker getal van een fabrikant heeft
als hij ook nog een website weet zal ik daar nog eens verder lezen
toch hoop ik dat energiebewustZL nog reageert

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

bennieol schreef:ruud_a
je maakt het wel helemaal bond ha ha
ik zal het heel invoudig maken.
5,5 vierkante meter x0,24 opgegeven door fabikanten= 1,32 kwu per dag.
in 48 uur is twee dagen 2,64 kwu.

1,32 kwu is een gemiddelde over het hele jaar per dag. bij 550 wp aan zonnepanelen.
onder ons gezegd en geschreven had ik het over een theoretisch maximum, of wel een dag bestaande uit 24 uur lang 12 uur 's middags in volle zon en dan zou 1 paneel 13,2 kilowattuur per dag op leveren
ik heb het gevoel dat die 1,32 kilowattuur dan wat geflatterd is
de zou dan gemiddeld 10 uur volle zon moeten betekenen
maar ik blijf benieuwd naar de cijfers uit Zuid-Laren

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

ruud_a schreef:
bennieol schreef:ruud_a
je maakt het wel helemaal bond ha ha
ik zal het heel invoudig maken.
5,5 vierkante meter x0,24 opgegeven door fabikanten= 1,32 kwu per dag.
in 48 uur is twee dagen 2,64 kwu.

1,32 kwu is een gemiddelde over het hele jaar per dag. bij 550 wp aan zonnepanelen.
onder ons gezegd en geschreven had ik het over een theoretisch maximum, of wel een dag bestaande uit 24 uur lang 12 uur 's middags in volle zon en dan zou 1 paneel 13,2 kilowattuur per dag op leveren
ik heb het gevoel dat die 1,32 kilowattuur dan wat geflatterd is
de zou dan gemiddeld 10 uur volle zon moeten betekenen
maar ik blijf benieuwd naar de cijfers uit Zuid-Laren

ik heb ook een artikel gelezen over zonne(n?)cellen met een veel hogere opbrengst
dat zou echter nog een paar jaar duren
ik vrees dat het net zo zal zijn als bij de kernfusie
die komt geloof ik ook al zo'n 50 jaar over ongeveer 10 jaar
en misschien dat die berichten alleen maar de wereld in worden gestuurd om je de aanschaf van zonnecellen uit te laten stellen en je te laten wachten op die mooie nieuwe zonne(n?)cellen

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

maximaal kan een paneel van 100wp x0,88= 88watt/uur opleveren.
in nederland.
dit is dan in een top uur. bv van 13.00 tot 14.00 uur.
om 18.00 uur geeft ie niet zoveel meer.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »

ruud-a
http://www.duurzameenergiethuis.nl/opbr ... nnepanelen
ga eens op deze pagina kijken

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Zonnepanelen

Ongelezen bericht door bennieol »


Gesloten