LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
OdekerkenM
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2011 10:26

Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door OdekerkenM »

De link naar de enquete:

http://www.thesistools.com/web/?id=228695

Beste Allemaal,
Mijn naam is Marjolein Odekerken en ik ben werkzaam aan de Universiteit Leiden. Ik doe onderzoek naar agressie en/of geweld tegen de gerechtsdeurwaarder. Ik zou u willen vragen of u de volgende online enquete zou kunnen invullen. U zou mij erg kunnen helpen!
Ik ben wetenschapster en ben dus niet werkzaam voor een gerechtsdeurwaarderkantoor of ander incassobureau. Ik ben onafhankelijk en zal de antwoorden anoniem en zorgvuldig behandelen.

Met vriendelijke groet,

Marjolein Odekerken
[email protected]
Laatst gewijzigd door Radar op 05 dec 2011 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door trebelski »

OdekerkenM schreef: Ik ben onafhankelijk en zal de antwoorden anoniem en zorgvuldig behandelen.
Gezien de bovenstaande stelling vraag ik mij dan toch af waarom juist deze vragen?


Zou u misschien de volgende gegevens kunnen invullen?
Leeftijd:
Geslacht:
Woonplaats:
Etniciteit:
Werk/opleiding/anders:

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door kuklos »

OdekerkenM schreef:Ik ben wetenschapster en ben dus niet werkzaam voor een gerechtsdeurwaarderkantoor of ander incassobureau. Ik ben onafhankelijk en zal de antwoorden anoniem en zorgvuldig behandelen.
De hele enquete vroeg ik me af of de gerechtsdeurwaarder niet werd verward met een incassobureau. Deze zin die ik achteraf las bevestigde dit beeld.

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door JDII »

Op deze site zijn er een aantal die de tering niet naar de nering weten te zetten en alles en iedereen aansprakelijk stellen voor hun ongebreidelde uitgavedrift. Deurwaarders en incassobureaus zijn zonder uitzondering slachtoffer van hun woede en frustratie.

Ik verwacht een erg eenzijdig uitkomst van de enquete. Ik meld U dit opdat U hiermede rekening kunt houden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ten eerste vraag ik mij af of een oproep op het radar forum wel zo'n geschikt middel is voor een onderzoek met zo'n specifieke groep respondenten. Eerlijk gezegd betwijfel ik dit enigszins. Ik vraag me echt af welke wetenschappelijke waarde gehecht kan worden aan de onderzoeksresultaten. Iedereen kan de enquete invullen en er is geen mogelijkheid tot controle of deze echt door gerechtsdeurwaarders ed zijn ingevuld.

Ten tweede vraag ik mij af of de kwaliteit van deze poll leidend is voor de kwaliteit van het onderzoek ?

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door JDII »

Inmiddels al 3 stemmen....het schiet op...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door BBCS »

Agressie tegenover de gerechtsdeurwaarder?

Diverse deurwaarders zijn mensen zonder geweten en halen het laatste restje eigendom bij de mensen vandaan.
Die mensen zijn totaal in paniek; hebben al een zeer beroerde tijd achter de rug.

Mensen raken soms echt letterlijk alles kwijt.
En dan vinden die deurwaarders het vreemd dat die mensen agressief worden.
Ik kan het persoonlijk wel begrijpen dat die mensen flippen.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door kuklos »

Het is wel heel makkelijk wat je nu roept BBCS. Een deurwaarder komt niet zomaar. In principe pas na een gerechtelijke uitspraak en er is dan al een heel traject aan vooraf gegaan.
Treedt een deurwaarder op als incassobureau dan is het een ander verhaal. Maar hij mag zich op dat moment niet identificeren als deurwaarder.

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door JDII »

BBCS schreef: Diverse deurwaarders zijn mensen zonder geweten en halen het laatste restje eigendom bij de mensen vandaan.
Als je wanbetalers niet achter hun vodden zit krijg je nooit je geld.
Die geven het liever aan andere dingen uit.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door BBCS »

kuklos schreef:Het is wel heel makkelijk wat je nu roept BBCS. Een deurwaarder komt niet zomaar. In principe pas na een gerechtelijke uitspraak en er is dan al een heel traject aan vooraf gegaan.
Klopt ook wel.

Maar vergeet niet dat er mensen zijn die echt in de problemen zijn gekomen, waar zij zelf niets aan kunnen doen.

Vaak hoor je: "Hadden ze maar moeten betalen." Zo simpel is het helaas niet. Mensen moeten wel kúnnen betalen.
Als je wanbetalers niet achter hun vodden zit krijg je nooit je geld.
Die geven het liever aan andere dingen uit.
Zo simpel is het niet.
Je hebt wanbetalers en je hebt mensen die financiële problemen hebben en daardoor niet kunnen betalen.

De echte wanbetalers (de degene die wel kunnen betalen, maar dat niet doen) dienen ook hard aangepakt te worden.
Maar mensen die ongevraagd in de financiële problemen komen, worden op die manier de grond in getrapt en staan inderdaad met gebalde vuisten voor die deurwaarder, omdat het laatste bezit wat ze hebben keihard wordt afgepakt.

Vaak zijn die deurwaarders onverbiddelijk: gelijk het gehele bedrag betalen en er is niet mogelijk om een afspraak te maken voor gespreide betaling.

Komt ook nog bij dat als mensen ongevraagd in die problemen zijn gekomen, dermate hoge boetes krijgen dat ze er met de beste wil van de wereld niet meer uit kunnen komen, en komt dan zo'n deurwaarder overal beslag op leggen.
Die mensen zouden echt gebaad zijn bij het kwijtschelden van die idioot hoge boetes (hoofdsom: €1500,- welke met die boetes is opgelopen tot €7000,-!).
Zorg er dan voor dat die mensen alleen die hoofdsom hoeven te betalen.
Vaak is het zo dat door die idioot hoge boetes mensen echt in zeer grote problemen komen. Ik heb het dan niet over de notoire wanbetaler.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door ArneLH »

JDII schreef:
BBCS schreef: Diverse deurwaarders zijn mensen zonder geweten en halen het laatste restje eigendom bij de mensen vandaan.
Als je wanbetalers niet achter hun vodden zit krijg je nooit je geld.
Die geven het liever aan andere dingen uit.
Als 'in naam der koningin' je huis wordt leeggehaald,moet je je als schuldenaar ook maar eens bedenken dat schuldeisers ook moeten eten.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door sjoegel »

Klopt door wanbetaling kunnen de schuldeisers hun rekeningen ook weer niet betalen. Die zijn vaak ook wanhopig.

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door JDII »

BBCS schreef:Vaak zijn die deurwaarders onverbiddelijk: gelijk het gehele bedrag betalen en er is niet mogelijk om een afspraak te maken voor gespreide betaling.
Op dat moment is er al een gerechtelijke uitspraak geweest. Gespreide betaling is dan uiteraard niet meer aan de orde. Dan is het gewoon boter bij de vis.
En dat is meer dan terecht. Minnelijk wilde men niet schikken toen er nog geen uitspraak was. Dan zou de deurwaarder wel gek zijn om dat alsnog te doen als er wel een uitspraak zou zijn.
BBCS schreef:...gebaad zijn bij het kwijtschelden van die idioot hoge boetes (hoofdsom: €1500,- welke met die boetes is opgelopen tot €7000,-!).
Zorg er dan voor dat die mensen alleen die hoofdsom hoeven te betalen.
Sorry, maar ik heb niet zoveel medelijden met die mensen. Waarom zouden die mensen minder boete moeten betalen als wanneer ik mijn rekeningen niet betaal.
En extreme boetes zoals jij die noemt zijn voor niemand reeel. Die houden bij geen enkele rechtbank stand.

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door Sage. »

ArneLH schreef:
JDII schreef:
BBCS schreef: Diverse deurwaarders zijn mensen zonder geweten en halen het laatste restje eigendom bij de mensen vandaan.
Als je wanbetalers niet achter hun vodden zit krijg je nooit je geld.
Die geven het liever aan andere dingen uit.
Als 'in naam der koningin' je huis wordt leeggehaald,moet je je als schuldenaar ook maar eens bedenken dat schuldeisers ook moeten eten.
Precies! Niemand denkt aan de kleine MKB bedrijven waarbij het voor hun een kwestie is of ZIJ de volgende week brood op de plank hebben.

Overigens is slechts een klein deel door financiële problemen (ontslag, scheiding etc) in de schuld. Het overgrote deel weet gewoonweg niet hoe zij met geld om dienen te gaan en leven boven hun stand.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat mij niet bevalt, is dat bij dit soort zaken de schuldenaar als wanbetaler wordt neergezet, terwijl dat niet altijd zo is.
Op dat moment is er al een gerechtelijke uitspraak geweest. Gespreide betaling is dan uiteraard niet meer aan de orde. Dan is het gewoon boter bij de vis.
En dat is meer dan terecht. Minnelijk wilde men niet schikken toen er nog geen uitspraak was. Dan zou de deurwaarder wel gek zijn om dat alsnog te doen als er wel een uitspraak zou zijn.
Met alle respect: maar als de schuldeiser €250,- per maan aflossing eist, terwijl de schuldenaar vaak maar minder dan €50,- per maand kan aflossen, kan de schuldenaar protesteren wat hij wilt, de zaak komt dan bij de rechter en de veroordeling staat er. Vaak ook nog op verstek.

We hebben het hier niet over mensen die het niet willen, maar niet kunnen.
Die mensen moeten geholpen worden, niet keihard worden afgestraft.

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door Sage. »

BBCS schreef:Wat mij niet bevalt, is dat bij dit soort zaken de schuldenaar als wanbetaler wordt neergezet, terwijl dat niet altijd zo is.
Iemand die zijn schuld niet betaald is gewoon een wanbetaler, simpel als dat :roll:. Maar dat neemt niks weg wat de achterliggende reden hiervan is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Sage. schreef:
Overigens is slechts een klein deel door financiële problemen (ontslag, scheiding etc) in de schuld. Het overgrote deel weet gewoonweg niet hoe zij met geld om dienen te gaan en leven boven hun stand.
Dat is natuurlijk wel erg makkelijk oordelen over de gehele bevolking iets
te roepen.
De laatste jaren zijn we voor bijna alles meer en meer moeten gaan betalen maar het inkomen is daar niet op aangepast met de jaarlijkse verhoging, die
jaarlijkse verhoging dekt niet de kosten wat we allemaal meer en meer zijn gaan betalen.

Er zijn natuurlijk mensen die boven hun stand willen leven maar er zijn ook mensen die werkelijk het einde van de maand niet halen en denken eten is belangrijker en zo blijft er een rekening liggen die vaak volgende maand ook niet extra ingelost kan worden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Sage. schreef:
BBCS schreef:Wat mij niet bevalt, is dat bij dit soort zaken de schuldenaar als wanbetaler wordt neergezet, terwijl dat niet altijd zo is.
Iemand die zijn schuld niet betaald is gewoon een wanbetaler, simpel als dat :roll:. Maar dat neemt niks weg wat de achterliggende reden hiervan is.

Een wanbetaler is in mijn ogen die gewoon niet wil betalen en boven zijn stand leeft, iemand die wel wil betalen maar niet kan betalen die is geen wanbetaler.

Heb je bijvoorbeeld 2 schulden open staan, bedrijf X eist dat je 200 euro per maand afbetaald dan blijft er al niets meer over voor bedrijf A die je ook nog moet betalen en zo verder in de problemen komt.

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door Sage. »

Chocomelk schreef:Dat is natuurlijk wel erg makkelijk oordelen over de gehele bevolking iets te roepen.
De laatste jaren zijn we voor bijna alles meer en meer moeten gaan betalen maar het inkomen is daar niet op aangepast met de jaarlijkse verhoging, die
jaarlijkse verhoging dekt niet de kosten wat we allemaal meer en meer zijn gaan betalen.

Er zijn natuurlijk mensen die boven hun stand willen leven maar er zijn ook mensen die werkelijk het einde van de maand niet halen en denken eten is belangrijker en zo blijft er een rekening liggen die vaak volgende maand ook niet extra ingelost kan worden.
Ik wel zelf bij een deurwaarders kantoor (nee, geen IJ/Groenewegen/GGN) en doe dit werk al 3 jaar. Daarbij beheer ik de MKB portefeuille met o.a. kindervang, gemeentes etc. Ik vind het schrikbarend en bedroevend dat de enige conclusie die ik uit mijn werk kan trekken is dat te veel mensen boven hun stand leven. En dan bedoel ik o.a. huismoeders met een WWB uitkering van 900,- per maand een abonnement afsluiten van 70 euro. Of meiden die kinderopvangtoeslag ontvangen, hun kind naar de opvang laten gaan en doodleuk nooit betalen. Voorbeelden te over. Ook van genoeg situaties gehad dat mensen ruim € 3500 verdienen maar blijkbaar hun prioriteiten ergens anders stellen en woest worden na diverse telefoontjes en brieven je beslag legt op hun loon.

Overigens wil ik wel even vooropstellen dat het kantoor waar ik werk niet het type is van personen een regeling te laten treffen waarbij ze nog meer in de schulden raken. Ook ik maak schrijnende situaties mee waarin ik ook echt iets probeer te betekenen voor de debiteur (kwijtschelding in overleg met de klant, bevriezing, een zeer lage regeling).

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Agressie en geweld tegen de gerechtsdeurwaarder Oproep!

Ongelezen bericht door BBCS »

Sage. schreef:Daarbij beheer ik de MKB portefeuille met o.a. kindervang, gemeentes etc. Ik vind het schrikbarend en bedroevend dat de enige conclusie die ik uit mijn werk kan trekken is dat te veel mensen boven hun stand leven. En dan bedoel ik o.a. huismoeders met een WWB uitkering van 900,- per maand een abonnement afsluiten van 70 euro.
Mensen willen leven.

Maar dan nog is het grote probleem dat de diverse vaste lasten belachelijk hoog zijn geworden. Gaat bij die mensen iets kapot: dan maar een bepaalde rekening niet betalen.
Iemand wordt ziek: het eigen risico op: men moet torenhoge kosten gaan betalen.

Gesloten