Slimme meter onmogelijk grove fout

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
angel1978
Berichten: 6066
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door angel1978 » 08 nov 2018 18:36

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 17:25
bprosman schreef:
08 nov 2018 13:50
Of 3 x 1500 kWh veel of weinig is ligt aan de situatie daar in huis ( en de aanwezige apparatuur ). Ken zat gezinnen en huissituaties waarbij ze dit gebruik per jaar met hem halen.
Inderdaad schrik ik er niet van. 1,5 Persoonshuishouden zit ik zo rond de 5000kWh / jaar en destijds met vrouw en (2) kinderen rond de 10.000 kWh.

Ik gebruik al jaren dezelfde apparatuur en mijn dag en dal verbruik zijn altijd bijna identiek. Echter vorig jaar ben ik verhuist en moest ik ook al €800,- bij betalen. Daarvoor loopt t komende jaar nog een afbetaling en ga ik daardoor wederom dit jaar weer naar de voedselbank moeten gaan. Onmenselijke situaties' en dan ook nog dat kastje muur spelletje tussen Stedin en Eneco over mijn rug. Ooit waren hun 1 gezamenlijk bedrijf ,dat kun je nog horen aan hetzelfde wachtmuziekje welke hun hanteren wanneer je in de wacht staat. De martkwerking is een kapitalistische inhalige vloek ,ook in de zorg!
Dus vorig jaar zonder slimme meter was het ook al substantieel hoger. Sterker nog, 800 bijbetalen is bijna een hele rekening bij 3000 KWh tenzij het volledig op conto van gas komt..maar dan was het verbruik vorig jaar ook heel anders.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon » 08 nov 2018 21:46

BL2 schreef:
08 nov 2018 13:45
Alles draait er nu in beginsel om wat de beginstand van de meter was. Daar geeft Topicstarter nog steeds geen duidelijkheid over.
Als T1 op 1250 stond bij plaatsen meter is er al helemaal geen probleem...
Dus wat waren de meterstanden bij plaatsen ?
De beginstanden heb ik niet gezien en ook geen bon van gehad. Ik ga er ook vanuit dat een digitale meter nieuw is en altijd op 0 staat bij levering, zo niet dan zou ik dat wel wereld vreemd vinden want het is geen tandwieltjes ding uit een sloopwijk oid. Volledig digitaal dus na gebruik terug naar fabrieksinstellingen ,of totale reset lijkt me dan bij de verantwoording liggen van degene die hem plaatste. Er zit wel een logboek in die op afstand uit te lezen is,tegelijkertijd zou dat dan betekenen dat die stand die er dan eventueel al op stond ook bij eerder gebruik moet zijn geregistreerd elders. Nogmaals ik ga er vanuit dat het om een nieuwe ongebruikte meter ging. Het serie nummer zou dat uit kunnen wijzen bij nader onderzoek
Laatst gewijzigd door djrickydadragon op 08 nov 2018 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Theotrucker » 08 nov 2018 21:50

Mijn slimme meter is destijds ook op nul begonnen. Dit bewijst natuurlijk niets.

Zombiemaster
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Zombiemaster » 08 nov 2018 21:54

Steekproefexemplaren. Foute meters die zijn gerepareerd/gerefurbished. Het kan makkelijk dat hij op bv 1200 T1 geleverd is. Maar dat moet bij de netbeheerder of de energieleverancier bekend zijn.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon » 08 nov 2018 21:58

Zombiemaster schreef:
08 nov 2018 21:54
Steekproefexemplaren. Foute meters die zijn gerepareerd/gerefurbished. Het kan makkelijk dat hij op bv 1200 T1 geleverd is. Maar dat moet bij de netbeheerder of de energieleverancier bekend zijn.
Volledig digitaal dus na gebruik terug naar fabrieksinstellingen ,of totale reset lijkt me dan bij de verantwoording liggen van degene die hem plaatste.

Zombiemaster
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Zombiemaster » 08 nov 2018 22:04

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 21:58
Zombiemaster schreef:
08 nov 2018 21:54
Steekproefexemplaren. Foute meters die zijn gerepareerd/gerefurbished. Het kan makkelijk dat hij op bv 1200 T1 geleverd is. Maar dat moet bij de netbeheerder of de energieleverancier bekend zijn.
Volledig digitaal dus na gebruik terug naar fabrieksinstellingen ,of totale reset lijkt me dan bij de verantwoording liggen van degene die hem plaatste.
Misschien zit die optie er niet op, om fraude te voorkomen. Is ook nergens voor nodig als de beginstand maar genoteerd wordt.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon » 08 nov 2018 22:46

Zombiemaster schreef:
08 nov 2018 22:04

als de beginstand maar genoteerd wordt.
Door wie?

sylvesterb
Berichten: 2847
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door sylvesterb » 08 nov 2018 22:52

16again schreef:
07 nov 2018 22:09
renewouters schreef:
07 nov 2018 21:49
Het is al vaker gezegd: als je de meter niet vertrouwd, laat je 'm ijken. Als de meter inderdaad niet goed is krijg je de kosten daarvan terug. Mocht de meter afwijken dan komt dit uiteraard niet door het "slimme" deel, maar domweg door een slecht meetcircuit. Een "domme" meter kan dezelfde afwijking vertonen.
Het is al vaker gezegd: Sommige typen slimme meters kunnen meetfouten geven bij "moeilijke" belastingen. Dit probleem komt NIET bij ijking na voren.
Zoek uit welke verbruiker dit spookverbruik oplevert, (alle verbruikers uit , dan een voor een proberen)
Zodra je spookverbruiker gevonden hebt, contact opnemen met leverancier, en aandringen op test bij jou thuis
In het geval van die specifieke meters ging het om een relatief kleine afwijking in een zeer specifieke situatie (volgens mij zijn die meters inmiddels allemaal vervangen).

In dit geval is er sprake van een "grove fout" en dus enorme afwijking volgens TS.

Ik vraag me af wat de beginstand van de meter was? Was dit wel 0? Immers heeft TS geen factuur ontvangen en had hij schijnbaar geen beginstand. Dus wie zegt dat er echt sprake is van een grove fout?

BL2
Berichten: 1977
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door BL2 » 08 nov 2018 22:59

Ik ben normaal niet zo van controleren van energie gebruik, maar bij een nieuw geplaatste met zou ik toch wel even kijken wat de stand is, of deze nou analoog of digitaal is.

djrickydadragon
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
Contacteer:

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door djrickydadragon » 08 nov 2018 23:18

BL2 schreef:
08 nov 2018 22:59
Ik ben normaal niet zo van controleren van energie gebruik, maar bij een nieuw geplaatste met zou ik toch wel even kijken wat de stand is, of deze nou analoog of digitaal is.

Ik ga er vanuit dat de leverancier en plaatser verantwoordelijk zijn voor zowel begin alsook eindstanden daar zei de officiele organen zijn die dat ook naar hun meerdere moeten verwittigen. Je kunt niet van elke consument verwachten dat deze er rekening mee houd dat het om een eventuele refurbished meter zou kunnen gaan ipv een nieuwe. Daar is ook niet elke consument toe in staat . Dat is bijna hetzelfde als 1st een studie moeten volgen zoals bij het accepteren van algemene voorwaarden bijbels die je krijgt bij het aanmaken van bijvoorbeeld een faceboek account of tekenen van een woekerpolis. Allemaal erg misleidend.

BL2
Berichten: 1977
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door BL2 » 09 nov 2018 09:05

Tsja, je kan er van alles bijslepen, maar dat maakt je zaak niet anders.
Voordat je kan stellen dat er "een onmogelijke fout" is gemaakt is het nu wachten op de afrekening, daar staan begin en eindstand en de kosten op.
Zonder die gegevens blijft het alhier gissen.

angel1978
Berichten: 6066
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door angel1978 » 09 nov 2018 10:15

Ik ga er vanuit dat de leverancier en plaatser verantwoordelijk zijn voor zowel begin alsook eindstanden daar zei de officiele organen zijn die dat ook naar hun meerdere moeten verwittigen.
Dat zijn ze ook en dat doen ze ook.. Maar als er daarna discussie ontstaat en jij beweert dat de standen die door de leverancier zijn genoteerd niet kloppen, dan zul je toch echt zelf moeten aantonen dat dat ook daadwerkelijk zo is. En dat kan je alleen door ze zelf ook genoteerd te hebben of een kopie te hebben van de installateur die ze heeft opgenomen.
Je hebt dus hier zelf ook een verantwoordelijkheid in.
Je kunt niet van elke consument verwachten dat deze er rekening mee houd dat het om een eventuele refurbished meter zou kunnen gaan ipv een nieuwe. Daar is ook niet elke consument toe in staat .
Ook niet relevant. Je kan wel van een consument verwachten dat deze de meterstanden uitleest en noteert. Dat moet je ook als je een nieuw huis betrekt ( huur en koop ) en in feite een nieuwe/andere meter gaat gebruiken en dus ook als je een nieuwe meter krijgt. Waarom je denkt dat dat nu opeens niet hoeft is mij dan ook een raadsel.
Dat is bijna hetzelfde als 1st een studie moeten volgen zoals bij het accepteren van algemene voorwaarden bijbels die je krijgt bij het aanmaken van bijvoorbeeld een faceboek account of tekenen van een woekerpolis. Allemaal erg misleidend.
Totaal niet relevant in dit verhaal. Jij gebruikt de energie en bent verantwoordelijk voor dit gebruik.

NeoDutchio
Berichten: 4118
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 09 nov 2018 10:32

Is de eindafrekening er al en wat is het geregistreerde verbruik geweest van afgelopen jaar? Als de teller immers niet op 0 stond zal de eindafrekening ook gewoon normaal zijn. Daar reageert u niet op. Het lijkt op een storm in een glas water zolang de afrekening er niets is.

En met de vorige afrekening €800 bijbetalen? Dat staat bij mij gelijk aan dik 7 maanden voorschot voor een 2 onder 1 kaphuis en een gezin van 4 personen. Hoe laag is uw voorschot dan geweest?

Ivo.w
Berichten: 284
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Ivo.w » 09 nov 2018 10:34

djrickydadragon schreef:
08 nov 2018 22:46
Zombiemaster schreef:
08 nov 2018 22:04

als de beginstand maar genoteerd wordt.
Door wie?
Door jou en de netbeheerder (monteur). Op een meterstanden formulier, handtekeningen van beiden er onder en klaar. Uiteraard in tweevoud. Één voor jou, één voor de netbeheerder.

16again
Berichten: 8121
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door 16again » 09 nov 2018 11:45

sylvesterb schreef:
08 nov 2018 22:52
16again schreef:
07 nov 2018 22:09
Het is al vaker gezegd: Sommige typen slimme meters kunnen meetfouten geven bij "moeilijke" belastingen. Dit probleem komt NIET bij ijking na voren.
In het geval van die specifieke meters ging het om een relatief kleine afwijking in een zeer specifieke situatie (volgens mij zijn die meters inmiddels allemaal vervangen).
Wat is jouw definitie van "relatief kleine afwijking"?
In TU Enschede artikel zijn afwijkingen naar beneden tot -60% en naar boven van +500% gemeten.

sylvesterb
Berichten: 2847
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door sylvesterb » 09 nov 2018 12:36

16again schreef:
09 nov 2018 11:45
sylvesterb schreef:
08 nov 2018 22:52
16again schreef:
07 nov 2018 22:09
Het is al vaker gezegd: Sommige typen slimme meters kunnen meetfouten geven bij "moeilijke" belastingen. Dit probleem komt NIET bij ijking na voren.
In het geval van die specifieke meters ging het om een relatief kleine afwijking in een zeer specifieke situatie (volgens mij zijn die meters inmiddels allemaal vervangen).
Wat is jouw definitie van "relatief kleine afwijking"?
In TU Enschede artikel zijn afwijkingen naar beneden tot -60% en naar boven van +500% gemeten.
Op Slimme Meters uit de periode 2004 tot 2014 die nu niet meer geleverd worden. Maar er is al een hele discussie geweest hierover en het betreffende onderzoek.

In dit geval heeft TS geen schade want er is geen eind afrekening. Het kan dus heel goed zijn dat de beginstand hoger is en er nu een heel punt is over iets wat geen punt is.

snuffel1
Berichten: 2853
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door snuffel1 » 09 nov 2018 18:55

Ik snap iets niet want Ts kreeg het verzoek om voor de jaarrekening de meterstanden van de digitale meter zelf door te geven omdat de meter op afstand niet uit te lezen is en dat is opzich vreemd want daar is zo'n meter toch voor bedoeld. Bij een meter wissel dien je zelf aanwezig te zijn en kun je ook kiezen voor wel of niet op afstand uit laten lezen. De digitale meter van dit type ken ik niet maar aan de foto's te zien is het geen simpele meter om zelf af te lezen. Zou het niet zo kunnen zijn dat de meterstanden van de oude meter overgezet zijn naar de nieuwe meter omdat er een jaarrekening opgemaakt dient te worden.

Bram Bonnewel
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel » 10 nov 2018 12:38

even zoeken op site eneco...

Daltarief
Elke avond 23.00 - 07.00
Vrijdagavond tot maandagochtend 23.00 - 07.00
Feestdagen: Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag,
Koningsdag, Hemelvaartsdag,
Tweede Pinksterdag, Eerste en Tweede Kerstdag
23.00 - 07.00

Normaaltarief
Werkdagen 07.00 - 23.00

Esceha
Berichten: 139
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Esceha » 11 nov 2018 12:16

Wij hebben geen slimme meter en maken ook geen gebruik van zogenaamd aantrekkelijke tarieven. Om die redenen zult u geen klacht van mij zien.....

Theotrucker
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter onmogelijk grove fout

Ongelezen bericht door Theotrucker » 11 nov 2018 12:29

Esceha, verkeerd forum? Dit helpt Ts niet.

Plaats reactie