LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vragenlijst winkel atmosfeer

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Ingrid VU
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2013 14:49

vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door Ingrid VU »

Beste Tros Radar forum leden,

Op dit moment ben ik aan het afstuderen voor de Master Marketing.
Hiervoor ben ik aan het kijken wat het effect is van winkel motivaties op winkel atmosfeer.

Jullie zouden mij enorm helpen door de vragenlijst op onderstaande link in te vullen. De vragenlijst is anoniem en ongeveer 10 minuutjes werk. Tijdens deze vragenlijst wordt gevraagd verschillende winkel aspecten te evalueren met behulp van foto's.

Wanneer jullie zelf een vragenlijst hebben, wil ik deze graag invullen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Ingrid
https://vueconomics.qualtrics.com/SE/?S ... pAOevfCEtf

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door dhc »

Wat een drama!

Was het werkelijk teveel moeite om de vragenlijst in het Nederlands op te stellen en af en toe de enter-toets te gebruiken?

Huiswerk overdoen meisje.....zo slaag je niet!

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door Barman »

Hier nog zo eentje.

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 4&t=134125

Ik denk niet dat ze bij de VU erg hoge eisen stellen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Afgrijselijk. Gaan we nog niet ens melden dat 99% niet zal weten wat 'hedonistisch' betekend. Absoluut niet afstudeerwaardig, dit misbaksel.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door sephora30 »

Hedonistische winkelmotivaties :shock:

Huh :?: :?:

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door dhc »

Misschien een idee om de mogelijkheid om via deze site allerlei enquêtes te laten invullen maar eens te laten vallen?
Triest dat onze studenten cs. de toekomst van ons land...proest/kuch, hier hun "matige projectjes" kunnen dumpen.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Geopend....en niet ingevuld. Wat een enorme lap tekst, geen 'enters'....
Ik zeg: overtypen in enkel Nederlands, een keuze voor Nederlands/Engels kan ook, en dan zal ik er nog eens naar kijken.

Ingrid VU
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2013 14:49

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door Ingrid VU »

Helaas kan ik bij deze software geen enter regels in antwoorden plaatsen, om het overzichtelijker te maken.

Ik heb inmiddels bij de intro kort wat uitleg gegeven, want kan me inderdaad voorstellen dat de betekenis van hedonistische winkelmotivaties niet direct duidelijk is.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door dhc »

Een vroegere collega van mij zei altijd: "we sturen mensen naar de maan en dit kunnen ze niet oplossen?"
Geldt hier ook een beetje voor...je maakt mij niet wijs dat er in je studentenvriendenclubje geen nerd rondloopt die dat kan fixen?

Blijft dus een enquête van niks van een student die kennelijk druk is met andere zaken....de kroeg waarschijnlijk.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door Barman »

tenormin schreef:'t Neemt de laatste tijd epidemische vormen aan, al die enquêtes. Vanmorgen was er ook al een (kan ook gisteren geweest zijn, geen zin om op te zoeken) in het Engels
Je zou ook eens kunnen proberen te lezen wat anderen melden i.p.v. steeds maar klakkeloos en nodeloos iets bij te dragen.
is dus iets langer geleden.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ingrid VU schreef:
Ik heb inmiddels bij de intro kort wat uitleg gegeven, want kan me inderdaad voorstellen dat de betekenis van hedonistische winkelmotivaties niet direct duidelijk is.
Ik doe regelmatig mee met marktonderzoeken. Van 'hedonistische winkelmotivaties' heb ik nog nooit gehoord. Van gewone winkelmotivaties ook niet, al heb ik wel een vermoeden wat er mee bedoeld wordt.

Het zal je door die kamergeleerden op je universiteit blijkbaar niet zijn uitgelegd, dus dan zal een gewone simpele consument het je uitleggen: zorg dat degene die je interviewt begrijpt wat je bedoelt. Als de vraag niet begrepen wordt, krijg je ook geen zinvolle antwoorden. Lijkt me niet zo moeilijk.

Tweede advies is: splitst de enquete in een engelstalig en een nederlandstalig deel. Twee talen door elkaar werkt gewoon niet. Dit is onoverzichtelijk.

Echt, ik sta iedere keer weer stomverbaasd waar de hedendaagse student mee aan komt zetten. Dit is het nivo van de 1e klas Mavo. Mocht de overheid nog een manier zoeken om te bezuinigen: schaf de universiteiten maar af, want als je ziet wat het kost, en wat er telkens weer uit komt rollen, dan heeft dit geen enkel nut.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door CSM »

Het gebruik van jargon in een vragenlijkst is niet zo handig, inderdaad.

Maar er is fundamenteel nog iets veel gekkers aan de hand met deze vragenlijst. De onderzoekster gaat er vanuit dat mensen in staat zijn hun eigen winkelmotivatie te identificeren. Dit durf ik te betwijfelen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vraag me trouwens ook af wat er met een winkel atmosfeer bedoeld wordt. Atmosfeer is de lucht. De titel suggereert dus een onderzoek naar de lucht in de winkel. Welke verhoudingen er tussen zuurstof/stikstof is en zo. En of er ozon in zit.

Geen wonder dat steeds meer bedrijven (NS, PTT, energiebedrijven, zorg, enzovoorts) de vernieling in worden geholpen. Als dít het nivo is van al die duurbetaalde managers verbaast het me niets. Het enige wat ze op die universiteiten blijkbaar leren is hoe ze dure woorden ('hedonistisch' in dit geval) moeten gebruiken om te verbergen dat ze niks weten en nog minder snappen.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door CSM »

witte angora schreef:Ik vraag me trouwens ook af wat er met een winkel atmosfeer bedoeld wordt. Atmosfeer is de lucht. De titel suggereert dus een onderzoek naar de lucht in de winkel. Welke verhoudingen er tussen zuurstof/stikstof is en zo. En of er ozon in zit.

Geen wonder dat steeds meer bedrijven (NS, PTT, energiebedrijven, zorg, enzovoorts) de vernieling in worden geholpen. Als dít het nivo is van al die duurbetaalde managers verbaast het me niets. Het enige wat ze op die universiteiten blijkbaar leren is hoe ze dure woorden ('hedonistisch' in dit geval) moeten gebruiken om te verbergen dat ze niks weten en nog minder snappen.

Kom kom, als Louis van Gaal zegt dat er een "gespannen atmosfeer" in de kleedkamer hangt, dan begrijpt u toch ook wel dat het niet om de verhouding zuurstof/stikstof gaat.

Hedonistisch is geen duur woord. Het is een bruikbaar begrip voor dit type onderzoek, vooral in combinatie met zijn tegenhanger "utilitair". Ik zou even geen synoniemen kunnen noemen die de lading even goed dekken.

Wat wel onhandig is, is om een relatief onbekend begrip/woord in een onderzoeksvraag op te nemen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben geen voetlballiefhebber... Van een gespannen atmosfeer heb ik nog nooit gehoord eigenlijk. Daarbij, we hebben het hier over een marktonderzoek, niet wat er in een kleedkamer gebeurd. Zijn toch wel twee verschillende dingen.

Bij een marktonderzoek zal de vraagsteller duidelijk moeten zijn om zinvolle antwoorden te krijgen. In het tweede geval is het een kwestie van beleving, het oproepen van een bepaald sfeerbeeld. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door tenormin »

Kom kom, als Louis van Gaal zegt dat er een "gespannen atmosfeer" in de kleedkamer hangt, dan begrijpt u toch ook wel dat het niet om de verhouding zuurstof/stikstof gaat.

Hedonistisch is geen duur woord. Het is een bruikbaar begrip voor dit type onderzoek, vooral in combinatie met zijn tegenhanger "utilitair". Ik zou even geen synoniemen kunnen noemen die de lading even goed dekken.

Wat wel onhandig is, is om een relatief onbekend begrip/woord in een onderzoeksvraag op te nemen.
Uit Louis van Gaal's mond komen, zeker weten, niet de woorden gespannen atmosfeer. Dat zal hooguit "gespannen sfeer" o.i. van dien aard zijn, maar dat is een te lang woord voor van Gaal, bovendien slaat het alleen op de stemming.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door witte angora »

Hedonistisch is geen duur woord. Het is een bruikbaar begrip voor dit type onderzoek, vooral in combinatie met zijn tegenhanger "utilitair". Ik zou even geen synoniemen kunnen noemen die de lading even goed dekken.
Ik heb even gekeken wat hedonistisch betekent. Dat alleen is al een studie op zich.

Misschien is er geen bruikbaar synoniem, maar het doel van het onderzoek zou gewoon omschreven kunnen worden als:
Wij doen een onderzoek naar de redenen dat mensen naar fysieke winkels en winkelcentra gaan. Dit kan noodzaak zijn (boodschappen) fun (vrijetijdsbesteding) oriëntatie (informatie inwinnen voor tot aanschaf over wordt gegaan) of voor het sociale gebeuren (een praatje maken met vrienden/bekenden en mensen die je toevallig tegenkomt).
Dan is het doel van het onderzoek helder, en de vraagstelling is duidelijk.

Woorden als 'hedonistisch' en 'utilitair' gebruik je niet in de communicatie met mensen die je interviewt. Dat kun je wel doen met je medeonderzoekers als je de gegevens gaat analyseren, en in de conclusie/eindrapport.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door CSM »

witte angora schreef:Woorden als 'hedonistisch' en 'utilitair' gebruik je niet in de communicatie met mensen die je interviewt.
Ja, dat was ik inderdaad al met u eens.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door CSM »

tenormin schreef: Uit Louis van Gaal's mond komen, zeker weten, niet de woorden gespannen atmosfeer. Dat zal hooguit "gespannen sfeer" o.i. van dien aard zijn, maar dat is een te lang woord voor van Gaal, bovendien slaat het alleen op de stemming.
Het was maar een voorbeeld.
Het mag ook een andere coach zijn die wel lange woorden gebruikt.
Of een politiek commentator die bij Den Haag Vandaag de 'atmosfeer' in de Tweede Kamer beschrijft.

Volgens deze bron mag 'atmosfeer' gebruikt worden als synoniem voor 'sfeer' of 'stemming'.
http://www.woorden.org/woord/atmosfeer

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: vragenlijst winkel atmosfeer

Ongelezen bericht door tenormin »

@csm, natuurlijk kan het woord ook gelden voor "sfeer", dat begrijp ik ook wel. Ging alleen van de natuurlijke spreektaal uit als iemand zegt: goh, wat hangt hier een gespannen atmosfeer, men toch ietwat vreemd opkijkt. Maar het is een correct woord in de context, alleen niet echt gebruikelijk. U heeft gelijk, hoor.

Gesloten