LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Compensaties voor overvolle treinen

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
martijn1992
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2015 16:23

Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door martijn1992 »

Beste meneer/mevrouw,

Voor mijn bachelor project doe ik onderzoek naar de mogelijkheden om overvolle treinen te verminderen. Met de resultaten van onderstaande enquête kan ik aanbevelingen doen voor mogelijkheden om deze overvolle treinen te verminderen en welke compensaties daar verder voor nodig zijn.

http://www.thesistools.com/web/?id=467364

De enquête zal ongeveer 5 minuten in beslag nemen.

Met vriendelijke groeten,

Martijn
Laatst gewijzigd door martijn1992 op 20 mei 2015 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Mucha

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

martijn1992
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2015 16:23

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door martijn1992 »

Ik bedoel het aantal overvolle treinen verminderen, door alternatieve routes aantrekkelijker te maken.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door witte angora »

martijn1992 schreef:Ik bedoel het aantal overvolle treinen verminderen, door alternatieve routes aantrekkelijker te maken.
Ah, dus je hebt je aanbeveling al bedacht. Dan is die enquête ook niet meer nodig.

Blijft alleen de vraag over waarom mensen een pokke eind om zouden willen rijden om te voorkomen dat ze in een overvolle trein komen te zitten. Waarbij ze ook nog eens het risico lopen op de andere route ook in een overvolle trein te komen. Een paar euro korting zal daar echt niet bij helpen.

martijn1992
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2015 16:23

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door martijn1992 »

witte angora schreef:
martijn1992 schreef:Ik bedoel het aantal overvolle treinen verminderen, door alternatieve routes aantrekkelijker te maken.
Ah, dus je hebt je aanbeveling al bedacht. Dan is die enquête ook niet meer nodig.

Blijft alleen de vraag over waarom mensen een pokke eind om zouden willen rijden om te voorkomen dat ze in een overvolle trein komen te zitten. Waarbij ze ook nog eens het risico lopen op de andere route ook in een overvolle trein te komen. Een paar euro korting zal daar echt niet bij helpen.
Er zijn inderdaad een aantal aanbevelingen bedacht, echter kunnen deze niet allemaal uitgevoerd worden en er zal aan de hand van de enquête uitgezocht moeten worden welke compensaties belangrijk gevonden worden door de respondenten.
Verder valt dat 'pokke eind' best mee, het gaat om maximaal 10 minuten extra reistijd.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan heb je maar een beperkt gebied in kaart gebracht, schat ik zo in. Heb je ook rekening gehouden met de extra overstap tijd?

Succes met je enquête.

sweet-devil
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 dec 2014 14:27

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door sweet-devil »

Ik vind de vragen echt vervelend gesteld, heb je niet geleerd dat je je vraagsoorten moet afwisselen?

sweet-devil
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 dec 2014 14:27

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door sweet-devil »

Tevens staat er 'ebquete afronden en versturen' :P

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik reis met een NS businesscard, dus kortingen zal ik niet kunnen krijgen tot zo ver ik weet? Het lijkt wel alsof de enquête meer met de consumenten/studenten abonnementen in het achterhoofd is geschreven? Desondanks heb ik hem toch even ingevuld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb hem wel ingevuld maar ik vind het wel een oersaaie vraagstelling / enquête , sorry, + het feit of er wel of geen Wifi of wel of geen wc is ( als 1 vd alternatieven ) maakt de treinen niet minder overvol , toch? :roll:
En alternatieve routes? Ik zag ze niet voorbij komen alleen een paar minuten meer/ minder reistijd.
Ik reis bijna wekelijks en als er al ooit een alternatief werd geboden was ik minimaal een half uur extra reistijd kwijt. Ik hoop dat je zelf ook nog een kritisch naar deze enquête kunt kijken. Toch succes gewenst!

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij is het de bedoeling dat tzt alle treinen over wifi en wc beschikken, dus waarom deze items een compensatie zou moeten zijn dat mensen een andere, langere route gaan nemen is me een raadsel. Daar zijn al lang beslissingen over genomen, ik denk niet dat een ongevraagde aanbeveling van een of andere student ook maar iets aan die beslissing zal gaan veranderen.
sweet-devil schreef:Tevens staat er 'ebquete afronden en versturen' :P
Volgens mij is dat een schrijffout. Er moet staan: tobquete.

sweet-devil
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 dec 2014 14:27

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door sweet-devil »

witte angora schreef:Volgens mij is het de bedoeling dat tzt alle treinen over wifi en wc beschikken, dus waarom deze items een compensatie zou moeten zijn dat mensen een andere, langere route gaan nemen is me een raadsel. Daar zijn al lang beslissingen over genomen, ik denk niet dat een ongevraagde aanbeveling van een of andere student ook maar iets aan die beslissing zal gaan veranderen.
sweet-devil schreef:Tevens staat er 'ebquete afronden en versturen' :P
Volgens mij is dat een schrijffout. Er moet staan: tobquete.
Aah, dan snap ik 'm. Niet op klikken dus :P

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ingevuld. Ik vind alleen het voorbeeld met een ritprijs van 4,70 een beetje vreemd gekozen. De korting die je daarop kan krijgen zal altijd minimaal zijn. Voor bijvoorbeeld 94 cent korting ga ik niet langer reizen. Een voorbeeld met een prijs van 20 euro of zo geeft het voordeel duidelijker aan.

martijn1992
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2015 16:23

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door martijn1992 »

Bedankt voor alle reacties! Over de variabelen is goed nagedacht en deze zijn allen volledig op mijn casus gericht. In de enquête heb ik het betreffende traject inderdaad niet genoemd, omdat ik respondenten tijdens het invullen niet een richting op wil sturen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door witte angora »

Kun je, als student, met een ritprijs van 4,70 niet beter op de fiets gaan? Overigens zijn er maar weinig trajecten die zo kort zijn, in dit geval kun je inderdaad een omweggetje van een minuut of 10 krijgen. De meeste ritten daarentegen zijn aanzienlijk langer, de omwegen navenant. En in veel delen van het land valt niks om te rijden omdat er simpelweg geen andere lijnen zijn.

Ga jij er nu maar vanuit dat dit geen beleid gaat worden. Niet landelijk, en plaatselijk al helemaal niet. Sterker nog: je wordt geacht de kortste route te nemen als je een kaartje hebt. Een langere route kost meer geld, en is dus duurder, niet goedkoper. Een omweg mag niet eens, en het zou ondoenlijk zijn als de NS moet aangeven op welke trajecten het wanneer wél en wanneer niet zou kunnen. Dan krijg je nog eens de software-matige aanpassing van de kaartautomaten... Dit gaat het niet worden.

Sorry, maar hier is te weinig over nagedacht om Bachelor-waardig te zijn.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

De wi-fi in de trein vind ik geen doorslaggevende factor. Dat netwerk is zo verschrikkelijk traag dat je nog beter per postduif het internet op kunt in de trein.

martijn1992
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2015 16:23

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door martijn1992 »

witte angora schreef:Kun je, als student, met een ritprijs van 4,70 niet beter op de fiets gaan? Overigens zijn er maar weinig trajecten die zo kort zijn, in dit geval kun je inderdaad een omweggetje van een minuut of 10 krijgen. De meeste ritten daarentegen zijn aanzienlijk langer, de omwegen navenant. En in veel delen van het land valt niks om te rijden omdat er simpelweg geen andere lijnen zijn.

Ga jij er nu maar vanuit dat dit geen beleid gaat worden. Niet landelijk, en plaatselijk al helemaal niet. Sterker nog: je wordt geacht de kortste route te nemen als je een kaartje hebt. Een langere route kost meer geld, en is dus duurder, niet goedkoper. Een omweg mag niet eens, en het zou ondoenlijk zijn als de NS moet aangeven op welke trajecten het wanneer wél en wanneer niet zou kunnen. Dan krijg je nog eens de software-matige aanpassing van de kaartautomaten... Dit gaat het niet worden.

Sorry, maar hier is te weinig over nagedacht om Bachelor-waardig te zijn.
In veel delen van het land is geen sprake van overvolle treinen. Ik probeer het probleem op te lossen op een specifiek traject waar sprake is van veel klachten vanwege overvolle treinen. Voor deze reis bestaat een mogelijkheid om een andere route te kiezen, dit wordt tevens door de NS geaccepteerd. Echter nemen te weinig mensen deze route, omdat deze 10 minuten langer duurt. Ik wil deze alternatieve route aantrekkelijker maken, om het aantal reizigers beter te verdelen over beide routes.

Mucha

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

martijn1992
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2015 16:23

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door martijn1992 »

Mucha schreef:Het is niet de taak van de klanten om de problemen van de NS voor ze op te gaan lossen. Zeker niet als je door een alternatieve route ook nog eens 10 minuten later op bestemming komt.
Klopt! Maar klanten kunnen wel hun mening geven, zodat de NS weet wat ze daarmee kunnen doen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Compensaties voor overvolle treinen

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zie ik niet in waarom je die mening op een landelijk forum zou moeten vragen. De meesten hier kennen dat stukje niet. Je geeft zelf al aan dat er in een groot deel van het land geen overvolle treinen zijn, dus lang niet iedereen heeft er mee te maken. Beter was het als je op het station zou gaan staan en mensen persoonlijk zou aanspreken. Dan heb je precies je doelgroep te pakken.

Kon je dat niet zelf bedenken, of is het je teveel werk?

Ik blijf erbij dat ik dit Bachelor onwaardig vind, sorry.

Gesloten