LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Post.nl slaat privé gegevens op!

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Halger
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2018 20:15

Post.nl slaat privé gegevens op!

Ongelezen bericht door Halger »

Post.nl trekt zich niets aan van de Privacywet!
Nogmaals de mail van Privacy First die toch duidelijk aangeeft dat wat Post.nl doet tegen de wet is!

Ter informatie hieronder een reactie van Stichting Privacy First:
Geachte heer/mevrouw ....,

Dank voor uw recente email! Onze excuses voor deze late reactie; wegens recente drukte zijn wij helaas niet eerder in staat geweest te antwoorden.

Zojuist hebben wij de website van PostNL geraadpleegd en kunnen in de privacy-statements niets vinden over het opslaan en verwerken van documentnummers. Ons inziens kan PostNL dan ook niet zondermeer deze gegevens opslaan. De Autoriteit Persoonsgegevens schrijft hier ook over:

“Mag een winkel of ophaalpunt waarbij ik mijn online gekochte product ophaal een kopie van mijn identiteitsbewijs maken?

Nee, dat mag niet. Wil de winkelier of medewerker van het ophaalpunt controleren of u daadwerkelijk de persoon bent die het product heeft gekocht? Dan kan diegene u om het aankoopbewijs vragen en het ordernummer overnemen in zijn administratie.

Ook mag de winkelier of de medewerker van het ophaalpunt u eventueel vragen uw identiteitsbewijs (zoals uw paspoort of identiteitskaart) te laten zien. Maar een kopie of scan van uw identiteitsbewijs maken mag niet. Ook het overnemen van uw burgerservicenummer (BSN) is niet toegestaan.”

In onze optiek gaat PostNL dan ook te ver door het documentnummer op te slaan en kunnen ze enkel de identiteit controleren door een blik te werpen op het fysieke identiteitsbewijs.

Privacy First raadt u dan ook aan om hierover (alsnog) een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Stichting Privacy First

-------------------------------------------------------------
Hierover heb ik inmiddels een klacht ingediend bij Autoriteit Persoonsgegevens.
Maar tevens ga ik dit bij diverse politieke partijen aankaarten. Dit moet stoppen!
De oplossing
Ook Post.nl moet zich aan de wet houden. Ophouden met scannen en opslaan privé gegevens!
Laatst gewijzigd door Radar op 15 mar 2018 01:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Contactgegevens verwijderd

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Post.nl slaat privé gegevens op!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar slaan ze uw gegevens op?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Post.nl slaat privé gegevens op!

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar een kopie of scan van uw identiteitsbewijs maken mag niet. Ook het overnemen van uw burgerservicenummer (BSN) is niet toegestaan.”
Doen ze dat dan? Volgens mij wordt op z'n hoogst het documentnummer opgeslagen als 'bewijs' dat de identiteit werkelijk gecontroleerd is. Ook voor als er onenigheid over zou komen richting verzender.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Post.nl slaat privé gegevens op!

Ongelezen bericht door witte angora »

Halger schreef:Post.nl trekt zich niets aan van de Privacywet!
Nogmaals de mail van Privacy First die toch duidelijk aangeeft dat wat Post.nl doet tegen de wet is!

Ter informatie hieronder een reactie van Stichting Privacy First:
Geachte heer/mevrouw ....,

Dank voor uw recente email! Onze excuses voor deze late reactie; wegens recente drukte zijn wij helaas niet eerder in staat geweest te antwoorden.

Zojuist hebben wij de website van PostNL geraadpleegd en kunnen in de privacy-statements niets vinden over het opslaan en verwerken van documentnummers. Ons inziens kan PostNL dan ook niet zondermeer deze gegevens opslaan. De Autoriteit Persoonsgegevens schrijft hier ook over:

“Mag een winkel of ophaalpunt waarbij ik mijn online gekochte product ophaal een kopie van mijn identiteitsbewijs maken?

Nee, dat mag niet. Wil de winkelier of medewerker van het ophaalpunt controleren of u daadwerkelijk de persoon bent die het product heeft gekocht? Dan kan diegene u om het aankoopbewijs vragen en het ordernummer overnemen in zijn administratie.

Ook mag de winkelier of de medewerker van het ophaalpunt u eventueel vragen uw identiteitsbewijs (zoals uw paspoort of identiteitskaart) te laten zien. Maar een kopie of scan van uw identiteitsbewijs maken mag niet. Ook het overnemen van uw burgerservicenummer (BSN) is niet toegestaan.”

In onze optiek gaat PostNL dan ook te ver door het documentnummer op te slaan en kunnen ze enkel de identiteit controleren door een blik te werpen op het fysieke identiteitsbewijs.

Privacy First raadt u dan ook aan om hierover (alsnog) een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Stichting Privacy First

-------------------------------------------------------------
Hierover heb ik inmiddels een klacht ingediend bij Autoriteit Persoonsgegevens.
Maar tevens ga ik dit bij diverse politieke partijen aankaarten. Dit moet stoppen!
De oplossing
Ook Post.nl moet zich aan de wet houden. Ophouden met scannen en opslaan privé gegevens!
Het enige wat je hier neerzet is een mail. Maar wat doet Post.nl dan precies wat volgens jou niet mag?

Gesloten