Pagina 1 van 1

Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail

Geplaatst: 06 nov 2018 14:39
door JoBrouwers
Ik ben vorige week slachtoffer geworden van internet-oplichting. Ik was op zoek naar de probleemoplossing voor een issue van Google gmail. Ik zocht via google naar een helpdesknummer van google en kwam uit bij het volgende artikel: http://gmail.klantenservicenederland.nl ... pdesk.html. Ik belde het nummer +31 303200116 (dit is inmiddels gewijzigd) . Ik kreeg daarop een Engelstalige medewerkster aan de lijn. De medewerkster gaf aan dat ze goed kon helpen, maar dat ik alleen 2 euro moest overmaken, daar ben ik ingetrapt. Met zeer gladde en geloofwaardige praatjes werd mij vervolgens veel geld afgetroggeld, dat ben ik definitief kwijt.

Naar wat ik er nu van weet is er helemaal geen Helpdesk van Google ( en waarschijnlijk ook niet van andere grote tech giganten) en kunnen ze ook niet per mail benaderd worden. Consumenten worden met dit artikel bewust om de tuin geleid. Politie heeft proces verbaal opgemaakt, daar blijft het waarschijnlijk bij. Ik heb Fraude Helpdesk en stichting domeinregistratie (sidn.nl) benaderd. Kennelijk staat het artikel op een website van een amerikaanse beherende registar. SIDN adviseerde een mail te sturen aan [email protected]. met het verzoek de site offline te halen. Ik heb niet het gevoel dat een dergelijk verzoek serieus opgevolgd gaat worden. Wellicht kan Radar hierin iets betekenen? Mij zal het niet meer overkomen, maar wellicht kan met ingrijpen voorkomen worden dat anderen gedupeerd raken!!

Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail

Geplaatst: 06 nov 2018 16:00
door Bob Schurkjens

Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail

Geplaatst: 06 nov 2018 16:05
door Moneyman
JoBrouwers schreef:
06 nov 2018 14:39
Ik ben vorige week slachtoffer geworden van internet-oplichting. Ik was op zoek naar de probleemoplossing voor een issue van Google gmail. Ik zocht via google naar een helpdesknummer van google en kwam uit bij het volgende artikel: http://gmail.klantenservicenederland.nl ... pdesk.html. Ik belde het nummer +31 303200116 (dit is inmiddels gewijzigd) . Ik kreeg daarop een Engelstalige medewerkster aan de lijn. De medewerkster gaf aan dat ze goed kon helpen, maar dat ik alleen 2 euro moest overmaken, daar ben ik ingetrapt. Met zeer gladde en geloofwaardige praatjes werd mij vervolgens veel geld afgetroggeld, dat ben ik definitief kwijt.

Naar wat ik er nu van weet is er helemaal geen Helpdesk van Google ( en waarschijnlijk ook niet van andere grote tech giganten) en kunnen ze ook niet per mail benaderd worden. Consumenten worden met dit artikel bewust om de tuin geleid. Politie heeft proces verbaal opgemaakt, daar blijft het waarschijnlijk bij. Ik heb Fraude Helpdesk en stichting domeinregistratie (sidn.nl) benaderd. Kennelijk staat het artikel op een website van een amerikaanse beherende registar. SIDN adviseerde een mail te sturen aan [email protected]. met het verzoek de site offline te halen. Ik heb niet het gevoel dat een dergelijk verzoek serieus opgevolgd gaat worden. Wellicht kan Radar hierin iets betekenen? Mij zal het niet meer overkomen, maar wellicht kan met ingrijpen voorkomen worden dat anderen gedupeerd raken!!
Au. Pijnlijke les. Hoewel er al veel gewaarschuwd is, helpt je waarschuwing mogelijk anderen.

Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail

Geplaatst: 06 nov 2018 19:11
door juliomariner
De algemene site klantenservicenederland bevat zo veel taalfouten dat je dan toch direct moet denken dat er iets niet klopt

Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail

Geplaatst: 06 nov 2018 19:32
door Erthanax
Dat kan wel zijn, maar hun nummer is toch maar mooi tolvrij.

Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail

Geplaatst: 06 nov 2018 19:41
door juliomariner
Inderdaad gratis technische ondersteuning tegen een betaalbare prijs, staat bij de microsoft ondersteuning echter iets klopt dan toch niet, gratis maar toch betaalbaar. Knap dat het kan

Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail

Geplaatst: 06 nov 2018 20:21
door sylvesterb
JoBrouwers schreef:
06 nov 2018 14:39
Ik ben vorige week slachtoffer geworden van internet-oplichting. Ik was op zoek naar de probleemoplossing voor een issue van Google gmail. Ik zocht via google naar een helpdesknummer van google en kwam uit bij het volgende artikel: http://gmail.klantenservicenederland.nl ... pdesk.html. Ik belde het nummer +31 303200116 (dit is inmiddels gewijzigd) . Ik kreeg daarop een Engelstalige medewerkster aan de lijn. De medewerkster gaf aan dat ze goed kon helpen, maar dat ik alleen 2 euro moest overmaken, daar ben ik ingetrapt. Met zeer gladde en geloofwaardige praatjes werd mij vervolgens veel geld afgetroggeld, dat ben ik definitief kwijt.

Naar wat ik er nu van weet is er helemaal geen Helpdesk van Google ( en waarschijnlijk ook niet van andere grote tech giganten) en kunnen ze ook niet per mail benaderd worden. Consumenten worden met dit artikel bewust om de tuin geleid. Politie heeft proces verbaal opgemaakt, daar blijft het waarschijnlijk bij. Ik heb Fraude Helpdesk en stichting domeinregistratie (sidn.nl) benaderd. Kennelijk staat het artikel op een website van een amerikaanse beherende registar. SIDN adviseerde een mail te sturen aan [email protected]. met het verzoek de site offline te halen. Ik heb niet het gevoel dat een dergelijk verzoek serieus opgevolgd gaat worden. Wellicht kan Radar hierin iets betekenen? Mij zal het niet meer overkomen, maar wellicht kan met ingrijpen voorkomen worden dat anderen gedupeerd raken!!
Ik heb F-Secure en deze gaf netjes een waarschuwing over deze website dat hij onveilig is.

Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail

Geplaatst: 06 nov 2018 20:55
door kweenie
De medewerkster gaf aan dat ze goed kon helpen, maar dat ik alleen 2 euro moest overmaken, daar ben ik ingetrapt. Met zeer gladde en geloofwaardige praatjes werd mij vervolgens veel geld afgetroggeld, dat ben ik definitief kwijt.
En heeft ze je nog geholpen of heeft ze helemaal niets gedaan? Als ze namelijk wel geholpen heeft, of dat heeft geprobeerd, dan kun je moeilijk over oplichting spreken.

Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail

Geplaatst: 06 nov 2018 20:56
door Lady1234
En wat is veel geld?

Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail

Geplaatst: 07 nov 2018 08:03
door sylvesterb
kweenie schreef:
06 nov 2018 20:55
De medewerkster gaf aan dat ze goed kon helpen, maar dat ik alleen 2 euro moest overmaken, daar ben ik ingetrapt. Met zeer gladde en geloofwaardige praatjes werd mij vervolgens veel geld afgetroggeld, dat ben ik definitief kwijt.
En heeft ze je nog geholpen of heeft ze helemaal niets gedaan? Als ze namelijk wel geholpen heeft, of dat heeft geprobeerd, dan kun je moeilijk over oplichting spreken.
TS niet heel duidelijk.

Voordat je moet betalen gaat er wat aan vooraf en dat is het downloaden van software, waarmee de medewerkster kan meekijken op je PC. Hierna zet doen ze heel veel "bla bla bla bla" en ondertussen downloaden ze software op je PC.

Daarna vertellen ze dat je € 2,00 moet betalen voor iets. Terwijl de medewerkster meekijkt denk je € 2,00 te betalen maar in werkelijkheid is dit een veel hoger bedrag (enkele duizenden euro's veelal). Op je scherm zie je echter enkel de € 2,00.

Vaak lossen ze wel het probleem op, zodat jij als gebruiker pas tot de conclusie komt opgelicht te zijn enkele dagen later en dan is het geld al verdwenen.

Omdat je zelf software hebt gedownload, zelf je virusscanner(s) hebt uitgezet e.d. zal de bank vermoedelijk geen enkele uitkering doen van de schade.