LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Annemiek1958
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2018 14:34

Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Annemiek1958 »

Afgelopen november kreeg ik de eindafrekening van de nuon . Het viel me op dat wij 2 keer zoveel stroom hadden gebruikt ,dan in het jaar 2017 .
Wij hebben 10 zonnenpanelen op het dak , dus was ik bang dat die stuk waren . We wonen in een huurhuis ,en huren de panelen van de woningstichting .
De woningstichting heeft de panelen laten door meten bij het bedrijf die de panelen beheren . Wij hebben in 2018 ongeveer 3000 kwh opgewekt met onze panelen . Dus de panelen waren niet stuk .
We hebben toen contact op genomen met de nuon . Die konden ons vertellen dat volgens hun gegevens niet terug geleverd was , en dat we alleen gebruikt hadden . We gingen toen de meter eens in de gaten houden . En het bleek de meter telde wel op , maar als de zon scheen zag je het wieltje wel terug draaien ,maar hij telde niet af , de meter was dus defect . Nuon vertelde dat we daarvoor naar liander moesten . We hebven toen contact opgenomen met liander , en ons verhaal verteld . Omdat de meter stuk was ,hebben ze gelijk een afspraak gemaakt voor het plaatsen van een nieuwe slimme meter.
En voor een compesatie zouden we nog terug gebeld worden . Nu zijn we terug gebeld ,en zegt liander dat het onze eigenschuld is , en dat we geen compesatie krijgen . Dat omdat wij in 2015 geweigerd hebben om de slimme meter te laten plaatsen .
Maar in 2015 woonde wij nog niet in dit huis , wij zijn in november 2016 hier komen wonen . En aangezien het een huurhuis is van de woningstichting ,en wij de panelen huren vzn de woningstichting ,ga je er van uit dat het goed zit allemaal ,

Nu zegt liander steeds dat ze ons niet compeseren , omdat de oude meter niet geschikt was voor zonnepanelen , en omdat de slimme meter geweigerd is . Gaan ze ons niet verder helpen .
De oude meter heeft het altijd gedaan ,alleen het afgelopen jaar bleek hij dus stuk te zijn gegaan . De meeste huurhuizen hier in Den helder heeft net zoon meter als wij hadden .
Is het zo dat de weigering van de vorige bewoner ons nu geld gaat kosten .
De koste van het afgelopen jaar zijn de huur van panelen 35 euro per maand .
Die dus niet hebben opgeleverd door een defecte meter.
En omdat we het afgelopen jaar zelfvoorziend waren , 3000 kwh opgewekt en 2000 kwh verbruikt . En ook nog terug geleverd hebben . Maar wel het volle bedrag betaald hebben voor het gebruik van de energie . En ook nog terug geleverd hebben . Ik dus gedupeerd ben door liander .

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Annemiek1958 schreef:
29 nov 2018 15:01
Afgelopen november kreeg ik de eindafrekening van de nuon . Het viel me op dat wij 2 keer zoveel stroom hadden gebruikt ,dan in het jaar 2017 .
Wij hebben 10 zonnenpanelen op het dak , dus was ik bang dat die stuk waren . We wonen in een huurhuis ,en huren de panelen van de woningstichting .
De woningstichting heeft de panelen laten door meten bij het bedrijf die de panelen beheren . Wij hebben in 2018 ongeveer 3000 kwh opgewekt met onze panelen . Dus de panelen waren niet stuk .
We hebben toen contact op genomen met de nuon . Die konden ons vertellen dat volgens hun gegevens niet terug geleverd was , en dat we alleen gebruikt hadden . We gingen toen de meter eens in de gaten houden . En het bleek de meter telde wel op , maar als de zon scheen zag je het wieltje wel terug draaien ,maar hij telde niet af , de meter was dus defect . Nuon vertelde dat we daarvoor naar liander moesten . We hebven toen contact opgenomen met liander , en ons verhaal verteld . Omdat de meter stuk was ,hebben ze gelijk een afspraak gemaakt voor het plaatsen van een nieuwe slimme meter.
En voor een compesatie zouden we nog terug gebeld worden . Nu zijn we terug gebeld ,en zegt liander dat het onze eigenschuld is , en dat we geen compesatie krijgen . Dat omdat wij in 2015 geweigerd hebben om de slimme meter te laten plaatsen .
Maar in 2015 woonde wij nog niet in dit huis , wij zijn in november 2016 hier komen wonen . En aangezien het een huurhuis is van de woningstichting ,en wij de panelen huren vzn de woningstichting ,ga je er van uit dat het goed zit allemaal ,

Nu zegt liander steeds dat ze ons niet compeseren , omdat de oude meter niet geschikt was voor zonnepanelen , en omdat de slimme meter geweigerd is . Gaan ze ons niet verder helpen .
De oude meter heeft het altijd gedaan ,alleen het afgelopen jaar bleek hij dus stuk te zijn gegaan . De meeste huurhuizen hier in Den helder heeft net zoon meter als wij hadden .
Is het zo dat de weigering van de vorige bewoner ons nu geld gaat kosten .
De koste van het afgelopen jaar zijn de huur van panelen 35 euro per maand .
Die dus niet hebben opgeleverd door een defecte meter.
En omdat we het afgelopen jaar zelfvoorziend waren , 3000 kwh opgewekt en 2000 kwh verbruikt . En ook nog terug geleverd hebben . Maar wel het volle bedrag betaald hebben voor het gebruik van de energie . En ook nog terug geleverd hebben . Ik dus gedupeerd ben door liander .
U bent gedupeerd omdat de vorige bewoner de slimme meter heeft geweigerd, dit kunt u Liander niet kwalijk nemen. Wat zei de woning stichting?

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou maar naar de geschillencommissie gaan van energieleveranciers en netbeheerders.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door 16again »

Was dit type meter geschikt voor teruglevering? Anders valt de WBV aan te spreken voor ondeugdelijke installatie

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Ivo.w »

sylvesterb schreef:
29 nov 2018 17:11
U bent gedupeerd omdat de vorige bewoner de slimme meter heeft geweigerd, dit kunt u Liander niet kwalijk nemen. Wat zei de woning stichting?
Of een en ander Liander niet kwalijk genomen valt nog te bezien.

De netbeheerder is als eigenaar van de meter verantwoordelijk voor een correct werkende meter. De slimme meter mag vooralsnog wettelijk gezien gewijzigd worden, indien een bewoner de plaatsing van een slimme meter weigert dient de netbeheerder dus gewoon te zorgen voor een correct werkende "domme" meter. Als de oude meter in 2015 aan vervanging toe was, had deze toen dus gewoon vervangen moeten worden.

Ook is de netbeheerder geheel verantwoordelijk voor het plaatsen van een meter die geschikt is voor teruglevering, wanneer de netbeheerder op de hoogte gesteld wordt van de zonnepanelen.

De enige optie voor de netbeheerder om de aansprakelijkheid te ontlopen, is wanneer het type meter in de woning niet geschikt was voor teruglevering én de netbeheerder niet op de hoogte was van de aanwezigheid van zonnepanelen.

Wanneer de zonnepanelen door de verhuurder niet zijn aangemeld bij de netbeheerder én het aanwezige type meter niet geschikt is voor teruglevering, heeft de woningstichting ondeugdelijk resultaat geleverd en zijn zij verantwoordelijk.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Theotrucker »

U hebt de zonnepanelen wel aangemeld bij energieleveren.nl? En van hun geen reactie gehad?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

3000kwh per jaar en 35x12 = 420 euro voor de panelen is sowieso een verliesgevende operatie.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zoiets moet je kopen en geen anderen woekerwinsten laten maken met huren en leasen, maar dat is een ander thema.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
29 nov 2018 18:58
3000kwh per jaar en 35x12 = 420 euro voor de panelen is sowieso een verliesgevende operatie.
Is dat zo? 3000kwh is toch meer dan 600 Euro?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door thecure »

16again schreef:
29 nov 2018 19:56
Bob Schurkjens schreef:
29 nov 2018 18:58
3000kwh per jaar en 35x12 = 420 euro voor de panelen is sowieso een verliesgevende operatie.
Is dat zo? 3000kwh is toch meer dan 600 Euro?
klopt, nu nog wel nu de salderingsregeling er nog is. en je dus opwek tegen verbruik weg mag strepen (ongeveer 20 cent per kwh).
straks met de terugleversubsidie zal dat een stuk minder zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je hebt gelijk 16again. Heb me vergist met rekenen.

Hazetzon
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mar 2018 12:29

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Hazetzon »

Hoe weet U dat de opgewekte hoeveelheid 3000 kWh is ?
10 zonnepanelen leveren gem. 2500 Wp op dat is omgerekend 2125 kWh
( ca 85 % rendement gezien het aantal zonuren )
Als u meer opgewekte energie hebt, brengt de teruglevering
gemiddeld max. 12 ct per kWh op.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De inverter heeft wel geleverd maar dat is niet geteld.... maar die heeft ook een meter op apparaat zelf en omdat slimme meter ontbrak word het lastig terug rekenen.

Ze kunnen wel het bedrag van vorig jaar geven wegens defecte meter buiten uw schuld.
Alleen vreemd dat een huurder kan weigeren en die is niet eigenaar... verder is de meter niet bijgehouden en als je dat
zelf had gedaan was de schade minder geweest.

Dus de huurder gaat niet vrijuit... maar niet kijken naar oude meter is voor eigen risico.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door reggie2 »

Zet eens een stukje op de Facebook site van Liander, werkt beter want op negatieve dingen reageren ze heel snel.

Ik persoonlijk denk dat de schuld bij Liander en de wbv ligt.

A.Wagenaar
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 sep 2017 21:44

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door A.Wagenaar »

Lieve mensen',

Bij de meeste antwoorden vind ik dat sommigen wel erg kort door de bocht gaat en sommigen Liander gelijk geven. Dit is toch geen nette behandeling?

Ik vertrouw het ook niet:
Sinds mei slimme meter, na dagen prutsen eindelijk aan de loop, vanwege allerlei oude onderdelen in de meterkast Nu krijg ik bericht dat ze een nieuwe meter gaan plaatsen, met een gerust stellende mededeling, dat ze geen meetsignalen meer doorkrijgen sinds september 2018.

Waarom ik het niet vertrouw:
1. Sinds 1,8 jaar ben ik alleen, bovendien een heel goed zonne jaar.
2. Ik houd nu veel meer veel stroom over en dat wordt mogelijk niet vertrouwd, want gebruik veel minder dan 1 en 2 jaar terug
3. Huisbaasje draait eindelijk goed vanaf mei, na zeer veel problemen.
4. De opgewekte stroom wordt ook bij mij nog steeds geteld op het Zonnepaneel-kast
5. Ja ik zie de bui al hangen als dit laatste verhaal lees.

We zullen er maar het beste van hopen als de monteur, de nieuwe meter van mei 2018, vervangt door een weer een nieuwe meter.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De monteur is dagen in de meterkast aan het prutsen geweest? Bleef hij ook slapen? Je kunt toch de meterstanden controleren.
Ik houd dit jaar ook super veel stroom (geld) over. De laatste jaren ca 600-700 kWh. Dit jaar met nu nog 28 dagen te gaan zit ik nog op - 300 kWh winst. Dus dit jaar een verschil van ca 700 a 800 kWh.
Super zomer brengt super geld.

A.Wagenaar
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 sep 2017 21:44

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door A.Wagenaar »

Ja ik heb een spreadsheet, waar ik het al jaren bijhoud. Maar niet elke dag. Een paar keer per maand en soms vergeet ik het.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb ook een spreadsheet online staan. Per kwartier, uur, dag week maand en jaar. Sinds ik 5 jaar geleden mijn slimme meter heb gekregen. Nooit verrassingen. Kost me € 19,00 per jaar. Enelogic als dat als reclame wordt gezien mag de moderator het verwijderen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
04 dec 2018 15:49
Ik heb ook een spreadsheet online staan. Per kwartier, uur, dag week maand en jaar. Sinds ik 5 jaar geleden mijn slimme meter heb gekregen. Nooit verrassingen. Kost me € 19,00 per jaar. Enelogic als dat als reclame wordt gezien mag de moderator het verwijderen.
Dus je geeft eerst je data gratis weg aan een bedrijf, om het daarna terug te mogen kopen?
Dat vind ik dan weer niet logisch :wink:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Te hoge eindafrekening stroomverbruik door Liander

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ze mogen mijn data ook hebben, ik heb geen illegale plantage.

Gesloten