LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Radar »

Bezitters van een iPad, iPhone of iPod zijn doorgaans erg blij met hun Apple-product, maar wat als dit na anderhalf jaar kapot gaat?

Volgens het consumentenrecht hebben zij twee jaar lang recht op kosteloze reparatie of vervanging. Hoe vriendelijk gaat Apple met zijn klanten om?

Maandag 17 oktober in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

TROS Radar schreef:Volgens het consumentenrecht hebben zij twee jaar lang recht op kosteloze reparatie of vervanging.
Klopt geen moer van.

Als het product buiten de schuld om van de koper kapot gaat, heeft de koper op voorhand GÉÉN recht op kosteloze reparatie of vervanging.

De koper heeft alleen recht op kosteloze reparatie of vervanging als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, of het product niet die eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten.
Als in de koopovereenkomst 1 jaar garantie staat, heeft de koper ook maar 1 jaar garantie.

Die 2 jaar wordt zoals gewoonlijk weer totaal verkeerd uitgelegd.
Nederland heeft die 2 jaar aansprakelijkheid van de verkoper voor ieder gebrek niet overgenomen, en is dus ook niet van toepassing.
Ook de verjaringstermijn van 2 jaar is niet van toepassing, omdat in de Europese Richtlijn staat dat ALS de nationale wetgeving een verjaringstermijn kent, mag die niet korter zijn dan 2 jaar. Aangezien de Nederlandse wetgeving geen verjaringstermijn kent, is die dan ook niet van toepassing.

De Nederlandse wetgeving is gebaseerd op wat de koper en verkoper met elkaar hebben afgesproken, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij.

De alle andere termijnen is in Nederland niet van toepassing.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

aha.. wordt weer zo'n ik uitzending waarin Antoinette weer op een schooljuf toon gaat vertellen welke rechten consumenten denken te hebben. Totaal geen enkele feeling met de werkelijkheid.

Ik ben al een tijdje afgehaakt met radar...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Jolijn »

Pindakaaspotje schreef:aha.. wordt weer zo'n ik uitzending waarin Antoinette weer op een schooljuf toon gaat vertellen welke rechten consumenten denken te hebben. Totaal geen enkele feeling met de werkelijkheid
De werkelijkheid is dat er (gemiddeld) al eerder dan anderhalf jaar iets met een Apple aan de hand is?

jagio
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jun 2005 20:15

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door jagio »

Pindakaaspotje schreef:aha.. wordt weer zo'n ik uitzending waarin Antoinette weer op een schooljuf toon gaat vertellen welke rechten consumenten denken te hebben. Totaal geen enkele feeling met de werkelijkheid.

Ik ben al een tijdje afgehaakt met radar...
Wel kort door de bocht hoor, afgeven op Radar. Reageer dan niet als je niets weet te zeggen!

Over Apple: uit kennissenkring hoor ik ook over de problemen. Aplle geeft garantie als ZIJ vinden dat ze die geven moeten. Hmmm, een taak voor de overheid om daar eens een schop tegen te geven!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

jagio schreef:
Pindakaaspotje schreef:aha.. wordt weer zo'n ik uitzending waarin Antoinette weer op een schooljuf toon gaat vertellen welke rechten consumenten denken te hebben. Totaal geen enkele feeling met de werkelijkheid.

Ik ben al een tijdje afgehaakt met radar...
Wel kort door de bocht hoor, afgeven op Radar. Reageer dan niet als je niets weet te zeggen!

Over Apple: uit kennissenkring hoor ik ook over de problemen. Aplle geeft garantie als ZIJ vinden dat ze die geven moeten. Hmmm, een taak voor de overheid om daar eens een schop tegen te geven!
En toch overtreedt Apple de regels niet.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik heb ooit, binnen de garantietermijn, een prima ervaring met Apple gehad.
IPod Nano ging niet meer aan, scherm compleet zwart.
Terug naar Dixons, die hebben het apparaat opgestuurd naar Apple.
Er bleek een defect te zijn dat niet gemaakt kon worden.
Ik heb gratis een nieuwe gehad, mét nieuwe garantietermijn.
Zo kan het dus ook.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

BBCS,

Ga met u mee dat "groepen welke voor consumenten opkomen" niet altijd ( steeds vaker ) de juiste voorlichting geven.
Sterker, 'men' probeert de regels op te rekken.
( zag vorige week op tv een juffie van consuwijzer leeftijd pakweg twintig jaar, welke echt klinkklare nonsens aan het vertellen was ).

De consument begrijpt nog steeds niet, dat als de consument langer periode garantie wil, de prijzen flink omhoog zullen gaan.
Tenslotte betaald de consument zijn eigen garantie.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

shop1 schreef:BBCS,

Ga met u mee dat "groepen welke voor consumenten opkomen" niet altijd ( steeds vaker ) de juiste voorlichting geven.
Sterker, 'men' probeert de regels op te rekken.
Klopt.
Het gaat bij de diverse organisaties niet om waar de consument wel of geen recht op heeft, maar hoe ervoor gezorgd kan worden dat de consument kosteloze reparatie of vervanging kan eisen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Een mooi voorbeeld zoals de regels worden verdraaid:

De regel is dat het product aan de koopovereenkomst moet voldoen.

Dus als het product niet de eigenschappen bezit, welke het volgens de koopovereenkomst had moeten bezitten, of dat het product niet volgens de koopovereenkomst is geleverd, is het product non-conform.

Als het product kapot is, terwijl dat volgens de koopovereenkomst niet had gemogen, dan is het product ondeugdelijk.

Dus, zegt men, het product moet gedurende de langere periode deugdelijk zijn.

Dus, zegt men, mag het product gedurende de langere periode niet kapot gaan.


Nu komt het punt: de wet zegt helemaal niet dat het product gedurende de langere periode niet kapot mag gaan.

Sterker nog: een product dat kapot gaat, wilt niet zeggen dat het niet conform de koopovereenkomst is.


Ook zegt men dat de verwachting van de consument ook onder de non-conform valt, omdat het anders voor de consument wel heel moeilijk is om kosteloze reparatie of vervanging af te kunnen dwingen, omdat de consument de bewijslast dan niet rond kan krijgen.

Kan de consument de bewijslast niet rond krijgen, heeft de consument pech, net zoals de verkopende partij de bewijslast niet rond kan krijgen.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door trebelski »

BBCS schreef:

Nu komt het punt: de wet zegt helemaal niet dat het product gedurende de langere periode niet kapot mag gaan.

Sterker nog: een product dat kapot gaat, wilt niet zeggen dat het niet conform de koopovereenkomst is.


Ook zegt men dat de verwachting van de consument ook onder de non-conform valt, omdat het anders voor de consument wel heel moeilijk is om kosteloze reparatie of vervanging af te kunnen dwingen, omdat de consument de bewijslast dan niet rond kan krijgen.

Kan de consument de bewijslast niet rond krijgen, heeft de consument pech, net zoals de verkopende partij de bewijslast niet rond kan krijgen.
Een hoop flauwekul plaatst je weer. Natuurlijk heeft niet in ieder geval de koper gelijk te hebben maar wat jij er al jaren van maakt klopt gewoon niet en zie ik jou langzamerhand als Don Quichot, vechten tegen windmolens.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

trebelski schreef: Een hoop flauwekul plaatst je weer.
Jij bent dus heel duidelijk door die organisaties gehersenspoeld.

trebelski schreef:Natuurlijk heeft niet in ieder geval de koper gelijk te hebben maar wat jij er al jaren van maakt klopt gewoon niet en zie ik jou langzamerhand als Don Quichot, vechten tegen windmolens.
Ik durf zelfs onder ede te verklaren dat ik de waarheid spreek.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS schreef:Ik durf zelfs onder ede te verklaren dat ik de waarheid spreek.
Dronkenlappen, kleine kinderen en idioten spreken altijd de waarheid.

U heeft de overheid er meerdere malen van beschuldigt de consument vals voor te lichten. Diezelfde overheid welke de wetgeving mbt. de consumentenkoop in elkaar heeft gesleuteld. U pretendeert hiermee een grotere kennis van de materie, de wet, en hoe deze werkt, te hebben dan de wetgever. Wanneer u hierop wordt gewezen wordt op dit forum, door juristen nota bene, komt u met argumentaties welke doorgaans eindigen op 'punt.' of iets dergelijks, strekkende tot 'omdat ik dat vind'.

Ik hoop ooit nog eens een klant van u te mogen vertegenwoordigen in een gevalletje garantie, bij voorkeur een Apple-excuus-voor-produkt, waarin u geen thuis geeft. Het verslag hiervan zal voor de lezer vast een tranentrekkend topic worden, tranen van het lachen wel te verstaan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In 2009 is Apple ook al onder de aandacht gebracht door de Consumentenbond.
http://tweakers.net/nieuws/64171/consum ... ingen.html Er is in twee jaar tijd helemaal niets veranderd.

Apple wilde toen geen uitleg geven, omdat Apple (net als Dell) klanten liever nog eens extra laat betalen voor garantie waar consumenten wettelijk gezien toch al recht op hebben.

Je kan deze bedrijven beter boycotten dan achteraf door al dit gezeur heen te moeten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Bob Schurkjens schreef:In 2009 is Apple ook al onder de aandacht gebracht door de Consumentenbond.
http://tweakers.net/nieuws/64171/consum ... ingen.html Er is in twee jaar tijd helemaal niets veranderd.

Apple wilde toen geen uitleg geven, omdat Apple (net als Dell) klanten liever nog eens extra laat betalen voor garantie waar consumenten wettelijk gezien toch al recht op hebben.
Die 2 jaar is hier niet van toepassing.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wat Philips kan, moet Apple toch ook kunnen?

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Kwestie van willen, Jolijn?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Jolijn »

adSolvendum schreef:Kwestie van willen, Jolijn?
Zoiets, denk ik.
Moet ik toch daadwerkelijk maar eens solliciteren daar.
:wink:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

adSolvendum schreef:De Europese regelgeving beoogt een minimum beschermingsniveau voor de consument te bewerkstelligen. Die bescherming was al beter in Nederland, reden om bepaalde termijnen niet over te nemen in de Nederlandse wetgeving.

[deel van geciteerd bericht verwijderd door de Moderator]

Lees de regels dan nog eens:

Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.

2. De lidstaten kunnen bepalen dat de consument zijn rechten niet kan uitoefenen dan wanneer hij de verkoper binnen een termijn van twee maanden na de datum waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, hiervan op de hoogte heeft gebracht.
De lidstaten stellen de Commissie in kennis van het gebruik dat zij van dit lid maken. De Commissie houdt de gevolgen in het oog die deze aan de lidstaten geboden keuzemogelijkheid heeft voor de consument en voor de interne markt.
Uiterlijk 3 januari 2003 stelt de Commissie een verslag op over het gebruik dat de lidstaten van dit lid maken. Dit verslag wordt bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen.

3. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de aflevering van de goederen, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van aflevering tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van de goederen of met de aard van het gebrek aan overeenstemming.
Artikel 3
Rechten van de consument

1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.

2. In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, overeenkomstig lid 3, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.
Bron:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML


De enige regel die niet in de Nederlandse Wetgeving voorkomt is de regel:
Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
Dus de verkopende partij in Nederland is niet aansprakelijk voor ieder gebrek aan het product binnen 2 jaar, maar de verkopende partij is alleen aansprakelijk als het product niet conform de koopovereenkomst geleverd is, of niet de eigenschappen bezit welke het volgens de koopovereenkomst had moeten bezitten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Jolijn schreef:
adSolvendum schreef:Kwestie van willen, Jolijn?
Zoiets, denk ik.
Moet ik toch daadwerkelijk maar eens solliciteren daar.
:wink:
Weet je het zeker? :shock:

Gesloten