LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheefwonen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Scheefwonen

Ongelezen bericht door Radar »

De woningmarkt in Nederland zit op slot. De nieuwe regelgeving van minister Donner voor de sociale woningbouw werkt hier aan mee. Door een maximale inkomensgrens van 33 duizend euro bruto per jaar in te stellen, zullen naar verwachting 650 duizend mensen niet meer kunnen doorstromen naar een andere woning in de huursector.

Minister Donner houdt echter voet bij stuk en legt in Tros Radar uit waarom.

Maandag 21 november, 20:30 uur op Nederland 1

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ronald g »

Wat houdt scheefwonen eigenlijk in? is het met een te hoog inkomen een duplex huren of als je stel 20 jaar in een huurhuis woont en je door eigen inzet te veel gaat verdienen. Scheefwonen bestaat eigenlijk niet want diegene die een hoog inkomen heeft krijgt de woning niet en diegene die eigenlijk een te hoog inkomen heeft opgebouwd kan zijn huis niet uit want er zijn geen opties.

arthur2000

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Mijn huis is oud en staat ook scheef. :?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het is van de zotte dat de regering uitmaakt dat als je er voor kiest om een huis te huren, je een bepaald percentage van je inkomen zou moeten uitgeven aan huur.
Als je miljonair bent maar je kiest voor een piepklein huisje met een hypotheekje van € 100 per maand, kraait er geen haan naar!
Ze moeten gewoon zorgen dat er meer betaalbare huurwoningen komen. Dus niet allemaal van die kasten bouwen met een huur van boven de € 800! Dan konden mensen met een modaal inkomen gewoon huren en werden ze niet gedwongen om iets goedkoops te kopen. Wat nu dus niet lukt. Waardoor de woningmarkt volkomen vast zit.
Als de huren betaalbaar waren, was al dat rondpompen van geld d.m.v. huurtoeslag ook niet nodig.
En voor de duidelijkheid: ja, ook mijn man en ik hebben een huurwoning omdat het voor ons niet alleen geen zin heeft om te kopen (te oud) maar we hebben ook geen zin meer in die rompslomp en onzekerheid. En net zoals wij zijn er nog heel veel meer mensen die toch al blij zijn als ze nog rondkomen, dankzij het feit dat de huur nog enigszins betaalbaar is.
Ze moesten die minister eens dwingen een jaartje te leven van een modaal salaris...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Miepje1 schreef:Ze moeten gewoon zorgen dat er meer betaalbare huurwoningen komen. Dus niet allemaal van die kasten bouwen met een huur van boven de € 800!
Helemaal eens! Ik ken verschillende projecten van woningbouwverenigingen waar een groot aantal dure huurwoningen zijn neergezet waar de inkomenseis 45.000 euri is en er maar een handjevol zijn gebouwd voor de sociale woningbouw met een lagere huur in diezelfde wijk.

En voor de duidelijkheid: wij wonen niet in een huurwoning.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door doradora456 »

ik woon in een huis, eens gezinswoning, met redelijke huur € 525. gebouwd in 1974. de woningen die leeg komen, worden verkocht.

de woningbouwvereniging mag deze huurwoningen verkopen.
nooit begrepen dat dat mag.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

de woningbouwvereniging mag deze huurwoningen verkopen.
nooit begrepen dat dat mag.
Dat mag omdat het voor de woningbouw te duur wordt aan onderhoudt, als het goed is mag je ook zelf de woning kopen. Zo ook bij ons.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door solleila »

Het scheve aan scheefwoning is dat verhuizen ook geld kost. Krijgen we dat terug van de overheid ofzo.

Ook als je als veel andere mensen vaak maar tijdelijke banen krijgt. Dan moet dat weer naar beneden of naar boven worden gesteld is toch veel te omslachtig.
Zorg gewoon dat de huren weer op een normaal prijsniveau zijn. Mijn woning die ik 2 jaar geleden heb verlaten kost nu 150 euro per maand meer. Rond de 500 euro per maand Ik had een hele kleine studio van 30 vierkante meter.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ronald g »

Dat woningbouw verenigingen hun huurwoningen in de verkoop gooien heeft een andere reden, de zittende huurder middels een hoge korting aan een eigen bezit helpen. Tenminste dat was het plan toen die tijd, je kocht de woning onder de taxatiewaarde met wat dwingende regels. Je moest minstens 5 jaar blijven wonen en na die tijd bij verkoop de woningbouw als eerste gunnen tegen een door hun "onafhankelijke" taxateur bepaalde prijs. Terugkoopgarantie noemen ze dat ook nog. In het appartementen complex (duur woord voor flatgebouw) waar ik woon zijn er een paar ingestonken niet wetende dat behalve de hypotheek er nog veel meer kosten zijn. Service kosten rijzen de pan uit want verplicht lid van een vereniging van eigenaren, meestal slapend en ook al woon je op één hoog mee betalen aan dak onderhoud. Al met al geen goed plan.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

Dat woningbouw verenigingen hun huurwoningen in de verkoop gooien heeft een andere reden, de zittende huurder middels een hoge korting aan een eigen bezit helpen
Deze instelling is bij ons niet aan de orde, je betaalt de volle mep, gelijk een nieuw iemand in de wijk komt.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Weet u wat ook scheefwonen is? Het feit dat er in ruime eengezinshuizen gescheiden mensen met één kind worden ondergebracht. Meestal vrouwen. En die werken niet, die leven van alimentatie, uitkering en subsidies. Die huizen zijn groot genoeg voor een heel gezin en ook nog eens betaalbaar voor bijv. een modaal verdiendend iemand.
Er zouden voor al die eenoudergezinnen kleinere huizen moeten komen, met 3 kamers of zo en niet met 5.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ronald g »

de woningbouwvereniging mag deze huurwoningen verkopen.
nooit begrepen dat dat mag.
daar ging ik dus op in.
Als een zittende huurder met een huur van 525 euro niet verhuist gaat de huur met de inflatie omhoog, pas als die huurder gaat verhuizen wordt voor de nieuwe huurder de huurprijs opgetrokken. De inkomensgrens is met die verhoging al gauw bereikt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

Miepje1 schreef:Weet u wat ook scheefwonen is? Het feit dat er in ruime eengezinshuizen gescheiden mensen met één kind worden ondergebracht. Meestal vrouwen. En die werken niet, die leven van alimentatie, uitkering en subsidies. Die huizen zijn groot genoeg voor een heel gezin en ook nog eens betaalbaar voor bijv. een modaal verdiendend iemand.
Er zouden voor al die eenoudergezinnen kleinere huizen moeten komen, met 3 kamers of zo en niet met 5.

onzin, waarom zou iemand met 1 kind niet in een eensgezinswoning mogen?
scheef wonen zijn mensen die te veel geld hebben voor de goedkopere woningen en niet het aantal kinderen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Omdat er te weinig ruime betaalbare huizen zijn voor gezinnen. En zoals al gezegd: waarom vindt de regering dat zij mogen bepalen hoe hoog het percentage van iemands inkomen is dat hij/zij aan huur moet uitgeven? Ik woon in een huis waaraan ik 32% van mijn netto inkomen moet uitgeven. Is dat nog niet genoeg? Voor hetzelfde geld kan ik geen hypotheek krijgen voor hetzelfde soort huis. Ik krijg sowieso geen hypotheek want ik ben te oud.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Miepje1 schreef:Weet u wat ook scheefwonen is? Het feit dat er in ruime eengezinshuizen gescheiden mensen met één kind worden ondergebracht. Meestal vrouwen. En die werken niet, die leven van alimentatie, uitkering en subsidies. Die huizen zijn groot genoeg voor een heel gezin en ook nog eens betaalbaar voor bijv. een modaal verdiendend iemand.
Er zouden voor al die eenoudergezinnen kleinere huizen moeten komen, met 3 kamers of zo en niet met 5.
Zou niet weten waarom een alleenstaande moeder niet in een éénsgezinswoning zou mogen leven.

En je gaat er al vanuit dat een alleenstaande moeder niet werkt, leeft van alimentatie ( pff knap als dat kan ), leeft van uitkering en van subsidies.
:shock: :shock: :shock:

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik krijg sowieso geen hypotheek want ik ben te oud.
Dan is dat al klaar.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ciske »

vogels schreef:
Precies! Daarom klopt de topic titel helemaal niet, want scheefwonen heeft niks te maken met de nieuwe regelgeving.

topic moet dan veranderen, dan snappen er meer het.

witte angora
Berichten: 30792
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door witte angora »

Zorg gewoon dat de huren weer op een normaal prijsniveau zijn.
Ik kan niet anders dan het met je eens zijn. Het is niet normaal dat er in Nederland geen enkele woning is die betaalbaar is voor mensen met een laag inkomen zonder dat ze huurtoeslag nodig hebben.

Huurtoeslag zou een uitzondering moeten zijn, maar het is de norm.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Scheefwonen

Ongelezen bericht door ronald g »

Gescheiden moeders met 1 kind of 2 of 3 of 4 kinderen wonen niet scheef die moeten de eindjes aan elkaar knopen omdat de ex zeker geen alimentatie betaald want die tr*t heeft nooit gespoord. Komt er op neer dat die gescheiden moeders niet scheefwonen in de zin van een te hoog inkomen maar niet kunnen verhuizen vanwege een te laag inkomen. Stel het huis dat de moeder nu huurt doet 500 euro per maand, als ze gaat verhuizen naar een flat woning betaald ze het zelfde of nog meer.

Gesloten