LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Griffierechten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Griffierechten

Ongelezen bericht door Radar »

Het kabinet wil 240 miljoen euro bezuinigen op zogenaamde griffierechten. Deze kosten betaal je voordat een rechtszaak begint, en niet alleen als je zelf een rechtszaak opstart maar ook als je door iemand anders voor de rechter gedaagd wordt. Deze maatregel heeft ingrijpende gevolgen voor de gewone consument en daarom luiden advocaten, deurwaarders, rechters en consumentenclubs de noodklok. De Orde van Advocaten is van mening dat de gang naar de rechter voor velen ernstig zal worden belemmerd en voor sommigen zelfs zal worden geblokkeerd.

Maandag 28 november om 20.30 uur in Radar, bij de TROS op Nederland 1
Laatst gewijzigd door Radar op 25 nov 2011 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Gezondheid, normaal wonen en nu ook je recht halen is straks enkel nog voor de rijken.
Mensen op of rond minimum kunnen het straks schudden.
Ik kan niet begrijpen dat de kosten voor iedereen evenveel stijgen.
Zo kun je op je vingers natellen dat mensen met minder straks niet meer kunnen betalen om naar de rechter te gaan om hun recht te halen.
Of erger nog, om je te verdedigen als een ander naar de recht stapt.
Want vooral dat laatste is erg, als je je niet verdidigd ben je sowieso de Sjaak.
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 28 nov 2011 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

heijmans2000
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 sep 2010 16:45

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door heijmans2000 »

De ID kaart is ook al niet meer gratis. Daar kunnen ze binnen 1 week een stokje voor steken door een zogenaamde wet die over 2 jaar pas komt.

Auto omschrijven kost nog net geen 10 euro. Waarom de ID kaart dan 43,50? Is hetzelfde materiaal en er komt zo te zeggen hetzelfde op.

OV chipkaart geld hetzelfde voor. Ook nog geen 10 euro. Maar als men uitkijkt, sommige hanteerden bij opstart zelfs gratis.

Maar hier in dit ..... land moeten ze overal geld voor hebben. Is het eens een keer iets gratis, omdat de rechter dat bepaald, dan weten ze niet hoe vlug ze de wet moesten aanpassen.

Jammer, maar het is helaas zo. De minima is altijd de dupe.

tarac

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door tarac »

In Nederland hebben we toch al vreemde opvattingen over het recht.
Volgens mij zijn wij het enige "beschaafde" land waar je jezelf niet altijd mag verdedigen en heb je daar verplicht een advocaat voor nodig.
Het beruchte zinnetje in een dagvaarding "Niet in persoon maar vertegenwoordigd door een procureur .... "

Dus ja, als je een minder gefortuneerd persoon makkelijk op de knieen wilt krijgen, verplicht hem dan een advocaat te nemen (Wilt u aub even een deposito van een paar duizend Euro storten voor de aanloopkosten ?) + dan straks nog de griffiekosten. "Ja maar als je de zaak wint, dan gaat de tegenpartij die kosten betalen", nou, vergeet het maar !
Als je het wint dan wijst de rechter een vaststaand bedrag aan kosten aan je toe waarmee je de werkelijke kosten bij lange na niet dekt.
Je wordt dus gedaagd, je wint de zaak, maar het kost je toch nog een godsvermogen !

Klasse-justitie ?

kiremme
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2011 19:14

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door kiremme »

Op dit moment is het al bijna niet te betalen die griffierechten en dan weten ze op de gerechtshoven ook zelf niet hoe en wat betaald moet worden. Ik probeer al lange tijd antwoord te krijgen over de griffierechten. Telefonisch werd mij gemeld dat in beroep gaan bij de bestuursrechter 152 euro kost, als je gelijkertijd ook een voorlopige voorziening aanvraag kost dit nog eens 152 euro.
Volgens de ene persoon hoefde ik een maal 152 te betalen, toen werd het ineens dat ik 2x 152 euro moest betalen maar met de mededeling dat als de voorzieningsrechter ook gelijk uitspraak doet in de hoofdzaak ( het beroepschrift) dat dan een maal griffierecht teruggestort zou worden.
Dit wordt echter niet nagekomen en nu wordt er beweerd dat je ook als bijde zaken in een keer behandeld worden twee maal moet betalen, en werd aangeraden een brief te sturen. Heb ik gedaan met daarbij het verzoek een maal terug te storten of alsnog de zaak van het beroep te behandelen. Ik kreeg een kort briefje met dat ik geen geld terug kreeg. Ik heb vervolgens proberen te achterhalen via postbus 51 hoe die regels zijn en waar ik deze terug kan vinden maar die mailt terug dat ze het niet weten en mij doorgestuurd naar www.rechtspraak.nl. hier ook weer een mail naartoe gestuurd maar nog steeds geen antwoord. Deze slechte voorlichting hierover mag eerst wel eens aangepast worden. Als ik dit van te voren had geweten was ik niet naar de voorzieningsrechter gestapt.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Zou dit nu een rotstreek van de Bilderberger-elite (Vrijmetselarij/Illuminatie) zijn om zo de Nieuwe Wereld Orde ook in ons land door te drukken en om zo mensen monddood te maken die door de harde kabinetsmaatregelen getroffen worden? Dit kabinet vertoont fascistische trekken met de PVVD!

Het Nederlandse volk moet weer hun verstand gebruiken bij de verkiezingen en niet meer op mooie praatjes en/of onderbuikgevoelens afgaan!

jojobobo123
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2011 21:32

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door jojobobo123 »

Ik denk dat diegenen die de griffierechten niet vooraf kunnen voldoen, zich kunnen beroepen op de algemene bijstandswet. Het is nl zo, blijkt uit jurisprudentie,
dat met succes een beroep kan worden gedaan op vergoeding van deskundigenadvies (bijv. contra0expertise) als dit voor iemand de enige mogelijkheid is om zijn gelijk te halen. Het lijkt mij dat dit dan ook geldt voor griffierechten. Kosten van zgn toevoegingen kunnen ook teruggevorderd worden via de algemene bijzondere bijstand.

Citaat (heb ik via google books gevonden):***************

Deze jurisprudentie sluit naar het oordeel van de rechtbank echter allerminst uit dat een belanghebbende in aanmerking komt voor bijzondere bijstand om te voorzien in de kosten van een deskundige wiens inschakeling in feite de enige mogelijkheid vormt om een geschil in zijn voordeel te doen beslechten. (Zie de uitspraak van de President van de CRvB van 4 mei 2001, nr. 01/1664 NABW-VV, JABW 2001/86, en de uitspraken van de CRvB van 22 februari 2005, LJN: AT0334, en 1 maart 2005, LJN: AT0388.) [/i]

arthur2000

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door arthur2000 »

:shock: Ben ik de enige die zich hiervan echt rot schikt?
Een dergelijke maatregel in de huidige maatschappij met gewetenloze zakenlieden en advocaten. Ik zie al het volgende duivelse 'verdienmodel':
Advocatenkantoor List&Bedrog
Zakenlieden Oplichter & Co.

Verzin een fake aanklacht. Mag volkomen uit de lucht gegrepen zijn. Bijvoorbeeld iets Gettylike (ander onderwerp) als je hebt in een forum gebruik gemaakt van ons beeldmateriaal waarop copyright rust of iets anders.
Stel een blafbrief op met een schikkingsvoorstel.
Bijvoorbeeld:

Oplichter & Co
Zuidas 1
Amsterdam

Wij hebben geconstateerd dat u dd. dit en dat onze naam heeft genoemd in een forum.(noot: kan ook totale kolder zijn, wat dan ook) Dit is naar onze mening smaakklachtwaardig. Wij stellen een minnelijke schikking voor van €3000 te voldoen in 2 dagen.

Indien u niet ingaat op dit verzoek zenden wij deze zaak door aan ons gerenommeerde goed bekendstaande advocatenkantoor List&Bedrog.
Dit zal voor u op voorhand leiden tot griffiekosten ad. €1500 advocaat niet inbegrepen (let wel, die MOET u nemen!). Tevens aarzelen wij niet de extra kosten op u te verhalen in hoger beroep en komen de verhoogde griffiekosten uwer rekening.
Mogen wij u er tevens op wijzen dat de rechtszaken die wij aangaan merendeels in ons voordeel uitvallen.

Wij gaan ervan uit dat een en ander in den minne te schikken is en u de somman van €3000 stort op onze rekening:
Oplichter & Co.
reknr. 123...
Amsterdam.

Hoogachterd,

[Einde blafbrief]

Geachte forumleden, zie ik iets over het hoofd, ben ik zo argwanend of is dit een reele mogelijkheid? Dan hebben we echt een heel groot maatschappelijk probleem. :? :!:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door nevermind »

Geachte forumleden, zie ik iets over het hoofd, ben ik zo argwanend of is dit een reele mogelijkheid? Dan hebben we echt een heel groot maatschappelijk probleem. :? :!:
Ik heb alleen voor dit onderwerp nog eens naar de uitzending gekeken.
Moet zeggen, ik was helemaal niet zo verbaasd, want blijkbaar zijn de centjes op,
en het is niets meer te graaien, dus maken wij een wet, dat de banken en verzekeringen een mooi kerstcadeau krijgen.
Italië staat bekend om de Maffia en corruptie, ik denk dat Nederland niet veel verwijderd is.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door misterzuinig »

@Arthur 2000:
Een dergelijke maatregel in de huidige maatschappij met gewetenloze zakenlieden en advocaten.
Deze harde lieden stemmen vaak uit puur eigenbelang op de VVD, advocaten stemmen vaak D66.

En dan ondanks het bekend worden van de harde maatregelen nog steeds massaal op de VVD stemmen? Waar zijn we mee bezig, is onze samenleving nu zo hard en egoïstisch geworden dat velen uit pure egoïsme maar op de PVVD stemmen?
Laatst gewijzigd door misterzuinig op 28 nov 2011 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.

jmfmeijers
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2010 17:03

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door jmfmeijers »

Om maar een simpel voorbeeld te noemen, je gaat in beroep bij de Rechtbank vanwege gebroddel bij de Gemeente t.a.v. een veel te hoge WOZ waarde t.o.v. je buurman die het zelfde appartement bewoond met gelijke afmetingen.
Met € 41,00 aanGriffie rechten is het nog te doen maar nu met de scandalig hoge verhoging moet je 2x nadenken.

arthur2000

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door arthur2000 »

jmfmeijers schreef:Om maar een simpel voorbeeld te noemen, je gaat in beroep bij de Rechtbank vanwege gebroddel bij de Gemeente t.a.v. een veel te hoge WOZ waarde t.o.v. je buurman die het zelfde appartement bewoond met gelijke afmetingen.
Met € 41,00 aanGriffie rechten is het nog te doen maar nu met de scandalig hoge verhoging moet je 2x nadenken.
Dat is een effect.
Effect 1: Je voert de strijd niet meer en blijft met de schade zitten.

Naar mijn mening erger is
Effect 2: Je kan zomaar zonder waarschuwing onschuldig gedaagd worden door louche types en met reusachtige rekeningen komen te zitten waar je hard voor moet buffelen.
Dit lijkt mij heel erg. Ik moet hard werken voor mijn centjes en kan op zo'n manier dat beetje spaargeld kwijtspelen.
Ik pas wel op dat ik niet gedaagd wordt en houdt me maar heel koest en neem geen risico's. Of is dat nu juist de bedoeling :?:

bkn
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 okt 2010 16:12

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door bkn »

Stevig plan van Nederland dus :lol:

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Als je de "problemen" van de consument van tegenwoordig bekijkt zijn de kosten van griffie nog veel te laag, waar men tegenwoordig al niet een rectzaak voor start....te belachelijk voor woorden....de grens moet zo hoog worden zodat men eerst eens gaat nadenken.....

bkn
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 okt 2010 16:12

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door bkn »

Volgens advocaat Jan Bos in de uitzending is Nederland een bananenrepubliek aangaande griffierechten.

arthur2000

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Suzanne 326 schreef:Als je de "problemen" van de consument van tegenwoordig bekijkt zijn de kosten van griffie nog veel te laag, waar men tegenwoordig al niet een rectzaak voor start....te belachelijk voor woorden....de grens moet zo hoog worden zodat men eerst eens gaat nadenken.....
En dat is nu juist wat er NIET gebeurd en wat mensen als Rutte NIET zien. Je kan niet nadenken of je gaat procederen! Als je gedaagd wordt MOET je fors betalen of je wordt bij VERSTEK veroordeeld. Offer you can't refuse: of €1000 griffie of veroordeeld tot €100000 schade. En dat geeft machtige tegenpartijen veel ruimte om te dreigen en accoord te gaan met zeer ongunstige onrechtvaardige schikkingen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door Jolijn »

Suzanne 326 schreef:Als je de "problemen" van de consument van tegenwoordig bekijkt zijn de kosten van griffie nog veel te laag, waar men tegenwoordig al niet een rectzaak voor start....te belachelijk voor woorden....
Geef 's wat voorbeelden aub.

arthur2000

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Een volledig onschuldig persoon kan op reusachtige kosten worden gejaagd door gedaagd te worden door wie maar wil met voldoende geld.
Dat is het probleem :!: :!: :!:

Heleen*
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2006 18:56

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door Heleen* »

Suzanne 326 schreef:Als je de "problemen" van de consument van tegenwoordig bekijkt zijn de kosten van griffie nog veel te laag, waar men tegenwoordig al niet een rectzaak voor start....te belachelijk voor woorden....de grens moet zo hoog worden zodat men eerst eens gaat nadenken.....
Zoals iemand voor mij al zei: voorbeelden graag. En percentages. Hoeveel procent van de rechtzaken zijn 'kolderzaken' (als die al bestaan!) en moeten daar nu echt al die mensen met serieuze problemen onder lijden? Dat dan nog even los van het feit dat - wat ik niet eens wist! - blijkbaar de gedaagde ook moet betalen in bepaalde zaken. Daar heb je echt geen keus in.

Ik kan je overigens heel veel voorbeelden noemen van zaken die ik zelf gevoerd heb, of die mensen die ik ken gevoerd hebben of nog steeds voeren, waarbij ook de eiser weinig keus had. Denk aan WMO-voorzieningen (rolstoelen, woningaanpassingen, etc.) of UWV-zaken (arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, voorzieningen om scholing te volgen of te kunnen werken). Kweenie hoor, maar ik vind dat soort dingen tamelijk essentieel.

De mogelijkheid een beroep te doen op de bijzondere bijstand is overigens voor velen niet weggelegd. Je moet dan in de eerste plaats een inkomen hebben dat hooguit 110% van de bijstandsnorm bedraagt (in sommige gemeentes moet dat 100% zijn) en je mag niet meer spaargeld hebben dan het bedrag dat geldt als je Bijstand ontvangt. Ik heb een arbeidsongeschiktheidsuitkering die ongeveer op het minimunloon uitkomt, en ik kom er niet voor in aanmerking. Voor gesubsidieerde rechtsbijstand ook niet trouwens.

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Griffierechten

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Ik heb de uitzending van 28 november j.l. ook gezien en wat ik kan zeggen over die Griffie rechten, je kan maar beter een Rechtsbijstandsverzekering hebben, dan ben je tenminste ingedekt.
Tevens word het tijd dat dit Kabinet heel gauw oprot, we lopen heel vaak op de Pvda te schelden, maar het Cda en Vvd zijn toch wel erger dan die rooien.
Dat blijkt maar weer dat procederen door die achterlijke maatregel van dit Kabinet bijna onmogelijk word en stel dat een bedrijf meend geld van jou te krijgen en je word gedaagd, dan is het meteen kassa.
Ik vraag mij weleens af, waar gaat Nederland naar toe. In iedergeval niet naar de goeie kant, zolang die Aso's in Den Haag blijven zitten.
Bezuinigen? Jaren lang word ons geld over de balk gegooid en nu mogen wij het gelag betalen. Oh brother, what a World is that. :evil:

Gesloten