LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen met uw spaarloon?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door Radar »

De spaarloonregeling loopt ten einde. Veel mensen hebben dit geld in een lijfrentepolis of spaarpolis gestopt. Ze krijgen nu een brief van de verzekeraar met het verzoek de premie te laten incasseren van hun gewone privérekening. Is dat het beste advies? En vertelt de tussenpersoon voldoende?

De verzekeraars willen het spaarloongeld het liefst in lijfrentepolissen houden. Dit is niet altijd de beste oplossing voor de klant. Radar legt uit wat u het beste met dit spaarloongeld kunt gaan doen voor een optimaal rendement.

Maandag 5 december in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

hetklopt
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2011 14:21

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door hetklopt »

Wat te doen als je al via de spaarloonregeling bij een verzekeringsmaatschappij inlegde, nu de spaarloonregeling stopt? Blijven inleggen of stoppen?

Ellepel1962
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2011 14:47

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door Ellepel1962 »

Ook ik heb het ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij en 15 jaar lang extra ingelegd. Ik haal het , zodra het kan eind 2012, er direct af. Ik mag blij zijn als ik mijn ingelegde geld terug heb. :roll:

stap50per
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 mar 2006 13:12

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door stap50per »

ook wij hebben een spaarloon regeling waarbij het bedrag naar aegon gaat
pensioen fund
heb nu contakt opgenomen met tussen persoon
en heb inmiddels een brief om in te vullen een bankno waar ze nu de premie van af gaan halen
ze vertelde mij dat dat de beste oplossing is omdat wij in een mix fund beleggen
wij kunnen het bedrag er pas in 2016 af halen
we zouden met het mix fund heel weinig risico lopen

klopt dit ...wie weet hier meer van, ga vanavond in ieder geval naar kassa kijken

Cesar67
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2007 15:57

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door Cesar67 »

Eerst was er de werknemers-spaarregeling samen met de spaarloonregeling.
Allebij in een lijfrentepolis gestopt, natuurlijk een woekerpolis bleek later.
De genoemde spaarregelingen kon je gebruiken om belastingvrij geld in de lijfrente polis te stoppen. Belasting betaalde je dan bij de uitkering van de lijfrente zo werd er gezegd. Alleen als je een pensoentekort hebt kun je nog wat aftrekken (hoe lang nog ?)
Nu moet ik geld gaan inleggen waar ik al belasting over betaald heb en straks weer belasting betalen bij uitkering, en dat ook nog vanuit een woekerpolis.
Tel uit je winst !!!

benenyvonne
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2010 11:39

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door benenyvonne »

hallo mensen

ik heb ook een spaarloon regeling gekoppeld aan een lijfrente polis van asr
hij komt pas in 2017 vrij
nu heb ik ook een brief gehad of ik hun wil machtigen om het automatisch van
mijn rekening te kunnen afschrijven
ik ben er eigenlijk wel helemaal klaar mee met de maatschappij die die met je geld lopen te kloten
ik ga zeker tros radar kijken of ik er wat mee kan doen
grt Ben

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door JDII »

stap50per schreef:ook wij hebben een spaarloon regeling waarbij het bedrag naar aegon gaat
......klopt dit ...wie weet hier meer van, ga vanavond in ieder geval naar kassa kijken
Ik zou heel goed kijken vanavond, die gasten van Aegon zijn gewoon boeven. Maar Kassa zend pas a.s. zaterdag weer uit...

nelliemaria
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2011 20:09

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door nelliemaria »

Wij hebben ons spaarloon gestopt in een lijfrentepolis. Deze loopt
feb. 2012 af. Wij vallen onder de nieuwe regeling. Mijn vraag is
wanneer kan deze lijfrente ingaan. Gelijk bij 60 resp. 56 jaar of
moet je wachten totdat je 65 jaar bent.
Als het laatste het geval is. Wat is dan het beste om te doen?
Waar kun je het beste hulp krijgen wat dat betreft?

Schuns
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2011 20:38

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door Schuns »

Je kunt toch niet zo maar zeggen wat je moet doen? Ligt aan je persoonlijke situatie. Ik zou (zoals ik ook in dit blog las: http://blog.eyeopen.nl/sparen/spaarloon ... t-je-doen/) mijn situatie bespreken met een adviseur. Normaal gesproken zou ik iets liever zelf uitzoeken, maar dit is me te ingewikkeld.

fr77yv
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2011 21:56

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door fr77yv »

Ook ik heb een lijfrente gekoppeld aan spaarloon nu zegt reaal verzekeringen u mag hem niet afkopen want dat staat in de voorwaarden, maw ik kan niet aan mijn eigen geld komen. Nu blijkt dat onder de 4100 mag je hem afkopen zonder 20% boete. Mijn vraag is als ik met de helft van mijn waarde(3500) een nieuwe lijfrnte afsluit bij een andere maatschappi kan ik dan beide produkten alsnog afkopen zonder die 20% boete omdat ze dan beiden onder die grens liggen belasting betaal ik uiteraard wel maar zonder de boete scheelt het toch zo'n 1400. Weet iemand dit??
Frank

HdW2
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2011 22:34

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door HdW2 »

Opgelet: Het rekensommetje klopt niet helemaal.

Aan het einde van je looptijd, zowel bij banksparen als bij een lijfrente polis, wordt het uit te keren bedrag (ineens of in termijnen) opgeteld bij je inkomen en wordt er dus belasting over geheven (box 1).
Van de Belastingdienst site:
Schijf Belastbaar inkomen uit werk en woning Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
schijf inkomen tot 65 jaar 65 jaar en ouder
1 t/m € 18.218 33,45% 15,55%
2 van € 18.219 t/m € 32.738 41,95% 24,05%
3 van € 32.739 t/m € 54.367 42% 42%
4 van € 54.368 en hoger 52% 52%

Bij mijn weten krijg ik straks 70% van mijn inkomen (AOW+pensioen). Ik val dan ongeveer 1 schaal terug. Stel ik val terug van schaal 3 naar schaal 2. Dan betaal ik bij afkoop nu 42% (plus evt boete) of straks bij mijn pensioen 24,05% belasting. Het kan overigens maar zo zijn dat tegen die tijd de belasting een stuk hoger is.

Moraal van dit verhaal: niet te hard schrikken van de inkomstenbelasting, maar wel van de boete van 20%. Deze boete vind ik irreeel, want ik ben de lijfrente aangegaan met de veronderstelling dat de spaarloon regeling zou doorlopen. Dat dus regeling door de regering wordt ingetrokken, vind ik eveneens contractbreuk. Wellicht iets voor de 2e kamer?

Grtz,
Harry

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door svdmeer »

Tenenkrommend slecht!

Ze halen spaarloon en lijfrente door elkaar, gooien het op één hoop. De enige relatie die bestaat tussen spaarloon en lijfrente is dat spaarloon direct aangewend kan worden voor lijfrente.

Belastingvrij storten op privérekening? Klopt niet als de polis in box I zit. Alleen de revisierente vervalt in sommige gevallen. Privérekening is ongelukkig gekozen term. Ook een bankspaarrekening is een privérekening. Radar bedoelt natuurlijk een reguliere (spaar)rekening in box 3.

Hoewel ik groot voorstander ben van banksparen, maar het is onzin om te stellen dat banksparen altijd gegarandeerde rente biedt. Hangt natuurlijk af van keuzes die je maakt, zoals deposito's. Daarnaast zijn er lijfrentepolissen die ook garanties bieden, dus niet per definitie onzeker. Radar gaat kort door de bocht.


"Vrijkomend geld uit een spaarloonregeling en lijfrentepolis". Wartaal! Afschaffen spaarloon geeft alleen het spaarloon vrij, niet zozeer lijfrentepolissen. Eventuele afkoop of verloop van de polis staat los van het spaarloon.

marbesth
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2011 09:27

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door marbesth »

Ik heb mijn spaarloon in een lijfrenteverzekering gestopt vanaf 1996.
Ik heb bij mijn verzekeraar de premievrijewaarde opgevraagd (wachtende).
Ik denk erover na te stoppen met betalen, mits de waarde voldoende is, en het te laten renderen op een geblokkeerde rekening bij de verzekeraar (= AEGON).
Doe ik er goed aan om dit te doen en wat is in 2024 als het vrijkomt, de waarde. Gaat er nog zoveel % belasting ervan af. Ik heb hiervan niet veel verstand :oops:

LeDe
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2011 13:44

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door LeDe »

Hallo beste,...

Wat een gedoe en iritaties allemaal. Let goed op voordat je een besluit neemt je (lijfrente) spaarloonpolis te wijzigen. Het kan nare fiscale gevolgen hebben zowel bij de netto-spaarloonpolis als bij de lijfrente-spaarloonpolis. Neem in ieder geval een verstandig besluit gebasseerd op wijsheid en niet op emoties. Veel is mogelijk maar laat je goed adviseren. Wat is goed? Op het moment dat jouw adviseur (of een derde, die gekwalificeerd is) je duidelijk kan maken wat hij/zij voor jou kan betekenen dan is dát goed.

Nederbelg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2006 11:30

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door Nederbelg »

het is eigenlijk heel simpel, als een verzekeraar zelf iets wil, is het slecht voor de klant.

BvdL
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2011 22:31

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door BvdL »

In het rekenvoorbeeld 'we zetten het even op een rijtje' tiijdens de uitzending wordt ten onrechte gesteld dat afkopen van kleine lijfrentepolissen tot ca. 4.100 belastingvrij zou kunnen. Dat is niet het geval. Er wordt weliswaar geen revisierente van 20% geheven door de belastingdienst over de afkoopwaarde maar de verzekeraar is verplicht loonheffing in te houden. Dat is ook logisch omdat tijdens de looptijd van de lijfrentepolis de premies ook aftrekbaar zijn geweest. Het rekenvoorbeeld in de uitzending moet verhelderend werken maar is dus niet juist en kan mensen aanzetten tot onbezonnen acties. Vlak voordat het rekenvoorbeeld wordt getoond zegt de vertegenwoordigen Moneywise het overigens wel juist ten aanzien van de loonheffing die ingehouden wordt bij afkoop zonder fiscaal geruisloze voorzetting.

pgerritse
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:16

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door pgerritse »

Mbt revisieboete van 20%:

-betaal je die nu nooit over de eerste 4100 euro van je bedrag, ookal is dat hoger dan 4100?
-of betaal je hem niet als je minder hebt dan 4100 en wel over het volledige bedrag als je 4200 euro hebt? (dit zou erg oneerlijk zijn)

Mijn situatie:
Ik (mijn vrouw ook) doen spaarloon naar lijfrente sinds 2001 (ongeveer)
Heb net als mijn vrouw ongeveer 5000 op die rekening staan.

Betaal ik (los van revisieboete) altijd 52% inkomstenbelasting bij afkoop? of hangt dat af van mijn huidige inkomen?

Ik heb ook een hypotheek met een beleggingsrekening. Kan ik dit geld ook zonder belastingconsequenties overhevelen naar de beleggingsrekening van de hypotheek?(die loopt ook niet best natuurlijk, maar dan heb ik in ieder geval alles in 1 en die maatschappij geeft zeer duidelijk inzicht)

Mijn overweging is nu:
-Ik heb geen vertrouwen meer in dit soort dingen, voel me ook slecht geinformeerd, weet niet eens hoeveel erop staat, dus ik denk: stoppen en verlies nemen..het betalen van belasting vind ik niet zo erg...heb het ook jaren van de belasting afgetrokken en bij uitkering gaat er ook belasting af (weliswaar minder). Ook klinkt sparen voor over 23 jaar niet zo aantrekkelijk, wat heb ik na 20 jaar inflatie nog aan die bedragen?

Verzekeringsadviseur
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:53

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door Verzekeringsadviseur »

Een punt waar helaas niet over is gesproken...

Kijk voor je je gek laat maken eerst of de huidige polis een garantiekapitaal op einddatum heeft!

In de uitzending wordt namelijk alleen gesproken over polissen met een zogenaamd "open einde".
Bij dit soort polissen is het inderdaad de vraag hoe hoog het vrij te komen kapitaal is. Dit omdat je op einddatum in geval van beleggingen afhankelijk bent van de waarde van de participaties op dat moment.

Wanneer er een garantiekapitaal op einddatum op de polis staat, is het zeer verstandig om eerst een berekening te maken alvorens de polis wordt gemuteerd of zelfs beeindigd.

Dus nogmaals: voor je je gek laat maken, kijk zelf of laat je goed informeren wat voor soort polis er momenteel loopt en of er een garantiekapitaal toegezegd is op einddatum!!!

LeDe
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2011 13:44

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door LeDe »

Let op- Let op: Lijfrente Spaarloonpolis toch NETTO uit laten keren?

Veel mensen hebben ooit een zg. lijfrente spaarloonpolis gesloten, maarrrrrrrrrrrr,....... vergeten (geheel onbewust) vervolgens de premie hiervan in mindering te brengen op hun aangifte inkomstenbelasting. Ik heb hier al meerdere mensen mee kunnen helpen. Check of dit bij jou ook het geval is, zo ja, stuur een brief naar de Belastingdienst en vraag of zij dit willen verifieren. Bevestigen zij vervolgens dat je de (spaarloon) premie NIET in mindering heb gebracht op je aangifte IB dan zal de BD een beschikking afgeven die het de Verzekeraar toestaat de (afkoop)waarde van de polis NETTO uit te laten keren.
Toch nog fijne feestdagen!

promise1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2011 14:05

Re: Wat te doen met uw spaarloon?

Ongelezen bericht door promise1 »

Kan iemand nu eens duidelijkheid geven???
Wij weten niet wat het beste is.Hebben al veel gebeld en op internet gekeken.
Kregen vandaag een brief van Nationale Nederlanden,maar die ging alleen over voortzetting van de premiebetaling en dat willen we dus niet.Wèl graag voor 15 dec.reageren.
Bij ons gaat het om een lijfrentepolis.
Wat kunnen we doen.........banksparen??en wat gaat dat kosten of premie vrij maken en laten staan,en dan laten omzetten naar een garantieverzekering.
Wij zien dus nu even door de bomen het bos niet meer. :evil:

Gesloten