LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Social media en privacy

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Social media en privacy

Ongelezen bericht door Radar »

Internetgebruik is de afgelopen vijf jaar enorm veranderd. Op verschillende social media sites, als Facebook, Hyves en Twitter delen we meer over ons leven dan ooit.

Naar schatting zijn zo'n 11 miljoen Nederlanders actief op social media. Dat is ongeveer 96% van de internetters. We deden een kleine enquête naar uw privacy op social media. Opvallend is dat zo'n 90% van de deelnemers zegt bewust bezig te zijn met privacy. Ze schermen hun profiel af voor gebruikers die niet op het netwerk zitten en ze zijn selectief in wie ze toelaten. Toch kijkt bij ruim 60% van de ondervraagden de baas of collega's mee.

Wie social media zegt, zegt Facebook. Met 800 miljoen leden wereldwijd veruit de grootste onder de sociale netwerken. Het bedrijfsmodel achter Facebook is er op gericht steeds meer te delen. Hoe meer u vertelt over uzelf, hoe gerichter Facebook kan adverteren. Op deze manier zijn de advertenties meer waard voor Facebook. Het delen van ons leven is letterlijk het kapitaal van de sociale netwerken.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door duiner »

.
eerlijk gezegd geef ik geen laars om die advertenties , ik zie ze niet eens meer !
Sorry voor de moeite , die ze gedaan hebben, om ze te maken .. :lol:

wat mij wel opviel is, dat er geen goed antwoord kwam, op vragen , over
hoe kom je van Facebook af ?

dat vind ik veel belangrijker !

Over hoeveel het waard is en hoeveel ze verdienen ?.. laat ze maar .
helaas ben ik het niet , maar zij ..
.

EvaV
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2012 12:14

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door EvaV »

Dit is een interessant onderwerp. Of mensen vinden social media geweldig of ze geven er niks om.

Erg interessant vind ik dat er bij sollicitaties naar de profielen van de kandidaten wordt gekeken. Ook daar zullen de meningen erg verdeeld over zijn......

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Jammer om een draadje te openen op de dag ná de uitzending.
Maar goed, dat bazen op internet kijkenis toch al jaren bekend?
Toen blogs opeens heel erg in waren werd daar ook naar gezocht.
Stel je solliciteert bij een streng christelijke school en zegt dezelfde normen en waarden te hebben.
Maar ondertussen heb je een blog omdat je voorstander van abortus bent, en sta je elke maandag met je snufferd op Hyves, Facebook en Twitter op foto's waar je laveloos in de kroeg hangt.
Tja, dan kan zo'n school wel eens besluiten om je niet aan te nemen.
Sowieso sta ik te kijken hoe sommige mensen met hun gegevens om gaan.
Ik heb zelf wel eens een akkefietje gehad en sindsdien neem ik maatregelen.
Alle accounts op slot, pas na mijn oké kun je zien wat ik doe.
En even nadenken over wat je post.

P.S.
Ik heb zowel mijn Hyves en mijn Facebook opgezegd en dat is goed gegaan.
Mijn profielen zijn gewist en de gegevens die ze hebben mogen ze houden.
Is oud en niet meer van toepassing.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Erg interessant vind ik dat er bij sollicitaties naar de profielen van de kandidaten wordt gekeken. Ook daar zullen de meningen erg verdeeld over zijn......
Ik vind dat eigenlijk wel logisch, je wilt zoveel mogelijk informatie over een kandidaat, je wilt weten wie er bij je komt werken en wat je daarvan kunt verwachten. In een commercieel bedrijf weet je ook dat je potentiele klanten ook zullen googlen, dus wil je niet dat een of andere ordinaire facebookpagina met jouw bedrijf geassocieerd wordt.

Meestal hebben mensen zelf hun informatie openbaar gemaakt, dan weten ze toch ook dat iemand het kan zien. Mijn kinderen (ik heb geen facebook) wisten allang dat potentiele werkgevers hiernaar speuren en zorgen dus dat hun vakantie fotos etc afgeschermd zijn.

groetjes

Isabel

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan de extensie Ghostery toevoegen aan je browser. Trackers van Facebook etc worden dan automatisch geblokkeerd. Facebook kan zo geen profiel van je opbouwen.

Zelfs als je géén Facebook-account hebt kan Facebook met hun tracker een compleet profiel van je opbouwen!

Voor Firefox: https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... /ghostery/

briany
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 jul 2011 08:17

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door briany »

EvaV schreef:Erg interessant vind ik dat er bij sollicitaties naar de profielen van de kandidaten wordt gekeken. Ook daar zullen de meningen erg verdeeld over zijn......
Iedereen is vrij om op Facebook te kijken en niemand is verplicht een profiel aan te maken.

Internet heeft ook veel voordelen. Naast een hoop onzin kunnen we veel dingen die we normaal gesproken nooit te weten komen lezen op Internet.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door GJvdZ »

EvaV schreef: Erg interessant vind ik dat er bij sollicitaties naar de profielen van de kandidaten wordt gekeken. Ook daar zullen de meningen erg verdeeld over zijn......
Logisch toch, dat ze dat doen? Ik denk dat heel particulieren dat net zo goed doen. Ik doe het ook bij nieuwe zakelijke contacten die ik verder nog niet ken. Eerst even googlen en op LinkedIn kijken wat voor persoon het is.

spax
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2012 00:52

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door spax »

Ik vind het goed dat TROS hier aandacht aan besteed, maar zet wel vraagtekens aan de manier waarop men dat doet. In de reportage wordt er een scenario geschetst dat Facebook (FB) alles deelt zonder je medeweten, wat in realiteit anders is.
Begrijp me niet verkeerd, ik praat de werkwijze van Facebook niet goed maar vind het merkwaardig dat men bij zo een reportage de andere kant van het verhaal niet laat zien. Consequenties van dergelijke berichtgeving is dat men een soort angst zaait waardoor men het product niet meer durft te gebruiken (zoals dat meisje met de muts), terwijl het niet meer is dan een paar juiste knopjes aan klikken.

Een paar punten die naar mij mening half (of helemaal niet) waar zijn:

1. Bedrijven, potentiële werkgevers, kunnen informatie over je verzamelen op facebook. JA, dat kunnen ze heel goed, dat kan jij ook. Als de gebruiker in zijn privacy instelling kiest om foto's, berichten, etc. openbaar aan iedereen toegankelijk te maken dan is het niet de fout van FB of de werkgever maar dat van de gebruiker. Als je op straat rondloopt met een afiche met daarop een ''pikante'' foto van je zelf vind je het dan gek dat een bedrijf je dan niet wil aannemen? Wanneer het bedrijf echter aan je gegevens komt terwijl het privé is, dan sta je in het gelijk. Maar bedrijf als FB zou dat nooit doen omdat men gewoonweg en te grote speller is om dit soort geintjes uit te halen (maar zeg nooit nooit natuurlijk). En als je vervolgens door je verzekeraar wordt betrapt om je tweets is je eigen schuld, om je uit de problemen te houden volg deze gouden regel: plaats/deel/doe niets wat je in het echte leven ook niet zou doen.

2. Facebook heeft wel degelijk veel privacy instellingen, ben met Tros eens dat het verstopt zit en niet altijd even duidelijk is, maar ze zijn er wel. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je even na aanmelden even kijkt hoe alles werkt. Verder staat gezicht herkenning standaard niet aan, sterker nog je wordt door FB eerst gevraagd of je die functie wil gebruiken en zelfs later kan je het alsnog uitzetten. (wat ze dan met al vergaarde gezicht gegevens doen is inderdaad een grote vraag).

3. Locatie gegevens worden niet opgeslagen en gedeeld tenzij je dat expliciet aangeeft. ik zou zeggen installeer FB app op je iphone of android en het eerste wat het app je zal vragen is of men je locatie mag verzamelen/delen. Bovendien is dit een zeer serieuze kwestie dat veel grote techbedrijven proberen te vermijden en passen daar dus goed dat zaken niet automatisch aanstaan.
Bekijken van de websites zoals met een 'Like' knop wordt niet automatisch gedeeld, iets wat men letterlijk in de rapportage zegt. Ja, het klopt wel dat FB weet dat je die site bekijkt maar je deelt dat alleen door op de 'Like' knop te drukken. Er wordt ook nog een gesuggereerd dat FB je daarmee overal kan volgen wat ik praktijk helemaal niet zo is, allen de website's die een like knop hebben kan FB ''monitoren'', heeft een site geen ''Like'' knop dan ziet FB niet dat je daar geweest bent.

De advocaat heeft het aan het einde goed afgesloten, als je dingen openbaar met iedereen deelt dan is het omdat je er zelf voor hebt gekozen, je kan het ook voorkomen. Privacy is a two way street. Het bedrijf moet zelf ergens aan verdienen het is geen liefdadigheid instelling, men gaat vaak vanuit dat als het op internet is, dat het dan automatisch gratis moet zijn. Persoonlijk heb ik geen enkele moeite dat bedrijven mijn gegevens gebruiken om mij gericht te adverteren, zo krijg ik als een man op geen enkele site advertenties over tampons en vaginale cremes. :)

Mocht ik wat verkeerd/fout te hebben dan hoor ik het graag.

P.S TROS, speaking of privacy, vraagt doodleuk bij registreren op het forum naar mijn achternaam en TELEFOON nummer. Care to explain?

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door CSM »

Hmmm, het is waar dat je in Facebook een hoop dingen zelf in kunt stellen. Probleem is vaak geweest dat
1) privacy-instelling in Facebook moeilijk vindbaar en ingewikkeld zijn.
2) facebook nieuwe functies introduceert en daarbij automatisch er vanuit gaat dat gebruikers alles openbaar willen maken. Dus dan moet je zelf weer naar instellingen om dar voor de nieuwe functie uit te zetten.

Diaspora is een beter alternatief, maar helaas zit iedereen al op facebook en dan is het moeilijk om over te stappen.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door duiner »

Bob Schurkjens schreef:Je kan de extensie Ghostery toevoegen aan je browser. Trackers van Facebook etc worden dan automatisch geblokkeerd. Facebook kan zo geen profiel van je opbouwen.

Zelfs als je géén Facebook-account hebt kan Facebook met hun tracker een compleet profiel van je opbouwen!

Voor Firefox: https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... /ghostery/

en voor internet explorer?
.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door duiner »

CSM schreef:Diaspora is een beter alternatief, maar helaas zit iedereen al op facebook en dan is het moeilijk om over te stappen.
Google + , of zoiets, is ook veel beter , maar ja, de massa wil dat niet , die blijven zitten waar ze zitten ..
Ik heb ook maar weinig vrienden daar nog..
.

zeegerd
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2012 10:15

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door zeegerd »

Was ik ook even verbaasd om te zien dat het verplicht is een telefoonnummer op te geven. Nou ja, een gefingeerd nummer kan altijd. ;)

Trouwens, handige tip om *snel* van je online accounts af te komen:

http://www.accountkiller.com

Bevat regelmatig info over je privacy op alle grote sites waar je een account kunt hebben en geeft ook aan als het juist niet mogelijk is om je account te verwijderen.

Grappig (?) te vermelden: de software voor dit forum (phpBB) vind je ook op Accountkiller: het is niet mogelijk je account te verwijderen. Ofwel, de TROS kan je telefoonnummer 'voor altijd' houden. ;)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Telefoonnummer als ze er om vragen
010-0000000 :wink:

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door CSM »

duiner schreef:
CSM schreef:Diaspora is een beter alternatief, maar helaas zit iedereen al op facebook en dan is het moeilijk om over te stappen.
Google + , of zoiets, is ook veel beter , maar ja, de massa wil dat niet , die blijven zitten waar ze zitten ..
Ik heb ook maar weinig vrienden daar nog..
.
Vanuit het oogpunt van privacy is Google+ niet beter dan Facebook. In beide gevallen verdient een commercieel bedrijf aan jouw informatie, door het aan adverteerders beschikbaar te stellen.

Diaspora is fundamenteel anders. De data is van niemand, en staat ook niet op 1 centrale plek.

rainiert
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2012 13:21

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door rainiert »

Ik had eerder gereageerd op het bijbehorende artikel maar zie nu dit forum, dus hier nogmaals:
Heel jammer dat Facebook zo afgescheept wordt in de publiciteit. Wat er in de uitzending is verteld is naar mijn mening volledig overtrokken en deze mening zal ik hier toelichten. Zelf werk ik als Social Media Marketeer en weet vanuit mijn professie hoe deze gegevens voor 'third parties' beschikbaar worden gesteld. De verzamelde gegevens worden gebruikt in een vorm van doelgroepsegmentatie (targeting) en ik kan iedereen vertellen dat de gegevens echt niet openbaar zijn of op straat liggen. U moet zich voorstellen (ik neem nu de twee meest extreme variabelen van verzamelde gegevens) dat Facebook registreert waar u bent als u een post plaatst via uw mobiele telefoon (waar u zelf toestemming voor verleent bij de eerste keer opstarten van de Facebook-app). Als u dan regelmatig in de buurt bent van Amsterdam op Facebook actief bent, zal Facebook u op een gegeven moment segementeren in een groep ?bewoners in de buurt van Amsterdam”. Vervolgens krijgen ik en mijn collega marketeers de mogelijkheid om aan te geven dat een bepaalde advertentie alleen aan bewoners in de buurt van amsterdam getoond mag worden en hier betalen wij iets extra's voor. U zal vervolgens vooral advertenties/reclame ontvangen van bedrijven gevestigd in Amsterdam, dat is alles.
Dan nog iets over bijvoorbeeld de biometrische gegevens die verzameld worden, ook weer zoiets. Zodra Facebook merkt dat u donker haar had en grijs begint te worden. Dan wordt het mogelijk dat u vervolgens een persoonlijk aanbod omtrent een donkere haarverf krijgt, doordat het bedrijf de haarkleur van de doelgroep in kan voeren. Fantastisch toch?!

Het gaat hier om een COMMERCIEEL bedrijf (en dat wist u van tevoren), welke te maken heeft met een stukje marktwerking. Marketeers doen zo gericht mogelijk aanbod (hoewel deze marketingtheorie voor de huidige generatie jongeren al weer achterhaald is) en zijn bereid hier voor te betalen. Het enige wat er gebeurt is dat u massaal in een hokje wordt gestopt en met 800.000.000 leden zijn er veel veel hokjes te maken. Des te specifieker het hokje, des te meer deze waard is. Omdat het een commercieel bedrijf is, is dit toch de bedoeling?! Meer omzet ? meer winst ? betere economie Simple is that.

Nu is het inderdaad zo dat door het gebruik van bepaalde applicaties voor loterijen, games, wedstrijden, et cetera, waarvoor uw privé-gegevens worden gevraagd (bijvoorbeeld uw adres, om die fantastische prijs naar toe te sturen), u deze ZELF nogmaals in moet vullen en deze bij bedrijven terecht komen. Maar lees goed: dit doet NIET Facebook voor u, maar u doet dit echt ZELF. Puur uit privacy-overwegingen vanuit Facebook naar haar gebruikers, stelt zij bij voorbaat deze gegevens niet beschikbaar aan 'trusted third parties', maar biedt wel de mogelijkheid deze partijen hier zelf naar te laten vragen. Oftewel: als uw gegevens daar terecht zijn gekomen, heeft u dit zelf gedaan. Facebook zelf heeft u gegevens al, zij zal er niet nog een keer naar vragen hoor. Mijn tip is daarom: 'internet bewust', als u gesteld bent op uw privacy. Vul dan niet zomaar uw gegevens in terwijl u dat op een website al eens eerder heeft gedaan, let op wat u zelf op internet schrijft en bedenk hoe bedrijven achter websites geld verdienen en wat voor waarde uw gegevens daar aan bijdragen, als u dit in gaat zien dan zal u merken dat het allemaal niet zo eng is als dat het lijkt. Maar helaas leven we momenteel in een maatschappij vol veranderingen en worden van alle kanten vol geïnjecteerd met angst. Ook iets waar de houder van deze website aan meewerkt. Want, ik citeer: 'Facebook ontpopt zich steeds meer als een toegangspoort tot internet. Handig, maar zeker niet zonder risico?s.' Nee er zijn geen risico's, tenzij u minder bewust handelt dan nodig is en zodanige foto's op Facebook plaatst dat een potentiële stageplaats u afwijst. Of op Twitter zet: 'Ik ga nu straatracen' en gek staat te kijken dat een verzekeringsmaatschappij denkt: verhoogd risico tot schade, straatracen is bij de wet verboden, laten wij daar niet de premie van onze andere waardevolle klanten aan spenderen bij eventuele schade. En nu we het toch over trosradar.nl hebben, als u momenteel lid bent van Facebook en bent ingelogd, weet Facebook nu dat u hier bent. Kijk maar naar het Blauwe logotje onder het artikel. Ook de tros probeert ook mee te reilen en te zeilen op de 'virale wave' die social media creëert en schendt dus bij deze ook uw privacy.

Wilt u alsnog van uw Facebookaccount af en het lukt u niet, zou u kunnen zoeken via Google. Maar dat zou wel erg hypocriet zijn. Ook Google legt namelijk iedere zoekopdracht, klik, bezoek aan een website vast en ook zij stopt u in een hokje. Maar zij volgt u niet op basis van uw naam, maar een uniek nummer dat uw computer achterlaat. Mocht u dan ooit een 'google account' aanmaken, dat tegenwoordig ook voor vele leuke, interessante internetapplicaties nodig is, dan hebben zij ook uw naam er bij. 'Maar Google is toch zo betrouwbaar?' Jazeker, net zo betrouwbaar als Facebook is en dus ook andersom! Maar u kunt dan dus beter naar trostradar.nl surfen, 'oh nee dat kon ook niet, maar nu u hier toch al bent' deze instructie volgen: log in op Facebook ? klik rechts bovenin op het driehoekje ? klik op accountinstellingen ? klik links in de keuzebalk op beveiliging ? kies onderaan het lijstje voor 'je account deactiveren' en volg vervolgens de stappen. En NEE u wordt dan niet BEDREIGD door Facebook (zoals hierboven omschreven), ze attenderen u er alleen op dat alles definitief wordt verwijdert. Maar u kunt zich gewoon weer aanmelden voor Facebook wanneer u dat maar wilt. Vervolgens kunt u dan beter de internetkabel doorknippen en voortaan in een openbare bibliotheek gaan internetten en zelfs dan is uw privacy niet zeker.

Ik voel het al aankomen dat er honderden tegenargumenten zijn, het enige dat ik wil zeggen dat uw gegevens niet op straat liggen maar tussen triljoenen gegevens op gigantische serverparken staan opgeslagen en dat er verder weinig specifieks voor u persoonlijk mee gebeurt, behalve dat u ?volgestempeld” wordt en in hokjes wordt geplaatst.

Als toevoeging hier op adhv het bovenstaande: Geen een sociaal medium is "veilig". Zolang er commercieel belang is op internet zijn gegevens gewoon heel belangrijk. Zodra een opkomend sociaal medium ontdekt wordt door media bureaus en bedrijven staat het binnen de kortste keren weer vol reclame en worden er meer en meer gegevens verzameld. Door het reclame ontwijkend gedrag van de consument, is de markt van sociale media heel dynamisch en zullen er constant verschuivingen plaats vinden. Zo was MySpace een aantal jaar geleden van een megatrend binnen 2 jaar op bloeden na dood door de massas reclame. Inmiddels zijn andere media weer populair waaronder Facebook.

@Spax: wat je schrijft klopt en ik ben het helemaal met je eens, maar dat was denk ik al af te leiden uit het bovenstaande.

Sylie85
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2012 15:23

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door Sylie85 »

EvaV schreef:Dit is een interessant onderwerp. Of mensen vinden social media geweldig of ze geven er niks om.

Erg interessant vind ik dat er bij sollicitaties naar de profielen van de kandidaten wordt gekeken. Ook daar zullen de meningen erg verdeeld over zijn......

Ik vind het belachelijk dat ze op je profiel kijken!!! Je kan buiten je werk een losbol zijn die bepaalde dingen kan doen waar je als werkgever niet achter zou staan, maar eenmaal op de werkvloer kan je de allerbeste werkgever/collega zijn die er maar bestaat. Goede mentaliteit, collegiaal, keiharde werker, etc. En dan word je bij voorbaat niet aangenomen omdat er op facebook bepaalde foto's/teksten staan.

rainiert
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2012 13:21

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door rainiert »

Sylie85 schreef:
EvaV schreef:Dit is een interessant onderwerp. Of mensen vinden social media geweldig of ze geven er niks om.

Erg interessant vind ik dat er bij sollicitaties naar de profielen van de kandidaten wordt gekeken. Ook daar zullen de meningen erg verdeeld over zijn......

Ik vind het belachelijk dat ze op je profiel kijken!!! Je kan buiten je werk een losbol zijn die bepaalde dingen kan doen waar je als werkgever niet achter zou staan, maar eenmaal op de werkvloer kan je de allerbeste werkgever/collega zijn die er maar bestaat. Goede mentaliteit, collegiaal, keiharde werker, etc. En dan word je bij voorbaat niet aangenomen omdat er op facebook bepaalde foto's/teksten staan.
Dat kan ja, daar wordt de plank ook zeker wel eens mis geslagen door werkgevers en kansen verkeken voor werknemers. Toch is het zo, dat net als een kandidaat, ook potentiële werkgever zich ook verdiept in de wederpartij. Oftewel je persoonlijke internet-representatie is de eerste indruk die je achterlaat. Als je een beetje gezond verstand gebruikt zorg je er dus voor dat of: deze openbaar is en representativiteit uitstraalt, of: je ware persoon(-lijkheid) toont, maar de privacy-instellingen daar op aanpast.

We hebben hier te maken met een mondiale megatrend welke web 2.0 heet waar sociale media een onderdeel van is. Het is nu eenmaal zo dat het internet voor iedereen toegankelijk is en mens er zelf informatie (user generated content) op kan plaatsen en dus voor velen te achterhalen is (tenzij de privacyinstellingen goed staan). Deze trend heeft zo zijn voor-, maar dus blijkbaar voor sommigen ook nadelen. Mensen die de nadelen ervaren kunnen deze trend beter als de recessie gaan beschouwen en accepteren dat het zo is, of ze buigen de nadelen om voordelen door een aantal kleine handelingen te verrichten waardoor de negatieve neveneffecten relatief verkleind worden.

Liavdw
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2012 16:38

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door Liavdw »

rainiert schreef:
Sylie85 schreef:
EvaV schreef:Dit is een interessant onderwerp. Of mensen vinden social media geweldig of ze geven er niks om.

Erg interessant vind ik dat er bij sollicitaties naar de profielen van de kandidaten wordt gekeken. Ook daar zullen de meningen erg verdeeld over zijn......

Ik vind het belachelijk dat ze op je profiel kijken!!! Je kan buiten je werk een losbol zijn die bepaalde dingen kan doen waar je als werkgever niet achter zou staan, maar eenmaal op de werkvloer kan je de allerbeste werkgever/collega zijn die er maar bestaat. Goede mentaliteit, collegiaal, keiharde werker, etc. En dan word je bij voorbaat niet aangenomen omdat er op facebook bepaalde foto's/teksten staan.
Dat kan ja, daar wordt de plank ook zeker wel eens mis geslagen door werkgevers en kansen verkeken voor werknemers. Toch is het zo, dat net als een kandidaat, ook potentiële werkgever zich ook verdiept in de wederpartij. Oftewel je persoonlijke internet-representatie is de eerste indruk die je achterlaat. Als je een beetje gezond verstand gebruikt zorg je er dus voor dat of: deze openbaar is en representativiteit uitstraalt, of: je ware persoon(-lijkheid) toont, maar de privacy-instellingen daar op aanpast.

We hebben hier te maken met een mondiale megatrend welke web 2.0 heet waar sociale media een onderdeel van is. Het is nu eenmaal zo dat het internet voor iedereen toegankelijk is en mens er zelf informatie (user generated content) op kan plaatsen en dus voor velen te achterhalen is (tenzij de privacyinstellingen goed staan). Deze trend heeft zo zijn voor-, maar dus blijkbaar voor sommigen ook nadelen. Mensen die de nadelen ervaren kunnen deze trend beter als de recessie gaan beschouwen en accepteren dat het zo is, of ze buigen de nadelen om voordelen door een aantal kleine handelingen te verrichten waardoor de negatieve neveneffecten relatief verkleind worden.
Ik weet dat het nu eenmaal gebruikelijk is en als je weet dat het tegen je gebruikt kan worden moet je zelf maatregelen treffen, maar dan nog kan het een verkeerd beeld schetsen. Ik heb zelf bij een grote bank gewerkt en daar had ik collega's die prima werk deden, geen facebook hadden, maar wel bij de harde kern van Ajax zaten. ze waren goede collega's en gewaardeerd personeel maar buiten het werk..... Wat ik daarmee wil benadrukken is dat het niks wil zeggen.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Social media en privacy

Ongelezen bericht door CSM »

Het hoeft niet doorslaggevend te zijn, maar werkgevers gebruiken natuurlijk alle informatiebronnen die ze maar kunnen vinden.

Dus als je twee kandidaten hebt die ongeveer gelijk gekwalificeerd zijn (qua opleiding, ervaring, uitstraling, etc.), maar de ene gedraagt zich prive nogal vreemd op Hyves.... nou, dan zou ik het wel weten als werkgever.

Gesloten