LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Perdita schreef: Vaccineren doe je voor jezelf en je omgeving. Wie niet ziek wordt, kan ook geen anderen besmetten. Wie korter en minder ernstig ziek wordt, verkleint de kans om anderen te besmetten. Dat lijkt me wel de moeite waard. Maar goed, er zijn mensen die alleen aan zichzelf denken. Tot nu toe worden die mensen - en hun kinderen! - beschermd doordat anderen zo verstandig zijn om zich wel te laten vaccineren.

Zodra de vaccinatiegraad teveel omlaag gaat, komen alle ellendige kinderziektes weer terug. Maar wat geeft dat, je moet toch ergens aan dood gaan of gehandicapt door raken nietwaar.
Nee het griepvaccin laat je vaccineren voor jezelf en niet voor anderen.

Over kinderziektes word hier niet gesproken in dit topic, het gaat hier over de griepvacin.

En wie korter of minder ziek word omdat die persoon de griepprik gehaald heeft die kan nog steeds mensen besmetten, dus even nadenken voordat je zoiets schrijft.

Verder laat ik je reacties links liggen want die slaan nergens op wat je hier in dit topic schrijft.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Perdita, ohja de incubatietijd voor griep is ongeveer 4 dagen voordat de griep uitbreekt.

Dus alle mensen die in de zorg werken mogen er niet werken want wie weet word je over 4 dagen wel ziek, met of zonder griepprik.

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Perdita »

Chocomelk schreef:
Perdita schreef: zoals in geval van griep, heb je veel minder virussen in je lichaam en is er dus minder kans dat je iemand anders besmet.
Wat een onzin wat je hier schrijft zeg. :P
De besmettingstijd is er voor dat de griep zich uit.
Ook mensen die zich laten vaccineren kunnen griep krijgen.

Jij laat je maar lekker volspuiten met die 'troep' , ik niet.
Als je besmet wordt met het griepvirus, maakt je lichaam antistoffen. Het duurt echter even voordat er genoeg zijn om de griep aan te pakken en in die tijd kun je anderen besmetten.

Als je gevaccineerd bent, heb je die antistoffen al, dus het onschadelijk maken van het virus gaat meteen van start en daarom is er veel minder kans dat je anderen besmet.

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Perdita »

Chocomelk schreef:@ Perdita, ohja de incubatietijd voor griep is ongeveer 4 dagen voordat de griep uitbreekt.

Dus alle mensen die in de zorg werken mogen er niet werken want wie weet word je over 4 dagen wel ziek, met of zonder griepprik.
Kun je niet lezen?

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Perdita »

Chocomelk schreef: Nee het griepvaccin laat je vaccineren voor jezelf en niet voor anderen.
Mensen die zich laten vaccineren, doen dat ook voor anderen.

Mensen die zich niet laten vaccineren, doen dat uitsluitend voor zichzelf.
Verder laat ik je reacties links liggen want die slaan nergens op wat je hier in dit topic schrijft.
Weet je het heel zeker? :mrgreen:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Jolijn »

Perdita schreef:
Chocomelk schreef: Vaccineren doe je zeer zeker voor jezelf en niet voor je omgeving.
De uitspraak die jij hier doet vind ik zeer asociaal.
Mensen kunnen toch griep krijgen ook als gevacineerd zijn dus kunnen ook andere besmetten, het besmetten gebeurd ook voor de griep zich uit bij iemand.

Ik als ex medewerker uit de zorg zal me niet laten vaccineren net zoals heel veel ex collega's niet.
Vaccineren doe je voor jezelf en je omgeving. Wie niet ziek wordt, kan ook geen anderen besmetten.
En laten er nu ook heel veel mensen zijn die zelden ziek zijn, ook zonder vaccinatie.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef: En laten er nu ook heel veel mensen zijn die zelden ziek zijn, ook zonder vaccinatie.
Juist, gelukkig zijn die er ook heel veel.

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Perdita »

Jolijn schreef: En laten er nu ook heel veel mensen zijn die zelden ziek zijn, ook zonder vaccinatie.
Ja, en?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Jolijn »

Perdita schreef:
Jolijn schreef: En laten er nu ook heel veel mensen zijn die zelden ziek zijn, ook zonder vaccinatie.
Ja, en?
Die besmetten geen anderen.

Pepsis
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 okt 2008 15:34

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Pepsis »

Chocomelk schreef:
Jolijn schreef: En laten er nu ook heel veel mensen zijn die zelden ziek zijn, ook zonder vaccinatie.
Juist, gelukkig zijn die er ook heel veel.
De meerderheid wordt niet ziek. Daar gaat het ook helemaal niet om.
Ik krijg nooit de griep dus ik heb het vaccin niet nodig:

Oh nee! Naast een domkop ben je ook nog onverantwoordelijk! Daar heb je er weer eentje die ook zijn autogordel niet draagt omdattie nog nooit een ongeluk gehad heeft. Potentiële winnaar van een Darwin-award. Omdat je daarom ook nooit condooms gebruikt zitten je genen waarschijnlijk via je nakomelingen al in de genenpool. Helaas.
bron: http://cryptocheilus.wordpress.com/2011 ... griepprik/

Het zou me niet verbazen als je daar ook nog iets zou kunnen leren over je andere:
blaartrekkende onzin in die comments

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als je nou ook 's een link neerzet van de vereniging kritisch prikken?
Bijvoorbeeld.

Pepsis
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 okt 2008 15:34

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Pepsis »

@Jolijn

Die vereniging is niet voor het kritisch prikken, ze zijn tegen alle prikken. Vraag eens aan zo'n proponent welke prik dan wel door de beugel kan. Dan zie je dat ze voor zichzelf moeten nadenken. Dit ontaardt bijna zonder uitzondering in een soort 'elandproef'. Ontwijken troef. Dat is in het begin best vermakelijk, maar gaat op den duur ook vervelen omdat zo'n discussie vaak erg ongelijkwaardig is.
Laatst gewijzigd door Pepsis op 11 jan 2012 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Jolijn »

Pepsis schreef:@Jolijn

Die vereniging is niet voor het kritisch prikken, ze zij tegen alle prikken. Vraag eens aan zo'n proponent welke prik dan wel door de beugel kan. Dan zie je dat ze voor zichzelf moeten nadenken. Dit ontaardt bijna zonder uitzondering in een soort 'elandproef'. Ontwijken troef. Dat is in het begin best vermakelijk, maar gaat op den duur ook vervelen omdat zo'n discussie vaak erg ongelijkwaardig is.
Dat is de discussie hier ook als jij alleen maar links van cryptodinges neerzet waarin iedereen een stomkop wordt genoemd.

Pepsis
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 okt 2008 15:34

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Pepsis »

Jolijn schreef:Dat is de discussie hier ook als jij alleen maar links van cryptodinges neerzet waarin iedereen een stomkop wordt genoemd.
Meh. Ik hoef het wiel toch niet opnieuw uit te vinden?

Zeg eens eerlijk. Je voelde je aangesproken?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Jolijn »

Pepsis schreef:
Jolijn schreef:Dat is de discussie hier ook als jij alleen maar links van cryptodinges neerzet waarin iedereen een stomkop wordt genoemd.
Meh. Ik hoef het wiel toch niet opnieuw uit te vinden?
Zeg eens eerlijk. Je voelde je aangesproken?
:D Nee, ik lees vind zoiets een beetje dom. :wink: Jeugdige onbezonnenheid?

Pepsis
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 okt 2008 15:34

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Pepsis »

@ Jolijn

De jeugdige onbezonnenheid zou er daar in kunnen zitten dat je maar wat 'roept' zonder daarvoor echt goede bronnen te hebben. Op zo'n leeftijd (en ik sluit niet uit dat het ook verderop een grote rol kan spelen) ben je misschien wel bevattelijker voor minder logische constructies. Dat is denk ik niet vreemd. Om op het topic terug te komen, hebben veel van deze vermeende 'belangenverstrengelaars', een schat aan informatie. Uit eerste hand. Vers van de pers.

Misschien is betrokkenheid (ook als het gaat om de "industrie") geen nadeel after all; kan het opwegen tegen de nadelen hiervan.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Een fragment uit een artikel geplaatst in Trouw dd. 28/12/09, waarin Coutinho zelf aangeeft dat er belangenverstrengeling bestaat, en de nadelige effecten daarvan erkent:
Trouw dd. 28/12/09 schreef:“Het overkoepelende thema was toch wel de ’gezagscrisis’. En in zekere zin heeft ’het gezag’ het daar zelf naar gemaakt, erkent Coutinho. „Er is een verwevenheid ontstaan tussen de wetenschap en de farmaceutische industrie. Wetenschappers die onderzoek doen naar vaccins of geneesmiddelen, werken vaak samen met de industrie. Dat kan je mening beïnvloeden. Voor het publiek is zoiets verwarrend. Want wie heeft nou het gezag in handen?”

Kritische vragen over aandelen van experts vindt hij dan ook volkomen terecht. Tegelijk wijst hij erop dat er allerlei controlerende mechanismen zijn ontworpen om belangenverstrengeling tegen te gaan.

Zo moeten leden van de Gezondheidsraad, die de overheid adviseert over de invoering van vaccinaties, hun nevenfuncties kenbaar maken. Als een lid een belangenverstrengeling meldt, zoals in het geval van viroloog Ab Osterhaus, dan mag hij of zij alleen nog adviseur zijn en niet meestemmen. Verder zorgt de raad altijd voor voldoende tegenwicht van mensen die niet aan de industrie zijn verbonden.

“Toch blijft de belangenverstrengeling met de industrie fnuikend voor de beeldvorming”, constateert Coutinho. “En met haar agressieve marketingmethodes maakt de industrie het er niet beter op. Zo heeft ze uitgebreid gelobbyd voor het vaccin tegen baarmoederhalskanker; dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede.”
Nu leeft Coutinho kennelijk in de overtuiging dat een wetenschapper zoals hij gewoon op autoriteit geloofd zou moeten worden, en dat daarvoor uiteraard vertrouwen nodig is in die wetenschap(per). Voor vertrouwen is over het algemeen integriteit toch wel een vereiste, in een medische setting komt daar nog ethisch handelen bij.

In het boek ‘Geen paniek! Aids in Nederland 1982-2004′ van dr. Annet Mooij valt te lezen dat Roel Coutinho in 1985 800 bloedmonsters van mensen heeft gebruikt om op HIV te testen. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat de bloedmonsters waren afgenomen van 800 homosexuele mannen die deelnamen aan een onderzoek naar een vaccin tegen hepatitis-B, begin jaren '80, en de personen waarvan het bloed afkomstig was werd beloofd dat bij de bloedmonsters behorende persoonsgegeens na het onderzoek zouden worden vernietigd. Coutinho was echter van mening dat dit niet nodig was, en voerde zonder toestemming zijn niet geanonimiseerd onderzoek naar HIV-besmetting van de gewraakte bloedmonsters uit. Let wel, dit was destijds illegaal.
Hoe dan ook, Coutinho zag zich toen voor een dilemma geplaatst, enkele bloedmonsters bleken namelijk positief te zijn:
Coutinho schreef:...er zaten heel weinig besmettingen bij, maar toen zaten wij met het probleem dat wij van een aantal mensen wisten dat zij hiv-positief waren en die mensen wisten het zelf niet. En moesten we ze nou die boodschap gaan geven ja of nee?
Dat hebben we uiteindelijk niet gedaan.
Het is aan de lezer het bovenstaande met elkaar te verenigen.
Mij is het niet gelukt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door 16again »

zowel voor zichzelf als voor anderen die om wat voor reden dan ook niet gevaccineerd kunnen worden of bij wie een vaccinatie minder goed werkt. Dat iemand die in de zorg werkt zo dom, kortzichtig en egoïstisch kan zijn vind ik onbegrijpelijk en eerlijk gezegd ronduit schandalig.
-Indien je hierin gelijk zou hebben, dan zou het personeel m.i. die afweging niet zelf mogen maken, maar dan zou vaccinatie voor personeel gewoon verplicht gesteld dienen te worden.
Al blijft het ziekenhuis een plek met algemene ruimtes waar ook bezoek komt.

-Werkt al dat platspuiten in die ziekenhuizen eigenlijk niet averechts? Hierdoor ontstaat juist een kweekvijver voor nieuwe soorten resistentie ziekteverwekkers, in volksmond bekend als de ziekenhuisbacterie

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Perdita »

16again schreef: Hierdoor ontstaat juist een kweekvijver voor nieuwe soorten resistentie ziekteverwekkers, in volksmond bekend als de ziekenhuisbacterie
O ja? Is het werkelijk dat de ziekenhuisbacterie ontstaat doordat mensen zich preventief tegen griep laten vaccineren? Dat is totaal nieuw voor mij, kun je dat nader toelichten svp? Volgens mij ontstaat MRSA namelijk door resistentie van bepaalde bacteriën tegen antibiotica.

Het griepvaccin is geen antibioticum. Wat jij beschrijft zou ook volkomen in tegenspraak zijn tot de uitkomsten van andere vaccinaties, die er juist toe leiden dat ziekteverwekkers verdwijnen. Wie heeft er tegenwoordig nog polio bijvoorbeeld? Om maar wat te noemen. Dus graag uitleg!
-Indien je hierin gelijk zou hebben, dan zou het personeel m.i. die afweging niet zelf mogen maken, maar dan zou vaccinatie voor personeel gewoon verplicht gesteld dienen te worden.
Al blijft het ziekenhuis een plek met algemene ruimtes waar ook bezoek komt.
Ik vind ook dat het verplicht zou moeten zijn voor verplegend personeel. En erstig immuungecompromiteerde patienten komen niet in de algemene ruimtes.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Belangenverstrengeling rondom het griepvaccin

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Perdita schreef: Ik vind ook dat het verplicht zou moeten zijn voor verplegend personeel. En erstig immuungecompromiteerde patienten komen niet in de algemene ruimtes.
Ohjee en al die bezoekers die dagelijks in het ziekenhuis komen.
Alleen al in de poliklinieken, bezoekers voor patienten, die kunnen ook van alles meebrengen oa griep (waar het hier over gaat).
Iedereen die geen griepvaccin heeft gehad verboden toegang ?

Gesloten