LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met turbomotor

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
audio_nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:22

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door audio_nl »

207 schreef:Ketting rekt niet tandwielen gaan verdraaien op de nokkenas sorry ben monteur bij peugeot.

Dat is prima maar je moet dan niet zulke onzin uitkramen over racen ed.

Slaat gewoon nergens op dat er zoveel mensen alleen maar problemen hebben met auto's van 25000 euro en meer.

Laat staan alle ellende die je ervan hebt als het weer eens mis is!

Mag hopen dat ze nu voorgoed de problemen verholpen hebben

eendmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:20

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door eendmans »

@Prutsertje

Aha, rij jij dan toevallig Xantia? Of ben ik in de war met iemand anders.
Laatst gewijzigd door eendmans op 05 mar 2012 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Prutsertje
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:04

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door Prutsertje »

Alle problemen zijn oplost en verbeterd.
Iedereen kan gerust een thp aanschaffen

Voor mij geen citroen

PTMK
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:35

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door PTMK »

Ik heb een Peugeot 3008 THP van eind september 2010.
Helaas was deze auto, in tegenstelling tot hetgeen in uw uitzending van heden door de vertegenwoordigster van Peugeot werd gezegd, niet voorzien van andere "betere" onderdelen. Mijn auto heeft inmiddels, binnen de eerste 25.000km, drie keer problemen gehad met het vermogen (elektronische schakeling, nokkenas en waterpomp - koeling turbo, distributieketting).

Daarnaast bleek er speling in de aandrijfas te zitten.

Het stuur trilt soms. De oorzaak hiervan is nog onbekend. (De banden zijn inmiddels 5 keer gebalanceerd, waarbij geen noemenswaardige afwijkingen werden geconstateerd.) Een ander nog niet opgelost probleem is een soort klapperend geluid op oneffen wegen. Peugeot heeft toegezegd hier onderzoek naar te doen.

Het is een zeer fijne reisauto als alles functioneert.
Ik mijn hele leven ben ik binnen één jaar nog nooit zo vaak naar de garage geweest. Ik ben blij dat Radar hier nu ook aandacht aan besteedt en hoop dat de problemen definitief worden opgelost.

eendmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:20

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door eendmans »

@audio_nl

Wat mij betreft zijn de problemen nu verholpen, genoemde problemen hebben zich in ieder geval bij ons bijvoorbeeld bij een 508 nog geen enkele maal voorgedaan terwijl daar al een groot aantal rond de 60.000km in een jaar tijd gedraaid hebben. Geen verlopen of rammelende distributies meer en ook de klachten wat betreft olieverbruik doen zich hierbij niet meer voor.

@PTMK
Mevr. Peugeot meldde dat de wijzigingen zijn ingegaan vanaf december 2010, helaas op uw 3008 dus nog niet van toepassing. Dezelfde wijziging zal echter tijdens de reparatie ook uitgevoerd zijn.

207
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2012 19:36

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door 207 »

Zelfs de auto's van 2011 en nu 2012 hebben nog steeds het probleem oorzaak het is nog steeds de motor van 2007.

Zelfs de nieuwste 200 pk versie heeft de motor van 2007 alleen iets anders opgebouwd.

Trouwens peugeot heeft die motor niet ontwikkeld dat is bmw kale blocken worden gekocht door peugeot en daar opgebouwd.

Prutsertje
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:04

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door Prutsertje »

PTMK schreef:Ik heb een Peugeot 3008 THP van eind september 2010.
Helaas was deze auto, in tegenstelling tot hetgeen in uw uitzending van heden door de vertegenwoordigster van Peugeot werd gezegd, niet voorzien van andere "betere" onderdelen. Mijn auto heeft inmiddels, binnen de eerste 25.000km, drie keer problemen gehad met het vermogen (elektronische schakeling, nokkenas en waterpomp - koeling turbo, distributieketting).

Daarnaast bleek er speling in de aandrijfas te zitten.

Het stuur trilt soms. De oorzaak hiervan is nog onbekend. (De banden zijn inmiddels 5 keer gebalanceerd, waarbij geen noemenswaardige afwijkingen werden geconstateerd.) Een ander nog niet opgelost probleem is een soort klapperend geluid op oneffen wegen. Peugeot heeft toegezegd hier onderzoek naar te doen.

Het is een zeer fijne reisauto als alles functioneert.
Ik mijn hele leven ben ik binnen één jaar nog nooit zo vaak naar de garage geweest. Ik ben blij dat Radar hier nu ook aandacht aan besteedt en hoop dat de problemen definitief worden opgelost.
Ga hiervoor naar uw dealer
Laatst gewijzigd door Prutsertje op 07 mar 2012 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

PTMK
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:35

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door PTMK »

@eendmans

Bedankt voor de toelichting. Had ik niet gehoord. Waarschijnlijk zijn de wijzigingen bij mijn auto dan eind december 2011 doorgevoerd. 2000km later reed ik op de snelweg en hoorde ik plotseling een ketting ratelen. Het vermogen viel weer weg en het ratelen stopte. Betekent dit dat de reparatie niet goed was uitgevoerd? In ieder geval was de nieuwe ketting nog niet maximaal opgerekt, waardoor de motor opnieuw zijn vermogen verloor. Inmiddels opnieuw gerepareerd.

eendmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:20

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door eendmans »

Als dat dan na 2000km al voorkomt ga ik er (voorzichtig) van uit dat de reparatie inderdaad niet goed was uitgevoerd...

308 SW THP
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2012 09:14

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door 308 SW THP »

Mijn 308 sw met THP motor heb ik in 2008 aangeschaft. De auto is door mij nog voordat deze bij de dealer te bezichtigen was besteld. Daarmee behoort mijn auto tot de eerste lichting sw's. De problemen die ik met de auto heb gehad zijn talrijk. Om een overzicht te geven:
In totaal is er binnen 40.000 km vier keer een nieuwe ketting geplaatst met vervanginging van bouten, is de volledige distributie vervangen dat wil dus zeggen alle bouten,tandwielen,ketting,spanner,geleider etc. tegelijk. Is de volledige koppeling drie maal vervangen, uiteindelijk door een verbeterde versie die inderdaad naar behoren functioneert, zijn de vier remschijven om uiteenlopende redenen vervangen, zijn de bougies vervangen en zijn er nog tal van kleine reparaties uitgevoerd. Ook "rammelt" mijn onderstel bij lage snelheden over verkeersdrempels en slecht wegdek.

Ook alle genoemde mankementen zijn door mij geconstateerd:

ratelend geluid in de motor - oplossing, vervangen van ketting, bouten en spanner of vervangen volledige distributie

plotseling tijdelijk volledig wegvallen van motorvermogen gepaard gaan met een tikkend geluid in de motor - oplossing, vervangen van ketting, bouten en panner alsmede motor reinigen, vervangen bougies, luchtinlaat van de motor en filters

Langdurig wegvallen van motorvermogen, ook wel noodloop genoemd, al dan niet met de melding "emissiestoring" - oplossing, zelfde als voorgaande punten.


- het plotseling volledig wegvallen van vermogen is wel degelijk erg gevaarlijk, gebeurde mij bij het invoegen op de snelweg, waar men met 120 km/u in rap tempo op je achterkant afdendert, ook het langdurige wegvallen van het motorvermogen, waardoor het lijkt alsof je met een brommermotortje rijdt is om dezelfde reden gevaarlijk, onzin dat mevr. Peugeot anders beweert -

Ook is sprake van een bovengemiddeld olieverbruik. Volgens de dealer moet er Helix Ultra EXT 5W30 olie in de motor en moet er altijd getankt worden bij een A-status tankstation met de beste benzine.
Ondanks dat ik mij vanaf de eerste kilometer aan deze voorschriften heb gehouden en altijd voorzichtig en respectvol met mijn auto omga, zijn er dus vele problemen opgetreden.

Opvallend is verder dat Peugeot Nedeland, zelfs zeer recent nog, ontkent dat er structurele problemen met deze motoren zijn. Op de vraag of er zich niet meer mensen gemeld hebben met dezelfde klachten volgt steevast een ontkennend antwoord. Men wil mij het idee geven dat mijn ervaringen uitzonderlijk zijn en dat het helaas bij het bezit van een auto zo kan zijn dat er in sommige gevallen meer mankementen worden geconstateerd dan redelijkerwijs te verwachten is. Ze leven zeer met me mee, maar houden de hand op de knip.

Laatste grote renovatie van de motor was begin dit jaar. Meestal ben ik binnen 5000 gereden km weer aan de beurt. Ben benieuwd.

rgimbergh
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2006 11:29

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door rgimbergh »

Ik heb een Citroen C4 Picasso. De ervaring met minder vermogen heb ik ook gehad. Een telefoontje naar de dealer was voldoende om meteen, goed en snel geholpen te worden. Aan de telefoon werd mij al duidelijk dat ik weliswaar tijdelijk minder (snel) vermogen kon hebben, maar dat ik niet stil zou komen te staan.

Keurig verholpen door Citroen Ordas te Diemen.

student538

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door student538 »

Ik vond de directrice van Peugeot niet zo sterk naar voren komen. Zij beantwoord de vraag niet en verwijt Antoinette dat ze dat zojuist al zei. Ik vind dat niet zo vriendelijk klinken qua toonzetting. Alsof zij onzeker was om daarop te antwoorden. We gaan in op individuele situaties is dan meestal het gezegde. Los van de individuele situaties kun je ook bepaalde zaken uitsluiten en aangeven als dit en dat er aan de hand is krijg je gewoon je geld terug. Glashelder zijn en integer. Dit idee kreeg ik helaas niet van Peugeot. Jammer!

Op de website van Peugeot vind je verder hierover dit item niks. Maakt het er ook niet betrouwbaarder op. En de auto's zijn helemaal niet bloedlink, moeten we daar maar op vertrouwen?

ariec4
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2012 12:34

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door ariec4 »

In mijn auto zit ook een THP motor die veel problemen heeft gegeven (inhouden, emissie, nokkenas van tijd, etc.). Ook de EBV6 versnellingsbak heeft storingen gehad (druklager) die alleen met een grote reparatie opgelost konden worden. De dealer heeft een pro actieve rol gespeeld om alles zo spoedig mogelijk binnen garantie op te lossen.

Maar inmiddels staat de teller op 80.000 km en is de garantie verlopen. Echter, er bestaat bij mijn wagen nog steeds een ernstig probleem. Sinds de problemen is het olieverbruik erg hoog. Eén liter op ruim 1.000 kilometer. De 5W30 olie kost bij de tankstations ongeveer EUR 25,—per liter. Dat is dus een kostbare aangelegenheid. Ik vermoed dat het olieverbruik een gevolgschade is van de problemen met de THP motoren.

Het olieverbruik werd nog niet erkend als probleem. Maar er zullen vast meer berijders zijn met dit vervolgprobleem. Ik hoop dat TROS-Radar zich daar voor blijft inzetten!

student538

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door student538 »

Kan hier ook aangeven worden welke auto's zo een dergelijke motor hebben? De Citroën C1/Peugot 107/Toyota Aygo hebben dat neem ik aan niet.

momaan
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:05

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door momaan »

Heeft er ook iemand problemen met de andere motor van peugot??? nml de 1.6vti,sommige klachten klinken nml hetzefde.
Ikzelf rijd in een 308sw 1.6 vti premiere 3.5 jr oud.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

THP motoren hebben relatief veel vermogen en dienen daarom altijd met beleid behandeld te worden:

1) Nooit zwaar belasten als de motor nog niet volledig bedrijfswarm is! Niet boven de 2500 RPM komen.

2) Snel optrekken terwijl de motor koud is zorgt altijd voor een sterk verhoogd olieverbruik, extra slijtage en kan motoronderdelen zelfs beschadigen!

3) De eerste 20 kilometer (afhankelijk van de buitentemperatuur) niet de kachel aanzetten maar de ramen laten ontwasemen door de airco; airco belast de motor wel extra, maar is beter voor de motor dan noodzakelijke warmte onttrekken aan de motor, waardoor de motor veel langer koud blijft.

4) Om sterk verhoogd olieverbruik, brandstofverbruik en extra slijtage te voorkomen, kijk eens wat "Het nieuwe rijden" voor u kan betekenen!
Kostenbesparing tot 15 - 20% is gewoon realiseerbaar en in de drukke Randstad heeft haast geen enkele zin!

http://www.hetnieuwerijden.nl/wat-kunt- ... onenautos/

Succes!

THP-Register
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2012 15:40

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door THP-Register »

Ik ben een van de deelnemers van het programma en ik vind persoonlijk dat Peugeot er weer lekker om heen heeft gedraaid. Mini en Citroen lijken voor de consument op te komen, maar de dame van Peugeot wurmde haarzelf weer in allerlei bochten. Heel jammer.

Omdat ik van mening ben dat men zich schuilt achter achter het feit dat dit probleem inmiddels allang is opgelost heb ik toch een website aangemaakt waarin ik een register wil opbouwen met THP rijders welke allemaal een probleem hebben gehad. Er melden zich namelijk bij mij ook rijders van een 508 welke een soortgelijk probleem hebben, terwijl Peugeot zegt dat het probleem allang opgelost is en zelfs niet voorkomt bij een auto jonger dan 2010.

Tevens vind ik de opmerking dat dankzij de uitzending de inruil/verkoop waarde van de auto is gezakt behoorlijk misselijkmakend. Volgens deze personen moet ik maar gewoon mijn mond houden en om het jaar in mijn portomonee roeren om zodoende de waarde van zijn auto te waarborgen. Ik pleit eerder voor een open karakter wat betreft de problemen bij dit blok. En het zou die mensen ook sieren om de gedupeerden ook enige plezier aan dit blok te gunnen.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

student538 schreef:Kan hier ook aangeven worden welke auto's zo een dergelijke motor hebben? De Citroën C1/Peugot 107/Toyota Aygo hebben dat neem ik aan niet.
Nee, bovenstaande auto's hebben geen THP motor.

Echter ook deze motoren kun je ook makkelijk beschadigen als je de motor vol belast als deze nog koud is.

Mensen die klagen over een hoog olieverbruik, zijn meestal mensen die een "zware" rechter voet hebben...

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door tar »

THP-Register schreef:Ik ben een van de deelnemers van het programma en ik vind persoonlijk dat Peugeot er weer lekker om heen heeft gedraaid. Mini en Citroen lijken voor de consument op te komen, maar de dame van Peugeot wurmde haarzelf weer in allerlei bochten. Heel jammer.
Ik heb uiteraard dezelfde reportage gezien en de dame van Peugeot gaf (wel wat onhandig) aan dat je met problemen naar Peugeot of een door Peugeot aangewezen dealer moet gaan.

Dat mensen maar rustig door blijven rijden met een benzine-auto die klinkt als een diesel-auto en/of bij een (ketting)ratel blijven doorrijden is mij een raadsel...

Een duidelijk hoorbare ratelende distributie-ketting is nooit goed en dient zo snel mogelijk te worden verholpen!

Als Peugeot dit weigert, dan kun je pas (terecht) klagen.

THP-Register
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2012 15:40

Re: Problemen met turbomotor

Ongelezen bericht door THP-Register »

tar schreef:
Mensen die klagen over een hoog olieverbruik, zijn meestal mensen die een "zware" rechter voet hebben...
Ik rij al 12 jaar snelle auto's en ja hoor, ik kan hem soms wel eens open gooien, maar de THP is de eerste motor van alle GTi's en RC's die ik heb gehad die zoveel zuipt.

Je doet nu net alsof degene met een snelle auto niet weten wat ze aan het doen zijn. Volgens mij zijn dat juist de mensen die alle ins en outs van hun auto weten ipv de onwetende huismoeder, oma of opa of beginnende rijder.

En Peugeot zal nooit moeilijk doen om jouw probleem te verhelpen...waarom zouden ze...als je maar betaalt!!

Gesloten