LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarlampen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Spaarlampen

Ongelezen bericht door Radar »

Per 1 september is de verkoop van gloeilampen in Europa verboden. Winkels mogen alleen hun bestaande voorraad nog opmaken. Het milieuvriendelijke, duurzame alternatief, de spaarlamp is inmiddels algemeen goed geworden in Nederland. Radar zoekt uit of de spaarlamp wel zo verantwoordelijk is als hij lijkt.



Maandag 22 oktober 2012 in TROS Radar om 20:30 op Nederland 1

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Is het wel eens onderzocht of ze kunnen exploderen ?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door tenormin »

Het "milieuvriendelijke alternatief"? Aan me hoela, als dat ding kapot gaat, die zit vol kwik. Net als de verbannen koortsthermometer. Ze zijn lelijk, passen niet in wandverlichting, licht geeft een nare kleur. Dan maar led plus mijn verzameling gewone lampen, uiteraard gehamsterd toen de 100 watt eruit ging. Volgens mij worden we met nog veel meer zogenaamd mileuvriendelijke zaken opgezadeld die dat helemaal niet blijken te zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Aan me hoela, als dat ding kapot gaat, die zit vol kwik.
Dat kwik komt er toch alleen maar uit als hij kapot gaat ? Bovendien... dat hebben TL buizen al jaren.
Maar onder mlillieuvriendelijk wordt ook verstaan dat als iedereen overgaat op de spaarlamp ipv de gloeilamp er hier en daar wel een kolencentrale uitgeschakeld kan worden.
Millieuvriendelijk is breder dan alleen recyclen en materiaal.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman, maar waar laat u zo'n kapotte lamp dan? Ik had zo'n spiraalvormig ding (duur) gekocht en hem, tja, reuma handjes, gelijk uit de verpakking laten vallen. Da's toch gevaarlijk, of zie ik dat verkeerd? Hier is geen chemo kar of iets dergelijks, je kan hem ergens naar een depot brengen, hoe kom ik daar dan? Nee, buren zijn ook dik in de 80, verder niemand, dus als u oplossing heeft...Oh ja, TL heb ik al jaren 2 buisjes, zijn nog nooit stuk gegaan, dus dat weet ik niet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

bprosman, maar waar laat u zo'n kapotte lamp dan?
De vuilnisbak.
Oh ja, TL heb ik al jaren 2 buisjes, zijn nog nooit stuk gegaan, dus dat weet ik niet.
"Vroegah" mepte iedereen die dingen kort zodat ze in de vuilnisbak pasten.

Maar nogmaals, de millieuwinst zit niet en de gebruikte stoffen maar in het feit dat er minder energiecentrales nodig zijn.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door sjoegel »

TL buizen die kapot zijn doe ik in de verpakking van de nieuwe en dan knak ik ze dubbel en mieter het hele zaakje in de glasbak.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door witte angora »

sjoegel schreef:TL buizen die kapot zijn doe ik in de verpakking van de nieuwe en dan knak ik ze dubbel en mieter het hele zaakje in de glasbak.
Inclusief het karton? :shock:

ruvada
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jul 2006 13:59

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ruvada »

Dat de zeer giftige kwik slecht is voor milieu en gezondheid is duidelijk. Maar wat te denken van de stank die spaarlampen verspreiden? Fabrikanten en overheid zullen om het hardst roepen, dat die stank alleen maar een beetje vervelend, maar verder volkomen onschadelijk is. Ja, ja, ze zullen de gezondheid van de burger vast heel hoog in hun vaandel hebben staan.

Vorig jaar kocht ik bij Blokker een 18 watt Philips spaarlamp, type Genie. In de verpakking stonk hij al. Een dag later ruilde ik hem om voor een 15 watt van het merk Ectron. In de verpakking was hij tamelijk geurloos, maar zodra hij aan is, verspreidt hij een enorme misselijkmakende stank. Niemand maakt mij wijs, dat deze lucht goed is voor de gezondheid.

Dat het ook anders kan bewijst (vooralsnog) de 12 watt spiraal-spaarlamp van de HEMA die ik onlangs voor dezelfde prijs kocht. Ik moet het wel met minder lichtopbrengst doen.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door sadfly »

Op een uitzondering na, gaan er hier steeds minder E27 spaarlampen gebruikt worden.
Ze zijn gewoon duur / niet rendable waar ze gebruikt worden. Spaarllamp die meer dan 3 euro kost komt er toch al niet in. Enigste spaarlamp die wel goed is en heel lang mee gaat zijn de goede oude TL buizen.

Dat "groen" is gewoon ene waanzin geworden, mensen word maar wat door de ... geduwt,
Terwijl er nog niet eens een goede vervanger voor is. spaarlampen zijn te groot. verkeerd van kleur. te duur. Kunnen niet gedimt worden. Gaan kort mee. Geven bijna altijd minder licht. Je moet al een wattage hoger kiezen bij ene spaarlamp vergeleken met gloeilamp.
En de hallogeen gloeilampen zijn opzich goed idee. alleen moeten ze die dingen uitbrengen in mat en flame.

Het hele spaarlampen verhaal is gewoon weer gepusht door de commercie
Ben het er trouwens niet mee eens dat tl buizen genakt worden en dan de vuilnis in gaan. op moment dat ze breken komen er wel allemaal dampen etc uit. TL buizen kan je ook bij bouwmarkt vaak inleveren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Je moet al een wattage hoger kiezen bij ene spaarlamp vergeleken met gloeilamp.
Volgens mij snap je de eenheid Wattage niet, een spaarlamp gebruikt maar een fractie van het wattage van een gloeilamp.
En de hallogeen gloeilampen zijn opzich goed idee. alleen moeten ze die dingen uitbrengen in mat en flame.
Halogeen lampen zijn geen spaarlampen maar gloeilampen met weliswaar een hoger rendement dan een traditionele gloeilamp maar komen nog steeds niet boven de 15...20% uit, ofwel 80% van de energie wordt omgezet in warmte.
Terwijl er nog niet eens een goede vervanger voor is. spaarlampen zijn te groot. verkeerd van kleur. te duur. Kunnen niet gedimt worden. Gaan kort mee. Geven bijna altijd minder licht.
De nieuwe generatie kan EN gedimd worden, de kleur is precies gelijk aan een gloeilamp en geeft meer dan voldoende licht, je moet inderdaad alleen niet die Chinese rommel van een paar euro kopen. Neem dan tenminste een lamp van Ikea... die is qua prijs/prestatie zo slecht nog niet.

Of deze bijvoorbeeld, kleurtemperatuur van 2700K
Afbeelding

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door tenormin »

pbrosman, ziet er inderdaad redelijk uit. Ook te leveren voor schermerlampjes aan de muur? 'k Heb ze n.l. nog nooit zo gezien, althans niet waar ik dan zoek. Is zoiets ook alleen bij een Ikea te verkrijgen, tja. Met andere woorden: dan is die optie niet op mij van toepassing.

kimmie ten voorde
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2012 20:17

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door kimmie ten voorde »

Spaarlampen zijn prima, totdat je een lamp nodig hebt met een hoge lichtopbrengst. Bijvoorbeeld de lichtopbrengst van een ouderwetse gloeilamp van 100 watt.....NIET TE KRIJGEN DIE DINGEN..
Waar kan ik nog gloeilampen van 100 watt bestellen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Ook te leveren voor schermerlampjes aan de muur?
Dat zou ik niet weten, deze lamp waarvan ik het plaatje geplaatst heb zit bij een vriendin in een staande schemerlamp en ik zie//zag het verschil niet met een 60 Watt gloeilamp.
Bovenstaande lamp heb ik ook al bij bouwmarkten gezien.
Zelf heb ik nog GU10 halogeenlampen in mijn plafond en inmiddels vervangen door de Ikea LED versie, die zijn weliswaar niet te dimmen maar qua kleur best goed te doen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Bijvoorbeeld de lichtopbrengst van een ouderwetse gloeilamp van 100 watt.....NIET TE KRIJGEN DIE DINGEN..
Onzin, een ouderwetse gloeilamp haalt 12..15 Lumen per Watt, de moderne 18 of 21 Watt spaarlampen halen dit ook.
Niet altijd dimbaar maar als je de lamp nodig hebt juist voor de grote lichtopbrengst ga je hem ook niet dimmen.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Grootste ergenis met LED lampen is dat de LEDS wel 25 jaar meegaan maar de elektronica zeker niet. Dus kun je na 5 jaar dat ding nog steeds weggooien,

Spaarlampen en TL kunnen wordt ingeleverd bij de gemeente als KCA. Dus niet stuk maken die kwikdamp die er inzit al is het maar een beetje is niet goed voor je gezondheid.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het grootste bezwaar van spaarlampen vind ik het "opstartgedrag".

Spaarlampen geven niet direct de optimale lichtopbrengst. Dat duurt minstens een seconde of 10 voorzover ik weet. Dat maakt een spaarlamp ongeschikt voor bijvoorbeeld de keuken. Zijn er inmiddels spaarlampen die die negatieve eigenschap niet meer hebben?

Je hebt nu lampen in het traditionele gloeilampmodel met een halogeenlampje er in. Deze zouden 30% minder energie verbruiken dan de traditionele gloeilamp. Handig voor in de keuken en wc. http://www.amazon.de/Philips-25172225-B ... 23-9617312

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door tenormin »

Bob Schurkjens, die lijkt me mooier dan wat ik heb. Kun je nu ook nog een Nederlandse site vinden of een link waar men dat zou kunnen kopen. Nitwit met zoeken (maar dat weet men al, denk ik). Alvast bedankt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Zijn er inmiddels spaarlampen die die negatieve eigenschap niet meer hebben?
Led verlichting heeft die eigenschap zowiezo niet meer, twee jaar geleden was ik nog niet enthousiast over led verlichting in de keuken, inmiddels zijn er hele goede vervangers en ben er prima tevreden over.

http://www.leds-buy.nl/interieur-verlic ... m-wit.html

Overigens start de moderne spaarlamp ook snel op.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

Overigens start de moderne spaarlamp ook snel op
Geen idee , heb die dingen gelukkig nog niet. :lol:
Heb nog zat gloeilampen.

@Bob, ziet er goed uit die link.

Gesloten